LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
druktemaakster
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2009 13:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door druktemaakster »

hallo medegebruikers van efexor
ik gebruik het nu vanaf vorig jaar mei 75 mgr.vanwege een depressie :cry: een aantal weken nadien veel last van haaruitval,hyperventilatie,dus weer verhoogd naar 112,5 mgr.(xr)
dit ging een tijdje goed,wel last van moe,lusteloos,geen libido,geen huilbuien meer.terwijl ik wel wil huilen,alles was en is om te huilen.
maargoed in november vond ik het slechter gaan,meer deressieve gevoelens .de psychiater heeft het verhoogd naar 150 mgr.geen resultaat ,nu opgehoogd naar 225 mgr.ik begin nu wel heel erg bang te worden,is de dosering niet te hoog,ze krijgen me toch niet rustig,al ben ik nu wel wat suffer aan het worden.de depressieve klachten zijn nog steeds niet weg,ik ben wel wat vlakker geworden,het kan me allemaal niet meer zo schelen.maar ik hoop toch niet dat de dosering nog een keer wordt opgehoogd,hebben jullie hier ervaring mee.ik wil toch nog wel meeleven in het gezinsleven,blijven werken,.het enige wat ik wil is rust en warmte.de psychiater en psycholoog vragen steeds wat ik wil ,omdat ik nog steeds mijn eigen grenzen overschrijdt.alles wat je tegen hun zegt ,wordt tegen je gebruikt.maar zo ervaar ik efexor een beetje ,ik mag er voorlopig niet mee stoppen.
ik ben sinds het gebruik niet aangekomen,ook niet afgevallen,ik sport ondanks alles wel zoveelmogelijk,ondanks de net beginnende hernia.

yelco
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2009 15:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door yelco »

Hallo allemaal, ik ben een jonge man van 21 jaar oud sinds 2 weken begonnen met een lichte dosering van 37.5 mg per dag. het is fijn om te lezen dat er mensen zijn die de zelfde klachten hebben , dit geeft mij een bevestiging dat ik niet alleen ben. ik heb al jaren last van paniek aanvallen en ben zo gefocust op mezelf! Ik ben heel erg bang dat er een moment komt waardoor ik totaal niet meer kan functioneren en mensen dit aan mij gaan zien. Tot nu toe weet ik dit steeds te verbergen voor de buitenwereld terwijl ik van binnen constant bang en heel erg gedeprimeerd ben. ik heb vaak het gevoel dat alles langs me af gaat en ik niet alles mee krijg terwijl ik het gewoon zie gebeuren. Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen maar het is net of ik soms niet achter mijn ogen zit en daar schrik ik heel erg van. op zo’n momenten ben ik me er wel van bewust dat me dit overkomt. Ik kan er nu een beetje mee omgaan. Ik kan begrijpen dat mensen dit raar vinden maar ik weet niet hoe ik dit anders moet verwoorden. Dit hele proces is al jaren gaande en geeft mij totaal geen zelfvertrouwen waardoor dit mijn hele leven beïnvloed. Ik heb al van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik in overleg met de psycholoog en arts dit middel gekregen. Nou ik dit allemaal lees begin ik toch heel erg te twijfelen over dit medicijn. ik ben heel erg aan mezelf aan het werken en hoop dat dit middel een basis kan zijn waardoor de dagen dragelijker worden. En ik van daaruit makkelijker de weg na boven kan vinden. Is het wel verstandig dat ik met dit medicijn door ga? Alvast bedankt….

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Da silva »

ik heb vaak het gevoel dat alles langs me af gaat en ik niet alles mee krijg terwijl ik het gewoon zie gebeuren. Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen maar het is net of ik soms niet achter mijn ogen zit en daar schrik ik heel erg van. op zo’n momenten ben ik me er wel van bewust dat me dit overkomt. Ik kan er nu een beetje mee omgaan. Ik kan begrijpen dat mensen dit raar vinden maar ik weet niet hoe ik dit anders moet verwoorden. Dit hele proces is al jaren gaande en geeft mij totaal geen zelfvertrouwen waardoor dit mijn hele leven beïnvloed. Ik heb al van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik in overleg met de psycholoog en arts dit middel gekregen.
Heeft je psychiater het wel eens over De Personalisatie gehad?
http://www.syntyche.nl/dps.html
Medicijnen: Er is geen specifiek medicijn beschikbaar. Wel kunnen moderne antidepressiva en soms antipsychotica bij sommige mensen een verbetering te zien geven

Bob_tails
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:19

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bob_tails »

Pas op met dit soort medicijnen.
Ze genezen niet maar onderdrukken de klachten,zoals een ieder zijn of haar eigen ervaringen ondertussen heeft.
Elk lichaam is anders en reageert ook anders.
Want wie zegt dat dit voor je bestemd is?
Een psychiater of psycholoog?
Weten ze eigenlijk wel de gevolgen voor het zenuwstelsel?
Waarom hebben mensen dan zo veel hinder tijdens het afbouwen?
Als je al af 'mag' bouwen!
Vaak ziet men dit liever niet, en wordt geadviseerd om toch vooral door
te gaan met het slikken ervan!
Vaak komen de klachten ergens anders vandaan,maar daar wordt weinig tot geen aandacht aan besteedt.
Logisch niet,want daar verdiend de farmaceutische industrie niets aan!

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

@ Bob_tails

Ik kan me jouw "kruistocht" enigzins indenken, mede doordat ik medicatie gebruik en daardoor meer relativeren kan.
Ik slik ze ook liever niet dan wel, echter je moet er niet aan voorbij gaan dat menigeen die ze slikt al een heel trajekt van therapieen (al dan niet gespreks en/of assertiviteits trainingen) heeft gehad.
Ik spreek voor mezelf dat ik deze middelen allemaal als tweede keus naast therapie gekregen heb.
Zonder de medicatie was ik niet meer op visite gegaan bij kennissen, had ik mijn verjaardagen niet meer gevierd alleen uit sociale angst.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed om ook de negatieve gevolgen van medicatie te belichten, maar laat het niet een drempel zijn voor mensen om er dan maar helemaal niet aan te beginnen.

Groeten, Gerrit

Bob_tails
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:19

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bob_tails »

@Gerrit, er is geen sprake van welke 'kruistocht' dan ook!
Het is puur als waarschuwing bedoeld.
Door medicatie gebruik kun je ook jezelf kwijtraken,en dat kan toch
niet de bedoeling zijn!
Zeker als ze niet voor je bestemd zijn.
Medicijnen kunnen tijdelijk verlichting geven.
Het gevaar bestaat wel dat men denkt het 'geluk' in een tabletje te
vinden. Het lichaam gaat eraan wennen, en wordt dit onthouden je
allerlei nare klachten gaat krijgen, waaronder gebrek aan zelfvertrouwen etc.
Voorwat betreft sociale angst, dit kan ook door lichamelijke problemen
naar voren komen,tis alleen moeilijk te ontdekken waardoor!
Bijvoorbeeld een slecht werkende schildklier kan ongelooflijk veel klachten geven,en is niet altijd in bloed aantoonbaar, waaronder angsten...

wens je sterkte ermee
en beterschap.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Beste mensen,

Even een vraag over efexor en alcohol. Ik zit momenteel op 75 mg en heb de afgelopen jaren wisselende doseringen gehad, maar gebruik al ruim 8 jaren efexor. Ik voel me soms vlak en down en soms redelijk blij. Ik drink wel gewoon alcohol (wijn). Bijv. na een werkweek op vrijdagavond, drink ik weleens 2 of 3 glazen wijn..ik voel me dan heerlijk ontspannen maar merk dat ik bijv. de zaterdag erna helemaal lam ben, hoofdpijn en moeilijk vooruit te branden. Af en toe drink ik ook wel meer glazen alcohol op een feestje of visite. Soms kan ik de wereld aan en soms ben ik de dag erna helemaal down. Wat is jullie ervaring met alcohol en efexor? Ik heb altijd gedacht dat ik het juist wel goed kon hebben, maar vraag me de laatste tijd af of ik niet kritischer moet zijn en bijv. nooit meer als 2 glazen te drinken per gelegenheid en zeker niet elke dag. Ben benieuwd naar jullie verhalen. Bedankt. groeten Antonie

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo, Efexor heeft vaak vele bijwerkingen wat vinden jullie van HTP-5

http://74.125.77.132/search?q=cache:rOe ... cd=4&gl=nl

Bob_tails
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:19

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bob_tails »

bedankt voor deze url, dit heeft mijn vermoeden bevestigd!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

SvG, interessant stuk over HTP-5. Ik vind het hele verhaal over serotonine wel ingewikkeld, maar als ik het zo lees dan lijkt HTP-5 wel een hele goeie oplossing voor alle bijwerkingen en boekt het goede resultaten. Ik vraag me af of dit nu een nieuw medicijn is of dat het een stof is dat in onderzoek is. Wie heeft hier al ervaring mee? Ik ben er erg nieuwsgierig naar. Antonie.

Bob_tails
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:19

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bob_tails »

@antonie, ik heb een url voor je.

http://www.psy.nl/nieuws/meer-nieuws/ni ... 9a4d3d0c36

Staat interessant informatie op!
Verder heb ik ergens nog iets gevonden.
Serotonine is een neurotransmitter die door het lichaam geproduceerd wordt, het zit niet in voedsel.
Literatuurdata bevestigen dat sommige nutriënten wel mogelijk een rol spelen in de productie van serotonine.
Het lichaam produceert serotonine dus volledig zelf.

Tot die nutriënten behoren o.a. de omega-3-verzuren
tryptofaan (een aminozuur)
magnesium en zink

Een neurotransmitter is een stof
die door zenuwcellen als communicatiemiddel wordt gebruikt.
Dit betekent dat zenuwen met elkaar spreken of signalen versturen via serotonine als een van de kanalen.
Bepaalde zenuwen gebruiken serotonine, terwijl andere zenuwen andere
neurotransmitters gebruiken.

Zo moeilijk is het verhaal over serotonine niet.
Wel is het zo dat o.a. antidepressiva invloed heeft op het psychisch welbevinden, en daarmee bedoel ik niet in positieve zin...
Uiteraard zijn veel dokters hiervan niet op de hoogte!
Kan ook niet anders.
Stel je voor, dat mensen zich beter zouden gaan voelen!
Daar verdient de farmaceutische industrie toch niets aan!

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Hoi SvG en anderen,

Bedankt voor je info over 5-HTP, het heeft mijn nieuwschierigheid gewekt.
Eerst even over efexor, ik ben vanmorgen bij mijn arts geweest en we hebben afgesproken de dosering voorlopig even op 37.5 mg te zetten, omdat ik de sexuele disfunktie als erg lastig ervaar. Wel moet ik er bij zeggen dat mijn angsten momenteel weg zijn, ook ben ik opgewekter. Verder zijn de bijwerkingen zo goed als weg, dus ik gedij er tot nog toe goed op.
Als 5-HTP een goede vervanger zonder bijwerkingen zou blijken, dan zou ik misschien overstappen, het is niet erg duur dus dat is te doen.
Echter ik heb er even op gegoogled, en las dat naast een goede werking ook hier nadelen aan zitten, met name kans op hoge bloed druk, ergens las ik dat je het ook niet lang moet gebruiken. Verder is er verschil in plantaardige en synthetische 5-HTP.
Ik wacht nog even af.

Groeten, Gerrit

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Ik heb ook even wat meer onderzoek gedaan naar 5-HTP. Het klinkt wel positief maar aan de andere kant word het ook weer afgeraden als je het gebruikt naast een anti-depressiva medicijn. Ik durf niet zomaar met Efexor te stoppen en over te stappen op 5-HTP. Er wordt gesproken over het serotonine syndroom. Ik vraag mij af of er nog wel genoeg informatie beschikbaar is voor depressievelingen over dit middel. Ik wil het wel blijven volgen, want het klinkt allemaal wel goed. Gerrit, mag ik vragen op hoeveel mg jij eerder zat van Efexor? Het beinvloedt inderdaad het libido. Toen ik van 150 naar 75 ging, vernam ik ook een verbetering. groetjs Antonie

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Goede avond allen, bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al eerder op dit forum schreef heb ik zelf dik een jaar aan de efexor gezeten. Het dempt de emoties maar heeft bij mij veel bijwerkingen gehad, hetgeen ik in eerste instantie niet door had. Maar ben wel erg afgevlakt, vele kilo's aangekomen, zombie gevoel etc. Nu 3 maanden clean maar nog steeds niet happy. Heb vele gesprekken gehad met huisarts en psychologen. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik last heb van serotine tekort. Ik heb namelijk totaal geen reden om me zo te voelen. Goede/leuke baan, vriendin en een mooi huis. Daarom heb ik ook vaak tegen de huisarts gezegd dat ik geen reden zie om gesprekken te voeren aangezien ik niks te bepraten heb. Ik zit nergens mee!! Momenteel ben ik vrij rustig maar er ontbreekt iets, levensgeluk, het gevoel om te zeggen dat je lekker in je vel zit, en raar onbehaaglijk gevoel. Ik ben echt benieuwd of de 5-HTP kan helpen. Ik ga het denk ik proberen en wellicht kan het jullie ook helpen. Ik ben er op voorhand al positiever over dan efexor. Ik houd jullie op de hoogte.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Hoi Anthonie,

Ik gebruik nog maar sinds een dikke vijf weken 75mg efexor XR. Ik zit in twijfel, aan een kant wil ik er mee door gaan en hoop dan ook dat 37,5mg voor mij de oplossing is.
Aan de andere kant heeft mijn vrouw ook positieve dingen aan mij opgemerkt en zegt dat ze er geen moeite mee heeft, zou ik aan de 75mg blijven. 8)
Voor mezelf echter wil ik zien of het beter kan, maar misschien is het wel op het randje of net te weinig, ik zie wel.

SvG,

Ik ben benieuwd hoe het middel bij jouw zal werken. Ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden, bedankt alvast.

Groeten allemaal.

petrol
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2009 11:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petrol »

Ik gebruik weer Effexor 37,5 XR na een poosje te zijn gestopt. Ik werd minder levenslustig, meer piekeren en slecht slapen.
Ik was ook liever medicijnvrij, maar op een of andere manier werkt het wel en heeft het toch een gunstig effect. Ik kan wel begrijpen dat het ook voor ieder weer anders werkt, omdat de oorzaken van de bekende symtomen bij ieder verschillend zijn. Er zijn vele combinaties mogelijk tussen biologische, sociale en psychische factoren.
Als ik de huisarts bezoek merk ik soms hoe moeilijk het uit te leggen is wat er precies speelten ik merk ook dat de huisartsen liever een diagnose stellen over een gebroken teen. Ik denk ook dat nog niet het laatste is gezegd over derpressies en behandelmethoden.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

SvG, ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met 5-HTP. Wat je schrijft over serotonine tekort is voor mij ook herkenbaar, daarom lukt het me niet om van de efexor af te komen. Dat stukje levensgeluk of hoe je het wil noemen is bij mij ook niet voldoende aanwezig, ondanks alle ingredienten voor een goed leven. Net zoals jij dus ook beschrijft. En als ik het verhaal van Petrol lees dan is hij/zij ook gebaat bij een chemische aanvulling. Ik durf 5-HTP niet zomaar naast efexor te gebruiken, dus ben wel benieuwd hoe SvG het ervaart. Overigens ben ik ook (al weer ruim een jaar) gestart met het slikken van een Omega-3 (visolie) kapsule per dag...dit heeft ook een goede invloed op serotonine geloof ik. Ik ben overigens ook een koolydraat eter en daar wordt ook iets over geschreven als ik dingen lees van 5-HTP. Ik moet geregeld iets eten over de dag en bij voorkeur brood of andere koolydraten om mijn energie huishouding op peil te houden. Dit heeft anders ook weer invloed op mijn humeur. Herkennen jullie dit ook?

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hallo allemaal,
Inderdaad, ik denk dat we allemaal een tekort in onze serotonine huishouding hebben. Ik ben nu een maand gestopt na ongeveer 1,5 jaar slikken, 150 mg, en nu sluimeren de klachten weer binnen. Is het een kwestie van doorzetten en wachten tot het zonnetje gaat schijnen en ik me beter ga voelen, tot de Efexor helemaal uit m´n lichaam verdwenen is, of moet ik weer gaan beginnen?? Of beginnen met het andere produkt 5-HTP? Help? jrs66.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo jrs66,

Ik heb een ervaring waarin het met de afbouw eerst heel goed ging maar op het laatst toen ik op 37,5 mg zat, keerde het tij. Ik heb besloten om weer terug te keren naar 75 mg (ik kwam van 150mg) en daar voel ik me goed bij momenteel. Ben ook wat aan het uitzoeken met mijn voeding. Heb ook last van schommelende bloedsuikerspiegel en dat gaat soms hand in hand met depressieve gevoelens. Als je gestopt bent na 1,5 jaren en je bent nu zonder dan zou ik het geloof ik nog even aanzien. Efexor heeft nu eenmaal een hele lange werking in het lichaam. Misschien zijn dit wel je ontwenningsverschijnselen. Ik heb na 8 jaar gebruik geconstateerd dat ik toch voorlopig niet zonder kan. Sterkte ermee.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag allemaal,

Ik heb opnieuw een gesprek met mijn arts gehad want ik had een angtsaanval op het werk.
Het zweet brak me uit en ik kreeg vluchtdrang, ik heb op het werk nog gebeld en kon langs komen.
Er is besloten voorlopig geen ssri te gebruiken en ik krijg nu het middel buspiron. Dit word in nederland weinig gebruik en is een buitenbeentje.
Het is geen ssri en ook geen benzo, echter het moet goed tegen angst werken en heeft geen negatieve invloed op het libido. Het zou er zelfs nog iets van kunnen verbeteren, morgenavond begin ik.
Dus ik ben voorlopig even offtopic

Groeten, Gerrit

Gesloten