LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverhuurbedrijf

Andere onderwerpen over auto en vervoer
ver Hallen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2009 08:33

Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door ver Hallen »

Afgelopen zondag heb ik bij een autoverhuurbedrijf een bestelwagen gehuurd voor mijn verhuizing. Nadat ik deze thuis geparkeerd heb en de achterdeuren heb geopend, heeft de wind lichtjes tegen de deur gewaaid waardoor deze bij een geparkeerde auto een kras op de motorkap heeft veroorzaakt. De gehuurde bus heeft zelf geen schade opgelopen. Ik heb dit gemeld bij de eigenaar van de auto, en ook al telefonisch bij het verhuurbedrijf. Met de eigenaar heb ik in eerste instantie een schadeformulier ingevuld. Toen ik de dag daarna bij het verhuurbedrijf kwam, hadden ze niet alleen een factuur voor de huur van de bus, maar ook een factuur van 365 euro voor het eigen risico en of ik dat even wilde betalen. Dit heb ik geweigerd en zij wilden mij toen ook de factuur voor de huur van de bus niet laten betalen. De 365 euro wilden ze van me hebben voor het geval er op hun verzekering een verhaal zou komen. Als het verhaal niet zou komen, dan zou ik het geld op termijn weer terug krijgen. Aangezien me dit allemaal vreemd in de oren klonk, heb ik het pand verlaten en contact gezocht met de eigenaar. Deze had ondertussen de schade laten taxeren en kwam op een bedrag van 450 uit. Hij wilde het echter schikken voor 250 euro. Dit klonk mij al beter in de oren dan de 365 euro bij het verhuurbedrijf.
Nu vroeg ik me echter af of het verhuurbedrijf recht heeft om mij die factuur van 365 euro te laten betalen.
Ik kreeg er in ieder geval geen goed gevoel bij.

Hopelijk weet iemand raad.

Bedankt!
Erik

leks20
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2009 22:02

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door leks20 »

Een interessant probleem. Het schikkingsvoorstel lijkt me interessant. Volgens mij is de vraag of je zelf schade hebt toegebracht aan een ander, of dat er een aanrijding heeft plaatsgevonden.

Ik denk dat er van een aanrijding geen sprake is geweest. De bus was alleen het voorwerp waardoor schade is ontstaan. Volgens mij gaat dit niet via het schadeformulier van de autoverzekering maar via je WA verzekering. Ik denk dat je het kan vergelijken wanneer je bij het voetballen een ruit vernield. Geen opzet, wel schade. Deze is gedekt via je WA.

De bus was dus slechts de bal. Ik denk dat de verhuurder het geld alleen onder zich kan houden wanneer er schade is aan de bus. Die is er niet. Dus hebben ze ook geen recht om de kosten in te houden.

Het is een kleien schade zaak die jij met de tegenpartij kan regelen. De verhuurder is helemaal geen partij.

Overleg eens met je verzekeraar was wijsheid is.

Succes

ver Hallen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2009 08:33

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door ver Hallen »

Bedankt leks20. Ik heb alleen al met mijn verzekeraar gebeld en die zegt dat schade met voertuigen is uitgesloten van de wa-verzekering.
Ik zal ze nog eens bellen om dit te verifieren.
Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat er geen aanrijding heeft plaatsgevonden.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door vladja »

Geef duidelijk aan dat de schade is ontstaan door het openen van een portier, als je de verzekeringsmaatschappij belt.

Het is een standaard antwoord dat schade veroorzaakt door een auto niet onder de dekking valt van de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren).

Schade veroorzaakt door een portier is 1 van de hele weinige uitzonderingen.

ver Hallen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2009 08:33

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door ver Hallen »

Heeft iemand overigens een idee wat het verhuurbedrijf met de credit-card borg van 200 euro kan doen? Kunnen zij dit zomaar innen en eventueel verhogen?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door Quisquid »

Niet bij alle schade is sprake van schuld in de zin van verwijtbaarheid. Maar voor sommige schades kan toch sprake zijn van aansprakelijkheid(schuildaansprakelijkheid versus risico-aansprakelijkheid).

Voor de schade die je noemt (een door de wind openzwaaiend portier dat een andere auto beschadigt) is het autoverhuurbedrijf verplicht verzekerd. De schadehebbende kan dus (rechtstreeks) de verzekeraar aanspreken. Op grond van artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen, de WAM.
Mocht de autoverhuurder niet verzekerd zijn, dan kan de schadehebbende een beroep worden doen op het Waarborgfonds Motorverkeer (artikel 23 en volgende WAM, vooral artikel 25).

Als die (de verzekeraar of het waarborgfonds) meent dat die de schade op je terug te vorderen heeft, zal die verzekeraar zélf wel actie ondernemen, rechtstreeks op jou. Dat gaat dan nooit via de autoverhuurder. Je bent immers als bestuurder bekend.

Dat een autoverhuurder daarop alvast een voorschotje wil hebben (terwijl die zelf bovendien niet eens een nota heeft gehad!), enkel voor het geval dát, is niet correct.
Als je pech hebt, valt dat geld nog in zijn toekomstige faillissement en ben je dat, en de rente daarop, waarschijnlijk nog definitief kwijt ook!

Zeker als geen sprake is van verwijtbaarheid (je handelde niet met het opzet schade te veroorzaken), moet de schade worden gezien als bedrijfsrisico van de verhuurder. Net als de verzekeringspremie gewone bedrijfskosten zijn. Die is ingecalculeerd in de huurprijs.
Zelfs wanneer wél sprake is van "schuld" (in verkeersrechtelijke zin), is het ook dan meeestal redelijk dat de schade niet op de huurder wordt verhaald. Tenzij bij zéér grove gedragingen. Maar daar lijkt mij hier geen sprake van.

Een WA-verzekering voor de auto is verplicht, omdat de schades zo hoog kunnen zijn, dat die op een gewone burger niet altijd verhaald kunnen worden. Om die burger daartegen te beschermen. Daarmee vergeleken zou het ook onredelijk zijn die burger wél voor zulke schades op te laten draaien als hij de auto toevallig húúrt.
Dan heeft zo'n verzekering voor een autoverhuurder eigenlijk weinig zin, als de schades tóch standaard verhaald kunnen worden (even los van de inbaarheid).

Dit is gewoon bedrijfsrisico en de premie van de verzekering is in de huurprijs verdisconteerd. Tenzij bij opzet of zéér grof verkeersgedrag, past het dan ook niet dat de schade op je wordt verghaald.

Dat de autoverhuurder ervoor kiest de schade voor eigen rekening te nemen (en wellicht sneller of onnadenkender aansprakelijkheid erkent dan zijn verzekeraar dat zou hebben gedaan?), doet daar niet aan af.

Betaal wél de huurprijs of bied daarvan betaling aan (als de verhuurder die niet wil aannemen).

danstoko.nl
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 dec 2009 18:26

Re: Autoverhuurbedrijf

Ongelezen bericht door danstoko.nl »

Geachte,

Ik kom zelf uit de autoverhuur wereld.

Het is in de beginselen heel normaal dat u deze kosten betaald. Wanneer de verzekering namelijk kosten inhoud bij de verhuurder houd hij dit weer in op het door u betaalde bedrag. Het is tenslotte niet zijn schuld u had de deur of vast moeten maken danwel dicht moeten doen.

Dit word gedaan omdat er in het verleden wanneer bleek dat de klant de schade moest betalen deze ineens nooit meer van zich liet horen en het bedrag dan via een deurwaarder afgedwongen moest worden.

De snelle rekensom, uw neemt bij het huren van de bus een eigen risico van 500 euro bijvoorbeeld want dit kunt zelf kiesen kwestie van vragen aan de baliemedewerker.

VB 1 eigen risico € 500 totale schade € 1500 dan kost het u dus maar 500 euro.
VB 2 eigen risico € 500 totale schade € 150 krijgt u nog terug € 350,-

Wat betreft het bedrag op de creditcard kan door de verhuur altijd verhoogd worden. Officieel moet u hier wel voor een handtekening zetten.

Bij ons werd de huur en eventuele extra bedragen automatisch van de kreditcard afgeschreven hier werd ook aan het begin van de huur voor getekend.

Groet Pieter Jan

Gesloten