LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

De makelaars in Nederland hebben massaal de huizenprijzen tot ongekende en onbetaalbare prijzen opgedreven.
Nu zijn de huizen voor die bespottelijke prijzen niet meer te slijten. De prijzen zakken niet, de verkopers blijven met die door de makelaars te hoog geadviseerde prijzen zitten kijken zonder hun huis te kunnen verkopen. De NVM roept, nog steeds niet van de werkelijkheid doordrongen :?: óf nog steeds ziekelijk manipulerend, dat de regering de vastgelopen huizenmarkt moet helpen van onze belastingcenten, rechtstreeks in die onverzadigbare zakken van die makelaars die die markt volledig hebben laten ontsporen. Het evenwicht tussen wat een huis echt waard is voor een koper en wat een op hol gepraatte huiseigenaar voor dat huis :!: denkt te kunnen toucheren. :roll:
"Geruststellend" spreekt de NVM, dat onze huizenmarkt mogelijk maar met zo'n 2% - 3% zal moeten dalen. :lol: :lol: :lol: Weer pure leugens naar hun slachtoffers en het verdraaien van wat er werkelijk aan de hand is op de huizenmarkt.
De huizenmarkt zou onmiddellijk weer gaan draaien, wanneer de huizen niet met 3% maar met het percentage gaat zakken van de hoogste bieder op dit moment voor ieder te koop staand huis. DAN pas krijgen we een eerlijk beeld van de huizenprijzen die bepaald dienen te worden door wat de kopers ervoor willen geven en niet het percentage wat de makelaar persee in zijn zak wil stoppen. :twisted:
In ons land hebben de makelaars een veel te grote broek aangetrokken en hebben wij hen dat laten doen. :oops:
Geen overheidsbemoeienis in deze luchtkastelen handel :!: :!: :!:

Makger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:09

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door Makger »

Prijs wordt vaak bepaald door een verkoper! deze ziet vaak gouden bergen en de makelaar gaat daar (helaas) te vaak in mee omdat hij te graag een verkoopopdracht binnen wil krijgen. Zeker op mooie locaties waar zo'n tuinbord veel reclame maakt.
Daarnaast zijn er dan ook kopers die het er dan ook gewoon voor betalen! de laatste maanden zie je dus dat de kopers het er gewoon niet voor willen betalen en waardoor verkopers met de prijs gaan zakken. Gelukkig maar, want veel huizen staan gewoon niet reëel geprijsd.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Een goede vriend van mij is hoogleraar en zijn vrouw lerares op de VWO.
Niet dom dus.
Hij wilde zijn huis verkopen en vroeg in augustus 2007 een paar lokale makelaars naar een reële verkoopprijs. De vraag- en goingprijs.
Hem werd eerst gevraagd, door al die makelaars, wat hij zelf in zijn hoofd had te willen toucheren. Allen vonden zijn vraagprijs veel te laag.
Hij moest er minstens een ton meer voor kunnen krijgen werd hem bezworen. Hij is een man die uitmuntend is op zijn vakgebied maar maximaal verre van een zakenman met de juiste antennes voor allerlei signalen. Natuurlijk klonk die prijs die de makelaars hem voorhielden als hoopvolle muziek in zijn oren. Hij ging met een in zee.
Op een septemberavond zaten we in zijn tuin te dineren wanneer hij triomfantelijk zijn laatste move uiteen zette. Ik viel bijna van mijn stoel toen hij zijn door de makelaar gesouffleerde vraag- en goingprijs noemde. Zij waren dan ook niet blij toen ik losbarstte met mijn reële visie van de huizenmarkt in september 2007. Ik bezwoer hen dat zij het huis voor die prijs NOOIT zouden verkopen. Zelfs al zouden zij 10% zakken met de goingprijs zij in september 2008 nóg met dat huis in hun maag zouden zitten. Inmiddels zijn ze 20% gezakt en staat die makelaar bij zijn lokale collegae en bij het plaatselijke publiek "aardig" te kijk.
We zijn nu dus ruim 17maanden verder en het huis is nog steeds te koop. Op de, door wanhopig makelaars georganiseerde, kijkdagen kwamen er genoeg dagjesmensen genieten van een gezellige, enthousiaste rondleiding mét koffie en eigen gemaakte appeltaart van hoogwaardige kwaliteit. Dank was groot en pontificaal maar een bod bleef uit. Dodelijk vermoeid zegen de echtlieden teleurgesteld te bed. Vrijen was er de laatste maanden niet meer bij vanwege chronische hoofdpijn van de beide bovengemiddeld begaafd denkende echtlieden. :roll:
Wie bepaalde ook weer de huizenprijzen? :roll:
.........en de NVM gaat vrolijk door met zijn laatste publicaties op grond van hun bevindingen dat de huizenprijzen 2 a 3% zullen momenteel zijn gezakt. :roll: :x
Wat een boeket brandnetels! :twisted:

Makger
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:09

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door Makger »

Ik schreef ook: "prijs wordt vaak bepaald door verkoper". Dus niet altijd... :wink:
Bovenstaande situatie die jij omschrijft is natuurlijk ontzettend vervelend voor de mensen en het advies van de makelaar(s) ronduit slecht.
Maar ik vind niet dat je dan kan zeggen dat alle makelaars de prijzen opdrijven.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Dat "vaak", geloof ik niet zo in, beste Makger.
Deze huizenmannen hebben volgens mij afspraken gemaakt. Toen de wankele en instortende huizenmarkt van de USA tot Nederland tenslotte doordrong en in de wandelgangen van het geldcircuit de angst gefluisterd werd dat wij ook wel eens aan de beurt zouden kunnen komen, trokken die branchekoplopers samen de conclusie, dat zij hoe dan ook, die USA situatie wilden voorkomen door foute berichten te ventileren. Allerlei woordvoerders uit hun belangenclub stelde "ons" uitvoerig en overvloedig "gerust" dat die toestanden zoals in de USA niet op onze huizenmarkt zou slaan. Wij hadden ons niet schuldig gemaakt aan hypotheekleningen op een onbeperkt groeiende economische groei van het inkomen van de aanvragers. Onze banken hadden géén dubieuze hypotheken verstrekt wegens hun andere risicoafwegingen. :roll: Gaat u, domme Nederlandse burger, nou maar op ons smetteloze gezag rustig slapen, hoor! :wink:
De prijzen bléven zgn. stijgen, zelfs nog in jl december volgens de beterwetende en leugenachtige NVM. Maar ondertussen lag de verhouding vraag en aanbod al volledig ontspoord in onze, door de makelaars opgeschroefde, prijs product verhouding. Welke makelaar niet mee zou doen, prijsde zichzelf immers uit de markt! In het makelaarsland bepalen de groten de toonhoogte en niemand wil in dat koor vals zingen.
Kortom, we zijn door de belanghebbenden van deze beroepsgroep zwaar belazerd wanneer we hun adviezen van de laatste 1,5 jaar in blind vertrouwen hebben opgevolgd.
Ik verkocht mijn huis in juni 2006 omdat ik deze orkaan zag aankomen. Ik had liever ongelijk gehad.
Wie kan je in Nederland nog vertrouwen als het om meer dan 100 euro gaat? Camera's en controleurs zullen steeds meer iedere businessgroep in de gaten moeten houden en die controleurs moeten óók weer gecontroleerd worden etc. etc. Gisteren weer ambtenaren in Limburg wegens ernstige corruptie opgepakt! Onze mentaliteit en normbesef is volgens mij niet meer te redden.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door sjoegel »

Er zijn zeker afspraken gemaakt. Zoals de afspraak; "verkocht" borden zolang als mogelijk te laten staan. Ook de verspreiding van foute en verdraaide feiten over de geringe prijsdalingen is wijdverbreid en te toevallig om niet te berusten op onderlinge afspraken. De werkelijke huizenmarkt is echter door en door rot.

smit123
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:57

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door smit123 »

Onze makelaar komt morgenmiddag nog even langs en dan gaan we, anderhalf jaar nadat we onze nieuwbouwwoning hebben gekocht, vér voor de kredietcrisis dus, onze woning in de verkoop zetten. We hebben een maand of 8 zeker de tijd. En we hebben een volgens de makelaar zeer courante woning. Maar wat is nu wijsheid? Inzetten op de prijs waarvan hij toen zei dat we dat makkelijk voor ons huis zouden kunnen krijgen, of nu meteen maar even tien tot vijftienduizend euro lager inzetten om de mensen in ieder geval maar binnen te halen zoals hij zegt....
Maar die mensen willen dan natuurlijk nog in onderhandeling. Dus dan zomaar misschien wel 25.000 euro minder vangen? Of toch maar gewoon beginnen met die hogere vraagprijs met kans op minder reacties maar nog wel enige onderhandelingsruimte? Wij vinden dit heel lastig. Want ons huis is wel opeens minder waard maar onze nieuwbouwwoning is uiteraard niet ineens effe in prijs gezakt. Want dat ligt allemaal zo vast als een ... juist... huis.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

smit123,

Ik zou mijn prijs laten bepalen, ongeveer waarvoor het laatst verkochte huis van ongeveer dezelfde afmetingen en in dezelfde buurt recentelijk verkocht is.
Uw dilemma is, dat er op het ogenblik geen prijs voor een huis meer te bepalen valt, zolang de huizenprijzen nog niet gestabiliseerd zijn. Daar wachten nu ook de meeste kopers en verkopers van huizen op.
Wat een te hoge schatting voor een reële verkoop van uw huis zou zijn is vooral te bepalen, door constant actueel goed de lokale huizenmarkt in de gaten te houden. Wanneer ik u een eerlijk en goed advies mag geven, Verkoop het zelf!
Kopers zijn daar juist nu gevoeliger voor en bij de notaris haalt u een voorlopig koopcontract, welk u invult nadat de aspirant kopers positief hebben besloten. Ik ken u niet en weet niet of u daartoe in staat bent. Wel weet ik dat ik in deze tijd die touwtjes niet meer in handen van een makelaar zou geven óf hij zou uw vader, broer of zoon moeten zijn.

Tijger van Maleisië
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:35

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

:?:
Laatst gewijzigd door Tijger van Maleisië op 03 feb 2009 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

poesje van 3 hoog achter,

ik schreef ook in 1 zin 2x ongeveer en het gaat om een richtlijn vanwaar je zelf je meer- of minderwaarde moet calculeren.
Maar dat zal de gemiddelde lezer van deze topic zeker wel begrijpen, zolang het zelf geen makelaar is :roll: die zichzelf ook in de grond geboord heeft met zijn inmiddels onthulde trukendoosje. :roll:
Ik hoop dat uw val geen andere goedgelovige klanten effectueert.
Ik denk dat u een opbouwend persoon bent, hetgeen zo overduidelijk uit uw reactie blijkt, welk jammer zou zijn wanneer u zich te pletter zou vallen, als poesje van 3 hoog achter. :lol:
Ik heb in mijn leven al veel, heel veel vreemde verhalen gehoord, maar zulke onzin gelukkig nog nooit.
De naakte waarheid klinkt voor notoire leugenaars logisch als héél vreemd in hun oren, poesje van 3 hoog achter! :wink:

Tijger van Maleisië
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:35

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door Tijger van Maleisië »

:idea:
Laatst gewijzigd door Tijger van Maleisië op 03 feb 2009 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door bdi »

Willem de 16de leidt aan een ziekte die wijdverbreid is in Nederland. Het betreft een ziekte die zich kenmerkt door het wegvallen van eigen verantwoordelijkheid voor daden en doen. Voor deze mensen geldt altijd dat iemand anders het heeft gedaan en bij Willem is dat nu de makelaar.

Beste Willem, jij bepaalt wat de prijs is die je voor een woning wilt vangen en de markt bepaalt of jij die prijs gaat krijgen. De makelaar is meestal slechts een sjofele intermediair wiens functie tegenwoordig is gereduceerd tot vuller van internetpagina's en pratende agenda.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door antonh »

Wat zit daar een frustratie bij willem de 16de.
Of zijn eigen huis raakt hij niet kwijt omdat de bomen tot in de hemel reikte in zijn ogen.
En hij veel te veel vroeg.
Of het huis wat hij wilde hebben ging aan zijn neus voorbij omdat hij het te duur vond terwijl hij het wel graag wilde hebben.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door S. »

Je eigen huis te koop zetten en dan ook nog zelf de kijkers rond gaan leiden lijkt me veel te emotioneel.
Dat komt te dichtbij.
Moet er niet aan denken dat je een rondleiding geeft en de potentiële koper kraakt de keuken en badkamer af die jij prachtig vind, maar waar hij op denkt de prijs omlaag te krijgen, door deze zaken te bekritiseren.

Heb zelf destijds ook meegemaakt dat de eigenaren ons zelf rondleiden, en bij één huis zag ik al direct dat het niets zou worden, maar uit beleefdheid hobbel je mee en geef je neutraal commentaar.
Bij de huizen waar geen eigenaren aanwezig waren, kon je veel vrijer rondkijken en praten.
Of te denken dat je zelf al in je nieuwe huis in overijssel woont, maar je huis in zuid-holland nog te koop hebt staan.
Kun je regelmatig op en neer jakkeren om kijkers rond te leiden....

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Wat zit daar een frustratie bij willem de 16de.
Of zijn eigen huis raakt hij niet kwijt omdat de bomen tot in de hemel reikte in zijn ogen.
En hij veel te veel vroeg.
Of het huis wat hij wilde hebben ging aan zijn neus voorbij omdat hij het te duur vond terwijl hij het wel graag wilde hebben.
Wat zit daar een simpele analyse achter. U heeft te weinig "of" gebruikt. :roll:
Mijn huis in juni 2006 natuurlijk zelf verkocht voor exact de prijs die ik wilde. Ik zag, weer terug in ons land, de opkomende storm tijdens mijn voorgaande bezoeken aan de USA, al in Europa aankomen. Vandaar!
Conclusies zijn niet altijd zo voor de hand liggend vooral niet wanneer de NVM in december nog op het nieuws verkondigde, dat de Nederlandse huizen maximaal 2a3% zouden zakken. :roll: :twisted: :twisted:
Iedereen die ik in diezelfde tijd sprak, met een huis in de verkoop, was toen al tientallen procenten gezakt onder de adviesprijs van hun makelaar, die lid was van die club NVM.
Kijk om u heen en geloof de makelaars en mij niet, de harde cijfers liegen niet!

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door bdi »

Beste Willem,

Je opent deze topic met:
De makelaars in Nederland hebben massaal de huizenprijzen tot ongekende en onbetaalbare prijzen opgedreven
en dat is flauwekul. Hooguit hebben de makelaars meegeholpen in het pyramidespel dat eigen huizenbezit heet. De NVM verantwoordelijk stellen voor iets waar de leden van de NEPROM, BOUWNED, alle Nederlandse gemeenten, maar zeker ook alle burgers die kochten en verkochten met het idee dat ze een melkkoe bezaten, verantwoordelijk voor zijn, is ridicul.
Mijn huis in juni 2006 natuurlijk zelf verkocht voor exact de prijs die ik wilde.
Grappig, u heeft de woning vast niet verkocht voor slechts de inflatiecorrectie, anders hoefde u niet uit de markt te stappen. Wellicht een sterk staaltje van de pot verwijt de ketel..... .

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Wellicht een sterk staaltje van de pot verwijt de ketel..... .
Wellicht!
Echter ik ben geen makelaar en ook geen Sinterklaas!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door S. »

Dag Willem,
Mijn huis in juni 2006 natuurlijk zelf verkocht voor exact de prijs die ik wilde. Ik zag, weer terug in ons land, de opkomende storm tijdens mijn voorgaande bezoeken aan de USA, al in Europa aankomen. Vandaar!
Heb je zelf de kijkers rondgeleid?
Waren dat er veel?

willem de 16de
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 jan 2007 13:28

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door willem de 16de »

Dag S,

Ja, ik heb alles altijd zelf gedaan. Zowel de advertenties geplaatst als de rondleiding. De 2de kijkers kochten diezelfde middag mijn huis door het voorlopige koopcontract te tekenen waarna alles van a tot z soepel en probleemloos is verlopen, voor beide partijen. Plus veel minder kosten!!! Maar dit is de 6de keer dat ik, ook in het buitenland, een eigen huis kocht en verkocht, ZóNDER makelaar. Nooit tot ergenis of complicaties geleid! Dus daarom zeg ik tegen al mijn vrienden dat zij het veel beter zelf kunnen doen zolang zij er zelf nog inwonen. Zonder meubels is het altijd veel moeilijker aan particulieren te verkopen. Doet voor hen ongezellig aan en laat geen warme woonindruk achter. Zakenlui en beleggers kijken daar doorheen. Vereist ook een andere aanpak.

Houston
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2009 21:20

Re: wie bepaalt normaal de huizenprijs, de makelaar of de markt

Ongelezen bericht door Houston »

Willem, dat je een keertje geluk hebt gehad met de verkoop zegt nog niets.. Hetzelfde geldt overigens voor makelaars. Bovendien heb je ook daar, net als in iedere branche, goede en slechte. Om dan maar meteen aan al je vrienden te verkondigen dat ze maar het beste zelf kunnen verkopen gaat me dan ook te ver. Feit is dat veel verkopers de eigen woning te hoog inschatten en dat teveel makelaars daar in mee gaan/gingen. Door de stijgende prijzen kregen deze mensen nog gelijk ook... Verder is er helemaal geen sprake van de door jou genoemde 10tallen procenten dalingen. Ja, degenen die te duur hebben ingezet dalen nu wat en ik durf niet te voorspellen wat er gaat gebeuren als de vraag lang achter blijft, maar jij bent de zaak aan het opruien en dat lijkt me ook weer niet nodig.

Gesloten