LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR registratie

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: BKR registratie

Ongelezen bericht door Karin »

Hoi CB,
Hierin staat duidelijk dat alle kredietverleners die bij het BKR zijn aangesloten het CKI moeten raadplegen. Hieruit uit blijkt toch wel degelijk een plicht, of zie ik het verkeerd?
Maar vervolgens kan die kredietverlener met de informatie doen wat hij wil: het mee laten wegen in een beslissing om dat krediet te verlenen of gewoon naast zich neer leggen.

Of is dat niet wat je bedoelt?

Groeten,
Karin

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: BKR registratie

Ongelezen bericht door CB »

Hallo Karin,

Ja dat klopt. Vooralsnog heb ik, alleen op de site van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland, een duidelijke stelling gezien. Zie onderstaand:

Behandeling van kredietaanvragen
De financier verstrekt kredieten alleen na:
– genoegzame identificatie van de cliënt;
– raadpleging van systemen van fraudepreventie en –registratie;
– serieus onderzoek, in het bijzonder naar de kredietwaardigheid, de financiële positie en de draagkracht van de kredietaanvrager, op basis van de gegevens zoals aangeleverd door de kredietnemer, en voor de juistheid en volledigheid waarvan deze verantwoordelijk is.
Voor overkreditering zal worden gewaakt.
Voor de beoordeling van de aflossingscapaciteit van de kredietnemer gaat de financier uit van een maandelijkse betaling door de kredietnemer van tenminste 2% van de kredietlimiet (bij doorlopend krediet) of het kredietbedrag (bij aflopend krediet), ook als de werkelijke periodieke betaling door de kredietnemer kleiner is. Eventueel reeds lopende kredieten herberekent financier volgens dezelfde norm om de reeds bestaande verplichtingen van de kredietnemer vast te stellen.
De financier verstrekt geen krediet indien:
– de uit het te verstrekken krediet voortvloeiende werkelijke, of volgens het voorgaande lid berekende theoretische verplichtingen indien deze hoger zijn, ertoe leiden dat de kredietnemer van zijn inkomsten, na aftrek van vaste lasten, minder overhoudt dan de voor de kredietnemer geldende bijstandsnorm.
– de kredietaanvrager onderwerp is van een minnelijke of wettelijke schuldregeling, tenzij het krediet als saneringskrediet onderdeel is van zo’n regeling en de schuldregelaar c.q. de bewindvoerder toestemming heeft gegeven tot het aangaan van de lening.

Bovenstaande is echter een gedrachtscode voor de leden. Dat zijn er niet zoveel zoals jezelf op de site kunt nazien onder het kopje "Leden".

www.vfn.nl

Het is denk ik de moeite waard om uit te zoeken of hier in het algemeen ook een regel voor is vastgesteld. Ik zou op dit moment echter niet weten waar, maar is misschien iets voor morgen.

Heb je mijn mail inzake die handleiding nog ontvangen?

mvrgr
CB

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: BKR registratie

Ongelezen bericht door Karin »

CB,

Dit verhaal van jou klopt ook, maar het was niet de vraag van mmartinair. Hij denkt dat BKR hierop moet toezien en dat is dus niet zo.

Dit was ook de reden dat ik eerder zei dat hij twee dingen door elkaar haalt.

Jouw berichtje over die handleiding heb ik ontvangen. Komende week spreek ik mijn advocate weer en dan zal ik het aan haar voorleggen.

Groeten,
Karin

schapekop
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2003 20:47

Re: BKR registratie

Ongelezen bericht door schapekop »

hallo ik heb ook toen ik 22 was die zooi genomen en toen heeft dexia toen bank labouchere bij mij nergens naar gekeken ze kregen de inleg in een keer gestord en dat was kaasie voor hun ik heb geen maandelijkse inleg gedaan maar dexia heeft mij ook brieven gestuuurd ik nu bij het bkr geregistreerd staat maar daar is ook nik svan bij hun hebben totaal niets door gegeven

onnozel
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 okt 2003 22:41

Re: BKR registratie

Ongelezen bericht door onnozel »

Beste meneer Schapekop,

Wij hebben uw klacht in behandeling maar aangezien U een schip met 50.000 schapen richting Koeweit hebt gestuurd, kan de uitslag hiervan nog even op zich laten wachten.

Vriendelijk verzoeken wij U ons te berichten hoe nu verder te handelen.

BKR voor deze,

J.Onnozel.

Gesloten