LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangereden, wat nu

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door robbert61 »

Maar als je naast een ander voertuig zit links wel te verstaan heeft je die ten aller tijden gewoon voor te laten gaan zo zijn de regels.
Die bus had nooit zomaar af mogen slaan als er dus iemand links naast zit.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door dhc »

Kun jij me, met alle wijsheid die je bezit vertellen waarom ik rekening zou moeten houden met een weggebruiker die mij links inhaalt terwijl ik de intentie heb om af te slaan?
Volgens mij is het nog steeds zo dat je afslaand verkeer niet moet inhalen, jij wilt mij dus verplichten dat ik naast me kijk, omdat ik kennelijk kan verwachten dat een brommertje mij inhaalt?
Ga dat de rechter maar uitleggen.....
Gelukkig zijn er inmiddels ook reacties van mensen die wel begrijpen hoe het verkeer in elkaar steekt.

DingDong
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2008 12:58

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door DingDong »

tuurlijk moet je links naast je kijken.
je kunt altijd verwachten dat er iets naast je zit.
DHC klinkt werkelijk als iemand die geen rijbewijs heeft.
dit wordt er behoorlijk in gestampt tijdens rijlessen.

verder is een scooter is niet veel kleiner dan een motor, en die kan ook langszij komen.

wat stakkers op dit forum zeg...
d'r mag wel eens gemodereerd worden.
doet het mooie programma tros radar geen eer aan zo,

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door rene117 »

dhc laat ik nu een iq hebben van 75 %
volgens mijn bent uw een totaale weg misbruiker mensen zo als uw moeten ze dan ook gelijk het rijbewijs af nemen en om dat ik een ongeluk met mijn fiets heeft gehad en daar een hoofd letsel heb op gelopen door zo zak van een bestuurder die dronken was dus val mijn niet aan op mijn schrijf gebruik op de pc

als uw het beter dat uw uw gelijk zult krijgen vergeet het maar

eknir
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2009 11:08

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door eknir »

Ga naar www.wetten.overheid.nl en kijk in het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) artikel 11, lid (rechts inhalen indien voorganger voorsorteert met richtsaanwijzers aan) en artikel 19 (afstand houden om tijdig te kunnen stoppen).

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door natuurmens »

Als je als brommer aan kan tonen dat de automobilist geen richting aangaf naar links. Dan heb je een zaak om op te staan. Bij een ongeval is het altijd belangrijk kenteken en naam adres te noteren.

Gaf de auto wel richting naar links aan dan heeft hij volgens het verkeersregeldement je het recht gegeven hem rechts in te halen. Dan gaat de regel recht doorgaan verkeer heeft voorrang niet meer op.

Deze verkeersregel is meer voor voetganger bedoelt dan voor motorvoertuigen. In de verkeersreglement staat dat men als motorvoertuig duidelijk dient voor te sorteren.

Dat jij te hard reed word degelijk in het protocol betrokken en je brommer wordt dan ook gecheckt of deze niet is opgevoerd. Zowel gaat al de schade naar jou toe. Om je te hard reed is volgens het verzekeringsrecht je polisvoorwaarden ben je gedeeltelijk aansprakelijk voor je eigen schade.

Maar als de auto richting aangaf ben jij geheel aansprakelijk doordat het recht op links inhalen door het verkeersreglement verviel.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door dhc »

laat ik nu een iq hebben van 75 %
@rene117:
wat betekent dat? 75% van niks? Da's nog steeds 0!

En geloof mij nou maar, ik ben geen wegpiraat, drink geen druppel alcohol, 0 bekeuringen en maximale bonus-malus korting op mijn autoverzekering...

Het verschil is alleen dat ik de wet ken en jij dénkt dat je 'm kent.
Maar als jij denkt dat je gelijk hebt, prima. Ik ga mijn tijd niet meer besteden aan onbenulligheid.

henk46
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:32

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door henk46 »

natuurmens: Voorsorteren is niet verplicht. Zie artikel 17 lid 1a van het RVV, met de toelichting daarop. De regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"blijft van toepassing. Fouten van anderen doen daar niet aan af. Wel zal dit bij een eventule rechtszaak meegewogen worden in de beslissing van de rechter. Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden.
taxikemperman: De bepaling, dat inhalen op kruisingen niet mag, bestaat niet meer in het RVV. Zie artikel 11. Artikel 5 van de Wegenverkeerswet kan in dit geval uitkomst bieden.
Verder zal de snelheid in het geval van Justice1 geen rol spelen. Volgens hem reed het busje 40km/u en aangezien hij met de brommer 45 km/u mag rijden, zou hij dus in mogen halen. Of het verstandig is, is een tweede, maar daar gaat het niet om.
Of er al dan niet richting is aangegeven, zal wel een welles/nietes spelletje blijven, maar aangifte doen is altijd verstandig.
En dhc, een welgemeend advies: Doe echt eens wat aan je verkeerstheorie, want als je op de weg doet zoals op dit forum, hoop ik je nooit tegen te komen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door dhc »

Nou, nog een keer dan:
Het principe rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat hier niet op!!!
Beide weggebruikers rijden op dezelfde weghelft, achter elkaar, de brommerrijder dient zoveel afstand te bewaren dat hij de weg kan overzien en zijn vervoermiddeli tijdig tot stilstand kan brengen.
Dat hij besluit om een busje dat kennelijk linksaf wil slaan, toch links in te willen halen, noem ik dapper.....en onbezonnen. Nu is het een busje, doet-ie dat ook bij een bus van het OV?

henk46
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:32

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door henk46 »

Beste dhc. In je reactie van 27 jan. om 21.21 uur stel je dat de brommer gezien zijn snelheid niet had mogen inhalen. De auto reed volgens justice1 40 km/u. De brommer mag 45 km/u, dus zou mogen inhalen. Verstandig of niet, da,s een ander verhaal.
In je reactie van 27 jan. om 22.50 uur stel je, dat de brommer zoveel mogelijk rechts moet houden. Dat is niet waar. Sinds 1999 mogen bromfietsers in bepaalde gevallen op de rijbaan en volgen dan de regels van de overige rijbaangebruikers. Zie artikel 6 RVV, gewijzigd bij KB. van 27 mei 1999, staatsbladnr.268.
Voor de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, verwijs ik je naar artikel 18 lid 1 van het RVV.
Dit RVV is ingevoerd in 1990. Het kan natuurlijk zo zijn, dat jij je rijbewijs hebt gehaald vóór 1990, maar dan geef ik je het advies om regelmatig kennis te nemen van wijzigingen in de wetgeving.
Groeten, Henk.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer!!! Zo staat het in de wet omschreven. Niet meer en niet minder.

Een scooter mag zowel links als rechts inhalen. Daar moet je gewoon rekening mee houden bij het afslaan. Ook al zou de scooter nog niet links in mogen halen dan nog staat rechtdoor voor afslaand voorop. Het is dan alleen een fout waar de scooterrijder een bekeuring voor kan krijgen. Er is schade ontstaan doordat de bestuurder van het busje niet goed heeft opgelet. Daarbij is het ook nog zo dat een scooterrijder beschermd verkeer is. Wilt niet zeggen dat de zaak dan meteen is verloren, maar dan moet je wel getuigen hebben die de zaak anders kunnen neerleggen.

Verder is de verzekering diegeen die bepaald wie fout zit en niet de bestuurder of de scooterrijder. Als partijen leg je op een formulier alleen vast wat er is gebeurd. Dit is niet volledig bepalend en sluitend. De verzekering bepaald. Daar zitten deskundigen.

Maar voor zover ik lees is gewoon het busje hier verkeerd.

Echter blijft het wel de vraag of het verstandig is geweest om op een kruising in te halen. Dit mag in principe ook niet, maar als het voorzichtig gebeurd op een overzichtelijk kruispunt kan het gewoon en daar dien je als aslaand bestuurder gewoon rekening mee te houden.

Niet alleen kijken voor jezelf, maar ook kijken voor een ander.. observeren en inschatten. Kan het niet ook al heb je wel of geen voorrang NIET DOEN.


Maarten (buschauffeur)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het principe rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat hier niet op!!!

Over welk principe praat jij dan, want er wordt nergens gesproken in de wetgeving over meerdere rijstroken. Alleen over de dezelfde weg en daar hoort alles links en rechts -tot muren van woningen of afscheiding van tuinen dmv hekjes- zowel tegengesteld verkeer als opkomend verkeer bij.

Op een 1-baansweg mag je niet inhalen... en moet je er gewoon achter blijven. Dit geldt ook als je een scooter of fietser bent. Het gebeurd wel, maar mag niet. Krijg je dan een dergerlijk iets dan is de scooter fout echter dan heb je het punt rechtdoorgaand verkeer weer!!!

De weg is breder dan je denkt.

henk46
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:32

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door henk46 »

maarten1234; in je reactie van 05 februari schrijf je: Inhalen op een 1-baans weg mag niet. Waar staat dat geschreven? Als er geen gevaar of hinder ontstaat, mag inhalen overal, tenzij het verboden is. (borden, doorgetrokken streep e.d..)
groeten, henk.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door antonh »

@Justice1,
hoe is het nu afgelopen?
Je start een topic en dan is het stil.
Wat heeft de verzekering nu besloten cq politie?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aangereden, wat nu

Ongelezen bericht door dhc »

Lekker belangrijk.....topic is inmiddels 10 maanden oud, laatste reactie is van februari....
Ik schat zo in dat TS op alle fronten in het ongelijk is gesteld, een winnaar laat zeker weten wel iets horen...

Gesloten