LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW wel of niet nuttig?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
nc0205

CBW wel of niet nuttig?

Ongelezen bericht door nc0205 »

Op het forum is dit een hot item. De reacties die ik uit mijn omgeving krijg is dat de CBW garantie zwaar wordt overschat. Met name de onderhandelingspositie bij de nieuwe keukenleverancier is slecht en de vraag is zelfs of zo'n keukenleverancier wel aan je zou willen leveren.

Maar het meest opvallende is dat het aantal CBW erkende bedrijven in de afgelopen periode sterk is afgenomen. In Amsterdam is er op dit moment nog maar 1 CBW erkende keukenleverancier. :?

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Graag jullie mening.

Plukkebol

Re: CBW wel of niet nuttig?

Ongelezen bericht door Plukkebol »

Onze ervaring is dat het CBW slechts een wassen neus is.
Wij zijn zelf slachtoffer geworden van een faillissement /oplichting door een zaak die ook aangesloten was bij het CBW.

Op het moment dat wij aanspraak wilden maken op de garantieregeling, bleek dat we helemaal geen geld terugkregen, terwijl dit wel het beeld is wat vaak geschetst wordt.

Het bleek dat wij onze aanbetaling terug konden krijgen in de vorm van korting op de volgende aankoop. Dat betekende dat, wilden wij het volledige bedrag terugkrijgen, wij eerst een aankoop moesten doen van hetzelfde bedrag als onze keuken destijds gekost had. Kochten wij echter voor minder, dan kregen we 15% (hoogte vd aanbetaling) over dat bedrag. Dus als je dan iets voor 100 euro kocht, kreeg je maar 15 eur korting, terwijl wij voor ruim 1500 euro een aanbetaling hadden gedaan.

Mijn vraag was dus ook waar dat andere bedrag dan bleef, maar dat vervloog dus gewoon.

Onze mening over het CBW is dan ook dat je net zo goed bij Ali Ben Kachel op de hoek kan kopen zonder enige vorm van garantie, want van het CBW wordt je ook niet wijzer op het moment dat het er op aankomt.

Succes met je aankoop!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Werkt de zoek functie op
http://www.cbw-erkend.nlwel naar behoren?
Zoeken op ketens als keukenkampioen en keukenconcurrent levert nog maar enkele hits landelijk, terwij zij tientallen filialen hebben.

@Plukkebol,
In de CBW voorwaarden had je al kunnen lezen wat er gebeurt bij een failiete winkel. Helaas stellen verkopers ook dit soort zaken soms te rooskleurig voor, en suggereren zij dingen als geld terug via CBW....

De bedoeling van de vervangende aankoop is om het niet geleverde artikel bij een ander opnieuw te bestellen. In jouw geval de keuken van 10.000,-. De 1500,- wordt dan in mindering gebracht bij de nieuwe aanschaf, en heb je de verloren gegane aanbetaling op papier terug.
Adder onder het gras: De winkelier verrekent die 1500,- met korting die je anders had kunnen bedingen, en uiteindelijk ben je nog steedsde klos.

Mijn insziens biedt alleen toegang tot de geschillencommissie meerwaarde voor CBW winkels. De aanbetalingsgarantie rammelt dusdanig, dat je veiliger uit bent door niets aan te betalen.

Eek

Ongelezen bericht door Eek »

nc0205...klopt natuurlijk nooit het cijfer jij nu geeft...zowieso zijn er al 3 Bruynzeels in A'dam die CBW lid zijn, dan krijg je alle Mandemaker formules die lid zijn,Forme cusine,Schram keukenstudio,Kvik westpoort,woon & werk keuken,monsees keukens,best keukens,bulthaup,de zaag,de jong keukens,labor cooking etc etc...dat kaartje op de CBW website stelt weinig voor,daar moet je als ondernemer € 250,- per jaar voor betalen wil je daar op vermeld worden...

nc0205

nc0205...klopt natuurlijk nooit het cijfer jij nu geeft
Beste Eek. Dan zou ik toch maar eens op http://www.cbw-erkend.nl/ gaan kijken want er verschijnt echt maar eentje. Dat is ook mijn verwondering. Is het nou een fout in de zoekfunctie zoals 16again aangeeft of speelt er iets anders? Bijvoorbeeld een boycot :lol:

nc0205

Het CBW geeft op zijn site al enige dagen aan dat vanwege storingen de site niet optimaal functioneert. Nou ben ik werkzaam in dit gebied en weet dat zoiets toch heel snel oplosbaar is.

De wijze waarop zij met probleem omgaan is voor mij een teken aan de wand zodat ik deze branchevereniging niet serieus neem. :o

(G)e(W)e(TE)n

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Hoi nc0205,

Laatst heb ik nog iemand in de showroom gehad van een faillissement van een keukenzaak in onze regio. Klant had inderdaad een aanbetaling gedaan van 15 %. De klant heeft gewoon simpel de order van het betreffende bedrijf meegenomen en deze heb ik toen gewoon één op één overgenomen. Daarbij bleek wel dat het failliete bedrijf (de knoeiers) ook nog wat foutjes in de berekening hadden gemaakt, sommige stollen stonden er qua diepte niet goed in (te ondiep dit kost aardig wat). Bovendien stond de marge van de keuken al heel slecht. Het bedrijf werkte nog met oude prijsbestanden en plaatjes. Ik heb deze foutjes er natuurlijk uitgehaald en ondanks mijn bar slechte marge de 15 % aanbetaling van de klant in mindering gebracht op onze order.

Uiteindelijk hebben we de order na overleg en met goedkeuring van het CBW overgenomen ondanks dat mijn marge dus diep, diep in het rood stond. Klant is achteraf dik tevreden en heeft bovendien een beter merk keuken gekocht. Daarnaast hebben wij een prima montage en service niveau. Dus nu niet zeggen dat het niet werkt, want het werkt wel. En er zijn nog veel meer voorbeelden van andere zaken die vergelijkbare situaties laten zien, kijk bijvoorbeeld recentelijk maar naar Bruynzeel en de winkels van Almat en Vendoplan.

GWTE (At Your Service)

16again

GWTE,

In jou voorbeeld werkt de CBW aanbetalingsgarantie wel, omdat de winkelier zich in dit geval netjes aan de CBW regels houdt. Hulde!

Echter, niet alle CBW leden zijn even bereid om de CBW regels op deze manier na te komen, door een keuken te leveren met , zoals je omschrijft "de marge diep in het rood."
Verleidelijk dan om de 15% aanbetalingskorting te verrekenen met korting die toch wel verstrekt zou zijn. Consumenten komen dan bedrogen uit.....

Voor echte garantie behoort de consument niet afhankelijk te zijn van de goodwill van de winkelier, dat is bij de CBW aanbetalingsgarantie helaas wel het geval.

(G)e(W)e(TE)n

In jou voorbeeld werkt de CBW aanbetalingsgarantie wel, omdat de winkelier zich in dit geval netjes aan de CBW regels houdt. Echter, niet alle CBW leden zijn even bereid om de CBW regels op deze manier na te komen
Yeah right. Volgens mij geldt dat voor alle regels, als men zich er niet aan houdt werkt het niet. Dat is duidelijk.
Verleidelijk dan om de 15% aanbetalingskorting te verrekenen met korting die toch wel verstrekt zou zijn. Consumenten komen dan bedrogen uit.....
Dat is dus echt onzin, te simpel gewoon. De consument dient natuurlijk altijd ook zelf te waken over zijn eigen rechten. In het geval van de CBW regels kun je zelf als klant eenvoudig controleren of de gebode prijs correct is. Je hebt immers de oude order, je weet de prijs en ook wat er allemaal in de order zat aan apparaten en onderdelen.

Het lijkt mij dus niet zo ingewikkeld om gewoon van het originele order bedrag (bijvoorbeeld € 10.000, -) daar de aanbetaling van af te trekken (€ 10.000, - minus € 1.500, - dat is dus € 8.500, -) voor dit bedrag heb je dus het recht om de volledige originele eerste order alsnog volledig geleverd te krijgen via een andere CBW keukenzaak.

Als een keukenspeciaalzaak die lid is van het CBW hier niet aan wil meewerken laat je dit aan het CBW weten en zoek je gewoon een andere leverancier, eventueel in overleg met het CBW (dit gebeurt altijd trouwens in overleg met het CBW).

Lijkt me allemaal dus aardig controleerbaar en waterdicht, ik snap dus alle kritiek niet zo. Wellicht wil 16again graag dat het niet werkt……maar dat doet het dus wel, ik kan het weten wij hebben er als bedrijf namelijk al een aantal keren aan meegewerkt..

GWTE (At Your Service)

16again

als klant eenvoudig controleren of de gebode prijs correct is. Je hebt immers de oude order
-De door een failliet gedupeerde klant kan ook een ander merk keuken als vervangende aanschaf hebben. Sommige merken zijn "immers "exclusief" voor bepaalde ketens, zodat de verkoper makkelijk kan schermen met dingen als laagste prijsgarantie.
-De winkelier waar de gedupeerde de vervangende koop doet, heeft niets te maken met de in de andere winkel bedongen prijs! Volgens de CBW garantie hoeft hij alleen 15% korting te geven op zijn eigen prijs.
Bedrijven die failliet gaan willen de laatste weken nog wel eens gigantisch stunten. Op de valreep worden dan nog even flink wat keukens onder de prijs verkocht met als enige doel zoveel mogelijk aanbetalingen op te strijken. Ga jij die keukens voor die prijs leveren??
Als een keukenspeciaalzaak die lid is van het CBW hier niet aan wil meewerken laat je dit aan het CBW weten
...en dan gebeurt er niets! Dit is namelijk in het verleden gebeurt. Er verscheen een stukje op de eigen CBW site, waar de garantie een "sigaar uit eigen doos" genoemd werd, en de winkeliers worden opgeroepen om de regeling zo goed mogelijk uit te voeren om het branche imago hoog te houden. Erg vrijblijvend dus....

Uit de CBW voorwaarden:
ARTIKEL 17 - Aanbetalingsgarantie
.......Binnen zes maanden nadien kan de consument met de ondernemer van zijn keuze uit diens normale collectie en op diens normale leveringsvoorwaarden
Voorbeeld 1:
Meneer Jansen koopt een fors afgeprijsd bankstel van 1000,- euro, en betaalt 250 euro aan. De winkel gaat echter failliet en de bank wordt niet geleverd. Van het CBW krijgt Jansen een "tegoedbon" van 250 Euro om elders een andere bank te kopen. Een andere CBW winkel stunt ook met een actie met een vergelijkbaar bankstel van 1000 euro. Deze wil meneer Jansen nu kopen voor 750 euro, echter de winkelier wil niet meewerken omdat dit bankstel al fors is afgeprijsd en hij het bankstel anders met verlies moet leveren. De winkelier beroept zich erop dat de fors afgeprijsde bank niet tot zijn "normale collectie /normale leveringsvoorwaarden" behoort.

Voorbeeld 2:
Er zijn nog al wat Hollanders die er in slagen extra korting te bedingen op geboden winkelprijzen. De CBW directeur zelf heeft ooit aangegeven nog geen stropdas te kopen zonder naar korting te vragen! Uiteraard werkt de winkel hier niet aan mee als je ook nog eens je elders verloren gegane aanbetaling komt terughalen.

Het niet doen van een aanbetaling biedt meer zekerheid dan de CBW aanbetalingsgarantie!

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Als je niet aanbetaald krijg je niets.(meubelzaak) Als de klant geen vertrouwen heeft in onze zaak heb ik het ook niet in hem. Wij vragen maar heel weining aanbetaling 5 of 10% maar als dat al teveel is ga maar ergens anders wat kopen.

(G)e(W)e(TE)n

Geachte 16again,

Het valt me op dat je steeds spreekt over, ik heb ooit gelezen of Er verscheen eens een stukje en ik heb horen vertellen! Ik vraag me werkelijk af in welke hoedanigheid jij al deze uitspraken doet. Welk belang dient jouw persoon. Ben jezelf ondernemer of juist een gedupeerde?

Zoals reeds eerder meerdere malen aangehaald zijn de CBW voorwaarden niet zalig makend en er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan de gemaakte CBW afspraken houden (het zijn net mensen). Eén ding is echter zeker, er is geen ander alternatief dan helemaal niet aanbetalen. Dit is voor de ondernemer weer niet redelijk hij maakt namelijk al kosten die hij dan zelf moet voorfinancieren.

Bij bedrijven zonder aanbetaling moet uiteindelijk meestal het volledige bedrag voor levering alsnog voldaan worden, lood om oud ijzer dus. En als je aanbetaald bij een bedrijf die geen lid zijn van het CBW ben je zeker je aanbetaling kwijt. Echter, er zullen bij een faillissement altijd gedupeerde zijn ook als men niet aanbetaald, vooral als de langverwachte keuken op de afgesproken tijd helemaal niet meer komt.

Ik weet uit eigen ervaring (omdat we reeds enkele keren hebben meegewerkt) dat het wel werkt mits de keukenleverancier de regels correct toepast en berijd is behoorlijk minder marge te nemen. Toch ben ik altijd blij met wat extra omzet (i.v.m. mijn bonussen) en bovendien weer wat extra werk voor onze montage afdeling. Die keukens passen wij gewoon tussen onze reguliere orders en leveren toch ook veel positieve reclame op.

En wij zijn niet alleen want deze reacties kun je ook op dit forum tegenkomen:

Het zou heel wat anders zijn als die consument dezelfde keuken elders aangeboden krijgt voor € 7500,- minus de aanbetaling van € 1125,-.
Iets wat Bruijnzeel dus gedaan heeft.

of:

Geplaatst op 30 Jan 2009 22:15 door shorty202

Hebben eindelijk de langverwachtte keuken geplaatst gekregen, heeft vanaf september geduurd, maar nu is het zover:
helemaal blij, is voor 100% goed opgelost door bruynzeel, zonder bijbetaling, dezelfde keuken met extra's op kosten van Bruynzeel, alles zonder problemen
kan helaas geen foto laten zien maar het is perfect!

Shorty

Enz. enz.

GWTE (At Your Service)

keukenklepper

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:

Gesloten