In januari 2008 ontvingen wij een schrijven van Schuman Incasso & Gerechtsdeurwaarders. We kregen de volgende brief:
Geachte heer,
Terzake breng ik u in herinnering de vordering die mijn clienten de besloten vennoopschap IDM Finance BV, gevestigd en kantoorhoudende te Amsterdam, eerder genaamd Eurofintus BV, zijde verkrijgster bij akte van overdracht, d.d. 28 januari 2005 van alle rechten en verplichtingen van IDM Lease Maatschappij BV, op u heeft uit hoofde van het door de kantonrechter te ... uitgevaardigde bevel tot betaling d.d. 8 januari 1991, waarvan u bijgaand een fotokopie aantreft.
Uit hoofde van bovengenoemde bent u thans nog aan mijn clienten verschuldigd de hierna volgende bedragen:
- Hoofdsom 563,48 euro
- Rente berekend t/m 21-01-08 630,86 euro
- Proceskosten 74,87 euro
- Kosten betekening vonnis inc. btw 36,04 euro
- Informatiekosten inc. btw 193,27 euro
- Executiekosten inc. btw 162,03 euro
Totaal 1,660,55 euro
Waarop in mindering is voldaan: 174,05 euro.
Resteert: 1,486,50 euro.
Onverminderd er vanaf heden lopende rente, gerechts- en executiekosten.
Indien laatstgenoemd bedrag niet binnen 14 dagen na heden door mij ontvangen is, acht ik mij vrij over te gaan tot het treffen van executiemaatregelen. Indien betaling ineens financieel niet mogelijk is, dan kunt u voor de onderhavige vordering een betalingsregeling treffen. Een voorstel daartoe zie ik graag binnen 14 dagen na heden van u tegemoet, zulks vergezeld gaande van een overzicht van uw vaste maandelijkse inkomsten en uitgaven.
Uw berichten zie ik met belangstelling tegemoet.
Hoogachtend, R.P.A. Schuman
Op de bovenstaande brief hebben wij een schrijven gestuurd:
Geachte mevrouw Schuman,
Vorige week donderdag heb ik uw schrijven ontvangen van 21 januari 2008. Gezien deze zaak al bijna 18 jaar oud is, hoop ik dat u begrijpt dat ik nu pas reageer, omdat ik al mijn papieren heb moeten doorzoeken. Na lang zoeken en graven in mijn geheugen, kwam ik tot de conclusie dat ik in 1991 hiervoor een aantal betalingen heb gedaan aan de deurwaarders, Van Dolk & Fontijne, die inmiddels niet meer bestaan. Zij zijn inmiddels Maasdelta Deurwaarders. Ik heb gebeld om te zien of zij nog oude papieren hadden van deze zaak, maar zoals u waarschijnlijk wel zult begrijpen, is dat allemaal vernietigd na zoveel jaren.
Mijn vrouw heeft u vanmiddag, 31 januari 2008, gebeld om bij u naar deze zaak te informeren. Er werd haar verteld dat u deze zaak pas sinds 2002 in behandeling heeft en dat u pas sinds kort mijn adres in bezit heeft, doordat de gemeente dit pas heeft doorgegeven aan u naar herhaaldelijke verzoeken van uw kant. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen, dat deze zaak voor mij nogal als een verrassing kwam. We willen graag een betalingsvoorstel doen en een regeling treffen, voornamelijk over de rente.
Tijdens uw telefoongesprek met mijn vrouw heeft u verteld dat het mogelijk is een verzoek tot rentevermindering in te dienen, dus dat zouden we graag willen doen, gezien het feit het niet alleen mijn schuld is dat deze zaak al zolang voortsleept. IDM heeft bijna 18 jaar niets van zich laten horen en dat is ook de reden dat het rentebedrag zo hoog is opgelopen. Graag zouden wij zien dat het rentebedrag komt te vervallen, zodat de hoofdsom, de proceskosten, de kosten van betekening van het vonnis, de informatiekosten en de executiekosten overblijven (te samen: 855.74 euro).
Dit bedrag zouden wij graag vanaf oktober met 100 euro per maand af willen betalen.
Wij hopen dat u hiermee akkoord gaat.
Op 10 februari ontvingen wij de volgende brief terug:
Toen hebben wij een brief teruggestuurd en een overzicht van onze bankrekening en onkosten, waaronder een schuld bij Eneco waarvoor in die periode een afbetalingsregeling liep van 542 euro per maand.Geachte heer,
in goede orde ontving ik uw schrijven d.d. 31 januari 2008 alsmede het ingevulde inkomsten- en uitgavenformulier. Alvorens uw verzoek kan worden beoordeeld zal ik nog graag binnen 10 dagen na heden recente bewijsstukken ontvangen van andere vorderingen.
Tevens vermeld de door u meegezonden kopieen van uw girorekening. Hieromtrent zal ik tevens graag nader door u worden geinformeerd.
Begin maart ontvingen wij een antwoord van mevrouw Schuman.
Met de schuld aan Eneco in ons achterhoofd begonnen wij toch een beetje wanhopig te worden en schreven wij de onderstaande brief aan mevrouw Schuman:Geachte heer,
Uw ongedateerd schrijven met bijlagen ontving ik op 25 februari j.l. in goede orde.
Een rentefixatie behoort alleen tot de mogelijkheden indien een regeling tot stand komt en deze voor een periode van een half jaar stipt wordt nagekomen. Pas na deze periode zal uw verzoek tot rentematiging in overweging worden genomen.
U wenst pas in oktober 2008 aan te vangen met betaling. Hiermee kan niet worden ingestemd. U dient met ingang van maart 2008 aan te vangen met betaling van 50 euro per maand voor een periode van 7 maanden. Daarna zal het aflossingsbedrag van 50 euro met ingang van oktober 2008 verhoogd worden met de aflossing die u aan Eneco betaald.
Eerst na tijdige ontvangst van de maart 2008 termijn zal de regelingsbrief aan u toegezonden worden.
Mevrouw Schuman reageerde met onderstaande brief:Uw schrijven van 28 februari j.l. hebben wij ontvangen, maar wij kregen van de inhoud van uw brief de indruk dat uw onze situatie niet helemaal begrepen heeft, dus ik zal het nog eens uitleggen: We bezitten geen waardevolle spullen, hebben schulden en hebben ongeveer 1300 euro vaste lasten per maand (incl. schuldaflossing bij Eneco).
Tevens hebben weer een onaangename brief ontvangen van de belastingdienst die geld wil hebben (248,25 euro - te betalen voor 30 april) omdat wij met heel veel moeite toch nog een dak boven ons hoofd hebben. Tevens wil het Hoogheemraadschap 216,76 euro hebben voor 30 april. Ik kan geen extra geld missen tot ik van de Eneco af ben.
Wij kunnen ons voorstellen dat deze situatie voor iemand zoals u, met een betaalde baan, en zo kan ik me voorstellen, misschien een werkende partner, een eigen huis en een auto, moeilijk voor te stellen is. Naar alle waarschijnlijkheid heeft u wel de luxe heeft dat u wel drie keer per dag kunt eten en iets anders kunt drinken dan kraanwater. We hebben nooit veel geld gehad, maar sinds Eneco is het eigenlijk niet meer te doen.
Wij gaan nooit uit, nooit op vakantie, kopen nooit nieuwe kleding (die krijgen we tweedehands van kennissen en vrienden) en hebben alleen oude tweedehands meubels. Omdat onze (tweedehands) televisie onlangs kapot is gegaan hebben we er nu eentje te leen van een goede vriend, omdat we er zelf geen kunnen kopen.
Nu wilt u ook nog 50 euro per maand hebben. Misschien moeten wij dan maar stoppen met eten of misschien moeten we maar gewoon helemaal stoppen met ademhalen. Dan zouden we eindelijk overal vanaf zijn.
Wij kunnen niet begrijpen waarom u zo'n haast maakt met het begin van de aflossing, aangezien deze zaak al 18 jaar oud is. Ik baal vreselijk van deze hele situatie, vooral omdat ik weet dat ik in ieder geval een deel heb betaald aan een deurwaarder in Schiedam, maar ik kan niet aantonen dat ik betaald heb, omdat ik er jammer genoeg geen gewoonte van maak om papierwerk van 15 of 20 jaar oud te bewaren. Ik vraag me uberhaupt af of IDM kan aantonen dat ik niet betaald heb.
Om een lang en triest verhaal niet nog langer te maken, zal ik mijn brief afronden met u mede te delen dat ik meer dan wat dan ook ter wereld met uw voorstel akkoord zou kunnen gaan, want dat zou betekenen dat mijn vrouw en ik in een minder uitzichtloze situatie zouden verkeren. Helaas is dat niet zo, dus kan ik niet akkoord gaan met uw tegenvoorstel en u niet meer bieden dan dat ik in mijn eerdere brief heb voorgesteld.
Geachte heer,
U schrijven d.d. 12 maart j.l. ontving ik in goede orde.
U lost de vordering van Eneco af met 542,42 euro per maand. U kunt de aflossing hierop verlagen met 50 euro en de onderhavige vordering hiermee aflossen. Het bedrag van 50 euro zie ik binnen 7 dagen na heden tegemoet.
Na deze brief waren we het zo zat dat we niet begrepen werden. Op dat moment was er geen geld voor een advocaat. Gelukkig werden wij door de maatschappelijk werker doorverwezen naar de raadsvrouw. We hebben een afspraak gemaakt met de raadsvrouw en zijn met onze briefwisseling met mevrouw Schuman naar de raadsvrouw gegaan. Zij heeft zich in onze situatie verdiept en uitgezocht wat onze rechten waren. Zij schreef onderstaande brief aan mevrouw Schuman en deed ons een kopie toekomen:
Geachte heer/mevrouw,
Tot mij wendden zich de heer en mevrouw ..., woonachtig aan ...., in ....., tijdens het spreekuur van sociaal raadslieden. Uit het gesprek heb ik begrepen dat u een vordering in behandeling heeft inzake IDM, gedateerd uit het jaar 1992. Mijn clienten verklaren dat de vordering destijds geheel is voldaan. Zo hebben clienten, direct na betaling van de vordering enkele jaren in het buitenland geleefd. Hoewel clienten sinds enkele jaren weer in Nederland wonen, zijn zij voor het eerst in het jaar 2008 aangeschreven voor genoemde vordering.
Naast de algemene verjaringstermijn van 20 jaar, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar 5 jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, zoals een geldvordering verjaart na 5 jaar "art. 3:307 BW".
Na verloop van 5 jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen "via de rechter". Uw geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar u kunt juridisch niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen. Derhalve zijn mijn clienten u niets verschuldigd.
Ik verzoek u om kostenverhogende maatregelen en de renteberekening stop te zetten, om verdere kosten voor uw clienten IDM te besparen.
Mocht u vragen hebben, dan verneem ik dat graag van u.
Ik heb de hele briefwisseling hierop gezet omdat ik iedereen wil laten zien dat dit soort mensen over lijken gaan en totaal geen rekening houden met de situatie waarin sommige mensen zich bevinden.
Tevens wil ik iedereen erop attenderen om niet zomaar, zoals wij wel gedaan hebben, een betalingsvoorstel te doen.
Wij zijn blij dat Schuman hier niet mee akkoord is gegaan, anders hadden wij onszelf een schuld bezorgd van 1,486.50.
Wanneer je een brief krijgt van dit deurwaarderskantoor over schulden ouder dan 5 jaar, is ons advies:
Ga naar een bureau van Sociaal raadslieden en laat ze hetzelfde doen als die van ons.
Het wordt tijd dat Radar of onze regering dit eens goed bekijkt en maatregelen treffen tegen dit soort woekerpraktijken.
Dit soort praktijken moeten tot op de wortel uitgeroeid worden.