| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] transportkosten zelfde als netwerkbeheer
transportkosten zelfde als netwerkbeheer
Ik vraag mij af of de transportkosten die door OXXIO berekend worden los staan van de netwerkkosten die ik betaal aan NUON.
Ik betaal aan OXXIO transportkosten die naar hun zeggen namens de netbeheerder in rekening worden gebracht.
Daarnaast betaal ik ook aan NUON kosten voor netwerkbeheer. Klopt dit wel.
Ik heb net NUON gebeld en die zeggen dat dit klopt.
Ik heb mijn vraagtekens.
Ik betaal aan OXXIO transportkosten die naar hun zeggen namens de netbeheerder in rekening worden gebracht.
Daarnaast betaal ik ook aan NUON kosten voor netwerkbeheer. Klopt dit wel.
Ik heb net NUON gebeld en die zeggen dat dit klopt.
Ik heb mijn vraagtekens.
-
Waterlelie
Re: transportkosten zelfde als netwerkbeheer
Dat is raar. Ik ben klant van Frivius en die brengen geen transportkosten (netbeheerderskosten) in rekening, die betaal ik gewoon aan de netbeheerder, in dit geval Essent . Het enige wat ik aan Frivius betaal is de leveringskosten voor gas + elektra. Als ik jou was zou ik de leveringscontract maar gaan doornemen.
dit vond ik op de site van Oxxio:
dit vond ik op de site van Oxxio:
Volgens mij zit je dubbele transportkosten te betalen want als Oxxio dit in rekening brengt dan moeten ze het verder met Nuon regelen en niet dat Nuon je ook een rekening hiervoor stuurd.Wat zijn netwerkkosten en transportkosten?
Dat leverde het onderstaande antwoord op:
Voor de levering van energie wordt er gebruik gemaakt van een netwerk. Dit netwerk is eigendom van de regionale netbeheerders. Voor het gebruik van dit netwerk worden kosten in rekening gebracht. Deze netwerkkosten (ook wel transportkosten genoemd) worden berekend aan de hand van uw verbruik en de geleverde periode.
Als u na 1 mei 2006 klant van Oxxio bent geworden of bent verhuisd, betaalt u de netwerkkosten aan Oxxio. Wij dragen deze dan af aan uw netbeheerder. Als u voor 1 mei 2006 klant bent geworden krijgt u een aparte jaarafrekening van uw netbeheerder voor de netwerkkosten.
Voor gas zijn er twee verschillende soorten transportkosten te onderscheiden:
- Nationale transportkosten (Opslag): deze kosten zijn onderdeel van het leveringstarief voor gas en betaalt u aan Oxxio. Deze kosten zijn verrekend in uw voorschotbedrag.
- Regionale transportkosten: deze kosten maken deel uit van de netwerkkosten.
De hoogte van de netwerkkosten wordt vastgesteld door de Energiekamer (voormalig DTe: Directie Toezicht Energie). Op de website van de Energiekamer kunt u de tarieven voor uw regio terugvinden.
Ik had het stukje van oxxio gelezen en ik ben inderdaad na mei 2006 bij oxxio gekomen. Dus dat klopt wel. Alleen zou ik dan niet meer aan Nuon moeten betalen. Dit heb ik ook uitgelegd aan Nuon, maar die dame beweerde dat ik voor het gebruik van de kabels ed wel apart aan hun moest betalen.
-
Waterlelie
Wat ik wel zag staan op de site van Nuon is het volgende:
Dus het klopt wel wat ze je hadden gezegd. Zelf betaal ik € 30,00 p/m aan Essent voor de transportkosten, waarschijnlijk is het inclusief de vaste kosten.Wat zijn de kosten voor netbeheer?
De kosten voor netbeheer bestaan uit de volgende onderdelen:
(1) Transport van energie (in kWh) of gas (in m³) op basis van het capaciteitstarief; afhankelijk van de capaciteit van uw aansluiting (in het transporttarief is een vergoeding opgenomen voor systeemdiensten. Deze wordt afgedragen aan de landelijke netbeheerder Tennet, voor de bedrijfsvoering van het landelijk net);
(2) Vaste kosten:
(2a) Vastrecht netbeheer (dit betreft het onderhoud van het netwerk waarover de energie getransporteerd
wordt, ofwel de kabels en de buizen);
(2b) Periodieke vergoeding voor aansluiting op het elektriciteitsnet;
(2c) Huur elektriciteitsmeter;
(3) BTW (19% over alle onderdelen);
-
Waterlelie
Dit heb ik op de site van mijn netwerkbeheerder gevonden, dus het klopt wel.
transportkosten
De overheid heeft de energiebedrijven opgedragen een splitsing te maken tussen de leverings- en netwerkkosten. Hierdoor krijgt u als klant een beter zicht in datgene waarvoor u betaalt. De netwerkkosten bestaan uit kosten voor transport en onderhoud van het net. Deze kosten zijn altijd gelijk, ongeacht welke leverancier u heeft. De netbeheerder of leverancier brengen de netwerkkosten in rekening. De leveringskosten zijn per energieleverancier anders. Uw leverancier brengt rechtstreeks deze kosten bij u in rekening.
Ja dat dacht ik wel, maar waarom moet ik dan nog apart aan NUON betalen voor netwerkbeheer?
-
pietporsche
Ik heb het zelfde probleem. Ik betaal mijn transport kosten aan de nuon en aan oxio. Beide partijen wijzen naar elkaar.
Wellicht zijn er meer mensen die dit probleem hebben.
Graag lees ik hou men dit opgelost heeft.
Mvg,
Bert
Wellicht zijn er meer mensen die dit probleem hebben.
Graag lees ik hou men dit opgelost heeft.
Mvg,
Bert
Ik ben wel benieuwd wat er is uitgekomen.
Als de leverancier de aansluit- en transportkosten int, dan hoef je deze niet meer te betalen aan de netbeheerder. Een aantal leveranciers zijn vanaf januari begonnen met het leveranciersmodel, dwz dat de leverancier de rekening voor het transport voortaan stuurt en je dus geen rekening meer krijgt van de netbeheerder (voor het transport).
het lijkt me dat de problematiek is ontstaan door deze overstap en via de klantenservice van de partijen kunnen worden opgelost.
Als de leverancier de aansluit- en transportkosten int, dan hoef je deze niet meer te betalen aan de netbeheerder. Een aantal leveranciers zijn vanaf januari begonnen met het leveranciersmodel, dwz dat de leverancier de rekening voor het transport voortaan stuurt en je dus geen rekening meer krijgt van de netbeheerder (voor het transport).
het lijkt me dat de problematiek is ontstaan door deze overstap en via de klantenservice van de partijen kunnen worden opgelost.
Ik meld me ook hier.
Ik ben vanaf december 2008 in zee gegaan met Oxxio. En betaal elke 2 maanden ongeveer 50,- transportkosten aan de Nuon...
Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken?
Ik ben vanaf december 2008 in zee gegaan met Oxxio. En betaal elke 2 maanden ongeveer 50,- transportkosten aan de Nuon...
Hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken?
-
deoxxiomedewerker
- Contacteer:
Beste Waterlelie, Piet Porsche, Akeus, Chickey en Bwieren,
Uit uw berichten op dit forum begrijp ik dat u transportkosten betaald aan zowel Oxxio als aan uw netbeheerder. Het is uiteraard niet de bedoeling dat er tweemaal betaald word voor één dienst. Ik verzoek u daarom contact met mij op te nemen via [email protected]. Wilt u zo vriendelijk zijn uw klant- en telefoonnummer achter te laten zodat ik uw klacht verder kan uitzoeken?
Ik hoop zo spoedig mogelijk van u te horen.
Met vriendelijke groet,
De Oxxio medewerker
Uit uw berichten op dit forum begrijp ik dat u transportkosten betaald aan zowel Oxxio als aan uw netbeheerder. Het is uiteraard niet de bedoeling dat er tweemaal betaald word voor één dienst. Ik verzoek u daarom contact met mij op te nemen via [email protected]. Wilt u zo vriendelijk zijn uw klant- en telefoonnummer achter te laten zodat ik uw klacht verder kan uitzoeken?
Ik hoop zo spoedig mogelijk van u te horen.
Met vriendelijke groet,
De Oxxio medewerker
Oké ik heb u gemaild. Ben benieuwd naar de reactie.
-
Waterlelie
@ deoxxiomedewerker:
Gelukkig ben ik geen klant van jullie! Bij mijn leverancier betaal ik alleen de leveringskosten en bij de netwerkbeheerder de netwerkkosten.
Gelukkig ben ik geen klant van jullie! Bij mijn leverancier betaal ik alleen de leveringskosten en bij de netwerkbeheerder de netwerkkosten.
Beste waterlelie,
Wat jij nog hebt is een netbeheerdersmodel. Je betaalt de transportkosten aan de netbeheerder en het verbruikte stroom en gas aan de leverancier.
In 2010 moet iedereen een leveranciersmodel hebben. Iedereen betaalt dan aan de leverancier de transportkosten en het verbruikte stroom en gas.
Oftewel, je krijgt 1 nota met alle kosten.
Dit moet overzichtelijker worden. (althans, dat zeggen ze)
Wat jij nog hebt is een netbeheerdersmodel. Je betaalt de transportkosten aan de netbeheerder en het verbruikte stroom en gas aan de leverancier.
In 2010 moet iedereen een leveranciersmodel hebben. Iedereen betaalt dan aan de leverancier de transportkosten en het verbruikte stroom en gas.
Oftewel, je krijgt 1 nota met alle kosten.
Dit moet overzichtelijker worden. (althans, dat zeggen ze)
-
Waterlelie
De leverancier waar ik zit werkt inderdaad nog met het netbeheerdersmodel. Ik heb geen problemen mee, vind het prima zo.