LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

Dat er in de afgelopen periode ineens veel minder aandelen op de beleggersrekening staan dan enkele maanden geleden komt waarschijnlijk door een combinatie van een hele slechte beurs en de manier waarop de overlijdingsrisicopremie wordt verrekend. ( een combinatie van het hefboom en inteereffct)

Doordat de polis , door de slechte beurs, veel minder waard is gaat de premie voor de overlijdingsrisico-verzekering aanzienlijk omhoog. Dit doet de verzekeraar omdat hun risico dan iets groter wordt !? Op een gegeven moment wordt die ovl-premie meer dan de totale premie- inleg. Dat veroorzaakt dan dat alle beleggingskosten en een deel van de ovl-premie uit de poliswaarde, de pot met beleggingseenheden, worden gehaald. Doordat de waarde van de aandelen erg laag is worden er dan dus erg veel aandelen uit de pot gehaald.

De verzekeraar vindt dat dit niets met oplichting te maken heeft. In de aanvullende polisvoorwaarden zal wel ergens staan dat dit zo mag en kan. Het bewijst maar weer eens dat een beleggingsverzekering voor een verzekeraar een volledig risicoloos product is en dat alle risico's bij de polishouder liggen. Door de rare inweving van een overlijdingsrisicoverzekering wordt het nadelige effect van een slechte beurs voor de verzekerde/polishouder extra versterkt.

In het AFM-onderzoek is dit zgn. hefboom en inteereffect, en de combinatie ervan, helemaal geen onderdeel van het onderzoek geweest. De AFM heeft het onderzoek verricht bij een positief rendement op beleggen van 6 of 8%. Wat dit betreft is het AFM-onderzoek dus waardeloos.

In de schikkingen staat hier wel iets over onder het hoofdstukje "schrijnende gevallen". Maar hoe dit dan gecompenseerd wordt blijft ook in de schikkingen volledig onduidelijk. Dit beursspaarplan wordt in dit hoofdstukje niet genoemd.

Het lijkt mij verstandig om hierover een klacht in te dienen bij het KIfid (www.kifid.nl) of consumentenclaim (www.consumentenclaim.nl ) of naar de rechter te gaan.
Succes en met vriendelijke groet, A. Wever

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Het zou van de gekke zijn dat door het inteereffect wij ineens in één maand tijd heel veel minder aandelen hebben! Op 01-11-2008 had ik 537 aandelen met een waarde van 2.639,- euro! Als dat echt zo is wat jij schetst Arie, dan ga ik zeker een klacht indienen! Maar zijn wij dan al niet te laat als wij nog moeten wachten op de tweede uitkering in mei? Immers dan weten wij pas het totaalbedrag.

Edit:

Ik heb net contact gehad met het Nationaal Spaarfonds, en het is inderdaad zo zoals ik het in eerste instantie begrepen heb: de rest van de aandelen worden in mei uitgekeerd. Volgens de polisvoorwaarden moeten zij vòòr 1 juli tot betaling zijn over gegaan, maar zijn zij niet verplicht om nu al te betalen. Wat zij dus nu uitkeren is dus uit "aardigheid" naar de klanten toe.


Hier is overigens een (goedkoper?) alternatief voor het dure 0900 klantenservicenummer van het nationaal Spaarfonds: 0416-684700
Laatst gewijzigd door KingBeezz op 29 jan 2009 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

vraagje!
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2009 04:55

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door vraagje! »

Ook ik en mijn zus zijn gedupeerd door het nationaal spaarfonds.Voor ons telt het zelfde verhaal als in alle verhalen hierboven genoemd.Ook wij zijn 16 jaar terug dit spaarplan aangegaan.Ons werd toen ook voorgehouden dat we in ieder geval onze inleg zouden behouden,maar alleen het risico zouden lopen op geen winst.Maar de inleg zouden we niet verliezen. Als we belden tussentijds dan werd ons altijd gezegd dat ze ons niet konden vertellen hoe het er nu voorstond met ons!!!! geld.wij vonden dit altijd wel vreemd maar ze verstrekten nooit uit hun zelf informatie.Laten we eerlijk zijn ,ik ga toch niet voor 16 jaar zo'n risico lopen op zoveel verlies!Als ze mij toen duidelijk hadden gezegd dat dit de bedoeling was dan hadden wij hier niet mee in zee gegaan. Maar ik lees op meerdere forums dat bij iedereen is gezegd dat je je inleg terug kreeg. We zijn opgelicht en niet zo'n beetje ook.We hebben 26 jan gebeld om te vragen of er een adviseur langs kon komen,maar de meneer van nsf wist te melden dat al hun adviseurs er per 1 januari allemaal uit zijn gegaan dus hulp krijg je niet en je moest de aandelen dan maar laten staan. Op de vraag jullie hebben ons opgescheept met een woekerpolis kreeg hij als antwoord dat dit niet zo was .We hebben gezegd dat hij het internet maar eens moest bekijken hoeveel mensen er in de narigheid zitten. Wat nu? Heeft iemand een tip voor ons?Ik denk inderdaad dat er heel veel meer mensen met deze ellende zitten.Ik vindt het zo gemeen we hebben jaren voor dit geld gewerkt ,en ik ben eigenlijk nog het meest boos op het feit dat ze ons verkeerd hebben voorgelicht die adviseur heeft ons eigenlijk misleid.

POTverdorrie_Zeg
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2009 09:31

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door POTverdorrie_Zeg »

@vraagje & iedere gedupeerde :

De beerput die NATIONAALSPAARFONDS/DELTALLOYD INVESTMENTFUND heet gaat nu pas écht open!
Ongelooflijk dat ze geen adviseurs meer beschikbaar stellen. Maar het past VOLLEDIG IN DE OPLICHTINGSPRAKTIJKEN waarvan wij de dupe zijn.
Ook mij staat duidelijk bij dat de inleg gegarandeerd was. Dat de adviseurs dit vertelde en dit niet in de kleine lettertjes staat is ronduit ONBESCHOFT. :evil:

Het kan toch niet zo zijn dat ze hiermee gaan weg komen?
Dit moet toch op zijn minst uitgediept worden, alleen al door tussenkomst van de media?


Hierbij doe ik dan ook een OPROEP aan RADAR en 'KLANTEN VAN HET NATIONAALSPAARFONDS' om de handen in een te slaan!
Wat mij betreft SPANNEN we met zijn allen een RECHTSZAAK TEGEN HET DELTALLOYD INVESTMENTFUND/NATIONAALSPAARFONDS aan!


IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE!

:roll:
:(
Laatst gewijzigd door POTverdorrie_Zeg op 28 jan 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

POTverdorrie_Zeg
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2009 09:31

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door POTverdorrie_Zeg »

Ik heb met mevrouw A gesproken, van de klantenservice van het nationaalspaarfonds.
Nou, ik heb ze even aan de lijn gehad. Irritante materie hoor.
Ik weet nu wat een spaarparticipatie is: dat staat voor 1,-. Geen idee wat ik aan die info heb, maar goed.
Nadat ik later een collega van haar sprak, kreeg ik te horen dat een spaarparticipatie hetzelfde is als een aandeel :shock: Lekker duidelijk.
Ik heb de namen van beide dames genoteerd; lijkt mij in deze wel handig...

Men zegt dat er geen kosten zijn gemoeid met het overboeken van aandelen naar een beleggingsrekening. Dat moet ik dan maar aannemen... en ik heb al zoveel vertrouwen in hun... :?

Ik heb hen ook gezegd dat mij en velen met mij is gezegd de inleg terug te krijgen. Ze geeft aan dat je dit bij produkten waarbij aandelen zijn gemoeid niet kan verwachten en als dit nergens in de papieren staat heb je natuurlijk vette pech.
Ook wees ik haar op een brief uit 1998 waar letterlijk staat : 'Met uw keuze voor het beursSpaarplan levert uw spaargeld veel op...'
Is dat dan geen misleiding?!

De 'winstdeling' die nog komen gaat is dus geheel afhankelijk van de beurs nu.
De voorlopige uitkering is 70% van het totaal, dus de winstdeling is de opbrengst van resterende 30% aan aandelen. Ook het nationaalspaarfonds raad aan de aandelen over te nemen.

Het wordt steeds waarschijnlijker dat dat mijn beslissing wordt...

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Maar ik lees op meerdere forums dat bij iedereen is gezegd dat je je inleg terug kreeg.
@vraagje! Welke forums zijn dat precies? Ik kan heel weinig vinden over dit product op internet! Alvast bedankt.

vraagje!
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2009 04:55

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door vraagje! »

Ik weet niet precies meer welke sites want ik heb vanaf maandag zo veel sites bekeken op www.verzekeringen online.nl staat ook een soort gelijk verhaal en op de site van radar zelf. als ik meer vindt dan laat ik dit weten. groetjes vraagje!

brig1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2009 19:29

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door brig1970 »

Ook ik voel me behoorlijk genaaid door het Nationaal Spaarfonds.
Kreeg afgelopen zaterdag een brief met daarin de voorlopige uitkering,
en werd even niet goed. Ook mij is 15 jaar toegezegd dat je sowieso
je inleg terug zou krijgen, maar niets is minder waar. Het heeft me nu
duizenden euro's gekost :x
Ik heb ook contact gehad met het Spaarfonds en kreeg een geiiriteerde man aan de lijn met een wazig verhaal. Hij zei wanneer ik het geld (wat er nog van over is) niet direct nodig ben, ik dan het beste de aandelen
kan laten staan en dan wanneer ze wat meer waard zijn ze dan alsnog te verkopen. Ik weet eerlijk gezegd even niet wat te doen.
Hopelijk melden zich hier nog meer gedupeerden en kan RADAR
iets voor ons doen! Ik heb nog 2 polissen bij het Nationaal Spaarfonds en vraag me af of het wel verstandig is om hier mee door te gaan, want volgens mij is het een en al oplichterij!!!!!

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

Ook ik heb gebeld met het Nat. Spaarfonds en mijn teleurstelling geuit. Kreeg te horen dat er niet veel meer bij kwam na de berekening van de voorlopige uitkering. Nu lees ik dat we nog ca. 30% kunnen verwachten.
Ook lees ik op het forum dat de aandelen behouden kunnen worden ipv te gelde maken. Maar de aandelen zijn toch al verkocht op 31.12.08? of wordt hier alleen het deel bedoeld dat op 1 mei vrijkomt?

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo ellende48 en brig1970,

Als het goed is zijn de aandelen nog niet verkocht. Kies je voor uitbetalen in geld dan worden de eerste aandelen alsnog tegen de koers van 31 december verkocht. De rest tegen de koers van de eerste beursdag in mei. Zo h eb ik het begrepen.

@brig1970
Of je ermee moet doorgaan of moet stoppen kan ik niet beantwoorden. Volgens mij wordt wel de hoogte van de afkoopsom bepaald door de beurskoers. Dus nu zal dat bedrag ook niet hoog zijn.

Van iedereen die zich hier heeft aangemeld zou ik wel eens willen weten of jullie wel de Prospectus Spaarkasinschrijvingen hebben ontvangen. Hiervoor heb je getekend toen je het aanvraagformulier in vulde.

Bedankt vraagje! Op www.verzekeringen-online.nl kan ik helaas niets vinden. Wel op het forum van marktplaats:
http://forum.marktplaats.nl/viewtopic.p ... spaarfonds

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

De erg tegenvallende resultaten van het beursspaarplan worden volgens mij vooral veroorzaakt door de ingeweven overlijdingsrisicoverzekering.
Het uit te keren bedrag bij overlijden van de verzekeringsnemer bedraagt "gedurende de gehele looptijd het maximum van 150% - 225% van de betaalde inleg en de opgebouwde waarde".
150% bij een polisduur van 15 jaar en 225% bij een polisduur van 30 jaar. Voor deze verzekering worden hoge premies ingehouden van de inleg. Deze ovl-premie is in een aantal gevallen hoger dan de beleggingsverzekeringskosten. (zie ook het AFM onderzoek)
De premie-afdracht voor de overlijdingsresicoverzekering vermindert aanzienlijk het bedrag dat voor beleggen wordt gebruikt.
Als de waarde van de beleggingsverzekering laag wordt door de slechte beurs en de premie voor de ovl-verzekering nog extra verhoogd wordt blijft er niets over voor de beleggingsopbouw en wordt de waarde van de beleggingspolis nog weer extra vermindert door de kosten-afslag voor de beleggingsverzekering.
Als dit alles bij de aanvang van de polis niet is vermeld en er geen informatie over is verstrekt is er sprake zijn van misleiding en dwaling.
In dat geval wordt een juridische procedure interressant.
Dit kan niet meer via de stchtingen verliespolis en woekerpolisclaim, die hebben geschikt met Delta Lloyd, ook voor deze polis, maar nog wel via consumentenclaim. ( zie www.consumentenclaim.nl )
Succes ermee, Arie Wever
Laatst gewijzigd door wevera op 29 jan 2009 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

De overlijdensrisicoverzekering is bij mij 2,93 euro per maand. Dit was van te voren ook bekend. Deze is tussentijds ook niet verhoogd.

ricadegroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 19:01

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ricadegroot »

Hallo,

Ook mijn man en ik zijn gedupeerden van het Nationaal Spaarfonds.
In 1992 hebben we een spaarinschrijving (beursspaarplan) afgesloten
voor 16 jaar. Eind 2008 kregen we bericht dat deze inmiddels is geëindigd en in 2009 gaat uitkeren.
Afgelopen zaterdag hebben we een brief ontvangen met het bedrag erin vermeld als voorlopige uitkering. We zijn ons rot geschrokken, eigen inleg krijgen we zelfs niet terug.
Ook is ons destijds niets verteld dat het zo zou kunnen uitpakken en op onze offerte staat het rendements percentage van 13%.
Wij komen net als alle voorgaande personen op dit forum negatief uit.
In 1993 hebben we een tweede spaarinschrijving gedaan en die loopt tot eind van dit jaar. Uitkering in 2010. In 2002 nog eentje afgesloten en keert in 2015 uit.
Inmiddels heb ik ons aangemeld op www.consumentenclaim.nl zoals in een voorgaand bericht is geadviseerd.
We zijn heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen.
We weten alleen niet hoe we nu aanmoeten met de nog 2 lopende polissen. Premievrij maken?
Wie kan hierin advies geven?
En moet er voor de reeds afgelopen polis een stuitingsbrief worden verzonden? In de brief van het Nationaal Spaarfonds staat dat we voor 1 mei a.s. moeten reageren of we geld willen ontvangen of de aandelen laten staan/overboeken.

Graag adviezen hiervoor.

anna41
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 13:29

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door anna41 »

Ook wij zijn dupe van het Nationaal Spaarfonds. Het verhaal van Ricadegroot komt overeen met ons verhaal. Tevens is destijds ook aan ons vertelt dat je gegarandeerd de inleg terug zou krijgen. Niet dus. De Prospectus Spaarkasinschrijvingen hebben wij niet onder ogen gehad. In feite hebben wij op basis van valse voorlichting de polis afgesloten. Dit kan toch niet zomaar. Maar bewijs het maar eens. In ieder geval hebben wij een stuitingsbrief naar het nationaal spaarfonds verzonden en ons aangemeld bij woekerpolis.nl, consumentenclaim. Vanuit het nationaal spaarfonds raden ze aan om de aandelen niet contact uit te laten betalen maar op de bank te zetten tot het moment dat de koersen weer omhoog zijn gegaan. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Maar zoals de meeste van dit forum zit ik nog met heel veel vragen en waar kan je met deze vragen naar toe. Wellicht kan Radar hier een item aan besteden want dit kan toch zo maar niet.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Het lijkt erop dat hier doelbewust klanten zijn misleid, door ons niet te vertellen dat wij onze inleg kwijt konden raken, of ons juist te verzekeren van het feit dat wij die niet kwijt zouden raken. Het probleem is echter dat je dan de tussenpersoon voor de rechter moet dagen, en inderdaad het grootste probleem: bewijs het maar eens!

Het vervelende is dat je hebt getekend dat de Prospectus Spaarkasinschrijvingen hebt ontvangen. Maar ook ik heb deze niet.

Ik denk dat ik ook een stuitingsbrief ga sturen.

Overigens zou ik wel eens willen weten wat consumentenclaim gaat verdienen aan ons, mochten zij een eventuele rechtzaak winnen. M.a.w. wat houden wij er netto aan over?

Houdt ons op de hoogte als je eventueel een reactie ontvangt van consumentenclaim.

ricadegroot
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 19:01

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ricadegroot »

Hallo medegedupeerden,

Omdat ik even niet meer weet wat ik met de hele situatie aanmoet heb ik een mail verzonden naar [email protected] met de vraag hoe we hier nu mee verder moeten.
De eerste spaarpolis is inmiddels afgelopen, moet een reactie sturen aan Nationaal Spaarfonds, over de "uitbetaling" in geld, of aandelen op bank parkeren.
De overige twee polissen wil ik advies voor ontvangen wat het verstandigst is te gaan doen.

Misschien is er een mogelijkheid om dit onderwerp opnieuw in het programma Radar te laten behandelen.

Voor mensen die inmiddels meer weten, ik hou me aanbevolen voor alle adviezen, tips, ets.

Ik wens jullie veel wijsheid.

anna41
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 13:29

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door anna41 »

In een eerder bericht heb ik aangegeven dat ik een stuitingsbrief naar het nationaal spaarfonds heb verzonden. Vandaag heb ik van het nationaal spaarfonds het volgend bericht ontvangen waarvan ik jullie op de hoogte wil stellen.

In de brief wordt verwezen naar de bereikte overeenstemming tussen de Delta Lloyd Groep, St. Verlies, Woekerpolisclaim en Vereniging Eigen Huis over de hoogte van een financiele tegemoetkoming in de kosten van beleggingsverzekeringen. Eind 2009 kan het Nationaal Spaarfonds pas vast stellen welke gevolgen deze overeenkomst voor je polis heeft. Dit alles is te vinden op www.deltalloydgroep.com onder beleggingsverzekeringen.

Nu weet ik dus nog niet wat het beste is om te doen, uitbetalen of de aandelen op een andere bank zetten totdat de koers weer omhoog gaat.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo Anna41,

Uitbetalen in aandelen of in geld heeft volgens mij geen invloed op de eventuele vergoeding van Delta Lloyd. In beide gevallen keren ze uit (tenminste als wij volgens die norm er recht op hebben). Kan iemand dit bevestigen?

Zelf ben ik er ook nog niet uit of ik in aandelen laat uitbetalen of in geld.

Het feit dat ze reageren op de stuitingsbrief geeft aan dat ze deze ontvangen hebben en daar gaat het ook om.
Laatst gewijzigd door KingBeezz op 04 feb 2009 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

gea55
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2009 18:43

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door gea55 »

Of je kiest voor aandelen of geld de vergoeding heeft daar geen invloed op.
Heb zelf gekozen voor aandelen, als de beurs hersteld kunnen ze weer naar €8,-, denk zelf binnen 2 jaar.
Heb zelf ook stuitingsbrief gestuurd nog niets gehoord.
Tevens hun gevraagd of ze oplossing willen bieden voor nog 3 spaarverzekeringen die bij hun lopen.
Ook aangemeld bij consumentenclaim.
Heb zelf voorbeeld berekening gekregen toener tijd met een berekening met 12,9 procent rendement.
Denk zelf aan procederen.

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

Beste lotgenoten,

Waar vind ik een voorbeeldbrief van de zgn. stuitingsbrief??
Moet deze brief naar DeltaLloyd of naar Spaarbeleg?
Over het wel of niet uitbetalen van de aandelen heb ik ook nog een vraag:
Waar het in het forum gaat over het wel of niet aanhouden/verkopen van de aandelen; hier wordt toch het aantal bedoeld dat per 1.5.2009 verkocht wordt (de zgn slotbetaling van 15%??). De meeste aandelen (ca. 85%) zijn toch al verkocht per 31.12.2008?
Wie kan mij daar meer duidelijkheid ingeven??

Gesloten