LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

@ricadegroot.

Ik ben benieuwd of Radar zal reageren.

Een stuitingsbrief zou ik sowieso sturen, aangezien je namelijk ook nog lopende polissen hebt. Vermeld in die brief gewoon al je polisnummers, dan zit je nooit verkeerd. Je merkt dan zelf wel of je te laat bent of niet. Een stuitingsbrief vind je op www.consumentenclaim.nl

Voor de lopende polissen geldt denk ik het volgende:
Zijn ze pas afgesloten dan kun je ze het beste afkopen, lopen ze al langer dan heeft afkopen nu geen zin, aangezien de afkoopwaarde de beurskoers volgt en je daarmee ook het belastingvoordeel misloopt. Maar dat is hoe ik het zie met mijn beperkte kennis van zaken.

@ellende48
Je hebt jou polis(sen) afgesloten bij Het Nationaal Spaarfonds? Dan moet de stuitingsbrief ook daar naar toe. Doe dit altijd aangetekent met handtekening voor ontvangst.

Over het wel of niet uitbetalen van de aandelen:

Als wij het hebben over uitbetalen in aandelen bedoelen wij alle aandelen van 31-12-2008 én die van mei 2009. Je kunt óf kiezen voor aandelen, óf voor geld.

Ik quote mijzelf nog even:
Als het goed is zijn de aandelen nog niet verkocht. Kies je voor uitbetalen in geld dan worden de eerste aandelen alsnog tegen de koers van 31 december verkocht. De rest tegen de koers van de eerste beursdag in mei. Zo heb ik het begrepen.
Ik heb mij inmiddels ook aangesloten bij Consumentenclaim, afwachten wat zij te bieden hebben.

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

Weten jullie dat de uitkering omgezet gaat worden in een lijfrente polis, die dan in termijnen uitkeert. Spaarbeleg zal dat wel weer aanbieden, maar ik denk dat niemand dat zal doen na deze oplichtingszaak van deze "spaarbank". Ze drijgen in de brief als je het bedrag laat uitbetalen dat ze het zullen melden bij de belastingdienst omdat er belasting over betaald zal gaan moeten worden. Ruikt naar chantage!!

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

ellende48. Ik weet eigenlijk niet precies wat je bedoelt. Spaarbeleg is toch van Aegon?

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

sorry, ik bedoel het nationaal spaarfonds, maar ik kan het bijna niet meer uit mijn mond krijgen, wellicht daarom die vergissing.

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

sorry, ik bedoel het nationaal spaarfonds, maar ik kan het bijna niet meer uit mijn mond krijgen, wellicht daarom die vergissing.

Guus007
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2009 13:50

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door Guus007 »

2 polissen met spaarparticipaties moeten naar 15+ jaar eindelijk gaan uitkeren.
En inderdaad tegen een veel lagere verwachting dan verwacht.
Nog 2 stuks lopen tot 2010 en 2011.

Hoe ben ik erin gestapt?
15 jaar geleden zat ik nog goedkoop te wonen en wilde voor de toekomst iets opzij zetten. Kom je "toevallig" iemand tegen van het Nationaal Spaarfonds (toen nog met een groen spaarvarken als logo).
Sparen bij het nationaal spaarfonds.
Daar de belastingvrije som welke op dit soort spaarfondsen per jaar is gemaximaliseerd is het uiteindelijk over 4 overeenkomsten verspreid.
(Dit geeft voor een claim toch een lagere opbrengst, daar al voorlopige uitspraken zijn over een minimaal te verwachten rendement en de grens van Euro 100,00 is hierbij wel een bepalende)

10 september 2008: Schikking met Delta Lloyd

Op 10 september 2008 maakten Delta Lloyd en de stichtingen Woekerpolisclaim en Verliespolis bekend dat dat zij een schikking hebben bereikt.

De klanten van Delta Lloyd krijgen de volgende compensatie:

• Klanten die een polis hebben zonder garanties voor het rendement en met een minimale inleg van € 1200 per jaar betalen maximaal 2,45% aan kosten per jaar.

• Als de inleg minder dan € 1200 per jaar is, dan is dat € 2,85%.

• Als een rendement van minstens 3% wordt gegarandeerd, dan is dat 3,1%

• Als de inleg minder dan € 1200 per jaar is, dan is dat € 3,5%.

De compensatie wordt echter pas uitgekeerd of verrekend bij afloop van de polis.

Intussen moet de klant de (gemaximaliseerde) kosten, die volgens ons nog steeds veel te hoog zijn, wel door blijven betalen, zodat de aangeboden compensatie veel weg heeft van een sigaar uit eigen doos.
Voor 15 jaar lang Euro 224,48 (NLG 494,72) per maand opzij zetten is behoorlijk geld.
Om toch het huis te kunnen kopen wat we wilden hebben hebben we deze spaarparticipaties 2 jaar geleden als garantie ingezet. Nu moeilijk om de boel in aandelen te laten staan en wachten tot het beter wordt!

Het aandeel volgens de 2 inschrijvingen van het Delta Loyd Investment Fund deed op de laatste beursdag Euro 4,37.
Vandaag 4,59 (zie https://www.deltalloyd.nl/tbm/DeltaLloy ... x?id=12048)

Waar je met het afsluiten van de polis niet over wordt geinformeerd is:
- deel van het overlijdensrisico
- kosten beheer etc.
- aandeel van de tussenpersoon (vaak los je eerst dit deel af, voordat je gaat sparen!

In ieder geval een stuitigbrief gestuurd en aangemeld bij www.consumentenclaim.nl (vragen op basis van no cure no pay tussen 15-25% over het meerdere behaalde dan de gestelde uitkering.)

Waren het eerst spaarparticipaties zijn het nu gewoon aandelen.
(Sparen is veilig en klinkt als groei en niet zoals aandelen welke risico's met zich meebrengen) Om maar even aan te geven hoe we zijn overgehaald destijds.

Iets wat in het begin werd voorgeschoteld als een rendement van 11-13% met inleg garantie welke belastingvrij zou worden uitgekeerd blijkt nu dus een hoog risico en hoog kosten aandelenfonds.

Een jaar geleden zat ik nog op een rendement van net 5%. Zelfs in een positief economische tijd zou men niet aan de beloofde rendementen kunnen voldoen.

Benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.









[/quote]

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Weten jullie dat de uitkering omgezet gaat worden in een lijfrente polis, die dan in termijnen uitkeert. Ze drijgen in de brief als je het bedrag laat uitbetalen dat ze het zullen melden bij de belastingdienst omdat er belasting over betaald zal gaan moeten worden. Ruikt naar chantage!!
Wat een raar verhaal! De polis is toch op 31-12-2008 afgelopen? Ik snap niet dat zij zeggen dat de uitkering omgezet gaat worden in een lijfrentepolis! En volgens mij betaal je alleen belasting als je voortijdig een polis afkoopt. Raar verhaal.
Daar de belastingvrije som welke op dit soort spaarfondsen per jaar is gemaximaliseerd is het uiteindelijk over 4 overeenkomsten verspreid.
Komt hun ook wel goed uit, vier polissen is vier keer kosten in rekening brengen! Overigens is de belastingvrije som 50.000 gulden bij 15 jaar "sparen". Ik moet zeggen dat mijn schade in het niet valt vergeleken metwat voor verlies jij hebt geleden!

Hier overigens iets wat ik op internet heb gevonden, over verborgen kosten van het Delta Lloyd Investmunt Fund:
Beleggingsfonds verstopt helft kosten

Beleggen en kosten - ook niet zo doorzichtigIk weet nog een nieuwe woekerterm! Na woekerpolissen en woekerpensioenen denk ik dat woekerfondsen een mooie wordt. Daar mag je toch van spreken als er veel verborgen kosten gemaakt worden? Verborgen = kosten die niet gemeld worden. Bij beleggingsfondsen hoeven namelijk de handelskosten niet vermeld te worden bij het geven van inzicht in de kosten.

Een artikel op Z24 vertelt uitgebreid over een onderzoek van Meesman Index Investments. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zitten in de hoeveelheid transacties die verschillende fondsbeheerders doen. En de handelskosten van die transacties zijn niet verwerkt in de fondskosten maar gaan natuurlijk wel ten laste van het rendement. Een overzicht van een aantal wereldfondsen geeft goed inzicht. Het Delta Lloyd Investment Fund heeft relatief lage officiële kosten van 1,08% maar handelt extreem veel waardoor de totale kosten volgens de berekening van Meesman uitkomen op 3,4%. Terwijl Fortis Obam met officiële kosten van 1,16% maar heel weinig handelen uitkomt op een kostenpercentage van 1,3%. Dat verschilt nogal!

Uiteindelijk draait het bij beleggingsfondsen natuurlijk om het rendement. Als die fondsbeheerder van Delta LLoyd met al dat handelen waanzinnige resultaten behaalt zijn die extra kosten natuurlijk snel goedgemaakt. Maar dat moet dan inderdaad wel zeker 2% extra opleveren! Bron:http://mijngeld.blog.nl
Dat krijg je met die incestueuze inelkaar verstrengelde fondsen en verzekeringsmaatschappijen. Toen wij instapten was het Nationaal Spaarfonds nog opzichzelfstaand en wellicht kritischer wat betreft kosten.

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

Hoi kingbeez,

Ik heb er even mijn polis op nagekeken:
Er staat letterlijk: Uw spaarinschrijving is gesloten in de vorm van een gerichte lijfrente. Als gevolg hiervan zijn de gedan betalingen aftrekbaar van de inkomstenbelasting.
Voor mij was dat ca 800,00 euro per jaar.
Ik heb het bedrag binnen de fiscus vastgestelde jaarlijks maximum inderdaad af kunnen trekken onder de post betaalde lijfrentes.
Op het bewijs van inschrijving bij het N.S. dat van het opgebouwde kapitaal een levenslange oudedagsrente genoten kan worden.
Daarentegen staat weer op een aparte bijlage dat ik daar niet aan gebonden ben. Zij zullen mij bij uitkering ineens of in termijnen, wat ik ook wil, "adviseren".
In de brief van eind januari j.l. schrijven ze dat van mijn spaarinschrijving een lijfrente moet worden aangekocht. Als ik dat niet zal doen dan zijn ze verplicht de belastingdienst te informeren omdat ik dan hierover weer belasting moet betalen. Dat lijkt me logisch omdat ik de premie ook ieder jaar afgetrokken heb.
Je zult wel begrijpen dat ik met deze lui geen zaken meer zal doen. Ik ben niet verplicht om een lijfrente bij het N.S. onder te brengen. dat kan bij iedere aanbieder. Ik weet nog niet wat ik zal gaan doen. Ik wacht eerst af waarmee ze komen.
Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat 70% van de aandelen verkocht is per 31 december 2008 en dat op 1 mei a.s. het restant verkocht wordt.

In artikel 5 van de polis staat een stukje over het winstaandeel dat apart wordt uitbetaald in mei 2009. Dit winstaandeel ias gelijk aan de helft van de door het spaarfonds uit de premie-ontvangst verkregen winst: premies plus intrest minus kosten en minus uitkeringen wegens overlijden en arbeidsongeschiktheid.

Beste Kingbeezz kijk eens even na of wij over eenzelfde soort spaarinschrijving hebben. Als dat zo is en je hebt dit niet jaarlijks verrekend bij de inkomstenbelasting dan heb je wellicht een probleem. het zou ook kunnen dat de premie door een werkgever verrekend is met een spaarloon of premiespaarregeling en dat je belastingvoordeel daar al mee verrekend is. Is dat het geval en je besluit tot directe uitbetaling dan betaal je daar dus belasting over.

Kijk eens in je brief van januari of op blad 2 gesproken wordt of je spaarinschrijvingin de vorm van een gerichte lijfrente is afgesproken.

Ik hoop dat ik je niet aan het schrikken heb gebracht, en hebben we gewoon een andere soort spaarinschrijving.

Groetjes en ik lees je reactie graag

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo ellende48,

Waarschijnlijk heb ik dan toch een andere spaarinschrijving, bij mij wordt niet gesproken over lijfrente.

Over het winstdeel kan ik nog het volgende toevoegen, ookal wordt het er niet duidelijker door. Dit is wat ze mij schreven:
Een deel van die winstdeling bestaat uit een gedeeltelijke terugbetaling van de risicopremies.
Reken er maar op dat dit een klein bedrag is.

christianus55
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2009 15:14

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door christianus55 »

Na het lezen van al deze reacties voel ik mij niet meer zo droevig. Blijkbaar is het bij Delta lloyd gebruikelijk ca 50 % van je inleg terug te krijgen. Misschien moet ik nog blij zijn ook.

jmaassen
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2009 21:43

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door jmaassen »

Na de nodige mails waarin om nadere verklaring van het uit te betalen deel is gevraagd en onder dreiging van verdere juridische stappen kreeg ik zeer tot mijn verrassing zwart op wit wat er nu aande hand is, inclusief een gedatailleerd overzicht van de opgebouwde aandelen in de loop der jaren.
Duidelijk is nu dat ca 2/3 van de gespaarde aandelen uitgekeerd kunnen worden als je reageert voor 1 mei tegen de 31-12-2008 koers van €4,37. De slotuitkering wordt medio mei bekendgemaakt: de dan nog niet verkochte aandelen (33%) wordt dan afgerekend tegen de koers van 1 mei 2009.
Aangezien ik tot 1 mei de tijd heb om te reageren, wacht ik nog even, dan is duidelijk wat de aandelen in het voorjaar doen en wat voor stemming er op de beurs heerst.
Het verkregen detailoverzicht is zeer leerzaam: het eerste jaar ging alle inleg op aan Ovl risicopremie en aan kosten. Daarna nog steeds 22% OVL maar geen kosten meer, behalve een halve maandinleg per jaar. Jarenlang zijn er dure aandelen gekocht van wel 20 tot 40 euri, die op 1 mei 2001 kennelijk sterk verdunt zijn (1:4) zodat er veel meer aandelen van een lagere waarde kwamen.
Het overzicht vermeldt ook de risicopremie, evt. verkoopkosten en afkoopwaarde tm. 1-12-2008. deze laatste is dan wel zwaar gekelderd door de koersen, maar is inderdaad bijna 50% meer dan wat we per brief in januari kregen meegedeeld.
Dit overzicht kan straks bij evt. juridisch vervolg mooi van pas komen.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo JMaassen,

Zo'n overzicht heb ik eind vorig jaar ook gehad, en bij mij is het precies hetzelfde. (Ik moest hier wel per brief om vragen, via de email kon niet werd mij gezegd!)

Ik heb gevraagd of bij de genoemde afkoopwaarde (bij mij 2.626,- euro) de datum 1-12-2008 ook het winstdeel zit vertelde men mij dat dit niet het geval is. Logisch natuurlijk, bij afkopen heb je daar geen recht op. De afkoopwaarde is bij mij 40% hoger dan in de brief van januari.

Overigens verwacht ik niet dat de rest van de aandelen die in mei verkocht gaan worden, het totaalbedrag zodanig gaat verhogen zodat wij alsnog onze inleg terug zullen krijgen. Na de internetbubble is het aandeel nooit meer hoger geweest dan een euro of 7, terwijl het voor 2001 zoals jij schreef tussen de 20 en (in mijn overzicht) 50 euro lag. Die tijden zijn voorbij. Dus gaat de koers weer naar die 7 euro (wat ik ook niet verwacht, deze crisis gaat nog jaren duren) komen er hooguit enkele honderden euro's bij.

ellende48
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ellende48 »

Hoi allemaal,

Heeft iemand al contact gehad met het team van Radar? en weet iemand of ze er aandacht aan gaan besteden in het Radar TV programma??

wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Helaas, de koers is al beneden €4,37 gezakt.
Gelukkig nog 2 maand bedenktijd.

gudens
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:53

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door gudens »

Hallo allemaal, na de brief van het nationaal spaarfonds ben ik even gaan kijken op deze site en die van Kassa of er aandacht wordt besteed aan de praktijken van nationaal spaarfonds ik ben in ieder geval wel achter dat er veel gedupeerden zijn net als wij dus.

Er was ons beloofd door meneer IJzerman die voor nationaal spaarfonds werkte ja inderdaad werkte dat wij ons inleg geld weer terug zouden krijgen maar helaas dat is niet zo.Wij hebben er nog 5 spaarrekeningen lopen en alles wat ik heb gelezen moeten we nog maar afwachten of er straks nog wel wat overblijft ik zou niet weten wat anders tedoen of je mag nog een wonder verwachten van de overheid .
En ook dat is niet waarschijnlijk die zijn tedruk met vergaderen over de wereld zonder dat ze weten wat er echt speelt bij de bevolking.

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

hallo allemaal,

afgelopen weekend hebben wij van mijn oma onze spaarinschrijving gehad.
we praten hier over 6+ inschrijvingen.
tot onze grote verbazing zagen wij dat het ingelegde geld:

12 * FL 57,50 * 15 = FL 10350,-

Oorspronkelijke uitkering was € 4600,-

In de brief welke mijn oma op 21.01.2009 heeft ontvangen is de uitkering als volgt:

427,21 aandelen Delta Lloyd Investment Fund á € 4,37 = € 1866,91

Waar doe ik nu verstandig aan?
Het belegde geld is gigantisch verdampt en ik vraag mij af of er hiermee dus bewuste risico's genomen zijn?
We krijgen namelijk niet ééns de inleg terug.
Aangezien dit over behoorlijk wat spaarinschrijvingen gaat, gaat het ook om behoorlijk wat geld.

Bedankt voor de reacties alvast

ultralover
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2009 03:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door ultralover »

Ik ben na het ontvangen van mijn jaaropgave, sinds enkele weken geleden, er achter gekomen dat ik een woekerpolis heb. Namelijk het beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds.

Nou heb ik begrepen dat er een schikking (compensatieregeling) is getroffen met Stichting Verliespolis. Dit klinkt allemaal heel aardig, maar ik word er niet echt wijzer van.

Ik heb in 1999 gekozen om voor 20 jaar elke maand €22,- in het beursspaarplan te investeren met als verwachting ongeveer een eindkapitaal van €45.000,-.

Ik ben nou precies op de helft van de looptijd van mijn beursspaarplan, maar de waarde was op 31.12.2008 slechts €1.272,-. Hiervan ben ik erg geschrokken, omdat de waarde op 31.12.2007 nog €1.958,- was.
Dit was ook al niet naar verwachting, maar ik had nog goede hoop.
Daarvan is nou totaal niets meer van over en ben bang dat ik aan het eind van de 20 jaar sparen niet eens de €5.000,- haal.

Wat is nou het beste om te doen in bovenstaand situatie:

1] Eieren voor mijn geld kiezen en het beursspaarplan opzeggen. (als dit kan)

2] Gewoon doorgaan met de hoop dat de koersen nog gaan stijgen.

3] Aanmelden bij Stichting Verliespolis?

Ik stond zojuist op het punt om mijzelf aan te melden bij Stichting Verliespolis, maar twijfelde of dit wel zin had, omdat er al een compensatieregeling/schikking met het Nationaal Spaarfonds is gesloten (of geldt deze alleen voor leden van Stichting Verliespolis).

Ik hoop dat iemand mij een advies kan geven.

daanos
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2009 22:20

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door daanos »

Hallo allemaal,

Ook ben ik dupe van het Nationaal Spaarfonds. Het verhaal van Ultralover komt bijna overeen met mijn verhaal.
Ik heb 2 polissen die in 2000 en 2002 zijn begonnen, in 2018 en 2020 worden beëindigd.

Ik wacht ook op een advies van iemand die weet hoe het verder moet? Doorgaan met betalen terwijl ik weet dat ik aan het einde misschien mijn geld niet krijg? Of stoppen en daarna kijken wat de gevolgen hiervan?
Ik weet zelf niet wat zal gebeuren als ik nu de polissen beëindig? Soms denk ik om het bij het Nationaal Spaarfonds vragen maar ik heb geen vertrouwen meer in ze!.

wvdv
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2009 18:03

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wvdv »

Wow, koers 16% gestegen, in 1 dag even 450,= verdiend.
Toch maar overnemen die aandelen?

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Ik heb besloten om aandelen te nemen. Of ik er goed aan gedaan heb weet ik pas over vele jaren. Wellicht halveert de waarde van de aandelen zich nog wel een keer. Ik houd er rekening mee dat het nog wel minstens 10 jaar kan duren voordat ik misschien mijn inleg terug heb.

Overigens verwacht nog wel dat de beerput opnieuw los zal gaan als er aan het eind van het jaar woekerpolishouders brieven met de eventuele schikkingsbedragen zullen gaan ontvangen, ze zullen schrikken hoe weinig het in werkelijkheid zal zijn.

Gesloten