Jaren geleden heb ik 6,6% SNS paricipaties (Certificaten 1) aangeschaft voor de nominale waarde (100 dus). Jarenlang heb ik daardoor relatief veel rente ontvangen. Helaas bleek dat SNS niet zo'n zekere bank was als ik had gedacht en dat ook zij hulp van de overheid nodig hadden. Tot zover geen probleem. Mijn risico. Soms win je wat en soms verlies je wat.
Echter, op het einde jaaroverzicht dat ik van SNS ontving stond een waarde van maar liefst 107,77 per certificaat. Dat leek me niet erg realistisch. Dus de bank gebeld en gevraagd of tegen deze koers gehandeld werd. Het antwoord: ja, meneer maar tegen een iets hogere koers. Wilt u een verkooporder inleggen? Nou, dat wilde ik natuurlijk wel, ook al geloofde ik niet dat ik tegen deze koers ook maar 1 certificaat kon verkopen. De handelsdatum was 2 feb.
Op 11 feb nog niets gehoord dus maar weer gebeld. "Nee meneer, uw order is niet uitgevoerd. Er is op dit moment erg weinig vraag naar dit product." Ja, dank je de koekoek. Dat snap ik ook wel. Maar waarom hanteert u dan geen lagere koers? Nou ja, die meneer kon daar natuurlijk ook niets aan doen.
Nogmaals. ik heb er geen probleem mee dat mijn cerificaten minder waard zijn geworden. Waar ik een probleem mee heb is dat SNS bank mij een eindejaars overzicht stuurt met een belachelijk hoge waarde voor de certificaten. Nu de makke....
Ik neem aan dat de belastingdienst deze waardebepaling hanteert en mij op basis daarvan aanslaat. Ik betaal dus onnodig veel meer belasting dankzij deze onrealistische waardebepaling. Is dat zo of kan ik een lagere, meer realistische waarde opgeven aan de belastingdienst?
Ik ben van plan een klacht in te dienen bij SNS bank en/of andere stappen te nemen om dit soort volksverlakkerij aan de kaak te stellen. Bent u ook iemand die op deze manier benadeeld wordt? Laat het me dan even weten. Post hier of mail me op: [email protected]
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarde SNS participaties
Re: Waarde SNS participaties
Je hebt hier met twee dingen te maken, de waarde van een obligatie en de verhandelbaarheid van een obligatie.
De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van hoeveel rente de participaties geven, en hoeveel rendement obligaties met vergelijkbare looptijd en vergelijkbaar risico opleveren. Als op 1-1 'de markt' voor vergelijkbare participaties met een zelfde risico bv. een rendement van 6% wil, dan betekent dat dat de koers van jou participaties boven de 100 komt. Zou 'de markt' voor zulke vergelijkbare participaties of obligaties minstens 7% rendement willen, dan zou de koers onder de 100 komen.
Maar daarnaast heb je te maken met verhandelbaarheid. Op het moment dat je een belegging hebt waar weinig handel in is, dan kan het zijn dat je je stukken niet (of lastig) kwijt kunt. Dat heb je overigens ook bij sommige aandelen. Wat je dan bij die aandelen hebt, is dat er echt een markt is waarbij je krijgt 'wat de gek er voor geeft'. Daardoor kunnen vooral bij fondsen waarin nauwelijks wordt gehandeld hele grote fluctuaties optreden. Bij deze participaties is er blijkbaar voor gekozen om een bepaalde koers vast te stellen waartegen gehandeld kan worden. Waarschijnlijk gebeurt die handel eens per maand. Dit is om te voorkomen dat iemand 'voor het geval dat' een bod doet van bv. 80, en dat je dan, omdat er geen andere bieders zijn, je participaties tegen zo'n lage koers kwijt zou zijn.
Dus samenvattend, de waarde wordt bepaald door te vergelijken met het rendement op vergelijkbare obligaties met vergelijkbaar risico, en niet door de 'wat de gek ervoor geeft' vraagprijs.
De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van hoeveel rente de participaties geven, en hoeveel rendement obligaties met vergelijkbare looptijd en vergelijkbaar risico opleveren. Als op 1-1 'de markt' voor vergelijkbare participaties met een zelfde risico bv. een rendement van 6% wil, dan betekent dat dat de koers van jou participaties boven de 100 komt. Zou 'de markt' voor zulke vergelijkbare participaties of obligaties minstens 7% rendement willen, dan zou de koers onder de 100 komen.
Maar daarnaast heb je te maken met verhandelbaarheid. Op het moment dat je een belegging hebt waar weinig handel in is, dan kan het zijn dat je je stukken niet (of lastig) kwijt kunt. Dat heb je overigens ook bij sommige aandelen. Wat je dan bij die aandelen hebt, is dat er echt een markt is waarbij je krijgt 'wat de gek er voor geeft'. Daardoor kunnen vooral bij fondsen waarin nauwelijks wordt gehandeld hele grote fluctuaties optreden. Bij deze participaties is er blijkbaar voor gekozen om een bepaalde koers vast te stellen waartegen gehandeld kan worden. Waarschijnlijk gebeurt die handel eens per maand. Dit is om te voorkomen dat iemand 'voor het geval dat' een bod doet van bv. 80, en dat je dan, omdat er geen andere bieders zijn, je participaties tegen zo'n lage koers kwijt zou zijn.
Dus samenvattend, de waarde wordt bepaald door te vergelijken met het rendement op vergelijkbare obligaties met vergelijkbaar risico, en niet door de 'wat de gek ervoor geeft' vraagprijs.
-
Hoi Borowolf,
Ik stel voor dat je op marktplaats je certificaten te koop gaat aanbieden. Ik bied alvast pari 100 per certificaat, ik weet niet hoeveel je er hebt. Hmm...6,6% waar kan ik dat ergens anders krijgen.
Als we tot een deal komen dan gaan we gezamenlijk naar SNS en vragen we of we de transactie kunnen effectueren.
Ik stel voor dat je op marktplaats je certificaten te koop gaat aanbieden. Ik bied alvast pari 100 per certificaat, ik weet niet hoeveel je er hebt. Hmm...6,6% waar kan ik dat ergens anders krijgen.
Als we tot een deal komen dan gaan we gezamenlijk naar SNS en vragen we of we de transactie kunnen effectueren.
Venco dropje, als je dat echt meent, neem dan maar contact met me op via [email protected] .
Kweenie, wat je schrijft is natuurlijk helemaal waar. Mijn punt is hier dat je SNS op dit moment niet zo maar kunt vergelijken met bijvoorbeeld een rabobank (waarvan de verglijkbare participaties op 31 december trouwens duidelijk onder pari waren dus... dat klopt ook al niet).
Kweenie, wat je schrijft is natuurlijk helemaal waar. Mijn punt is hier dat je SNS op dit moment niet zo maar kunt vergelijken met bijvoorbeeld een rabobank (waarvan de verglijkbare participaties op 31 december trouwens duidelijk onder pari waren dus... dat klopt ook al niet).
Vencodropje wil je contact met mij opnemen?
-
Ik zet voorlopig m'n liquiditeiten op direct opneembare spaargelden...dat is voorlopig m'n strategie. Nog maar 10% van m'n portefeuille zit in aandelen en vastrentende waarden.