LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
laetitia1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2009 21:41

Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door laetitia1976 »

Ik slik al heel lang Paroxetine tegen angstaanvallen.

Ik heb al jaren lang de oude vertrouwde tablet (langwerpig, klein en in witte verpakking).

Nu krijg ik vandaag ineens van de Apotheker het merk Paroxetine Actavis mee. Grote ronde tabletten, die ik in 2 moet delen eer ik ze door kan slikken, onhandige aluminium doordrukverpakking...en het ergste is...
Ik heb ontwenningsverschijnselen.

Ik gebruik 1 x 20 mg per dag.
Ik heb eergister en gister maar een 1/2 tablet van oude Paroxetine tablet genomen, omdat ze dus opwaren. Gister nieuwe bestelt via HA.
Vandaag hele dag niets ingenomen, kon ze vanavond pas ophalen bij Apotheek (ivm tijdnood(, en vanavond dus snel een tablet van nieuwe leverancier ingenomen.


Nu 3 uur laten nog steeds misselijkheid en onrustige maag gaan maar niet weg...dizzy...

Ik vertrouw het nieuwe product niet, ken het niet, wil mijn oude terug.

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Ik heb precies hetzelfde gehad maanden geleden. Ook ik kreeg paraxotine i.p.v. Seroxat en ook ik kreeg afkickverschijnselen. Het is toen een kleine rel geweest bij mijn apotheek, want de aoptheker zei doodleuk dat de werkzame stof (= paraxotine) hetzelfde was. M.a.w. hetgeen ik had ervaren kon niet. Mijn huisarts heeft er toen voor gezorgd dat ik het merk Seroxat weer kreeg. Helaas moet alles goedkoper worden en ik heb dus met mijn huisarts afgesproken dat ik in de nabije toekomst nogmaals de paraxotine ga proberen. Mocht het dan weer niet gaan, dan kan mijn huisarts gemakkelijker Seroxat eisen, omdat er dan meer bewijs is.

In theorie moet Seroxat (het merk) en paroxetine (de werkzame stof) precies hetzelfde zijn, maar kennelijk is het dat niet. Immers, wij zijn niet de enige mensen die hier last mee hebben! Wettelijk mag de werkzame stof 10% afwijken van de dosis die een tablet moet bevatten. Misschien luistert het erg nauw?* Of misschien ligt het aan de stoffen waaruit de tablet opgebouwd is.

* Ik slik sinds kort 1 tablet van 30 mg. i.p.v. anderhalf tablet (20 + 10 mg.). Ik heb minder last van schokjes in mijn lichaam. Hierdoor heb ik het idee dat de hoeveelheid paraxotine erg nauw luistert (hoewel ik natuurlijk niet representatief ben voor alle Seroxat-slikkers!). Stel je voor dat ze constant -10% paraxotine in een tablet stoppen om zo de kosten te drukken, maar wel aan de wettelijke eisen voldoen. Ik vind het dan niet vreemd dat zoveel mensen met afkickverschijnselen kampen!

Overigens hoor ik dit soort verhalen ook van mensen die andere medicijnen slikken. Mijn schoonzusje heeft medicijnen tegen astma. Nu heeft ze de goedkopere versie, maar die werkt beduidend minder dan de duurdere merk-versie. In theorie is het allemaal hetzelfde, maar in de praktijk blijkbaar niet.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door greenfrog »

apotheker zegt

Seroxat bevat als werkzame geneesmiddel paroxetine. Het paroxetine is als merkloos middel in 2 verschillende zoutvormen beschikbaar; als HCl zout en als mesilaat zout. Het is voor u van belang goed te kijken welke vorm u hebt gekregen. De originele seroxat bevat het HCl zout en indien u nu het mesilaat zout hebt gekregen bestaat de kans dat de werking iets anders kan zijn. Indien u echter het paroxetine HCL zout hebt gekregen is dit exact hetzelfde middel en is de werking hetzelfde als het originele seroxat.
Laatst gewijzigd door greenfrog op 21 feb 2009 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

lila01
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:43

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door lila01 »

Vraag bij je huisarts om aan de apotheek het recept voor je 'oude' pil door te geven. Deze bijwerkingen kunnen wel degelijk aan de nieuwe pil liggen. Er worden namelijk andere hulpstoffen gebruikt, waar je ook op kunt reageren.
Meld het ook bij je apotheek en vraag of ze er een notitie van willen maken. Als er namelijk meerdere klachten komen van meer mensen, dan kunnen ze er iets mee.

Gelukkig werd ik wel serieus genomen en heb inmiddels mijn oude, vertrouwde paroxetine weer! Laat je niet afschepen!

jaap70
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2009 19:52

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door jaap70 »

Zeer waarschijnlijk is je apotheker verplicht door de ziektenkostenverzekeraar om je dit merk te verstrekken. Geef je klacht dus ook door aan de verzekering!!

female43
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2009 13:42

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door female43 »

hoe herkenbaar!! ik heb ook een rel bij de apotheek gehad, meteen mijn zorgverzekeraar gebeld, die zocht acuut een apotheek die mijn merk wel had en daarna heb ik een aantekening bij de apotheek gekregen voor mijn eigen merk. hexal was dat, na jarenlang seroxat te hebben gehad. inmiddels is er weer gedoe geweest met een nieuw merk want hexal stoptte met paroxetine. ik heb nu het merk sandoz, zelf op internet opgezocht als vervanger van hexal, en dat staat nu in mijn aantekening bij de apotheek. geloof me, als ik dat standaard merk van de apotheek moet slikken dan zijn ze daar nog niet jarig met me!! haha

miranda85
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:51

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door miranda85 »

Het gaat dus wel lekker bij te apothekers :?
Ik had altijd paroxetinemesilaat kreeg voor een jaar terug al een keer sandoz (paroxetinehydrochloride) reageer hier heel sterk op dat mijn paniekaanvallen tig malen erger worden. Mijn oude weer gekregen en euvel was verholpen.
Kreeg ik in januarie weer sandoz bleek die wat ik altijd had uit de handel te zijn gehaald :shock: zou nu eigenlijk van centrafarm krijgen apotheek krijgt ze maar niet binnen ik centrafarm gebeld die gaat ook over op een ander zout.
Ben nu wanhopig aan het zoeken naar de paroxetine met mesilaat vorm
mocht iemand ideën hebben hoor ik het graag

cvp
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 jun 2006 18:57

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door cvp »

Geloof me, het draait allemaal om geld.
Ze verdienen meer aan die generieke produkten dan aan de originele.
Heb zelf jaren in de clinch gelegen met mijn apotheek en diverse smoezen aan moeten horen zoals "het is uit de handel" en "het is tijdelijk niet te verkrijgen" en mijn groothandel kan er niet aankomen".
Ik heb toen de firma's zelf gemaild en/of gebeld en geloof me al die verhalen waren voor 99,9 % gelogen.
Nu heb ik het gelukkig (tot nu toe) voor elkaar en krijg gewoon de originele medicijnen.
Ook diverse vrienden en kennissen op de hoogte gebracht die deze problemen ook hadden en ook zij hebben het voor elkaar gekregen.
Gewoon de vervangers weigeren en de originele eisen.
Nog een tip : Ga ze zelf halen en laat ze niet thuis bezorgen ( wat meestal laat in de middag of in avond gebeurt )
want als je dan de volgende dag terug gaat naar de apotheek krijg je te horen : Nee, deze mogen we niet terug nemen.
Doe er je voordeel mee.

Succes.

CVP

miranda85
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:51

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door miranda85 »

Dat is het probleem ik heb genthon toen zelf gebeld en daar vertelden ze ook dat ze deze in nederland niet meer uitbrachten. net centrafarm bebeld en die gaat ook over op een ander zout.
Had contact gehad met een apotheek in belgie waar ze de mesilaat vorm wel hadden maar mijn apotheek wil daar niet aan.
Ik weet het allemaal niet meer zie het echt niet zitten om dat andere te gebruiken na wat ik er toen allemaal van kreeg.

cvp
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 jun 2006 18:57

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door cvp »

Miranda 85

Ik heb even gekeken en zowel Genthon als Centrafarm en Sandoz zijn fabrikanten cq importeurs van generieke medicijnen.
De enige echte fabrikant/importeur van Seroxat, want daar praten we toch over he, is GlaxoSmithKline.
Die brengen Seroxat op de markt met RVGnr. 14668 en 27135.
Ik heb niet kunnen vinden wat voor zout ze gebruiken maar neem eens met hun kontakt op of ga naar hun website.
Anders zit er niets anders op dan een goed gesprek met je huisarts te hebben en je klachten voor te leggen.

Succes.

CVP

christianne87
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:24

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door christianne87 »

beste mensen
wat ben ik blij dat ik deze berichten heb gelezen! ook ik heb een andere ervaring met paroxetine dan seroxat.
jaren slik ik seroxat, maar heb 1x (n jaar of 4 geleden) een doosje paroxetine gekregen, en wist gelijk dat het de verkeerde kant op ging. mijn huisarts heeft toen gelijk de seroxat voorgeschrven. vorig jaar besloot cz alleen nog maar paroxetine te verzekeren.... ik pech dus.. want die apothekers willen je alleen maar deze "goedkope"aansmeren.
na lang gedoe heb ik van mn huisarts een verklaring gekregen, maar het vervelende is dat niemand je geloofd, je krijgt het wel... MAAR. en dat zorgde dat ik ook aan mezelf twijfelde..
nu heb ik eindelijk het antwoord.
dank jullie!!

dolp
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2009 23:23

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door dolp »

hey,

ze hadden bij me vorige apotheek ook zomaar ander merk paraxotine gegeven, omdat deze hele andere vormen had dan andere medicijnen konden mensen hem makkelijker onderscheiden als ze meerdere medicijnen gebruikte, zo hadden ze meer medicijnen vervangen, zodat ze makkelijker herkenbaar waren. binnen paar dagen ben ik van apotheek gewisselt, omdat ik dus zware afkickverschijnselen kreeg, van dat ander merk en de andere apotheek gaf me wel de 'normale'.

maar toen kwam het volgend probleem. de verzekering, ze zouden de mijne niet meer vergoeden en zou weer ander merk krijgen. dus contact opgenomen met de huisarts en probleem voor gelegt. en met moeite hebben we het voor elkaar gekregen dat ik me 'normale' medicijnen kreeg, omdat het medisch noodzakelijk is.
maar het mooiste is nog, nu is sinds januari genthon in nederland gestopt met de productie van de paraxotine, omdat ze niet meer zoveel verkocht werden. dus stond voor de keuze ander merk medicijnen of via de internationale apotheek bestellen en dan hetzelfde krijgen alleen onder ander naam, maar dan moet je zelf wel alles betalen.
gelukkig heb ik nu een goede apotheek, en die zijn dus uitgaan zoeken welk merk het meest op die van de genthon lijkt, en dat bleek dus van het merk mercks te zijn. dus die uitgeprobeert, en had bijna geen last van afkickverschijnselen. moet wel zeggen dat je wel wat merkt, maar het is niet zo erg dat je meteen zegt ik stop ermee, bij mij was het echt minimaal.

nu maar hopen dat deze er niet uit gaan anders weer hetzelfde probleem....

groetjes Dolp


oja en zover ik weet, is paraxotine en seroxat precies hetzelfde, alleen andere naam

Fjesta
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2006 21:12

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door Fjesta »

Hallo allemaal,

Bij mij gaat het om andere medicijnen die de apotheek steeds wil vervangen voor een goedkoper merk en dan zeggen ze dat het oude merk niet meer word gemaakt maar precies het zelfde is.... Dat zijn allemaal leugens ! :evil:
En ik ben er 2 x ingetrapt met alle gevolgen van dien !!! Mijn lichaam had wel een jaar nodig om weer te herstellen en in beide gevallen had het zoveel schade aangedaan dat ook het oude medicijn niet meer hielp en ik aan zwaardere moest.
De huisarts heeft ze flink uitgefoeterd, en zie daar.... het oude medicijn was zomaar weer te krijgen !!!!
Maar ze leren het niet bij de apotheek en kwamen van de week weer met wat anders ! :x

Kan ik ook ergens hierover een klacht indienen of i.d. weet iemand dat ?
Want ik ben het flink zat om elke x weer naar de huisarts toe te moeten om te zeggen "ze willen mij niet het oude recept geven"
Ik snap wel dat ze geld willen verdienen maar niet dat dat ten koste van onze gezondheid moet.

Karmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:32

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door Karmen »

Ik, en velen maken dit mee. Ik heb er ook schade door ondervonden die helaas niet terug te draaien is en mij psychisch behoorlijk heeft geschaad. Ook in andere landen zijn er problemen met generic drugs (generieke medicijnen).
Ik heb er net een topic over geopend.
Radar moet hier een uitzending aan wijden.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door jermen2 »

Heb hetzelfde meegemaakt een paar jaar geleden, kon allemaal geen kwaad het was het zelfde medicijn dus ik voorstander van goedkoper begon ermee, had ook het idee dat het om het zelfde medicijn ging maar ben in een aantal maanden psychisch flink teruggezakt tot ik er achter kwam dat er meerdere klachten waren over vervangende medicatie ben naar de apotheek gegaan en werd daar raar aangekeken zo van ach daar denkt weer iemand dat het anders is maar ik ervaarde het echt zo. Sindsdien gewoon weer de orginele seroxat. Ik heb geluk dat mijn ziektekostenverzekering deze nog steeds betaald maar als ik ze niet meer zou krijgen zou ik desnoods bijbetalen om ze te krijgen

Annadine
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2010 14:06

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door Annadine »

Hoi allemaal,

Heb hetzelfde meegemaakt hoor!
Volgens de apotheek kon het helemaal niets uitmaken, het ene merk of het andere, maar mooi dat ik allerlei klachten kreeg: onrustig, angstig, huilerig.
Bij de huisarts nagevraagd en die dacht dat het te maken kon hebben met de interactie tussen het werkzame bestanddeel en de hulpstoffen, die ook in zo'n tablet zitten. Nou, in ieder geval kreeg ik mijn oude merk Sandoz weer terug en binnen twee dagen waren de klachten weg!! En dit is echt geen inbeelding, dames en heren van de apotheek!!!!!!!!!!!
Heb trouwens inmiddels afgebouwd tot 5 mg per dag, doordat ik veel te dunne slijmvliezen kreeg in mond, altijd de mond van binnen kapot.
Daar heb ik nu bijna geen last meer van. Toch durf ik niet helemaal te stoppen met paroxetine. Het heeft mijn leven weer helemaal op de rails gezet en ondanks soms vervelende bijwerkingen vind ik toch dat je het spul moet gebruiken als je echt geen leven meer hebt door angst, paniek, depressie, enz.

groet,
Annadine

DHB
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:48

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door DHB »

wat ik altijd wel gek vind is het volgende:

Wordt een geneesmiddel in de apotheek omgezet naar een andere fabrikant valt iedereen erover. Maar toch maken diezelfde mensen er geen probleem van of ze nou paracatamol van de Etos of van andere merken kopen.... want dan ineens snappen ze wel dat paracetamol gewoon paracetamol is ongeacht de verpakking of herkomst (fabriek).

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@DHB

Geweldig goed punt zeg!
Als de mensen het letterlijk in de beurs voelen dan begrijpen ze het wel dat goedkoper wel hetzelfde is en hetzelfde werkt.

Hulde voor deze geweldige opmerking!

seroxatisgif
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2009 20:54

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door seroxatisgif »

Ik heb altijd seroxat, 15 jaar, gehad, toen kreeg ik paroxetine en voelde me meteen anders. Zefde werkzame stof zei die apotheker ook, maar volgens mij zitten er wel andere hulpstoffen in. Gelijk weer de echte seroxat genomen. Maar hoe je het ook went of keert het is allebei gif. Je komt er nooit meer van af. Deze pillen heb je trouwens voor angstaanvallen niet eens nodig, dat is alleen maar een marketingstruc van de producent. Voor angstaanvallen kan je beter xanax of oxazepam nemen.

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Re: Paroxetine zomaar vervangen door andere leverancier!

Ongelezen bericht door Brynnar »

DHB schreef:wat ik altijd wel gek vind is het volgende:

Wordt een geneesmiddel in de apotheek omgezet naar een andere fabrikant valt iedereen erover. Maar toch maken diezelfde mensen er geen probleem van of ze nou paracatamol van de Etos of van andere merken kopen.... want dan ineens snappen ze wel dat paracetamol gewoon paracetamol is ongeacht de verpakking of herkomst (fabriek).
Wat ik ook wel gek vind (en interessant in het kader van de aanstaande verkieizngen) is dat we eens in de vier jaar een stem mogen uitbrengen op bepaalde politieke partijen en dat dan ook in grote getalen doen. Die partijen trachten uit te voeren wat ze hebben toegezegd, inclusief het omver gooien van het volledige zorgstelsel.

En straks staan we gewoon, blind als een paard, weer massaal in datzelfde stemhokje de partijen die dit hebben mogelijk gemaakt te belonen met onze stem.

Mvgr - B

Gesloten