LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnen 2 dagen '1e waarschuwing' deurwaarders al beslagleg.?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marroy
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2009 17:18

Binnen 2 dagen '1e waarschuwing' deurwaarders al beslagleg.?

Ongelezen bericht door Marroy »

Hallo,

Gister laat op de middag kwam er een gerechtsdeurwaarder van het bedrijf ACG Gerechtsdeurwaarder/Sensus Groep bij mij aan de deur met het verhaal dat mijn vriend binnen 2 dagen een bedrag van 143 euro moet betalen.

Ik stond met verbazing te kijken, ik die haar zaken altijd in orde heeft, moet één afbetalingstermijn (studieschuld) van het IBG (Informatie Beheer Groep) van vorig jaar april 2008 niet hebben betaald?? Het gaat om een bedrag van 45,41 euro. In de brief stonden de meest belachelijke woorden, waaruit ik niets kon opmaken, waarom moet dit toch altijd zo ingewikkeld?

Ik kon het me niet voorstellen, dat ik een termijn niet betaald heb, aangezien het best een bedrag is dat we kunnen missen! Alles gecontroleert, afschriften en acceptgiro's, en het klopte inderdaad dat ik vorig jaar april 2008 het bedrag van 45,41 euro niet heb betaald.

Ik kon niet bellen, want IBG was gesloten. Dus mijn vriend vandaag op bezoek gegaan. Uit de computer bleek dat zij ons 3 herinneringen hebben gestuurd naar het goede adres, die wij weliswaar nooit ontvangen hebben, maarja zie dat maar eens te bewijzen!! Wij moesten het maar uitzoeken met de deurwaarders!

Nou, hebben wij gelukkig de mogelijkheid het in 2x te betalen. Maar, nou is mijn vraag; mogen deurwaarders 'dreigen' binnen 2 dagen geld te eisen 'of anders' beslag te komen leggen op onze spullen? Ik heb namelijk geen kans gehad om eventueel bezwaar in te dienen of een langere 'betaaltijd' te krijgen. Meestal is het binnen 5 of 10 dagen, sommige zeggen zelfs meer. En we hebben NOOIT een brief van ze ontvangen!

Volgens het bedrijf is dit hun standaard procedure om gelijk op die manier te handelen. Maar, dat lijkt me sterk?

Hoop het een beetje duidelijk geformuleert te hebben en dat iemand me advies kan geven wat ik nu het beste kan gaan doen of niet doen...!

GDW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:45

Re: Binnen 2 dagen '1e waarschuwing' deurwaarders al beslagleg.?

Ongelezen bericht door GDW »

De gerechtsdeurwaarder heeft aan jou het dwangbevel overhandigd met daarin de vermelding dat "bevel" wordt gedaan de vordering binnen twee dagen de vordering te betalen. Na die twee dagen MAG er beslag gelegd worden. In de meeste gevallen gebeurt dat niet.

De termijn van twee dagen is geregeld in de wet (Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). De deurwaarder hoeft jullie niet eerst nog een keer aan te schrijven, want een dwangbevel kun je gelijk zetten met een gerechtelijk vonnis.
En de IBG heeft meestal al 2-3 aanmaningen gestuurd voordat de vordering omgezet wordt in een dwangbevel.

Als je het niet eens bent met de vordering kun je in verzet gaan tegen het dwangbevel van de IBG (dzie achterzijde van het dwangbevel).
Dat heeft niet veel zin in jou geval, want je hebt zelf al gezegd, dat de termijn van april 2008 niet is betaald.

Als je in verzet gaat (bezwaar indient), stuur de gerechtsdeurwaarder dan in ieder geval een kopie van je bezwaarschrift. Die houdt meestal hiermee rekening en zal dan eventuele executiemaatregelen tijdelijk opschorten.

Je zegt dat jullie geen van de aanmaningen hebben ontvangen, en dat terwijl de IBG er drie heeft gestuurd. Lijkt me stug, maar goed.
Wat je kunt doen is om bij de IBG te informeren naar de verzenddata van die brieven, die kunnen ze in hun computer zo opzoeken en wellicht kunnen zij ook een kopie van die brieven sturen.

Marroy
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2009 17:18

Re: Binnen 2 dagen '1e waarschuwing' deurwaarders al beslagleg.?

Ongelezen bericht door Marroy »

Het is ontzettend vervelend dat IBG beweert ons aanmaningen/herinneringen te hebben gestuurd. Zij kunnen dat inderdaad aantonen, maar wij kunnen nooit aantonen dat niet hebben ontvangen. Misschien makkelijk gezget, dat wij het niet hebben ontvangen, maar maak het eens mee! Je kan jezelf totaal niet verdedigen in zo'n situatie!

IBG heeft zowiezo de administratie niet goed op orde. Wij hebben telefonisch, per e-mail én schriftelijk een aantal keren 2 jaar lang proberen aan te geven dat ons postadres hetzelfde is als ons woonadres. De moed zakt ons in de schoenen, de communicatie is vreselijk. Heb bewijsstukken van bevestigen zorgvuldig in handen. We hoopten dat de herinneringen misschien naar ons oude adres was gestuurd, maar dat was ook niet het geval.

Het lijkt mij een heel goed idee om IBG te vragen wanneer en hoevaak die brieven verstuurd zijn, indien mogelijk.

Ik vind het heel raar dat dit soort regels er zijn en dat het dus verschilt per bureau. Dat een bedrijf niet eerst aankondigd dat zij dit van IBG overnemen, of andersom, dat IBG ons informeert de betaling over te dragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dat ze ons niet de mogelijkheid geven bezwaar in te dienen etc etc.

Het idee dat er iemand voor je deur staat die je zo kan laten schrikken en verbazen. Ik, als inmiddels hoogzwangere vrouw, wil me helemaal niet hier druk over maken. Vind het genant genoeg! Wie niet?

Gelukkig gaat het niet om een vreselijk groot bedrag. Maar, dit had ook heel goed nog 3 maand afbetaling kunnen zijn!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Binnen 2 dagen '1e waarschuwing' deurwaarders al beslagleg.?

Ongelezen bericht door Mendoza »

Wij hebben telefonisch, per e-mail én schriftelijk een aantal keren 2 jaar lang proberen aan te geven dat ons postadres hetzelfde is als ons woonadres.
Je kunt alleen wijzigingen doorgeven via mijn IB-Groep(DigiD) of via een wijzigingsformulier. Via mijn IB-Groep is een wijziging doorgeven een kwestie van 2 minuten.

Gesloten