LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hulp/informatie gevraagd inzake "woekerpolis"

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
radj
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2009 09:15

hulp/informatie gevraagd inzake "woekerpolis"

Ongelezen bericht door radj »

Het verhaal speelt zich al af voordat bekend was dat het om een woekerpolis ging.
Ik was een paar maanden te laat met betalen in 2006 (er kon tijdelijk niet automatisch worden geincasseerd van mijn rekening door omstandigheden) en Aegon heeft toen de polis zonder mijn toestemming zelf inlegvrij gemaakt. Die paar termijnen die ze niet konden incasseren heb ik na 3 maanden tegelijk betaald en daarna iedere maand weer op tijd, want Aegon incasseerde de maandelijkse premie niet meer automatisch ...

Dit jaar kreeg ik een brief dat die premies van het moment dat de polis inlegvrij was gemaakt zouden worden teruggestort op mijn rekening met 4% rente ...


Ik snap niet de gevolgen van dit alles maar het begint een beetje te dagen dat Aegon en tussenpersoon hun administratiekosten en commissie uit mijn maandelijkse inleggen over 15 jaar al binnen hebben geharkt en dat ze hun verplichtingen, zoals ze hadden voorgesteld over een looptijd van 20 jaar niet willen nakomen ...

Maar nu sinds 2007(?) is bekend geworden dat het om een woekerpolis gaat (ik had deze al in 1992 afgesloten) en dat de verzekeraar en tusenpersoon er teveel op hebben verdiend zonder hierover te informeren (het was mij totaal niet bekend dat er premies van de maandelijkse inleg werden afgestrokken en nu blijkt dat het ging om 36% van de maandelijkse inleg)

Kan ik die zogenaamde administratiekosten en dure overlijdensrisicopremies nu terugverhalen op Aegon omdat ze de zaak publiekelijk hebben geschikt ... Moet ik zelf actie ondernemen of gebeurt dat automatisch? Hoe krijg ik die paar ton zoals mijn tussen persoon in 1992 beloofd had?

Kan ik al mijn maandelijkse inleggen inclusief rente over de gehele looptijd terugvorderen? Waarom heeft Aegon mijn polis inlegvrij gemaakt? Hebben ze hier voordeel bij en wat is mijn nadeel in deze?

Ik ben voor alle hulp de forumleden zeer dankbaar

replay
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 mei 2008 17:47

Re: hulp/informatie gevraagd inzake "woekerpolis"

Ongelezen bericht door replay »

radj,

een hoop vragen en ik probeer ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Kan ik die zogenaamde administratiekosten en dure overlijdensrisicopremies nu terugverhalen op Aegon omdat ze de zaak publiekelijk hebben geschikt ... Moet ik zelf actie ondernemen of gebeurt dat automatisch?
Wanneer jou polis duurder is dan het advies dat de heer Wabeke gesteld heeft wordt jouw polis met terugwerkende kracht aangepast volgens de richtlijn van de ombudsman. Hier hoef je niets voor te doen en je krijgt voor eind 2009 bericht van AEGON.


Hoe krijg ik die paar ton zoals mijn tussen persoon in 1992 beloofd had?
De verzekeraar heeft dus niets beloofd. Van hem hoef je dit ook niet te verwachten. Staat die beloofde paar ton ook zwart of wit? Dan zou ik mijn tussenpersoon aansprakelijk stellen wanneer die paar ton niet gehaald wordt. Maar ik denk dat je die paar ton niet krijgt.
Kan ik al mijn maandelijkse inleggen inclusief rente over de gehele looptijd terugvorderen
Op basis waarvan? De enige manier om dit te bewerkstelligen is om naar de rechter te gaan. Succes.
Waarom heeft Aegon mijn polis inlegvrij gemaakt?
Omdat jij je premie niet betaald hebt. Zoals je denk ik in de polisvoorwaarden staat heeft AEGON het recht om dan uit zichzelf de polis premievrij te maken zonder jou toestemming. Had je netjes je premie betaald was er niets aan de hand geweest. Heb je overigens de acceptgiro's en aanmaningen niet mogen ontvangen?

Succes

Geitemans
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2008 15:29

Re: hulp/informatie gevraagd inzake "woekerpolis"

Ongelezen bericht door Geitemans »

Een levensverzekering is een overeenkomst. Als je het overeengekomen niet nakomt, dan heeft dat gevolgen, net als bij een arbeidscontract of noem maar op. Waarschijnlijk heb je zelfs een waarschuwing gehad van AEGON dat zij de polis premievrij zouden maken indien je je premies niet meer netjes betaald.

Wat betreft voor- of nadeel. Het niet ontvangen van premies zorgt voor extra kosten, daarnaast lopen zij dus premies mis. Dit is nadelig voor een verzekeraar. Daarnaast kan je in deze de verzekeraar niets verwijten, behalve de wellicht te hoge kosten. Maar ook voor deze kosten wordt je gecompenseerd. Als je adviseur honderden duizenden euro's rendement heeft voorgespiegeld, dan zou ik de adviseur hierop aanspreken.

Gesloten