LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Josef Cremer
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 00:06

Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door Josef Cremer »

Eind Januari heb ik een auto gekocht bij een autohandelaar voor de prijs van 17.500. Ik heb de auto uitgebreid mogen bezichtigen en heb er ook een proefrit ingemaakt. De verkoper heeft meerdere malen herhaald dat de auto niks mankeert. Ik zou vier weken garantie krijgen.

De auto ziet er mooi uit zo ook het bedrijf zelf. Op internet was niets over het bedrijf of zijn naam te vinden. Geen nieuws is goed nieuws denk ik dan maar. volgens de autohandelaar is €17.500 een top prijs voor de auto die ik heb gekocht.

Toen het koopcontract werd getekend verzocht ik de 4 weken garantie op het koopcontract te melden. Dit komt later op de factuur werd mij medegedeeld. Ik eiste dat het op het koopcontract vermeld moest worden. Dat is goed maar garantie wordt niet gegeven op elektronicus dat is nergens zo werd mij verteld. Op het contract stond de volgende tekst : 4 weken garantie op draaiende gedeelte (krukas, lagers, zuigers) niet op elektronica en airco. Thuis aangekomen zat het mij niet lekker. Tijdens de bezichtiging wordt er gezegd 4 weken garantie en op het koopcontract komen daar ineens beperkende voorwaarden te staan. Hoe vaak gebeurt het dat een auto defect raakt een krukas en zuigers?

Ik ben een paar dagen daarna terug gegaan en heb gezegd dat deze beperkende voorwaarden geschrapt moeten worden. Gewoon 4 weken volledige garantie. Geen probleem de verkoper deed er een beetje lacherig over ach maak je niet druk deze auto is perfect in orde. Dat de prijs €1000.00 lager is dan vergelijkbare auto's kwam door de kredietcrisis je heb gewoon geluk zij de verkoper.

Maar nu wilde ik de auto misschien inruilen bij een erkende dealer voor een auto die ruim 2 keer duurder is dan de auto die ik eind januari heb gekocht. We praten dan over €35.000. Aan de onderhandelingstafel kreeg ik te horen dat mijn auto een schade verleden heeft de motorkap is overgespoten omdat er krassen op zaten die onbekende hebben aangebracht. Er bestaat een schaderegister waar ik niets van afwist. Nog meer schokkend was toen mij werd medegedeeld dat het leder in mijn auto kunstleder is. Terwijl er volleder in de advertentie stond. De dealer wilde mij €13.500 terug geven voor mijn auto. Dat is even €4000,00 minder in 2 weken tijd. Dat doe ik dus niet.

Het is niet leuk om te horen dat je een ex schade auto heb gekocht ondanks dat deze goed is hersteld. Toch lees ik op internet dat er na verloop van tijd kleur verschil optreed uitgerekend nog bij rood en zwart de kleur van mijn auto. Ik heb tijdens de bezichtiging nog gevraagd of de auto ooit schade heeft gehad. Nee was het antwoord terwijl de handelaar toch ook even voor mij het schaderegister kon raadplegen. Ik wist niets van het bestaan van zo'n register en als particulier heb je daar ook geen inzicht in. Oneerlijk is dat.

Het interieur zou volleder zijn volgens de advertentie. Het blijkt kunstleer. Wat is de definitie van volleder? Weet iemand dat? Volleder klinkt mij als echt leder.

Ik heb de auto gekocht als van 1e eigenaar. Navraag bij RDW vertelde mij dat de auto 5 eigenaren heeft gehad.

Op een paar kleine dingen na ben ik tevreden over de auto toch maak ik mijn zorgen over de motorkap. En het feit dat waar ik de auto ook inruil ik altijd weer met dit wordt geconfronteerd en de auto minder waard maakt.

De paar kleine gebreken wil de handelaar niet verhelpen hij vind dat ik de auto al goedkoop genoeg heb gekregen en moet die paar kleine gebreken maar op eigen kosten laten maken.

Al met al de auto is nu 3 weken in mijn bezit. Als ik de auto terug kon geven dan zou ik dat zo doen.

Wat vinden jullie van dit alles? En wie weet de definitie van volleder had ik kunst-leer kunnen verwachten?

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door een »

Een auto kopen van 17500 en dan maar 4 weken garantie krijgen?? Snap niet dat je dat hebt geaccepteerd. Bij de meeste autobedrijven krijg je minimaal 6 maanden garantie maar soms ook 1 of 2 jaar. En als je nu nog binnen je garantietermijn zit dan moet de garage dus je kleine gebreken gewoon verhelpen. Heeft niets te maken met wat je voor de auto hebt betaald. En ook na je garantietermijn heb je nog rechten alleen die moet je dan nog wel zien te halen...

Inruilen is altijd verliezen! Ook na 1 dag al. Dit is normaal. Die 13500 is gewoon de handelswaarde en daar kan dan gerust een verkoopwaarde van 16500/17500 tegenover staan. Heel normaal dus.

Schade verleden? Een paar krassen op de motorkap? Daar zou ik me geen zorgen over maken. Maar misschien is er meer aan de hand en heeft de auto een grotere schade gehad. Hoe weet je dat van die krassen, van het bedrijf waar je een nieuwe auto wil kopen? Hoe weet hij dat dan?

Kleurverschil? Hoe oud is de auto? Als er bij een jonge auto een deel wordt gespoten krijg je echt niet direct kleurverschil, vooral niet als een goede schadeherstelbedrijf het doet.

Volleder is inderdaad echt leer. Wat wel vaak voorkomt is dat alleen het zitvlak en de rugleuning van echt leer zijn. Zijkanten en achterkant van de stoel wil nog weleens kunstleer zijn. Maar helemaal kunstleer? Welke auto wordt daar nu mee geleverd? Is het achteraf gedaan?

Wat voor auto is het eigenlijk?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wie zegt dat het kunstleer is ? Ken ook geen auto's die helemaal van kunstleer zijn want het verschil is behalve te zien duidelijk te ruiken. Ook als hij niet nieuw meer is. Wat voor auto is het ? Schade, krassen hoeft geen probleem te zijn. Behalve de garantie wat echt bizar weining is, noem je geen echte redenen om ongerust over te zijn. Vooralsnog niet inruilen !! Dat kost je zwaar geld.

Josef Cremer
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 00:06

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door Josef Cremer »

Het is een Mercedes C-klasse van 4 jaar oud. De Mercedes dealer zegt dat het kunstleer is. Als een dealer dat zegt dan geloof ik dat meteen. Hij kent de auto. De auto heeft wel een bepaalde frisse geur of dat van het leer is geen idee. Ik heb bij aankoop geen moment getwijfeld dat het geen echt leer zou zijn. Ik kon mij niet voorstellen dat een merk als Mercedes kunstleer zou verkopen.

De auto komt voor in het schaderegister daar staat precies in wat er mee is gebeurt en wat er hersteld is. De auto heeft niet in elkaar gezeten er zijn krassen aangebracht op de motorkap deze is op correcte wijze overgespoten. Maar zwart kan verkleuren door de zon in de loop van de tijd.

Het schaderegister is alleen inzichtelijk voor bedrijven. Omdat de autoverkopers zwijgen over het schade verleden maar je wel ermee confronteren wanneer je de auto wil inruilen is dit een kwalijk systeem. Het schade register is denk ik meer bedoeld om te kijken of de auto goed hersteld is.

Toch zit het mij erg dwars dat de verkoper en ook eigenaar van het bedrijf mij niet eerlijk heeft geantwoord op mijn vraag of de auto ooit schade heeft gehad. Hij moet het geweten hebben want hij koopt ook niet zomaar een auto in. Ik vroeg mij wel af waarom zo'n mooi auto niet bij een dealer stond terwijl de auto dealer onderhouden is. Het schade verleden is waarschijnlijk de oorzaak dat de dealer zo'n auto niet wil verkopen.

4 weken garantie is voor mij genoeg om er achter te komen of de auto in orde is. Er kan altijd wat kapot gaan zelfs bij nieuwe auto's. Voor garantie moet gewoon betaald worden dat is gewoon wat je afspreekt. Maarja hij moet natuurlijk wel zijn garantie nakomen. Wat hij tot nu niet doet. De auto heb je voor een mooie prijs zegt hij laat het maar door iemand anders maken. Ik zeg dan weer dat ik gewoon de vraagprijs heb betaald ik heb nog geen €1,- afgepingeld. Autoverkopers mogen natuurlijk wel een boterham verdienen. Voorwaarden is wel dat hij/zij eerlijk is over het product wat hij verkoopt.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Volgende keer maar wat minder goed van vertrouwen :wink: Deze auto zo lang mogelijk blijven rijden dat is het voodeligst.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door The Sandman »

Dat uw wagen niet bij de dealer staat lijkt mij een hele duidelijke reden te hebben.

U geeft aan dat U inmiddels de 5de eigenaar bent. Dat is absurd veel voor zo'n jonge wagen. Ik heb het vermoeden dat de wagen veel storingen heeft (gehad). Hierdoor wilde elke eigenaar er steeds snel vanaf.

Echter, kan het niet zo zijn dat de wagen bij de dealer nog op voorraad heeft gestaan en ook weer bij deze handelaar en misschien nog een ander? Kan het dan niet zijn dat je hierdoor ook veel eigenaren krijgt.

Voor het verkleuren hoef je absoluut niet bang te zijn als het hier gaat om een goede schadehersteller (staat in schaderegister). Zelf een rode (slechtste kleur) auto verliest pas zijn kleur als je de wagen echt al 5 jaar niet meer in de wax hebt gezet. Was je de wagen 1 keer per maand heb je echt nergens last van.

Die € 4000,00 minder vind ik ook helemaal niet vreemd. Temeer U helemaal NIETS van de vraagprijs heeft afgehaald. Hierdoor heeft uzelf gewoon te veel betaald. Voor € 16.000 had U de kar ook zeker mee gekregen. Die wagens lopen op dit moment nu eenmaal niet meer zo goed in de verkoop.
Vergeet niet dat de handelaar ook een boterham moet verdienen. Dus marge is er altijd.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door een »

Nogmaals, wat ik schreef: misschien is het "leer" achteraf geplaatst en had de auto van origine stoffen bekleding. Of is de originele volleder bekleding vervangen omdat de auto ook van binnen schade heeft gehad (brand, water)?

Josef Cremer
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2008 00:06

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door Josef Cremer »

Het "leder" is origineel. Maar ik begin nu te twijfelen of het misschien toch echt is. Waarom de Mercedes dealer zegt dat het geen echt leer is weet ik niet. Toen ik de verkoper hiermee confronteerde was hij diep beledigd.
Dit is ook niet mijn bedoeling. Na een klein beetje gesteggel gaat hij de kleine probleempjes toch verhelpen. Hij zegt dat hij nooit wat van de schade heeft afgeweten. Het blijft een lastig verhaal wat betreft het verleden. Ik wil ook geen zeur zijn. Aan de andere kant richting de verkoper doe niet zo moeilijk als ik een klein dingetje wil laten verhelpen binnen de al zo korte garantie termijn.
';
Voor 2e hands auto's :

Bij een dealer wordt je bij de aankoop genaaid (inruilprijs veel te laag en verkoopprijs veel te hoog.) service is vaak wel goed geregeld zeker wanneer het om een klein probleempje gaat.

Een autohandelaar verzwijgt gewoon zoveel mogelijk dingen. Probeert zo min mogelijk garantie mee te geven. Het is liever kopen en niet meer terug komen.

Wat heb ik geleerd :

Laat altijd zoveel mogelijk vastleggen en laat de auto keuren door de ANWB voor de aankoop. Betaal de keuring zelf dan zullen ze vaak wel meewerken. Beter een paar honderd euro kwijt dan een hoop ellende achteraf. Check het schaderegister of leen ergens een laagdikte meter. Beide heeft de voorkeur. Speek je over garantie vraag dan altijd wat deze garantie inhoud. Speek altijd garantie af op alles en niet alleen op draaiende gedeeltes. Dat banden, accu en uitlaat worden uitgesloten lijkt mij niet meer dan normaal maar verder ook niet.

Tips aan andere :
Kijk goed hoe het bedrijf eruit ziet. Check google of je iets kan vinden van andere mensen die klachten hebben over het bedrijf. Dit is de reden waarom ik niet zeg om welk bedrijf het gaat. Ga niet zomaar bedrijven schade. Check altijd alle opties één voor één hoe vaak ik wel niet zie dat er opties ontbreken terwijl deze wel in de advertentie staan. Wanneer je hier wat van zegt krijg je standaard antwoord : uuhh ja inderdaad zit er niet op foutje van ons. Bedrijven die in hun advertentie kentekens afschermen en kilometer standen niet vermelden zijn een bezoek niet waard. Er zijn nog veel meer goede tips maar ik laat het hierbij.

Voor nieuwe auto's :

Je rijd de showroom uit en de auto is zeker 20% minder waard. Na 3 jaar mag je blij zijn wanneer je nog de helft van de waarde terug krijgt. Staat er na 3 jaar 200.000 km op je teller dan is de auto nog maar 25% van zijn nieuwprijs waard. Ik heb het hier dan wel over particulieren verkoopprijs. En natuurlijk hangt het ervan af wat voor merk en soort het is.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Graag jullie mening over mijn nieuwe aangekochte auto.

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik heb nog nooit 4 weken garantie gekregen, minimaal 3 maanden of 6 en zelfs 1 of 2 jaar is mogelijk.

Verder dat Ku(NS)tleer, deze plastic word vaak in een Taxi als extra zonder meerprijs geleverd wegens het makkelijker schoonmaken als je dronken zonder pampers achterin zou zitten.....

Schade betekende dus lagere prijs en hoeveel is de teller terug gedraaid?

Voor €17.000,- moet je meer garantie vragen en Mercedes is duur dus juist daar extra belangrijk.

Ook vooraf het adres hier noemen en meestal hoor je leuke verhalen voor aan de Bar, en loop je snel verder.
Omdat ik nog niet weet welke handelaar dit was kan ik helaas nog geen antwoord hier op geven, maar vooraf vragen is beter als achteraf klagen en soms erg moeilijk geld soms terug krijgen, maar die kans is bij dit soort handelaren erg klein.

Gesloten