LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso Postbank

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tontel

Re: Onterechte incasso Postbank

Ongelezen bericht door tontel »

Via Google kom ik hier terecht en er is bij mij 2 keer € 1,49 van de rekening afgehaald ,ook voor kaartjes maken.Nu ben ik wel een creatieveling maar déze kaartjes kan ik niet thuisbrengen.Ik heb net de Postbank gebeld en ze zullen het blokkeren.Geld terugstorten zal moeilijk worden. :(

radarjames

Ongelezen bericht door radarjames »

Op 19-01-2009 werd via mijn Postbankrekening een bedrag van € 5,96 afgeschreven en bijgeschreven op naam van Kaartjesmaker met rekeningnummer 125957769. Postbank kon dit bedrag niet storneren.
Zal zelf pogingen moeten doen om het bedrag teruggestort te krijgen.
:evil:

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Uhm, mischien begrijp ik het niet helemaal..

Maar de meeste mensen hebben helemaal geen toestemming gegeven.
Dus hoezo, de postbank kan niets doen?

Het is volgens mij, de postbank WIL niets doen (of de ING, want dat is min of meer hetzelfde)

Ik ga er van uit dat men niets heeft besteld, getekend of accoord voor incasso gegeven heeft.
Wat de Postbank dus doet, is ten onrechte deze betaling uitvoeren.
Oftewel, zij zijn medeplichtig aan diefstal. Nu is het mischien slechts 1,50 - maar er zijn hier al een handvol, en hoeveel mensen zullen nog meer benadeeld zijn - en het niet eens weten? Dan word deze diefstal toch ineens iets meer.

Ik denk dat de bewijslast bij de postbank ligt - dat zij moeten aantonen dat zij de ' machtiging ' gecontroleerd hebben. Hebben zij dit niet gedaan, dan zullen zij gewoon het geld terug moeten boeken.
En anders, tja, dan zijn het gewoon oplichters, net zoals 'kaartjes maken'.

DoingK

Ongelezen bericht door DoingK »

ook bij mij is op 19-1 een ebdrag van €1,75 afgeschreven. daar het een vreemde afschrijving was (slechts 1 regel in het overzicht zonder naam of wat dan ook) ben ik gelijk via google gaan zoeken en kwam eigenlijk meteen hier uit.

echter, na nog wat onderzoek en info bij vrienden kwam ik op het volgende:

begin december heb ik via Hyves een kerstkaart verstuurd naar 1 van mijn vrienden. echter heb ik van Hyves geen bevestiging gehad dat deze kaart verstuurd is (die Hyves normaal dus wel verstuurd als de kaart daadwerkelijk is verzonden), waarschijnlijk omdat de persoon waar de kaart naar verzonden is, zijn adres gegevens niet bij Hyves heeft achter gelaten. Daar ik niet al te lang na het versturen van deze kaart met de persoon in kwestie de omgang verbroken heb, ging ik er ook niet meer van uit dat die persoon de kaart nog zou ontvangen.

als er dan vervolgens nu op 19-1 alsnog het bedrag word afgeschreven dan betekend dat óf dat de kaart wel verstuurd is, of dat er een fout gemaakt is.

Ik heb Hyves hierover gemaild omdat ik eerst zeker wil weten of de kaart nu wel of niet geprint en verzonden is. Tevens staat er op de helpsectie van Hyves het volgende:
transacties van deze service verschijnen onder de naam "DDP". DDP staat voor het bedrijf Digital Printing Partners en is de hyves service partner voor deze service
Dit is dus niet hetzelfde als "kaartjesmaken". Een vriend die mij persoonlijk ook via hyves wel een kaart heeft verstuurd en ik die ook ontvangen heb, heeft bevestigd dat op zijn afschrift ook alleen "kaartjesmaken" stond (waarbij hij wanneer hij op dat woord klikte werd doorgelinkt naar: http://www.goededoelenkaartje.nl/ ). dus ik ben er wel van overtuigd dat dit een hyves afschrijving is (in mijn geval dan) echter wel een onterechte naar mijn mening, en zeker ook een onduidelijke.

Als ik een reactie terug heb van Hyves zal ik die hier ook posten, word vervolgd

DoingK

update:
vandaag kreeg ik van Hyves de volgende reactie terug:
Hi Erik,

Door een technische storing zijn er een aantal kaarten te laat verzonden helaas :-(.
Geef even je volledige naam, rekeningnummer en de plaats van je bank door, dan stort ik het bedrag van 1,75 euro naar je terug.
Je kunt er ook voor kiezen om het dubbele bedrag van 3,50 euro over te laten maken op je hyvestegoed. Van je hyvestegoed kun je voordelig smsen, een Goldmembership nemen en foto's en funproducten bestellen! Helaas kun je met dit tegoed geen kaartjes bestellen.

Ons excuus voor het ongemak!

Groetjes,
Melanie
De betaling (en ik vermoed ook van sommige anderen hier in dit topic) was dus wel degelijk van Hyves, en inderdaad na een bestelling die ik zelf geplaatst heb. Ondanks de storing en het feit dat de kaart alsnog is verstuurd (weliswaar te laat) vind ik het buitengewoon netjes dat ze toch het bedrag terug storten. Mocht u dus twijfelen, misschien heeft uzelf of uw kinderen toch een kaart via hyves verstuurd waar u niks van af weet...

Al met al een complimentje voor Hyves voor de oplossing, en ik hoop dat er enige duidelijkheid is nu voor anderen (en ook dat hyves evt hun informatie aanpast aan de huidige situatie)

radarjames

Ongelezen bericht door radarjames »

Heb inmiddels bericht van de Postbank ontvangen dat het bedrag (VOORLOPIG) zal worden teruggestort. Ze zullen een onderzoek instellen. Als blijkt dat ik geen incasso opdracht heb afgegeven, zal het bedrag pas DEFINITIEF teruggestort zijn ??!!! :roll:
Onlangs is het bedrag van 5,96 weer op mijn rekening gestort.

J. den Boer-Brugman

Ongelezen bericht door J. den Boer-Brugman »

Bij mij is voor de tweede maal door DPP Utrecht BV afgeschreven. De eerste maal in juni 2008 euro 1,75 en nu weer euro 11 (dus al wat meer).
Na aandringen vorig jaar is het bedrag door Postbank gestorneerd en er zou een onderzoek worden ingesteld. Er werd gezegd dat als het niet terecht was de incasso alsnog zou worden gedaan, doch niets meer vernomen, dus was de incasso onrechtmatig. Nu gaan ze weer storneren maar wanneer houdt het op? Ik ben bij de politie geweest. Helaas moet je zelf tijd en geld besteden. De politie adviseert eerst een aangetekende brief te sturen en ze de gelegenheid te geven het geld te retourneren alvorens er een aangifte wordt ingenomen. Ik ga geen brief sturen met mijn handtekening, want de ervaring leert dat deze handtekening dan weer kan worden misbruikt. Als ze een handtekening overleggen dan doe ik aangifte van valsheid in geschrifte heb ik de politie alvast medegedeeld, want ik heb noch telefonisch, noch schriftelijk ooit toestemming gegeven.
Het gaat mij niet direkt om deze bedragen, maar het feit dat kennelijk iedereen zomaar geld van je rekening kan afhalen vind ik wel heel eng!
Ik kan nog beter op de markt gaan lopen met mijn tas open!
Kunnen er geen aangiftes gebundeld worden, want hier is dus duidelijk sprake van oplichting?
HannieB

DoingK

wat ik me nou afvraag, er zijn hier volgens mij best een aantal mensen van wie er (bijvoorbeeld) de kinderen of iemand anders in het gezin gewoon legaal via hyves kaarten sturen en dan de rekening van papa opgeven, waardoor de transactie fout lijkt maar uiteindelijk dus wel klopt.

lijkt me dan ook slim om mensen in je omgeving te vragen of iemand dat doet, en anders neem eens contact op met hyves zelf, hun hebben gedetaileerde logs van wie en wanneer die gegevens heeft ingevuld

J. den Boer-Brugman

Zoals al vermeld, bleek er in juni 2008 na onderzoek van de Postbank (overigens na stornering) dat de incasso onterecht was, anders was nl. de stornering achteraf alsnog ongedaan gemaakt, volgens de Postbank.
Wijzelf hebben nu en hadden toen geen kinderen of andere huisgenoten in huis, dus deze mogelijk is uitgesloten.
Bovendien heb ik van de firma die bij mij afschreef geen fax adres, geen e-mailadres en geen KvK nr. vermelding kunnen vinden.
Ik kreeg van de (inmiddels) ING medewerker te horen dat het een bedrijf betreft gevestigd aan de Hoofdveste 30 in Houten. Na weinig speurwerk op internet blijkt er nog een adres met dezelfde naam in Houten te zijn.
Kortom, een vreemde zaak.
Misschien wordt onder de naam van een bonafide bedrijf wel fraude gepleegd door criminelen, maar dan zou dat bedrijf daar inmiddels zelf toch wel achter gekomen kunnen zijn aan de hand van vele klachten.
Bovendien wordt het met zoveel onterechte incasso's, bij de politie in Den Haag was e.e.a. ook bekend, dus steeds onwaarschijnlijker dat het hier een bonafide bedrijf betreft.
HannieB

alberth

Ongelezen bericht door alberth »

Bij mij vond per 25-02-2009 een voor mij onbekende incasso van 2,75 euro plaats ten gunste van genoemd nummer, zonder vermelding van een naam of adres bij dat nummer. Na enig googlen kwam ik op de site van radar/forums er achter dat er sinds december 2008 tot nu toe al veel meer over te doen is geweest. Telefonisch heb ik nu kontakt gehad met de ing-bank die het uit gaat zoeken. Direct terugboeken was niet mogelijk. Ik heb vermeld dat ik de site van trosradar had ontdekt. Mij is beloofd dat het wat mijn incasso betreft zal worden uitgezocht of de afschrijving inderdaad gebeurde zonder machtiging mijnerzijds, waarna het bedrag zal worden teruggeboekt. Ik ktrijg daar dan bericht over. Het betreffende banknummer kon ik voor mijn rekening laten blokkeren. Dat heb ik dan ook meteen maar laten doen.
Ik vraag mij wel af om hoeveel slachtoffers dit gaat en of er nog meer kunnen volgen. Omdat het over kleine bedragen gaat heeft niet iedereen misschien de tijd en de zin om hier werk van te maken.
Het moet voor banken toch mogelijk zijn om te regelen dat zonder geldige machtiging incasso's niet plaatsvinden?
Het wordt hoog tijd dat deze praktijk wordt stopgezet en dat degene die zich op deze wijze probeert te verijken wordt beboet.

J. den Boer-Brugman

Beste Alberth,

Bij mij heeft de ING het bedrag ad € 11,00 evenals in juni vorig jaar nu gestorneerd in afwachting van een onderzoek??????
Ik heb het betreffende bedrijf telefonisch benaderd, en de meneer gooide alles steeds terug naar de banken die fouten maken. Hij bleef zich op dit vlak van de domme houden, het lag hoe dan ook niet aan dit bedrijf daar kwam het kort en goed op neer. Het kwam blijkbaar ook niet in hem op om bij foute bijschrijving dan zelf even terug te storten, wat ikzelf direkt zou doen. En verder blijft het feit bestaan dat ze over mijn rekeningnummer beschikken, dit vond hij ook niet vreemd.
Bovendien is het inderdaad raar dat een bedrijf bij een incasso-afschrijving alleen "kaartjesmaken" zet en geen bedrijfsnaam o.d.
Maar ja, duizend maal kleine bedragen maakt ook groot geld.
Ik vind dat iedereen die wordt benadeeld, ook met kleine bedragen aktie moeten ondeernemen. Ze gaan er hoogstwaarschijnlijk vanuit dat met kleine bedragen weinig gedupeerden zullen reageren.
Groetjes HannieB

vroema

Ongelezen bericht door vroema »

ook van mij ING rekening lieten deze Kaartjesmakers een bedrag afschrijven. Ik heb nog nooit iets van dit dubieuze bedrijf gehad of besteld, sterker nog ik ken het niet eens!! Bij ING klantenservice werd mij duidelijk dat het bedrag niet terug geboekt kan worden door ING.
M.a.w.: DIEFSTAL!!!

J. den Boer-Brugman

De ING heeft het maar gewoon te storneren (terugstorten). Bij mij hebben ze het nu allebei de keren gedaan. Dat ze een onderzoek instellen om zelf hun geld terug te kunnen krijgen is m.i. een ander verhaal maar daar hoeft de klant niet de dupe van te worden. Zo zou niemand meer een rekening durven te openen. Het kan toch niet zo in elkaar zitten, dat een bank zonder toestemming van de rekeninghouder geld kan overmaken naar een derde of nog erger, dat een derde zonder toestemming geld van een andermans rekening kan halen. Als dit al zo zou zijn dan moet de wet nodig worden gewijzigd.
Je bent zonder dat je het wilt gedupeerd. Als je geen ING of andere bankrekening had gehad hadden ze het niet van je kunnen inpikken, zo simpel is het, hier zijn regels voor en laat je dus niets voorspiegelen.
Tenzij ze achteraf kunnen aantonen dat je op wat voor manier ook toestemming hebt gegeven, dan kunnen ze het achteraf alsnog incasseren, maar nooit bij voorbaat! Ze kunnen/moeten dus wel degelijk terugboeken en ik ben op mijn strepen blijven staan.
Anders worden criminele praktijken wel erg gemakkelijk gemaakt.
HannieB

Berivan

Ongelezen bericht door Berivan »

Ook van mijn rekeningnummer een bedrag van €1.50 afgeboekt.
Je zou denken ach tis maar € 1.50 maar tel maar dat bij elkaar op hoeveel mensen hiervan de dupe worden!!!
Het gaat nu mischien om € 1.50 maar wie zegt dat het morgen niet om honderden euro`s gaat!!!.
De ING kon het bedrag ook niet terugstorten en zou een onderzoek starten......intussentijd moest ik maar aangifte doen bij de politie.
Er zit ook nu een blokkade op de tegenrekening ,maar het kwaad is al geschied.......
Ik vind het sowieso belachelijk dat er zomaar zonder mijn toestemming geld word geincasserd!!
We zullen zien hoe dit afloopt......
Beri M

bavinka

Ongelezen bericht door bavinka »

Ook bij mij vandaag een incasso van € 1,75. UIteraard gelijk de Postbank/ING gebeld en die gingen een onderzoek instellen.

Tevens heb ik het bedrijf opgebeld die verantwoordelijk is voor Kaartjesmaken en vertelde mij het volgende:

Bij het bestellen van kaarten etc op internet gebruiken sommige mensen het rekeningnummer van een ander. Vooral de POstbank/ING kijkt niet of de naam en het nummer overeenkomen. Kaartjesmaken kan hier dus weinig aan doen.

De mevrouw die ik aan de telefoon heb gehad die gaat mijn € 1,75 terugstorten.

Resume: Kaartjesmaken kan hier dus weinig aan doen, het zijn de mensen die je rekeningnummer ontercht gebruiken en de Postbank/ING die naam en nummer niet goed bekijken.

Groeten Bavinka

Berivan

Het gaat me niet om het geld,het gaat erom hoe een bank als ING/Postbank zomaar dus geld van je rekening haalt op een andere rekening stort zonder mijn weten in.dus dat iemand het geld gewoon kan opeisen met je alleen rekeningnummer.
En vervolgens claimt dat ze het niet terug kunnen storten.
Dat geld van alle gedupeerde gaat toch ergens naartoe en dat is van het bedrijf kaartjesmaken...

Als het bedrijf daar niks aan kan doen waarom storten ze dan het geld van alle gedupeerde dan niet terug of vragen ze zelf opheldering bij hun eigen bank nee die houden lekker hun mond totdat je zelf opheldering vraagt en dan pas krijg je het geld terug gestort.....in sommige gevallen dan.

Ik vind het een heel raar verhaal dat ook iemand met mijn rekeningnummer alleen al alles op internet kan bestellen.Daar zijn regels en procedures voor.

bavinka

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar die vrouw die ik gesproken heb bij Kaartjesmaken was heel oprecht en deed ook helemaal niet moeilijk om het terug te storten. Of hun natuurlijk benaderd zijn door de Postbank/ING heb ik natuurlijk niet gevraagd.

Het ging mij er alleen om dat sommige mensen denken dat Kaartjesmaken de boosdoender is en dat ik volgens mij niet zo.

Berivan

Ik ben van mening dat de bank en "kaartjesmaken" de boosdoener is.
Meer leun ik naar "kaartjesmaken" iemand heeft die opdracht verstuurt.
De bank zal niet zomaar opdrachten gaan verwerken die niet opgevraagd zijn.Dan zou het een puinhoop zijn......

En natuurlijk was die mevrouw "oprecht", als hier echt werk van word gemaakt moeten zij al die mensen hun geld gaan terugbetalen.
Ze proberen het te sussen.Maar jij bent van mening dat het niet zo is en dat respecteer ik, maar ik zou eerst even afwachten of je je geld wel überhaupt terug word gestort.

Zij hebben ook niet met postbank/Ing contact gehad want de laatste reacties op dit forum dateert begin december 2008 en blijft oplopen.
Ik bedoel maar er zijn vandaag al 2 mensen de dupe hiervan dus niks is hier aan gedaan....

bavinka

Als iemand een kaart besteld op internet en bij betalen zet hij zijn eigen naam neer en jouw rekeningnummer, dan weet Kaartjesmaken toch niet dat het rekeningnummer niet klopt? Die incaseren dan gewoon wat er is ingevuld. Voor hun is het daarna afgedaan.

Kaartjesmaken kan natuurlijk nooit zien of het rekeningnummer wel hoord bij die persoon.

Vandaar dat ik zeg: Postbank/ING

skogdal

Ongelezen bericht door skogdal »

ING informeert RABO.

RABO waarschuwt de kaartjesmaker dat ie zijn eenmalige incasso contract niet goed gebruikt (gezien het aantal ongelukjes).

De kaartjesmaker begint daarop een onderzoek en past zijn procedures aan.

Dat het nu nog steeds voorkomt geeft dat aan dat er niet al te voortvarend is opgetreden.

Gesloten