LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Pieter64
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2009 21:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Pieter64 »

Hallo allemaal,

Een jaar of 2 efexor gebruikt daarvoor andere ad's, echt lekker gaat het de laatste tijd niet dus had ik besloten om af te bouwen van 75mg naar 0. Zonder overleg was ik binnen 2 weken er vanaf dacht ik, maar toen begon de ellende.Kort gezegd ben ik nu slechter dan in jaren door te snel afbouwen en omdat ik nog helemaal niet zonder ad's kan.

Inmiddels weer begonnen met 37,5mg in de hoop dat het zich weer wat hersteld.

Vrg,
Pieter

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Gerrit, ik heb nog nooit van dat medicijn gehoord en ben erg benieuwd wat het met je doet. Laat je ons dat nog weten?
Pieter, te snel afbouwen is echt funest. Daar heb ik zelf ook ervaringen mee. Je moet echt langzaam afbouwen en dan is het al moeilijk genoeg. Hopelijk voel je je snel weer beter. Groetjes Antonie

Rokertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:21

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Rokertje »

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden schreef ik op dit forum dat ik niet erg tevreden was met Efexor Met een dosering van 150 mg per dag was ik na 1 jaar gebruik, een zombie geworden. Op eigen initiatief heb ik mijn dosering verlaagd naar 75mg, wat weinig problemen opleverde. Een maand geleden sprak ik mijn psychiater en hij was bereid mee te gaan in mijn voorstel om over te stappen naar een andere AD. Naast mijn dosering Efexor mocht ik beginnen met 150mg Wellbutrin. Na 10 dagen mocht ik helemaal stoppen met Efexor en overstappen naar een dagelijke dosering Wellbutrin van 300mg .
Deze overstap is super gegaan!
Geen nare effecten vanwege het stoppen met Efexor. Het leuke was dat
mijn eetlust afnam en meteen een paar kilo's afviel en daarnaast ik weer actiever en zelfs helderder ben geworden. Het middel heeft ook
geen negatieve invloed op je libido!
De werkzame stof in Wellbutrin is bupropion. Dit is hetzelfde als in het meer bekende medicijn Zyban (de pil om te stoppen met roken). Inmiddels heb ik over dit middel veel gelezen op internet (voor diegene die belangstelling heeft)
In iedergeval ik ben er erg op vooruit gegaan en ben tevens, zonder pijn of moeite, van de efexor af![/u]

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Dank je Antonie voor je peptalk...ik denk ook dat ik ga doorzetten en ik hoop dat het ontwenningsverschijnselen zijn. Kan natuurlijk altijd weer beginnen. Jij ook succes, jrs66

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag Antonie en anderen,

Ik zal hier mijn bevindingen met buspiron zeker posten maar voorlopig heb ik er weer xanax bij dus kan nog niet relevant zeggen hoe of wat.
Dit is mijn tweede dag van de (kleine) pilletjes van 10 mg en die moet ik door de helft breken. Na tien dagen moet ik ze helemaal nemen en kom dan op drie pilletjes verdeeld over de dag.
Ik ben de xanax gewend (word ik sloom van) maar heb helemaal geen bijwerking gevoeld van de buspiron, ja misscjien een dan. Ik heb geweldig gedroomd en ben lekker wakker geworden, ik kon heel veel details herrinneren.
Ik hou je op de hoogte maar ik moet eerst langzaam de xanax weer kwijt.
Oh ja , ben cold turky gestopt met efexor, weet niet of daar nog nawerking van komt, afkloppen dus.

Groeten Gerrit.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo allemaal,

Ik ben erg nieuwsgierig naar de nieuwe middelen waarover ik hier lees. Rokertje, dat zombie gevoel herkende ik ook. Ik heb wel al langer gebruikt dan jij maar met 150 mg de laatste jaren hadik het zombiestadium gebruikt. Ik ben nu bezig met 75 mg en dat gaat redelijk. Ben heel benieuwd wat Wellbutrin met je doet. Ik merk namelijk dat mijn libido erg laag is momenteel. Ik accepteer het wel, maar ergens is het niet goed natuurlijk. Ik ga zelf ook even wat onderzoek doen naar dit middel. Mag ik je vragen waarom je psychiater je op dit middel zette? Overigens ben ik destijds ook zo overgestapt van seroxat naar efexor. Zonder afbouw. Bij sommige medicijnen is dat mogelijk.
groetjes Antonie

Rokertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:21

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Rokertje »

Hoi Antonie,

Voor de keuze van een andere AD waren voor mij vier zaken belangrijk: weer eens blij kunnen zijn, geen kilo's erbij, actiever worden en verbetering van mijn libido. Tot op heden is de keuze van mijn psychiater voor dit middel een goede geweest. Mijn stemmingen zijn nog niet helemaal ok maar ik hoop dat dit bij langer gebruik ook goed zal komen. Mijn sigaretten smaken minder lekker maar dit is logisch om het ook een middel is om te stoppen met roken.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo allen,

Ben nu een week bezig met 5-htp, de eerste dagen 50 mg en nu 3 dagen 100 mg. Nog geen opvallend grote verschillen te merken maar ook geen last van bijwerkingen. Wellicht komende week effect. Ook hier is het zaak de juiste dosis te vinden.

gr.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag SvG,

Bedankt voor het melden van je ervaringen met 5-HTP.
Ik hoop voor je dat het aan zal slaan.
Vraagje, heb je al veranderingen gemerkt, ook al is het miniem, geeft het een beetje het gevoel waar je heen wilt?
Wel lekker, geen bijwerkingen, vooreerst sterkte en succes ermee, ik blijf het volgen.

Groeten, Gerrit

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi,
Ik ben sinds een week of tien aan de citalopram, wat voor mij nog niet werkt tegen mijn paniekaanvallen. Nu heb ik morgen een gesprek met mijn huisarts om evt over te stappen op efexor. Met citalopram werd ik wazig, net een zombie, en veel angstaanvallen. Ik ben er in ieder geval slechter aan toe dan voordat ik met de pillen begon. Daarvoor heb ik twee weken paroxetine geprobeerd maar die bijwerkingen waren gewoon een hel. Zombie en heel erg duizelig.
Mijn vraag nu: Is er iemand van citalopram/cipramil overgestapt op efexor en ging dat gelijdelijk of ineens, en als er een zombiegevoel of duizeligheid optreedt, gaat dat dan geleidelijk verdwijnen of kan dat ook blijven? Ik wil graag weer helder in mijn hoofd worden.
O, ja, ik slaap erg slecht op citalopram maar op paroxetine weer te goed. Geeft efexor ook veel slaapproblemen zoals vaak wakker worden 's nachts?

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greenfrog »

hai greetje,

ik heb ongeveer 8 tot 16 maand effexor gebruikt

Ik vond op een gegeven moment pickwick cactus thee en aarbei thee vreselijk lekker op deze medicijnen. Ook vond ik de kleur roodroze heel erg mooi. Ik werd veel actiever en creatiever. De opbouw was echt heel erg. De eerste 2 weken lag ik ziek op de bank, soms met een gevoel alsof je gek wordt. Maar na 4 weken gaat het werken. Ik heb dacht ik 75mg capsules gebruikt. Achteraf had ik liever de 37,5mg ruitvormige tabletten gebruikt. De dosis en werking waren te heftig voor mij namelijk achteraf gezien op deze periode.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Goededag allen,

Zoals ik beloofd heb zou ik terugkomen op mijn bevindingen met
5-HTP. 1 week 50mg en nu 1 week 100mg. Ik moet zeggen dat ik vrij rustig ben geworden en me af en toe ineens lekker voel. Tevens slaap ik als een blok! Ik ga zeker door met deze dosis en kijk het met de week aan. Ook geen last van bijwerkingen. Ik hoop echt dat deze lijn door gaat zetten. Ik heb al veel research gedaan omtrent 5htp waarbij ik denk dat het voor 99% positief is. Ik heb hier weer een linkje voor jullie waar veel info te lezen is plus veel ervaringen van gebruikers (onderaan de site). Lees het goed door het is wel in het engels maar zeker de moeite waard.

http://www.raysahelian.com/5-htp.html


gegroet

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik heb daar gister ook veel over gelezen, dat je het niet mag combineren met anti depressiva en dat het kan helpen tegen depressie. Ik neem elke dag 1000mg tryptofaan (aminozuur in eiwitten) en 2mg vit. B6 en 400 mg magnesium naast AD (20mg Citalopram). Verder omega3 visolie en goede voeding.
Laatst gewijzigd door greenfrog op 14 feb 2009 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag SvG en anderen,

Zo te lezen pakt 5-HTP goed uit bij jouw. Op die link staan goede ervaringen. Af en toe word gewaarschuwd voor gewenning en dat het dan een mindere werking gaat geven.
Misschien als het aanslaat dat je met trial en error een onderbrekingsschemaatje kan maken. Het zou ook in de kosten schelen :wink:

Ik blijf het volgen, het klinkt echter al heel positief.

Groeten Gerrit

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi,
Ik zit er aan te denken om vandaag met efexor te beginnen. De citalopram is zo goed als uitgewerkt en al mijn klachten zijn weer volledig aanwezig. Ik vraag me echter af of ik het nu 's avonds of 's ochtends in moet nemen. Wanneer doen jullie dat?
Zijn er ook mensen die er erg duizelig van worden? Dat had ik namelijk met paroxetine en daardoor kon ik de opbouwfase niet voltooien.
Zijn er ook mensen waarvan de duizeligheid lang is gebleven?
Ook ben ik bang dat ik er wazig van wordt, omdat ik dat bij citalopram had en dat is niet weggegaan. Vandaar dat ik nu efexor ga proberen.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi,
Ik heb ook Citalopram gebruikt, werkte op den duur ook niet meer, ben toen overgestapt op de Efexor. Was gestopt en ben nu weer begonnen omdat ook alle klachten weer terugkwamen. Gebruik nu 37,5 mg en hoop dat het snel gaat inwerken want de klachten zijn weer erg heftig. Of zou ik gelijk weer naar de 75 mg moeten?? Duurt het ook 2 tot 4 weken eer dat de 37,5 mg gaat werken? Weer een hoop vragen en ik heb het natuurlijk al 1,5 jaar gebruikt, maar het is toch elke keer weer anders. Wie kan me even een duwtje geven? Groetjes, jrs66

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Hallo allemaal

Ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die gestopt zijn met efoxor.

Ik heb ongeveer 8 jaar efexor XR gebruikt op den duur 225 mg. Nou ben ik inmiddels 7 weken gestopt (heel geleidelijk afgebouwd) en ben sinds 5 en halve week erg misselijk en geef af en toe over. Het is net alsof ik steeds zenuwen in de buik heb. Zijn er meer mensen die dit herkenen? Ik wil er graag helemaal van af zijn, maar zo is het haast niet te doen. Aangezien al het eten me tegen staat en ik zo mijn werk niet kan volhouden :cry: Hoop dat er mensen zijn die dit herkenen!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite om te reageren!

groeten truus

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Truus,

Ik heb ook ruim 8 jaar efexor gebruikt en geprobeerd af te bouwen. Bij mij waren de symptomen hetzelfde. Het was een drama. Momenteel gebruik ik 75 mg en hou het daar even bij. Ik denk dat je als je af gaat bouwen, echt heel geleidelijk aan moet afbouwen en er echt maanden voor uit moet trekken. Zeker als je al zolang gebruikt hebt. Misschien is het mogelijk om het onder begeleiding te doen. Volgens mij zijn er stichtingen die mensen begeleiden in afbouw van dit soort medicijnen. Dit wordt dacht ik vergoed door de zorgverzekeraar. Veel sterkte gewenst.
groetjes Antonie

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Hallo antonie

Bedankt voor je reactie! Hoelang ben jij eraf geweest? Ik ben wel heel geleidelijk afgebouwd heeft meer als een half jaar geduurd. Toen je weer begon met de efexor hoelang duurde het voordat de klachten weer afnamen? Had je ook weer veel last van bijwerkingen? Ik twijfel enorm of ik weer moet beginnen maar zo is het gewoon niet vol te houden!!! Ik heb last van huilbuien en heb het gevoel weer af te glijden terwijl het zo goed met me ging de laatste jaren.
Ik denk dat er geen andere oplossing is dan weer beginnen, want zo kan ik het niet volhouden!

groetjes truus

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Truus,
Ik hoor mezelf. Ik ben weer afgegleden. Ik heb het 1,5 jaar gebruikt, langzaam afgebouwd en nu zit ik weer in de put. Ik dacht ook, dit keer laat ik het niet zover komen, gewoon volhouden, niet weer gaan slikken. Maar ik ben toch weer begonnen. De inwerkingstijd is weer lang en ik trek het echt niet zonder. Dus Truus laat het niet zover komen dat je weer in een hele diepe depressie zit. Ik denk dat mensen zoals wij, die aanleg hebben voor depressie, deze pillen altijd moeten slikken. Misschien niet in een hele hoge dosis. Ik voelde me ook heel goed met de Efexor, maar na het stoppen, vreselijk. Ik heb zo´n spijt dat ik gestopt ben. Hou geen eten meer binnen, heb geen trek, heb weer rare beelden op mijn netvlies. Truus, misschien moet je nog ff volhouden maar niet te lang. Of doe het samen met een psycholoog, dus als je je rot voelt dat je naar haar toe kan. Zet hem op.

Gesloten