LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuld bank via incassoburo splitsen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
bellamarie

Schuld bank via incassoburo splitsen?

Ongelezen bericht door bellamarie »

Ik heb inmiddels 5 jaar geleden mijn vorige relatie verbroken, ik ben daar met schulden weggekomen.
Ik werk 15 uur, toen ook en hij 40 uur.
Door trammalant onderling en weghouden van poststukken is dit zo hoog opgelopen dat er een incasso buro aan te pas kwam.
Nadat alles een beetje rustiger was geworden is er een afspraak gemaakt dat we beiden een bepaald bedrag per maand gaan terug betalen.
Let wel, het gaat hier niet om een klein bedrag.
Inmiddels betaal ik nu zo'n 4 jaar netjes elke maand mijn schuld af maar de ex-partner betaald soms wel, soms niet.
Ik ging er van uit dat het de laatste tijd weer rustig was en hij netjes betaalde maar in december kreeg ik een telefoontje van het incassoburo dat de ex sinds augustus weer niet betaalde.
Nu ben ik dus woest want hij heeft inmiddels wel ( denk op het loon van zijn nieuwe vriendin) een huis gekocht, een erg grote hond die het nodige kost en ze hebben een kindje gekregen.
Ik heb zoiets van kom op, betalen want des te eerder ben ik er vanaf en kan ik dit afsluiten maar zolang hij geregeld niet betaald schiet dat niet op en betaal ik meer dat hem ( en dat terwijl we al zoveel voor hem betaald hebben).
Ik heb al eens gevraagd of de bank dit bedrag niet wil splitsen maar dat is absoluut geen optie, hun denken gewoon zolang er 1 betaald krijgen we nog iets binnen.
Nu weet ik dat ex en partner veel meer inkomen hebben dan ons en vraag me af of dat allemaal nu echt zo maar kan....... waarom niet eerlijk splitsen zodat ieder voor zich kan betalen, of niet en de consequenties daarvan draagt, zodat iedereen lekker verder kan.

Weet iemand hier een eerlijke oplossing, hoe pak ik dit aan?

Bor Komorovski

Re: Schuld bank via incassoburo splitsen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja, als jullie allebei voor de schuld hebben getekend, dan zijn jullie er allebei verantwoordelijk voor. Jij zal eventueel zelf actie tegen je ex moeten ondernemen, maar de bank heeft daar geen boodschap aan en zal gewoon bij jou aankloppen als hij niet betaalt.

Ik zou in ieder geval beginnen met een aangetekende brief aan je ex te sturen met al je grieven over het niet betalen van de schuld. Zeg hem dat je nu gewoon wil dat er iedere maand betaald wordt, dat het de zoveelste keer is dat hij zijn deel niet nakomt, en dat je met een jurist of advocaat gaat praten als je nog één keer een brief van een incassobureau krijgt. Stel hem ook aansprakelijk voor alle incasso- en andere kosten.

Schrijf die brief niet zelf maar met een ander die ernaar kan kijken! De meeste mensen die zelf dit sort brieven schrijven worden namelijk boos en het is belangrijk de brief objectief, duidelijk en zakelijk te houden. Wellicht kan je rechtsbijstand of een advocaat inschakelen, misschien kan hij wat doen.

Waterlelie

Re: Schuld bank via incassoburo splitsen?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Zoals ik het begrijp hebben jullie samen een lening afgesloten waardoor ieder hoofdelijk aansprakelijk is voor het gehele bedrag, dus ze kunnen bij een van jullie terecht om het gehele bedrag te innen. Omdat jij aan het aflossen bent wordt er verder niet naar je ex gekeken, zolang ze geld van een van jullie ontvangen. Dan zou je het later onderling met je ex moeten gaan regelen.

Gesloten