LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon prijsverhoging

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
smurfja

Nuon prijsverhoging

Ongelezen bericht door smurfja »

Vandaag 2 brieven binnen: aankondiging dat Nuon samengaat met Essent PLUS een verhoging van mijn termijnbedrag i.v.m. gestegen energiekosten (olie enzo), Een verhoging van bijna 11 procent!!!! Is er een relatie tussen deze twee brieven??? Het is bijna te zot voor woorden hoe hard de stijgingen de afgelopen jaren zijn gegaan.
Laatst gewijzigd door smurfja op 13 feb 2007 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine

Re: Nuon prijsverhoging

Ongelezen bericht door Shine »

Hou toch eens op met die veronderstellingen.
Vrijwel ieder energiebedrijf heeft zijn prijzen verhoogd en de klant daarvan (als het goed is) in kennis gesteld. Zo ook de mijne (geen Nuon trouwens).
Zint je de termijnverhoging niet bel dan Nuon afdeling betalingen en stel je termijnbedrag bij. Of doe dit via de website mijnnuon.nl

De prijzen van energie stijgen de laatste jaren. Net zoals die van benzine. Dat is een hard gegeven.
De kachel een standje lager, extra trui aan, spaarlampjes gebruiken doet al wonderen.

Eggie

Ongelezen bericht door Eggie »

@Shine: Nou, dat doe ik al heel lang. Verklaar mij dan eens hoe ik in 3 jaar van 80 euro naar 211 euro per maand kan gaan. We hebben het over een huishouden van slechts 2 personen. We hebben gas en stroom van de Nuon. O ja, de brandstof is de laatste tijd weer flink goedkoper geworden.

Ik hoor nu al weer die berichten van de flinke bonus van de Nuon topman.

smurfja

Ongelezen bericht door smurfja »

En als je er wat van zegt, is het weer stemmingmakerij! Wij zien spoken ofzo? Ik ga ondertussen naar de 250 euro per maand (ik gebruik iets meer dan gemiddeld vanwege een vijver). Het loopt de spuigaten uit. Ennuh, iemand moet opdraaien voor al die fusiekosten! Ik ben zelf systeemontwikkelaar en zie welke kosten ermee gemoeid gaan. En dan heb ik het alleen over de systemen. Niet eens over de mensen die weggestuurd worden (hoge kosten, afgezien van het eventuele leed), nieuwe huisstijl, nieuwe reclames, nieuwe cultuur, etc. etc. Wie betaalt dit soort kosten, dan?

wicher

Ongelezen bericht door wicher »

Bij P & W zaten de beide zakkenvullers hardop te becijferen dat de fusie zo'n 300 miljoen besparing zou opleveren. Aangezien ze geen antwoord wilden geven op de vraag wat dit de klanten zou opleveren (lees: besparen), vermoed ik dat er een flinke salarisverhoging voor 1 van beiden in zit. Maar de rest zouden ze kunnen gebruiken om al die kosten die jij net opsomt te betalen, toch?! :wink:

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik heb het al eens gezegd, maar die fusie. Is die echt zo erg? Ten eerste gaat er één topman weg, dat is dus een salaris minder. Ik weet niet wat voor handdruk hierbij komt kijken, maar op de lange termijn scheelt dat.

Daarnaast, als ze niet fuseren is overname door een groter bedrijf onvermijdelijk. Denk je echt dat die geen goed betaalde bazen hebben? Dat dan opeens alles goedkoper wordt? Dat al die elektriciteit door natuurvriendelijke centrales wordt opgewekt? Dat er dan geen ontslagen vallen? Dat overname geen geld kost?

Dat energie duurder wordt is inderdaad vervelend. Daar kan ik inkomen, want dat voel ik ook, maar daar heeft die hele fusie alleen geen ruk mee te maken.

wicher

@tjoektjoek:

Als dat argument (bescherming tegen buitenlandse overname) zou kloppen, dan zou dit inderdaad een argument voor een fusie zijn.
Jammer genoeg geloof ik er werkelijk geen barst van dat een overname door een buitenlandse energieboer (neem bijvoorbeeld het Franse EDF) hierdoor bemoeilijkt zou gaan worden. Ok, ze zouden meer op tafel moeten leggen, maar daar zitten ook weer zo enkele voordelen aan verbonden.
Voor zo'n gigant is een forse klap ineens praktisch/ operationeel gezien makkelijker te doen dan allemaal hapklare brokken opkopen en daarna moeten integreren. Hooguit kan het politiek iets moeilijker komen te liggen.
En aan geld om zoiets te financieren ontbreekt het ze echt niet!

Er zitten ook nog wat andere aspecten aan deze fusie: een gevaarlijk aspect is bijvoorbeeld wel dat je een groot machtsblok op de Ned. markt krijgt (ondanks de miljoen klanten die ze van de Nma moeten afstoten), en daar vaart de consument zelden of nooit wel bij.
Verder wordt er vrij hoog van de toren geblazen over het schaalvoordeel wat de combinatie zou krijgen (het effekt werd geschat op 300 miljoen), maar uh....denk je dat de consument daar iets van terug ziet? Nee dus!!!
Laten we vooral niet vergeten dat we nog steeds praten over bedrijven die opereren in een soort publieke sector. Als twee al vrij grote zuivelbedrijven gaan fuseren hoef ik daar als consument ook niet meteen blij mee te zijn, maar dat is voor mij toch een ander soort diskussie dan een fusie in de energiesector.

Kortom, ik heb geleerd om bij dit soort fusies mijzelf altijd maar 1 ding af te vragen: wie wordt er eigenlijk beter van? Mijn antwoord ken je inmiddels; ik ben benieuwd naar jouw antwoord.

Lomax

Ongelezen bericht door Lomax »

Maar toch denk ik dat de verhoging van de energie prijzen niks met de fusie te maken heeft. Nuon had in november al aangekondigd de prijs van stroom met zo'n 30% te verhogen. (maar misschien was dat ook wel weer om ong. gelijk te komen met Essent)
http://vastelastenbond.blogs.com/vastel ... ogt_e.html

Dat we niet beter worden van die fusies ben ik ook wel overtuigd, een Nuon of Essent is nu al groot en log, dat gaat er niet beter op worden.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Voor de interne (lees nederlandse energiemarkt) zal de fusie tussen Essent en Nuon inderdaad een grote impact hebben, waarbij je je kunt afvragen of dit voor de nederlandse consument nou wel zo positief is. DAt schuif ik niet onder stoelen of banken.
Echter voor de buitenlandse energiemarkt is deze fusie wel een noodzaak. Er is niets mis dat nederland zich op dit gebied ook wat meer gaat profileren en concureren.
Vooralsnog zitten er nog de nodige haken en ogen aan deze fusie voornemens en is het nog niet goedgekeurd door de NMA en europese commissie.

Her en der zie je dat er gefuseerd wordt om het bedrijf sterker en concurerender te maken. Je ontkomt er ook haast niet aan gezien de wereldmarkt en sterke concurentie uit het goedkopere buitenland. En zoals dat gebruikelijk is zullen er bij fusies banen verloren gaan. Niet alleen bij fusies, maar ook bij interne reorganisaties zie je dat er vaak banen verloren gaan. Eveneens een harde realiteit.
De discussie dat topmannen zoveel verdienen is een discussie die hier weinig zin heeft. We moeten er ook voor oppassen dat we hier niet teveel in blijven hangen. Hoeveel bonzen van talloze bedrijven verdienen giga bedragen of krijgen de welbekende gouden handdruk terwijl ze eerder slecht dan goed voor het bedrijf zijn geweest. Hiernaar is onderzoek gedaan, is in de publiciteit gebracht met als doel er wat meer een rem op te krijgen. Voor de bepaling van de topman salarissen/handdrukken/bonussen zijn echter het desbetreffende bestuur en de aandeelhouders verantwoordelijk. Zijn we het er niet mee eens zouden we ons eigenlijk tot hun moeten richten.

Voor wat betreft de brandstofprijzen:
Binnen de energiemarkt kan er niet adhoc gereageerd worden op prijsstijgingen of dalingen zoals dat bij de benzineprijs bij de pomp het geval is. Energiebedrijven kijken naar het gemiddelde van verleden alsook toekomst en bepalen daarop de eventueel benodigde prijsstijging.
Daar komt bij dat hierin meespeelt hoeveel er aan energie ingekocht moet worden.... bij o.a. de buitenlandse concurent. Hiervoor heb je weliswaar slimme shippers in dienst, maar het blijft moeilijk. Zeker wanneer het onbepaalde leveringscontracten betreft.
Prijsstijgingen hebben niets te maken met voorgenomen fusies. Zoals Lomax al terecht weergeeft zijn de energie prijsstijgingen voor het jaar 2007 reeds in november bij de verschillende energiebedrijven aangekondigd. De hoogte van het bedrag was echter nog onbekend.
Niemand is dol op prijsstijgingen. Ik evenmin, maar zelfs de zon gaat niet meer voor niets op.
Raar blijft echter dat er erg weinig geklaagd wordt over de belastingheffingen mbt energie. Bekijk je de rekening namelijk goed, dat kun je vaststellen dat politiek Den Haag er een behoorlijk slaatje uit slaat. We betalen namelijk belasting óver belasting mbt een bepaald gedeelte van de energierekening. Een aspekt waar ik als consument behoorlijk veel moeite mee heb. Belasting betalen ok, maar niet dubbel op.

@Eggie:
Ik kan dat niet verklaren zonder de informatie van je G+E verbruik van de afgelopen jaren.
@smurfja: Eigenlijk geldt voor jou hetzelfde.
Ik verbruik iets meer dan het gemiddelde...... maar welk gemiddelde neem je? Wat is je daadwerkelijke verbruik van de afgelopen jaren?

Als jullie beiden dàt duidelijk inzichtbaar maken dàn kan er pas serieus gereageerd worden. Nu is het roepen in een woestijn en een beklag doen zonder fundament.

Ieder bedrijf, of dat nou een leverancier of weet ik welk bedrijf is, ondergaat bij perioden een huisstijl aanpassingen. Dit valt onder het concept: meegaan met en inspelen op de tijd. Zouden we nog de folders van 10 jaar geleden ontvangen dan vinden we het bedrijf weer oudbollig en beklagen ons dat ze niet met haar tijd meegaat. Voor reklame/logo huisstijl wordt bij ieder bedrijf jaarlijks een budget berekend.
Ik ben het eens dat ook ik vind dat de reklamefolders en talloze aanbiedingen van bedrijven, bij wie je al dan niet consument bent, minder kan. De vele folder en aanbiedingen afkomstig van bijv. UPC zijn schrikbarend. Ze willen ozo graag dat ik ook andere producten dan alléén kabel en internet bij hun afneem. Als ik dat wil dan laat ik dat wel weten.
Af en toe op de hoogte worden gehouden van producten of aanbiedingen is prima, maar de tendens bij ieder bedrijf, winkel enz. lijkt momenteel: We overstelpen de consument met folders en brochures, hier valt geld mee te halen.
Het is maar goed dat ik sinds kort een aparte oud papier kliko heb gekregen. Die zich razendsnel vult.

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ Wicher

Het wordt voor de echt grote spelers op de energiemarkt natuurlijk niet veel moeilijker om het bedrijf na de fusie alsnog over te nemen. Ik dacht zelf aan Eon. Zo een bedrijf zoekt in de spreekwoordelijke wasmand naar wat losse munten en koopt het alsnog op. Maar bedrijven die nu nog groter zijn dan Essent of Nuon, maar kleiner zijn dan die twee bij elkaar krijgen het wel moeilijker.

Daarnaast gaan Essent en Nuon straks samen kijken naar andere buitenlandse overnames. Nemen ze een bedrijf in een ander land over, dan hebben ze daar ook klanten. Die betalen dan aan Essent en Nuon (ik noem het nu voor het gemak even Nusent) en dat geld komt Nederland in. Als Nusent overgenomen zou worden door bijvoorbeeld Eon, dan gaan we straks betalen aan een buitenlands bedrijf. Er gaat dan geld Nederland uit.

En stel je voor dat Essent en Nuon voor de fusie zouden worden opgekocht door Eon. Dan heb je nog steeds één hele grote speler op de Nederlandse markt. Maakt het uit of dit Eon is of een Nederlands bedrijf als Nusent? Ik zit dan liever bij Nusent.

Dat de prijzen door de besparing opeens drastisch omlaag gaan betwijfel ik ook ten zeerste. Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Maar er is natuurlijk wel een kans dat de prijzen nu een tijdje stabiel blijven. Of de fusie er nou komt of niet, minder betalen gaan we zowiezo niet.

Over die klanten die ze moeten afstoten... ik ben erg benieuwd hoe ze dat willen gaan doen? Ze kunnen mij (Essentklant) toch niet dwingen om weg te gaan? Ik moet er niet aan denken bij Oxxio terecht te komen. Greenchoice kan nog, maar andere... nee, liever niet.

Over wie er beter van worden, dat lijkt me duidelijk. De Provincies (aandeelhouders) en Boersma en Van Halderen. Hoe je daar tegenover staat, ach... ik zou graag in één van hun paar schoenen willen staan :wink:

Maar nogmaals, ik sta zeker niet negatief tegenover de fusie. Zullen we volgend jaar, zelfde site, zelfde datum eens kijken hoe het ervoor staat? :wink: Misschien moet ik wel een ontzettende nederlaag erkennen :oops:

wicher

@Tjoektjoek:

Aan die laatste uitnodiging houd ik je graag! :D
En ik hoop van harte dat ik helemaal ongelijk krijg, maar ik vrees van niet.

@Shine:

Het is inderdaad schandalig dat men in Nederland het een gewone zaak vindt om BTW over belastingen te heffen. Niet alleen voor energie maar ook benzine, auto's en waarschijnlijk nog veel meer als je goed gaat kijken. Er zijn destijds eens kamervragen over gesteld aan Wouter Bos (toen nog staatssecretaris fianancien), en die antwoordde dat dit conform de europese regels is. Mooi NIET dus!!
Ik heb het al eens eerder gepost: toevallig weet ik dat bijv. in Frankrijk er geen TVA (de Franse BTW) geheven wordt over allerlei lokale en departementale belastingen/ toeslagen op de energierekening. Mijn simpele redenering is dat als er europese regels zijn die dit toestaan of zelfs voorschrijven, dan zouden de Fransen het echt niet laten!!

Wat betreft de inkoop van elektra en gas door de Ned. energieboeren: bij mijn weten kopen ze elektra (overigens gedeeltelijk bij hun eigen opwerkingsbedrijven) en gas (vrijwel alles bij de Gasunie) in op basis van termijncontracten. De prijzen op de termijnmarkt worden bepaald door heel veel factoren, maar in ieder geval hoeven zij zich niet meteen druk te maken als de olieprijs weer eens structureel stijgt. Als ie daalt dan hebben ze uiteraard ook niet meteen inkoopvoordeel.
En ook hier geldt natuurlijk: hoe groter de hoeveelheid die je inkoopt, hoe beter de prijs wordt.
Dit schaalvoordeel plus de reorganisaties e.d. wordt dus door beide heren geschat op 300 miljoen. Het ziet er niet naar uit dat de consument hiervan een graantje mee mag pikken, dus komt een gedeelte van dit voordeel in de vorm van dividend weer terug bij de aandeelhouders (lees lokale en provinciale overheden). Met een beetje fantasie kun je dit dus ook weer zien als een soort van lokale/ provinciale belastingen.

Als je dit dan ook weer optelt bij de rechtstreekse belastingen die al op energie zitten + de BTW over produkt én belastingen dan zie je dus een gigantische produktiemachine van belastinggeld die waarschijnlijk meer dan 75% van onze energierekening vormt. Persoonlijk vind ik dit een waanzinnig systeem.
Alternatief? Eerlijk gezegd, gezien de situatie waarin Nederland nu zit met zijn energiemarkt, kan ik hier ook geen pasklaar antwoord op geven. In ieder geval zouden de diverse overheden nooit toestemming moeten verlenen aan de verkoop van deze energieboeren aan een buitenlandse toko; dan verdwijnt in ieder geval een aanzienlijk deel van de winsten naar het buitenland. Verder zou ik voorstander zijn van lagere energieprijzen voor de zwakkeren in de samenleving. Als grote energievreters belangrijk lagere prijzen mogen betalen voor hun energie (handhaving concurrentiepositie noemen ze dat dan), dan zie ik niet in waarom we iets dergelijks ook niet kunnen doen voor de zwakkeren.

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

Als de gasprijzen hoog genoeg zijn word aardwarmte via warmtepomp intressant!

Steenkool of houtkachels worden zo tenminste weer rendabel, dus lang leve de milieu vervuiling!

Dankzij deze verhogingen is isolatie weer eerder rendabel, dus helpen ze de andere bedrijven, dus als je een ander huis zoekt, kijk je ook naar de isolatie waarden!

De verschillen tussen oude en nieuwe huizen word dus nog groter, en dus kun je zelf bepalen wat je betaal!

Bij teveel winstmarge voor directie, komen de alternative aanbieders weer aan bod!

Dus alles komt vanzelf wel weer goed, maar je geen zorgen, en neem de voor jou juiste beslissing!

HansSteskens

Ongelezen bericht door HansSteskens »

Essent, is volgens mij helemaal gek aan het worden.

Prijzen voor olie en gas dalen, wij gebruiken ondanks een koude winter minder gas en stroom mede dankzij een nieuwe cv ketel en als dank mogen we in plaats van het oude voorschot van € 225,00 per maand
€ 280,00 per maand gaan betalen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kan iemand dat eens uitleggen?

Nadat ik de jaarafrekening had gekregen ( waarbij ik zelfs nog geld terug kreeg, dus de € 225,00/mnd. was nog te veel.) Heb ik toch maar eens gebeld met Essent. Waarom zij mij een prijsstijging van 24% telden. Na een hoop geleuter hebben we afgesproken dat het nieuwe voorschot € 235,00 zal worden. Dus het kan wel.

Hans Steskens
Laatst gewijzigd door HansSteskens op 10 mar 2009 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste HansSteskens,

In uw bericht van 25 februari op dit forum geeft u aan dat uw voorschot is verhoogd.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

De kachel een standje lager, extra trui aan, spaarlampjes gebruiken doet al wonderen.
Ja, maar dit wordt al een paar jaar gezegd, op een gegeven moment kun je niet meer lager en passen er niet meer truien over elkaar heen.
We zijn nu op een punt dat we het eigenlijk al niet meer lekker vinden in ons eigen huis en nog blijft men maar roepen dat je zelf wat kunt doen aan je energiekosten. :(

Gesloten