LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door koos&roos »

:shock:

Ik ben net 23 jaar, heb nog nooit aangifte ingediend, dacht dat als je dit nog nooit had gedaan ... dat het dan ook niet verplicht was om elk jaar te doen?

Krijg nu twee aanslagen in de bus........ over 2006 nog....... dat ik 1300 euro moet gaan betalen......... terwijl ik dat jaar misschien 3000 verdient heb :shock: waarom krijg ik aanslagen?

dat is toch alleen als je ondernemer bent of gewoon zelf jaarlijks aangifte doet????

Houston
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2009 21:20

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door Houston »

Heb je misschien spaargeld waarover je belasting moet betalen?
Als je de belasting belt kunnen ze je ook verder helpen

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door koos&roos »

Heb ze gister al gelijk proberen te bellen, maar kwam er niet door........

Nee het is egt vreemd inkomen uit werk en huis.......
afdracht zvw....
en nog meer?

en dan stond er verzamelinkomen 32000 :shock: terwijl ik in dat jaar misschien 3 a 4ooo heb verdient aan een zomerbaantje alleen :oops:

Dus ga het zo nog eens proberen........ maar waarom krijg ik aanslagen? heb nooit aangifte gedaan.... ben geen huiseigenaar en heb geen verborgen spaargelden?

Lees overal dat het zo moeilijk is om door te dringen tot de belastingdienst......... dus hou me hart vast :cry:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt toch inkomen, dus daarover moet je ook inkomstenbelasting betalen.

Vaak wordt hierop door de werkgever al loonheffing ingehouden, wat in de regel, in normale situaties, ongeveer even hoog is als het bedrag dat je aan inkomstenbelasting moet betalen. Dan kan dat tegen elkaar worden weggestreept.

Voorbeeld, als je werkgever al 1000 euro loonbelasting heeft ingehouden, en volgens de berekeningen zou je 1010 euro inkomstenbelasting moeten betalen, dan is het verschil (wat je eigenlijk nog zou moeten betalen) maar 10 euro. Dat is dan zo klein dat je geen aangifte hoeft te doen, omdat het werk om dat allemaal te verwerken erg veel is in verhouding tot het bedrag dat je nog extra zou moeten betalen.

Maar als je werkgever geen, of te weinig, loonbelasting heeft ingehouden, bv maar 500 euro, en je zou 1010 euro inkomstenbelasting moeten betalen, dan is het verschil nog 510 euro. Die 510 moet je dan nog wel betalen. Daarom moet je aangifte doen, om te laten zien hoeveel je werkelijk hebt verdiend en hoeveel je in totaal moet betalen. Als dit veel afwijkt van hoeveel je al hebt betaald (via je werkgever), dan moet je alsnog betalen. (Of terugkrijgen, wat vaakt gebeurt als je aftrekposten hebt.)

Het heeft dus niet te maken met of je ondernemer bent of zo.

Maar woon je alleen of met iemand anders samen? En heb je nog andere inkomsten? Daar is veel van afhankelijk. Ik neem aan dat je niet kunt leven van 3000 euro in een jaar, dus er zal meer aan de hand zijn.

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door koos&roos »

nee hoor ik leefde alleen in dat jaar verdiende 3000 kreeg ook studiefinanciering. Maar het zomerbedrijf betreft een horecazaak waar de fooien erg hoog lagen,

dus ja ik woonde alleen had verder geen inkomsten. en nee verder niks speciaals.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door SJZ »

Heb je ooit een aangiftebrief gekregen waarop staat dat je aangifte moet doen? En toen niet gereageerd op die brief? En dus een geschat inkomen opgelegd gekregen? Zou kunnen. Wat zegt de aanslag daarover?

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik ga met SJZ mee, je hebt zeer waarschijnlijk de verplichting om aangifte te doen verzuimd.
dacht dat als je dit nog nooit had gedaan ... dat het dan ook niet verplicht was om elk jaar te doen?
Deze uitspraak doet mij vermoeden dat je brieven waarin nadrukkelijk gevraagd word om een aangifte maar als niet verzonden hebt beschouwd.

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door graces »

Het kan zijn dat iemand anders aangifte heeft gedaan met jouw naam, dat hoort niet te kunnen, maar het komt voor.

Mijn tip: doe alsnog aangifte over die jaren, en stuur over de opgelegde aanslagen bezwaarschriften met kopieen van de juiste aangifte en alle bewijsstukken (jaaropgave, ziektekosten etc).

koos&roos
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:17

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door koos&roos »

Ik heb ze even gebeld voor wat opheldering.....

Na het geven van mijn gegevens zij ze..... ah u bent ondernemer! uuhm... nee dus..... ow dan uw man? nee...... ben niet getrouwd nee.....

o........


Bovenaan de aanslag staat dat ik maar een lage verzuimboete krijg omdat ik vanaf 2001 wel netjes mijn aangifte al doe?? uuuhhhmmmm toen was ik dus 15 :shock:

Belastingdienst....... leuker kunnen we het niet maken...... wel makkelijker :x

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door Mendoza »

Je geeft aan dat je een lage verzuimboete hebt, dit houdt in dat je dus minstens drie brieven hebt genegeerd. Hier zit dus ook een deel eigen verantwoordelijkheid in.

Houdt rekening met hetzelfde verhaal voor belastingjaar 2007 mocht je daar ook nog geen aangifte voor hebben gedaan.
Belastingdienst....... leuker kunnen we het niet maken...... wel makkelijker :x
Maak het jezelf makkelijk door brieven goed te lezen, dan zal de belastingdienst het weer leuk voor je maken.

getty
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:30

Re: aanslagen?? maar nog nooit aangifte gedaan??

Ongelezen bericht door getty »

Teken bezwaar aan tegen de aanslagen. Dit kan je doen door alsnog de aangifte te doen op internet, deze uit te printen, waar dus zeer waarschijnlijk een niet te betalen bedrag uit komt. Stuur deze print op samen met een briefje waarin je dus vraagt om rekening te houden met de werkelijke gegevens bijgevoegd in de bijlage. Ben je te laat voor een bezwaar (moet binnen 6 weken na de aanslag) doe dan alsnog zoals hierboven maar noem de brief dan geen bezwaar maar een herzieningsverzoek

Gesloten