LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitstel bij It's
Uitstel bij It's
Ik heb begin februari 2009 een Samsung TV gekocht, aanbieding voor 200 euro. Bij It's in Breda, overigens. Men vroeg me daar 50 euro aan te betalen voor de televisie, die dan 9 februari zou binnenkomen. Ik kreeg de factuur als bewijs van de aanbetaling, op de factuur stond tevens dat ik gebeld zou worden op 9 februari. Prima, dacht ik.
Echter, er volgde geen telefoontje op de negende en dus belde ik een dag later op. De medewerker waarmee ik de overeenkomst had gesloten, was op vakantie en men 'was er van uit gegaan dat ik gewoon gebeld was'. Nou, niet dus. Kon ik de TV dan ophalen? Ook niet. Door de grote vraag werd de levering tot de 20e uitgesteld.
Maar de 20e ging ik op vakantie, deelde ik hen ook mede over de telefoon. Ik vroeg geïrriteerd of ik dan wel zeker kon zijn van de levering, en dat ik de TV na mijn terugkomst af kon halen. Ik wilde zekerheid, zij beloofden het, maar natuurlijk betreft het een telefonische belofte. Vandaag kwam ik terug, de 27e dus, maar nog niet kunnen bellen (de winkel was al dicht). Morgen ga ik gewoon langs. Mijn vraag is, als op de factuur staat dat ze me de 9e bellen, mogen ze dan ook dit negeren? En als morgen de TV er niet is, wat kan ik dan doen?
Echter, er volgde geen telefoontje op de negende en dus belde ik een dag later op. De medewerker waarmee ik de overeenkomst had gesloten, was op vakantie en men 'was er van uit gegaan dat ik gewoon gebeld was'. Nou, niet dus. Kon ik de TV dan ophalen? Ook niet. Door de grote vraag werd de levering tot de 20e uitgesteld.
Maar de 20e ging ik op vakantie, deelde ik hen ook mede over de telefoon. Ik vroeg geïrriteerd of ik dan wel zeker kon zijn van de levering, en dat ik de TV na mijn terugkomst af kon halen. Ik wilde zekerheid, zij beloofden het, maar natuurlijk betreft het een telefonische belofte. Vandaag kwam ik terug, de 27e dus, maar nog niet kunnen bellen (de winkel was al dicht). Morgen ga ik gewoon langs. Mijn vraag is, als op de factuur staat dat ze me de 9e bellen, mogen ze dan ook dit negeren? En als morgen de TV er niet is, wat kan ik dan doen?
Re: Uitstel bij It's
Als er teveel verkocht worden is er soms levertijd maar als U een andere gelijkwaardige zou krijgen, wat doet U dan?
Re: Uitstel bij It's
Ik zou daar dan gewoon op in gaan. Maar het moet wel een gelijkwaardige zijn. Niet een andere TV van dezelfde prijs die 'minder' is.
Re: Uitstel bij It's
Vandaag gebeld, voor ik me naar deze It's zou laten rijden. Ik vertelde ze dat ik even bevestiging wilde, of de TV er al was, omdat iemand anders me er naar toe moet brengen. Toen ik vertelde welke TV het was, kreeg ik te horen dat deze niet voorradig was. "De voorraad die was binnengekomen is al geheel weggegeven."
"Uw collega zou de TV apart houden. Hij zou de 20e binnenkomen, maar ik zou deze na de 27e gewoon op kunnen halen," was mijn reactie op deze mededeling. Het werd even stil, de man ging even met een collega overleggen. Na een tiental seconden is hij terug, vraagt nog eens om een achternaam, is weer tien seconden weg en keert dan terug aan de telefoon.
"Wij hebben de TV nog niet geleverd gekregen. De levering vindt plaats op 6 maart," was het antwoord. Huh? Net was er al wel een levering geweest, die was enkel al geheel vergeven. Tegenstrijdig dus. "En waarom word ik niet geïnformeerd?" luidt mijn volgende vraag. Daar weet de beste man geen antwoord op te geven.
"Ik kan u garanderen dat de TV 6 maart geleverd wordt," krijg ik nu te horen. "Ik zit niet te wachten op nog een garantie, vorige keer kreeg ik die ook al, en omdat het telefonisch is kan ik er toch geen rechten aan ontlenen," deelde ik hem mede. De man vertelt me dat hij niet meer kan doen dan die garantie geven. Ik vertel hem dat ik dan de TV op 7 maart op kom halen en dat ik een ingebrekestelling toe zou sturen met deze datum.
Dan krabbelt de man vreemd genoeg wat terug. "Eh... Dat hangt af van wanneer wij levering krijgen, die krijgen we tweemaal in de week. Even zoeken... Dat is 10 maart, dan is de TV uiterlijk binnen," vertelt hij. Hij gunt zich nog wat extra tijd, is mijn eerste gedachte. Als de TV er niet is op 10 maart, krijg ik mijn geld terug. Ik vertel hem dat ik dit erg mager vindt, daar ik wel telefonische- en rijkosten heb gemaakt (deels in een eerder stadium). "Dus ik vul 10 maart als uiterlijke datum in," vat ik even samen. Ik maak de man duidelijk dat ik een paar deuren verderop werkzaam ben en dus zo kan komen informeren. Dat is ook zo, ik werk praktisch naast de It's, maar woon op enige afstand.
Als ik de man vraag naar de service die zij extra willen verlenen, gezien ik de TV op 1 februari 'kocht', krijg ik geen echt antwoord. Het is overmacht voor hen, het ligt niet aan hen. Dat vind ik betreurenswaardig, zij kunnen heus wel iets regelen voor me. Een alternatief wordt niet geboden, terwijl ik al sinds 1 februari zonder televisie zit. Ik heb gewoon geen TV nu, al de hele maand! Het feit dat mijn ouders goede klanten zijn, maakt hen ook geen verschil. Ik moet tot 10 maart wachten en als de TV er dan niet is, moet ik vragen naar de medewerker wiens naam ik heb genoteerd, om mijn geld terug te krijgen.
Wat ik gewoon doe is, dinsdag als ik ga werken, een ingebrekestelling afgeven en laten ondertekenen door de leidinggevende. Zodoende zijn zij me verplicht voor 10 maart diensten te leveren, zo niet, dan vorder ik alle gemaakte kosten terug, inclusief vervoerskosten en telefonische kosten. Het valt me echt tegen van een gerenommeerd bedrijf als It's, dat bij ons thuis een goede reputatie heeft, dat het zo handelt...
"Uw collega zou de TV apart houden. Hij zou de 20e binnenkomen, maar ik zou deze na de 27e gewoon op kunnen halen," was mijn reactie op deze mededeling. Het werd even stil, de man ging even met een collega overleggen. Na een tiental seconden is hij terug, vraagt nog eens om een achternaam, is weer tien seconden weg en keert dan terug aan de telefoon.
"Wij hebben de TV nog niet geleverd gekregen. De levering vindt plaats op 6 maart," was het antwoord. Huh? Net was er al wel een levering geweest, die was enkel al geheel vergeven. Tegenstrijdig dus. "En waarom word ik niet geïnformeerd?" luidt mijn volgende vraag. Daar weet de beste man geen antwoord op te geven.
"Ik kan u garanderen dat de TV 6 maart geleverd wordt," krijg ik nu te horen. "Ik zit niet te wachten op nog een garantie, vorige keer kreeg ik die ook al, en omdat het telefonisch is kan ik er toch geen rechten aan ontlenen," deelde ik hem mede. De man vertelt me dat hij niet meer kan doen dan die garantie geven. Ik vertel hem dat ik dan de TV op 7 maart op kom halen en dat ik een ingebrekestelling toe zou sturen met deze datum.
Dan krabbelt de man vreemd genoeg wat terug. "Eh... Dat hangt af van wanneer wij levering krijgen, die krijgen we tweemaal in de week. Even zoeken... Dat is 10 maart, dan is de TV uiterlijk binnen," vertelt hij. Hij gunt zich nog wat extra tijd, is mijn eerste gedachte. Als de TV er niet is op 10 maart, krijg ik mijn geld terug. Ik vertel hem dat ik dit erg mager vindt, daar ik wel telefonische- en rijkosten heb gemaakt (deels in een eerder stadium). "Dus ik vul 10 maart als uiterlijke datum in," vat ik even samen. Ik maak de man duidelijk dat ik een paar deuren verderop werkzaam ben en dus zo kan komen informeren. Dat is ook zo, ik werk praktisch naast de It's, maar woon op enige afstand.
Als ik de man vraag naar de service die zij extra willen verlenen, gezien ik de TV op 1 februari 'kocht', krijg ik geen echt antwoord. Het is overmacht voor hen, het ligt niet aan hen. Dat vind ik betreurenswaardig, zij kunnen heus wel iets regelen voor me. Een alternatief wordt niet geboden, terwijl ik al sinds 1 februari zonder televisie zit. Ik heb gewoon geen TV nu, al de hele maand! Het feit dat mijn ouders goede klanten zijn, maakt hen ook geen verschil. Ik moet tot 10 maart wachten en als de TV er dan niet is, moet ik vragen naar de medewerker wiens naam ik heb genoteerd, om mijn geld terug te krijgen.
Wat ik gewoon doe is, dinsdag als ik ga werken, een ingebrekestelling afgeven en laten ondertekenen door de leidinggevende. Zodoende zijn zij me verplicht voor 10 maart diensten te leveren, zo niet, dan vorder ik alle gemaakte kosten terug, inclusief vervoerskosten en telefonische kosten. Het valt me echt tegen van een gerenommeerd bedrijf als It's, dat bij ons thuis een goede reputatie heeft, dat het zo handelt...
Re: Uitstel bij It's
Via een ander forum ben ik te weten gekomen dat het specifieke model dat ik heb gekocht inderdaad te hard gaat, Samsung kan de vraag niet aan en alleen klanten uit december hebben 'm al.
Nja, hij vertelde me ook dat ik recht heb om te annuleren en geld terug te vragen, maar dat de It's lastig zou kunnen doen en tot 30% annuleringskosten kan vragen. Ik ga dinsdag langs, en hou jullie ook op de hoogte van mijn bezoek aan het filiaal.
Nja, hij vertelde me ook dat ik recht heb om te annuleren en geld terug te vragen, maar dat de It's lastig zou kunnen doen en tot 30% annuleringskosten kan vragen. Ik ga dinsdag langs, en hou jullie ook op de hoogte van mijn bezoek aan het filiaal.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16
Re: Uitstel bij It's
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op 02 mar 2009 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitstel bij It's
Onzin, als je naar de winkel gaat en je vraagt je aanbetaling terug omdat het toestel niet op tijd geleverd wordt. En dat het te lang duurt dan krijg je gewoon je aanbetaling terug.electronicazaken is meestal om te huilen!
Herinner de verkoper even aan de slogan: "it's all about you".
You = de klant
Re: Uitstel bij It's
Als Samsung de TV niet kan leveren, dan kan de It's dat zeker niet.Via een ander forum ben ik te weten gekomen dat het specifieke model dat ik heb gekocht inderdaad te hard gaat, Samsung kan de vraag niet aan en alleen klanten uit december hebben 'm al.
Nja, hij vertelde me ook dat ik recht heb om te annuleren en geld terug te vragen, maar dat de It's lastig zou kunnen doen en tot 30% annuleringskosten kan vragen. Ik ga dinsdag langs, en hou jullie ook op de hoogte van mijn bezoek aan het filiaal.
Dus in dat geval gaat de It's niet in de fout.
Dus om nu de It's te veroordelen gaat me te ver. Zij kunnen er ook niks aan doen.
In zo'n geval ben ik van mening dat je kosteloos de koop ongedaan moet kunnen maken.
Re: Uitstel bij It's
Je moet de winkel een ingebrekenstelling brief sturen waarin je ze tot en met 15 maart geeft om de TV als nog te leveren en daarna ontbind je de koop en heb je recht op de volledige 50 euro.
Re: Uitstel bij It's
Dat de winkel in gebreke blijft vind ik in dit geval onterecht.Je moet de winkel een ingebrekenstelling brief sturen waarin je ze tot en met 15 maart geeft om de TV als nog te leveren en daarna ontbind je de koop.
Het is voor de winkelier overmacht.
Als Samsung die tv niet aan de It's levert, kan de It's onmogelijk de tv aan de klant leveren.
Echter is het wel zo dat de consument in zo'n geval de koop ongedaan kan maken en volledig schadeloos gesteld kan worden.
Als de consument nog geen bedrag betaald heeft, heeft die consument ook geen recht op geld terug.
Als er wel een bepaald bedrag betaald is, behoort de klant gewoon het betaalde bedrag volledig terugbetaald te krijgen.
De annuleringskosten mogen dan ook niet worden ingehouden, omdat in dit geval het gevraagde product niet leverbaar is.