LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi,
Ik gebruik nu drie dagen efexor 37,5 maar de bijwerkingen lijken mee te vallen. Misschien dat het komt omdat ik al drie maanden eerst paroxetine en daarna citalopram heb gehad omdat ik er al een beetje aan gewend raak (?). Ik voel me wel iets anders. Heb eerst 's nachts paniekgevoelens gehad maar heb dat een beetje weg kunnen drukken gelukkig, en later in de middag begin ik doodmoe te worden en hevig te gapen en stort bijna in. 's avonds rond 20.00 uur zou ik het liefst naar bed gaan, maar omdat ik door de tabletten 's ochtens al om een uur of vier klaarwakker ben, lijkt het me niet lekker om nog vroeger wakker te worden. Deze slaapklachten had ik ook met citalopram en daarmee verdween het niet na twaalf weken, vandaar nu efexor. Ik hoop dat deze slaapproblemen alleen in de gewenningsperiode zijn en zich niet doorzetten. Ik neem het tijdens het avondeten in, maar misschien moet ik het maar 's ochtends in gaan nemen.
Wat me wel opvalt is, dat als ik 's nachts klaarwakker ben, dat ik dan de raarste dingen denk. De eerste nacht werd ik wakker en dacht ik dat ik anders in bed lag, toen ik mijn ogen opende lag ik niet zo en ik dacht ook dat ik mezelf zag liggen, heel maf en ook een beetje eng en vannacht heb ik een mooie commercial voor Wehkamp bedacht, slaat toch nergens op. Nou ja zeg. Ben benieuwd wat er verder nog gebeurt.
Wat is eigenlijk de meest gebruikte dosis om het effect te beginnen voelen? Misschien moet ik alvast ophogen naar 75 mg omdat ik nu nog niets merk.
Klinkt dit alles iemand bekend in de oren?

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Gelukkig dat er mensen zijn die dit ook mee maken. Niet voor diegene hoor dit gun ik echt niemand!!! maar dan voel je je teminste begrepen. Ik ben gisteren weer begonnen met 37,5 mg en zal morgen met de arts overleggen over hoe nu verder.... Ik had gehoopt dat de klachten van het niet kunnen eten snel zouden afnemen, maar ik wil te snel denk ik.. Ik heb heel weinig geslapen vannacht en ben nog steeds erg misselijk bah maar hopen dat het gauw weer wat beter gaat ;)

jrs66 ik heb net als jou echt spijt dat ik gestopt ben!! Hoelang hielden die klachten bij jou aan toen je weer was begonnen? Ik denk dat je gelijk hebt dat als je aanleg hebt voor depressies je er gewoon niet zonder kan. Nou dan maar met efexor leven als ik maar "normaal" functioneren kan! Daar gaat het uiteindelijk toch om!! Bedankt voor de lieve woorden hoop dat het met jou ook beter gaat!!! :D

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hey Truus,
Ik ben eigenlijk net weer een weekje begonnen en de bijwerkingen gaan wel. Ik heb altijd het idee dat de depressie een beetje erger wordt en dat je daar dan doorheen moet. Dat is vreselijk, maar goed we gaan door. Verder ben ik eerder moe en ben ik nerveuser en prikkelbaar. Hoop eigenlijk dat deze bijwerkingen gauw overgaan. In de bijsluiter staat, 2 tot 4 weken en tja, daar gaan we voor. Eigenlijk is het een heel bekend iets, maar ik had niet gedacht dat ik er ooit nog een keer door heen moest. Jij ook niet zeker?? Truus, zet hem op, samen kunnen we het. Ik ben begonnen met 37,5 mg weer en nu 75 mg. Toi toi toi.
:D

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Hey jrs66

Nee had idd niet gedacht hier nog een keer door heen te moeten :cry: Maar als ik me maar weer ga voelen voordat ik gestopt ben dan ben ik tevreden! Ja dat schijnt normaal te zijn he dat het eerst wat erger word.. Hoelang heb je 37,5 mg geslikt voordat je over bent gegaan op 75 mg. Jij schreef dat je ook niets binnen kon houden en geen trek had is dat nu een beetje over? Het is mijn derde dag op 37,5 (vanavond 3 tablet) maar ik ben nog steeds heeeel misselijk. Ik zat vannacht om half drie in de huiskamer aan de thee echt pfff moet hier idd weer door heen.. Maak me ook te druk waarschijnlijk omdat ik eigenlijk weer werken moet... De psychiater zou zometeen terug bellen ben benieuwd wat ze te zeggen heeft.

Ook voor jou zet hem op!!! we kunnen het!!! :)

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Zit nu vier dagen op 37,5 mg.
Vannacht een verschrikkelijke nacht gehad. Werd wakker en had het gevoel alsof ik er niet helemaal bij was en alsof het niet mijn eigen lichaam was. Zo eng. Dit heb ik ook een keer bij citalopram gehad net voor mijn periode en nu is het er weer net voor. Hopelijk is het van voorbijgaande aard. Dit is erger dan het wazig zijn. Het gaat nu wel weer maar ik ben nog steeds uit mijn doen. Misschien komt het ook wel door het slechte slapen. In drie maanden tijd heb ik één nacht goed geslapen, verder allemaal zwaar gebroken nachten. Dat ik nu nog op mijn benen sta, vind ik heel wat.
Ik las ergens dat er bij ophoging minimaal vier dagen tussen moet zitten, liever nog meer. Wie weet wat een normale dosis is voor Efexor?
Is 75 mg erg laag, of werkt dat ook wel voor sommige mensen?
Ik zie er zo tegenop om weer wekenlang op te moeten hogen zonder iets positiefs te voelen. Ik heb al drie maanden verprutst.

Pieter64
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2009 21:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Pieter64 »

Hallo allemaal,

Ik zit voor de 3e maal aan de Efexor inmiddels weer 18 dagen, 1 week 37,5mg en toen naar 75mg. Bijwerkingen waren veel heftiger dan de eerste twee keren dat ik Efexor gebruikte en nog steeds zijn ze nog niet allemaal verdwenen (vaak is het moeilijk om de bijwerkingen van de depressieve klachten te onderscheiden) Sinds gisteren begin ik weer wat positiefs te voelen van de Efexor, al gaan de depressive gevoelens er nog dwars doorheen, een zeer onstabiel gevoel vooral in de ochtend het ergst.

Sterkte allemaal.

Vrg,

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste mensen,

IK heb ook een jaar efexor gebruikt (150mg) en voelde me daar redelijk bij maar besef me achteraf dat het me gevoel gewoon lam legde. Gevoelloos, afwezig, vlak, ongeinteresseerd etc. Daarbij vele kilo's aangekomen en last van bijwerkingen. Voor mij hoeft dit echt niet meer want mij stompte het gewoon af. Ik gebruik nu 3 weken 5-htp en dat gaat me goed af, bijna geen bijwerkingen en geeft je weer wat vreugde en menselijkheid in je lichaam. Ik heb op dit forum al wat linkjes geplaatst waar je e.e.a over 5-htp en de ervaringen kunt lezen. Efexor is een commercieel medicijn waar snel naar gegrepen wordt, kijk er mee uit want ik vind het best een paardemiddel. Ik zou zeggen probeer eens wat anders....wellicht natuurlijk middel. Ik weet hoe moeilijk het is om je zo slecht te voelen. Het duurt een eeuwigheid (bij mij 4 jaar) en je lijkt je leven kwijt te zijn. Ik richt me nu op de 5-htp die me hopelijk goed gaat helpen. Ik heb al vier jaar vage klachten; onbehaaglijk gevoel, afwezig, niet genieten van het leven etc. En dat zonder enige aanleiding; goede baan mooi huis etc. Waarschijnlijk een serotinetekort die m.b.v. 5-htp weer aangevuld wordt. Hoe dan ook succes allemaal!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Truus, ik reageer een beetje laat, maar ik heb ook langzaam afgebouwd en toen ik al paar weken op 37,5 mg zat ging het mis. Ik raakte heel snel geirriteerd en kon bijna niets verdragen en mijn stemming was over de hele linie slecht. Na een emotionele uitbarsting besloten om weer 75 mg te nemen. De huisarts vermoed dat ik serotoninetekort heb. Ik voelde me heel snel weer opknappen met 75 mg. Ik herken echter ook wel het verhaal van SvG. Ik zat al heel lang op 150 mg en doordat ik me afgestompt (gevoelsmatig) en heel vlak voelde, heb ik besloten om af te bouwen. Uiteindelijk dus niet gelukt, toch wil ik het voorlopig bij 75 mg houden en niet verder opschroeven omdat ik bang ben voor de afgestomptheid. Probeer nu mijn weg te vinden met efexor en probeer heel goed op mijn voeding te letten en een regelmatig leven te leiden. Daar vaar ik het beste bij. Soms blijf ik mijn depressieve periodes houden en mijn afgestomptheid, maar er is momenteel heel goed mee te leven.
SvG...5-htp is voor mijn gevoel nog een beetje tegenstrijdig, omdat er veel over geschreven wordt, maar er eigenlijk nog niets bekend is over het gebruik op lange termijn. Tenminste wat ik gelezen heb, is het altijd voor een aantal maanden gebruikt. Ik durf er niet zomaar aan te beginnen. Ik zou dan weer af moeten kicken van Efexor en in die ellende heb ik nu geen zin. Ik vind het wel fijn voor jou, dat het goed uitpakt.
Antonie

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hey Truus,
Ik heb een weekje 37,5 mg gebruikt en toen 75 mg, het eten gaat nu weer iets beter, gewoon niet willen eten omdat het me zo tegen staat. De misselijkheid is wel verdwenen, ik heb het meeste last van de angsten. Emotioneel niet stabiel enzo. Wat zei jouw psychiater?? Moet je doorgaan met Efexor en wat moet je tegen de misselijkheid doen?
Wens je veel sterkte.
Hey Pieter,
Wil nog even zeggen dat ik ook ´s ochtends het slechtst ben. In de loop van de dag gaat het wel beter, als je wakker wordt en je denkt laat mij maar liggen. Maar toch er weer voor gaan. Sterkte allemaal.

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Jeetje wat herkenbaar allemaal!

Hey jrs66,
Ik moet idd doorgaan met de efexor en ondanks de misselijkheid wel proberen te eten... Het slapen gaat op het moment erg slecht en ik ben ook emotioneel niet stabiel. Veel huilbuien enzo. Ik heb nergens zin in maar weet dat het daar ook niet beter van word helaas. Het is ook nog maar mijn 5 de dag vandaag dus ik zal er de tijd voor moeten nemen. Hoelang ben je nu aan de 75 mg? en toen je ging verhogen had je toen ook weer last van bijwerkingen?? Ik wens jou ook heel veel sterkte en dat het maar gauw weer beter mag gaan!!!

Antonie67,
Gelukkig voelde je je snel weer wat opknappen door de 75 mg! Ik herken het wel dat afgematte gevoel. Ik heb jaren 225 mg gebruikt. Ik hoop het nu te kunnen op 37,5 mg of 75 mg ;) Ik heb buiten de bijwerkingen in het begin en libido wat laag is altijd wel heel veel eraan gehad, want ik kon op den duur weer gewoon werken enz. Jij schrijft dat je let op je voeding, heb je daar speciale reden voor? Ik merk ook dat een regelmatig leven erg belangrijk is om niet te veel uit balans te raken. Wel lastig als je nog jong bent, maar iets wat ik moet accepteren.
Ik durf ook niet aan een ander medicijn te gaan, omdat ik niet weer door die hel heen wil gaan!! Het is nu gewoon weer door die zure appel heen bijten en samen met de psychiater de juiste dosering instellen.

Sterkte allemaal!!
truus

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Truus,

Ik moet inderdaad op mijn voeding letten en niet teveel koffie drinken, wijn drinken en verkeerde dingen eten. Gezond eten en regelmaat is belangrijk voor mij. Niet altijd even leuk maar het is nu eenmaal zo. Een deel van mijn klachten lijkt ook veel op hypoglykemie (verlaagde bloedsuikerspiegel) en dit kun je voorkomen door goed te eten. Vandaar dat ik mijn voeding noem.
groetjes Antonie

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Truus,
Ik zit nu vanaf zondag op 75 mg, dus 9 dagen 37,5 en nu 4 dagen op 75 mg. Geen extra bijwerkingen, alleen zweetaanvallen, verschrikkelijk. En nog steeds de angsten, ik hoop wel dat die gauw weggaan. Dus alles bij elkaar nog geen twee weken en ik verwacht pas resultaat na 2 maanden, dat was de vorige keer ook zo. Echt verschrikkelijk, net wat jij zegt, dit gun je niemand. Heb het idee dat er ook niks uit m´n handen komt en dat met 3 kids. Klinkt misschien stom, maar wel fijn dat er ook iemand is met hetzelfde probleem, want veel mensen begrijpen het toch niet. Doorzetten da´s het enige wat we moeten doen en geduld hebben!! Moeilijk. Doeg, Esther

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Inmiddels 7 dagen op 37.5 mg. Maandag was een verschrikkelijke dag, nacht eigenlijk, gisteren ging het wel weer en vandaag was ik weer wazig. De laatste dagen ben ik ook misselijk. Erg lastig met een puberende peuter om je heen die alle aandacht vraagt. Maar ja, daar doe ik het tenslotte voor.

jrs66,pieter64 of truus29,
wanneer begonnen jullie de vorige keer een positief gevoel te hebben, bij welke dosis?
Ik zit nu ruim drie maanden in de opbouwfase. Eerst paroxetine, toen citalopram en nu efexor. Ik ben echt wel toe aan iets positiefs, vooral een goede nachtrust. Ik hoop dat dat nog beter gaat worden.

Liesbert
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2009 18:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Liesbert »

Mijn man is een jaar geleden ook begonnen met Efexor xl. Hij reageerde hier heel erg goed op. Zijn angsten namen af en hij kon/kan ook weer rustig een hele nacht door slapen. Hij heeft niet meer het gevoel dat hij achterna gezeten wordt.
De enige bijwerking waar hij mee zat, was dat zijn potentie hem in de steek liet. Een erectie krijgen werd moeilijk en als hij een erectie had dan was die zo weer weg. Het wordt dan heel erg moeilijk om je liefdesleven op peil te houden.
Vorig jaar ( zo rond de kerstdagen) moest er nieuwe pillen gehaald worden bij de apotheek. Bleek dat volgens de apotheek efexor niet meer voorradig was en er werden andere medicijnen voor geschreven. In eerste instantie waren we hier heel erg huiverig voor, maar wij zijn er heel erg dankbaar voor dat de medicijnen veranderd zijn.
Mijn man slikt nu Venlafaxine Retard 3x 75 mg. Hij reageert hier net zo op als op efexor. Ons liefdesleven is weer geheel opgebloeit. Hij heeft nu gelukkig geen erectie problemen meer.
Voorlopig moet hij dit medicijn nog door blijven slikken en laten we dan maar hopen dat hij geen bijwerkingen krijgt met het afbouwen.
Wij zijn dus best tevreden al met al.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Da silva »

Venlafaxine Retard is Efexor,alleen heb je nu de goedkope variant.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

@Greetje22
Positief gevoel? Ik geloof pas na 2 maanden. Na 2 maanden Efexor bedoel ik dan. Want ik heb daarvoor ook Citalopram gebruikt.
Ik ben van 75 naar 150 mg gegaan, 2 jaar geleden. Nu ben ik begonnen op 37,5 mg en nu op 75 mg. Ik wil eigenlijk niet hoger, maar heb nu zulke paniekaanvallen dat als ik naar de 150 moet, ik dat ook zeker in overweging neem. Succes! In ieder geval doorzetten!!

truus29
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2009 12:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door truus29 »

Hallo Jrs66

Inderdaad soms erg moeilijk!! Ik ben nu 6 dagen op 37, 5 mg en moet vanaf vandaag naar 75 mg. Verschrikkelijk om weer hierdoor heen te moeten, maar het is niet anders. Ik heb liever een been gebroken! Ik merk wel ietsje verschil maar heb nog veel klachten soms weet je ook niet of het nou van de efexor komt of van de depressie.. Steeds die zenuwen op de buik en angstig gevoel. Ik heb altijd op de 225 mg goed kunnen slapen dus het slapen zou wel weer goed komen.
Ik kan me voorstellen voor jou dat het met drie kinderen erg zwaar is heb je wel wat ondersteuning hierbij? Ik probeer nu mijn leven weer wat op te pakken want alleen maar op bed liggen word het zeker niet beter van. Het is alleen zo zwaar omdat je nergens zin in hebt toch dingen te ondernemen, maar uiteindelijk doet het je wel goed als je dan weer wat hebt gedaan. Helaas begrijpt niet iedereen hoe we ons voelen, maar die hebben dan zelf nog nooit psychische klachten gehad anders praten ze wel anders! Voor een ieder is weer een andere dosis nodig voordat diegene zich goed voelt he en dat kost idd heel veel tijd en geduld voordat je de juiste dosering hebt gevonden. Ik denk dat ik er nooit meer mee stop want dacht van alles af te zijn en nu aantal jaar begint het weer.. Ik hoop dat je langzaam weer wat grip krijgt op je angsten en gevoel!! we zetten gewoon door! Sterkte!

Hallo antonie67
Ik snap het wat je bedoelt ik moet idd ook uitkijken met koffie op het moment! Is er bij jou dan wel uitgesloten dat het geen suikerziekte is? vast wel :) hoop dat je gauw weer wat beter voelt!

Sterkte voor iedereen!!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

hallo Truus,

Je slaat de spijker op zijn kop. Ik wil me inderdaad laten onderzoeken op suikerziekte, want het zou best eens kunnen zijn dat de klachten te maken hebben met iets anders. Toevallig had ik zelf ook al die kant op gedacht en een afspraak gemaakt met de huisarts. Hopelijk gaat het gauw beter met je!
groetjes Antonie.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Truus,
Ja, krijg wel hulp van alle kanten met de kids, maar wil het toch het liefste zelf doen, is wel heel moeilijk vooral als je die paniekaanvallen krijgt, dan probeer ik afleiding te zoeken en met de kids naar buiten te gaan. Dus bij jou is het ook echt een depressie wat je hebt? Niet alleen angst, want ik lees hier ook heel veel dat mensen alleen angsten hebben en geen depressie. Door mijn depressie krijg ik juist last van angsten, durf moeilijk alleen te zijn, ben bang voor hoge gebouwen, hoe is dat bij jou? En hoe ga je hiermee om? Ik hoop dat het in ieder geval een beetje beter gaat, ik probeer ook niet zoveel te malen, maar op de een of andere manier blijf je ronddwalen en nadenken over de negatieve dingen. Wel fijn om zo via dit forum mijn gedachten van me af te schrijven en mensen te spreken die hetzelfde meemaken. Groetjes, jrs66.

yelco
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2009 15:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door yelco »

Weet iemand of er door efexor ook problemen kunnen komen met de vruchtbaarheid van sperma? ik ben nog vrij jong en maak me hier best zorgen om.

Gesloten