LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensatie Eigen Risico

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
p297136
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 14:51

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door p297136 »

Beste Tros Radar, Tja chronisch ziek en dan niet in aanmerking komen voor de compensatie. Zonder medicijnen is het zo met me afgelopen; nog mooier; mijn medicijnen staan wel op de lijst maar ik blijk niet in aanmerking te komen voor compensatie. Ondanks een goed onderbouwd bezwaarschrift rest mij (en dat voor nog geen 50 tientjes) de weg naar de rechter. Te gek voor woorden!!!!
Theo Hafmans

vermeehj
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 14:47

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door vermeehj »

Sinds vorig jaar moet ik na een eenzijdig besluit daartoe van de verzamelde zorgverzekeraars als gebruiker van een CPAP, dit is een noodzakelijk hulpmiddel voor slaap-apneu patienten, de kosten voor de huur en het onderhoud van dit apparaat betalen uit het eigen risico. Voordat het eigen risico werd ingevoerd werd het niet verrekend met de no-claim. Resultaat: Omdat ik verder niets mankeer en jaarlijks mijn volledige no-claim terugkreeg word ik nu geconfronteerd met een vermindering van inkomen met ruim euro 400,00 per jaar........ De overheid staat dit gewoon toe en slaapt zonder CPAP rustig door.

bisb
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 15:01

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door bisb »

Ik wil een ander geluid laten horen,zonder dat ik ook maar wat ervoor gedaan heb kreeg ik van het CAD € 47.omdat ik chronisch ziek ben.

tangojazz
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2005 14:58

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door tangojazz »

Ik heb op 26 september 2000 een open hart operatie ondergaan met 4 Bypasses. Ik slik al jaren Lipitor, LOsec, asprocardio, enalapril. En dat slik ik dagelijks. Maar ik krijg geen vergoeding omdat deze middelen niet op het lijstje staan.
Hoezo en waar komt dat lijstje vandaan? Het is gewoon een schande en het is trouwens geen € 150.00 maar € 155.00 geworden dit jaar. Hoezo er op vooruit gaan dit jaar?

Coby Weening
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 15:08

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door Coby Weening »

Een van de vele reacties op de compensatieregeling eigen risico.
Ik ben al 16 jaar reumapatient. Gebruik sinds 2000 Enbrel een middel dat op de lijst staat. Mijn aanvraag bij CAK en mijn bezwaarschrift zijn afgewezen. In 2006 voldeed ik aan de voorwaarden. In 2007 ging ik op advies van de reumatoloog over op Humira (ook op de lijst).Niemand kon of wilde vertellen waarom ik over 2007 niet voldeed aan de eisen. Via de apotheek van de St. Maartenskliniek kwam ik er vanmiddag achter dat ik in 2007 15 dagdoseringen tekort kwam, ik moest wegens een luchtweginfectie 14 dagen stoppen en eindigde ik niet op 180 maar op 165 dagdoseringen. Nu ben ik weer over op Enbrel en ben nieuwsgierig wat er volgend jaar gebeurt. Deze middelen zijn niet ongevaarlijk, ze doen iets met je immuunstelsel en gebruikers moeten voorzichtig zijn. Nu ben ik vanwege dit verhaal met een pennenstreek geen chronisch patient. Begin februari haalde ik mijn spuiten op voor 8 keer. 2300 euro! Hoezo geen hoge kosten.Met vriendelijke groet en succes vanavond! Coby Weening

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 15:18

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door [email protected] »

ook ik ben chronisch ziek( diabetes en hartziekten) en ik krijg ook niet mijn vergoeding!!
Mijn dochter is chonisch psychiatrisch pat en gebruikt ook medicijnen zij is ook afgewezen
Wij hebben bezwaar gemaakt !!

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door joze12 »

De compensatie zou voor mensen bedoelt zijn die jaren achtereen veel extra ziektekosten hebben gehad. Nou die hebben wij al 23 jaar gehad. Zoveel als de kosten voor een half huis, of meer.
Wij hebben 2 chronisch zieke kinderen van kinds afaan, 80 tot 100% arbeidsongeschikt. De oudste is vanaf haar 13de levensjaar bekend met MS en de jongste met een zelzame en moeilijk te behandelende ziekte TRAPS. Ze zijn bekend bij gemeenten het CIZ en CAK voor voorzieningen en eigenbijdragen.
Als moeder van 2 chronisch ziek kinderen moet je veel regelen en niets gaat vanzelf in de hulpverlening. Dus vind ik dat zij ook voor die € 47,- in aanmerking komen. Het gaat mij niet zo zeer om de € 47,- maar om pricipe en eerlijkheid van de overheid uit.
Aanvraag ingediend bij CAK en duidelijke de situatie uitgelegd en geschreven naar MIN BZK, VWS,Bussemaker en Klink.
Maar het is afgewezen, bezwaar gemaakt met duidelijke omschrijving, weer afgewezen. Nu een brief ontvangen dat wij naar het gerecht kunnen voor een beroep en hoorzitting.
Ik vind het een vuil spelletje van de ministers VWS,Ze stellen een criteria op onder de noemer 180 dagen medicijn gebruik.
Er zijn ziekten die niet met medicijnen te behandelen zijn.Onze jongste dochter is na 23 jaar imuun geworden voor medicatie en ligt vaan in het ziekenhuis. Het VWS besteed het uit aan CAK en CAK veschuikt zich achter VWS en dat niet bevoegd zijn om het oordeel van de zorgverzekraars in twijfel kunnen trekken, en evenmin niet bevoegd om in induviduele gevallen af te wijken van de bepalingen.
Jet Bussemaker beloofd beterschap bij KASSA, maar daarvoor moet je dan wel eerst naar de rechter om aan te tonen dat je kinderen chronisch ziek zijn. Net zoals steeds maar weer medische verklaringen aantonen. Ook na 24 jaar nog.
Hoezo minder bureaucratie en minder regelgeving??
Ik zou zo graag willen dat iedereen met aanvragen te maken heeft eens goed beseffen dat chronisch zieken en gehandicapten niet altijd de energie ervoor hebben om hun recht te krijgen.
Maakt iemand er misbruik van: Bestraffen achteraf en goed ook.
Want zo worden regelingen om zeep gebracht voor mensen die er niets aan doen kunnen. Jammer en erg voor de bestemde doelgroep.

joz
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 15:45

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door joz »

Even een positief geluid, ook ik heb ,zonder er iets voor hoeven te doen de compensatie gekregen,ziekte beeld astma en copd,en al een paar jaar de zelfde medicijnen, wat volgens mij een vereiste is. Maar helemaal zeker weet ik dit niet

duinkerken
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 15:48

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door duinkerken »

In oktober zond ik een gedownload ingevuld formulier in bij deze dienst. Ondanks diverse telefoontjes en toezeggingen geen bevestiging of betaling ontvangen. Het ziekenfonds blijkt wel de juiste gegevens te hebben verstrekt. Kennelijk weer een instelling van ambtenaren die zich zelf in stand houdt. Triest als je zo met je burgers en met name met chronische patiënten omgaat. Bureacratie ten top.

plaatjes1
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:57

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door plaatjes1 »

Ik heb 8 jaar geleden een herseninfarct gehad en moet sinds die tijd medicijnen slikken. Compensatie aangevraagd afgewezen, maar heb dus wel elk jaar het volledige eigen risico te betalen , want met deze medicijnen mag ik niet stoppen volgens de artsen, omdat dan kans bestaat op weer een herseninfarct. Hoezo chronisch ziek en compensatie????

Wat te denken van hulpmiddelen of fysiotherapie voor reumapatienten??? Is ook geen compensatie voor, maar fysiotherapie is wel elke week nodig, anders kan ik niet meer functioneren.
Hoezo compensatie. Nee dus. Volledig eigen risico betalen.

c.klemans
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:02

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door c.klemans »

mijn man moet bloedverdunners slikken ivm tia s die hij heeft gehad ook wij moeten alles zelf betalen!!!

gerie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2005 18:45

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door gerie »

mijn man is hartpatient endiabeeth komt zelfs na het bezwaarschrift niet in aanmerking voor de compensatie ik heb wel een mail gekregen van het ministerie daarin staat dat er fouten gemaakt zijn en dat daar niets aan te doen is en dat ze hopen dit jaar op een andere manier wel iedereen te compeseren ja zo kan ik ook wel geld weggeven.
als ik nog bezwaar heb kan ik een rechtzaak aanspannen maar dat kost me teveel geld.

larajuultje
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2008 14:03

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door larajuultje »

Ook ik ben chronisch ziek. Heb epilepsie en CLL. Demedicijnen staan op de lijst. Kreeg wel een afwijzing van CAK met de vermelding dat ik wel meer dan 180 dagdoseringen van één medicijn voorgeschreven kreeg voor een bepaalde aandoening maar toch niet in een FKG bent ingedeeld of dat dit medicijn niet in de lijst staat vermeld. Het staat wel degelijk in de lijst vermeld. Ik denk dat ze werken met verschillende maten.

melkboer
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2006 20:06

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door melkboer »

Ik heb twee (2) verschillende progressieve neurologische aandoeningen , ben 100 % afgekeurd wegens zorgbehoeftigheid, kan al 20 jaar niet meer lopen en kan niet eens mijn hand voven mijn schouders optillen.
Ik slik al meedere jaren een medicijn dat oorsprokelijk bedoeld is voor epilectica maar die ik verstrekt krijg voor het tegengaan van zenuwpijnen waarvoor ik ook nog daar bovenop regelmatig voor naar de pijnpolikliniek in Nieuwegein 'mag'......
Ik heb die compensatie zelf aangevraagd en ben nu 2 x afgewezen en mag nu in beroep gaan bij de rechtbank voor die €.47,00.!!! Alsof die rechters niets beters te doen hebben; dan moet je eerst griffierechten betalen en dan mag ik met de rolstoeltaxi naar de rechtbank in Utrecht, heen en terug dus.
Die knuppels die dit bedacht en 'uitgedokterd' hebben sporen naar mijn idee voor geen meter.
Door deze incapabele ambtenaren en/of commissie van 'deskundigen'(?) in elkaar geflanste regeling lopen naar mijn idee enkele tientallen- mischien wel wel meer dan honderduizend mensen deze compensatie mis.
Daar pas ik voor, dat kost mij teveel geld en moeite. Ik gebruik mijn beetje energie wel voor leukere dingen dan deze ongein.
Ik hoef die €.47,00 niet meer; laten ze het maar storten in een bijscholingsfonds voor die ondeskundigen !!!!!
(by the way; dit stukje type werk kostte mij twee uur werk)

hans69
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2007 14:53

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door hans69 »

Als hartpatient met drie hartoperatie's vond ik dat ik in aanmerking zou moeten komen voor een vergoeding eigen bijdrage tegemoedkoming
in de kosten.
medicijn gebruik sinds 15 jaar,drie maal daags Lescol tegen cholesterol
drie maal daags Diltiazem (een betablokker)driemaal daags metoprolol
tatraat,(Langwerkend vaat verwijder)daarbij last van astma,en sinds kort
suiker type 2.

ik werd met een wollige brief,afgwezen,een brief waarvan ik de strekking niet begrijp,en kan in beroep gaan.wat ik dan ook zal doen.
mijn aanvraag deed ik in oktober 2008,en febrari 2009 kreeg ik afwijzende beschikking.
hoe ziek moet je zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen?
met vriendelijke groeten.
hans69
eventueel adres beschikbaar

Safetyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2008 10:29

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door Safetyman »

Ik heb de Ziekte van Addison, een zeldzame chronische ziekte
(niet te genezen). Ca. 1200 Nederlanders hebben dit.. Ook ik krijg geen vergoeding, omdat mijn medicijnen niet genoemd worden in het relatief korte lijstje van het MInisterie van Volksgezondheid. Indien dit zo is, weigert het CAK de compensatie te betalen. Ook de Nationale Ombudsman kan
dan niet helpen.

hensbroek
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 mei 2007 19:44

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door hensbroek »

Ik heb ook een afwijzing gekregen voor de vergoeding, terwijl ik als hartpatient iedere dag 4 verschillende pillen slik. Er worden allerlei artikelen genoemd waar ik geen wijs uit kan worden

paolapomper
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:43

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door paolapomper »

Ik heb een erfverlijke cholesterol (FH) ik slik hiervoor ersterol en crestor maar krijg geen vergoeding omdat ze bij het C.A.K. mij gewoon vertellen dat deze medicijnen niet op de lijst voor komen. Ik heb hierover al een bezwaarschrift ik gediend maar ze kunnen mijn gegevens niet vinden.
Ik heb de zorgverzekeraar al om inlichtingen gevraagd en deze zeggen dat de mijn gegevens over 2006 en 2007 ingezonden bij het C.A.K. ik slik deze medicijnen al voor 2006.
Als ik een maal naar de apotheek ga ben ik mijn € 155,00 al kwijt terwijl ik niet om deze ziekte heb gevraagd.

R.H.Bos
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2009 21:15

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door R.H.Bos »

Ik heb ook een afwijzing gekregen en kom niet in aanmerking voor de compensatie eigen risico, dit terwijl ik veel medicijnen gebruik en diabet ben. Verder heb ik bezwaar gemaakt tegen deze afwijzing maar daar kan je verders niets mee want je krijgt als antwoord dat de afwijzing gegrond is.
Mijn medicatie gebrijk is alsvolgt:
Actos - Metformine - Atacand - Ramipril - Lyrica - Acetylsaliclzuur - Metoprololsuc ret t - Losec - Pravasatin - Nifedipine - Promocard en als insuline Novarapid en Lantus.

Nou ondanks dit gebruik kom ik niet in aanmerking voor deze vergoeding dit is mij een raadsel en vraag me af wat je moet gebruiken om wel in aanmerking te komen.

Wie heeft advies.

grant
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2009 21:05

Re: Compensatie Eigen Risico

Ongelezen bericht door grant »

Mijn vrouw is vrijwel haar hele leven arbeidsongeschikt. Ze leidt aan een chronische ziekte die gelabeled wordt als Ehlers Danlos.

Niet erg bekend dus voor de geinteresseerden hier een link:
http://www.ehlers-danlos.nl/site/index.cfm

Ze heeft al jaren een rolstoel en een scootmobiel van "de gemeente".
Ze slikt op voorschrift allerlei medicijnen, ik zou zo even de namen niet weten, maar het zijn er een stuk of 10 per dag, waaronder vrij zware reuma dingen.

Wat zien wij gebeuren.

A. Ziektekostenpremie niet meer aftrekbaar (dat was nog meer dan 1000 euro pp vorig jaar)
B. Arbeidsongeschiktheid niet meer aftrekbaar (850 euro vorig jaar)
C. Chronische ziekte niet meer aftrekbaar (idem, 1 van de 2 mocht ze aftrekken)
D. Eigen risico voor iedereen (150 euro voor eigen rekening)
E. De schamele 47 euro die dit moet "verzachten" wordt niet uitgekeerd.

Dit betekent gewoon een gigantische achteruitgang, snapt niemand dit?
Het wordt tijd dat het hele plaatje in ogenschouw wordt genomen. Belasting/Ziektekosten/Eigen Risico.

For ever arbeidsongeschikt verklaard, op een leeftijd dat ze geen uitkering kon krijgen (te jong en WAJONG bestond toen niet), zij mag niet werken, dus een happy werkend stel zullen wij nooit zijn. Modaal inkomen is dan al bijna onmogelijk volgens de rekenmeesters.

Wij redden het voorlopig wel, gewoon net als anderen interen op spaargeld en ik probeer geld te verdienen.
Maar wat gebeurt er als je geen spaargeld hebt? En wat gebeurt er met ons als dit zo blijft doordenderen?

Wat is het volgende? Stel we willen verhuizen, krijgt mijn vrouw nog wel de rolstoel en de scooter? Zonder dat komt ze buiten nog geen 20 meter ver en kan ze geraniums water geven.

Het begon met oneigenlijk gebruik, mensen die zonodig een bril als "chronisch ziekte" opvoerden. Doe daar wat aan zou ik zeggen, maar op deze manier wordt een groot aantal mensen die er niets aan kunnen doen in de goot gegooid.

Gesloten