LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkicken Seresta

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.

Hoe lang duurt het om af te kicken van gemiddeld 8 Seresta's per dag?

Peiling eindigde op 19 mar 2009 01:21

Ruim een jaar
2
67%
Een jaar
0
Geen stemmen
Half jaar
0
Geen stemmen
Een paar maanden
1
33%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Fonsie35
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2009 00:54

Afkicken Seresta

Ongelezen bericht door Fonsie35 »

Beste allemaal,

Ik ga proberen in het kort op te tikken wat me dwars zit en met welke vragen ik rond loop...

Mijn moeder slikt al 30 jaar die pokke Seresta. Voorgeschreven waren er 4 per dag. Zij heeft daar al die jaren zelf de controle over gehad. Inmiddels is zij een vrouw van 74. Heeft toch best een hoop in haar leventje meegemaakt. Dus is er ooit niet voor niks aan begonnen denk ik. Trouwens wel vreemd dat de huisarts haar al die jaren gewoon door heeft laten slikken. Afin... Vorig jaar oktober merkte mijn ene broer op dat zij veel meer van die rommel begon te slikken. Zij is licht dementerend (Al heb ik het idee dat het door de medicijnen komt) en vergat soms dus dat ze al een pilletje had ingenomen. Mijn broer heeft toen die medicijntas meegenomen en haar de pilletjes gegeven voor 1 hele week. Na 4 dagen waren die al op. Dus zijn vermoedde was dus juist. Huisarts ingeschakeld en zo is het balletje gaan rollen. Zij was boos, verdrietig, down en angstig. We hebben haar op een gegeven moment toch het voordeel van de twijfel gegeven door het weer te proberen. Zij faalde... Inmiddels komt er van de Carijn 4 maal daags iemand langs om haar de medicijnen te geven. Ze is al best een lange tijd depri en heeft het steeds over een misselijk en zenuwachtig gevoel in haar maag/buik. Ze belt me veel en begint aardig aan me te hangen. Ik woon buiten de stad en heb mijn eigen gezin waar ik ook voor moet zorgen. Ze durft op dit moment ook de straat niet echt alleen op, terwijl ze voorheen altijd een lekker kopje koffie ging drinken ergens en haar boodschapjes gewoon deed. Soms heeft ze een goede dag ertussen zitten. Al is dat de laatste 3 weken extreem. Ze vind het zelf vreselijk en zou het liefst van die rommel af willen. Ik zou het ook graag willen, omdat ik het idee heb dat ze dan weer veel helderder is en niet zo vergeetachtig. Zal een combi zijn van ouderdom en die ****. Nu is mijn vraag... Heeft het voor haar nog wel zin om dit door te moeten maken? Want hoe lang gaat dit verhaal duren...? Er gaat wel eens iets door me heen vanne ach laat ze die laatste jaren maar gewoon door slikken dan hoeft ze dit niet door te maken. (Als ik in haar oogjes kijk zie ik het verdriet, mijn mams is ook maar alleen thuis) Ik lees verhalen van mensen die verslaafd zijn aan die seresta, maar dan op een dosis van 15 tabletten per dag, zo erg is het dus niet. Als ik het in kan schatten, heeft ze toen ze nog zelf de controle had zo'n 7 a 8 tabletjes per dag genomen. Nu krijgt ze er standaard 4 per dag. Dus is ze een vorm van aan het afkicken. Kan iemand mijn vragen beantwoorden? En hoe nu verder?

Met vriendelijke groet,

Rachel

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Afkicken Seresta

Ongelezen bericht door Da silva »

@ Fonsie
Het is logisch dat de spanning weer terugkomt,dit gebeurt n.l. altijd wanneer je na lang gebruik stopt of afbouwt met Seresta of een andere variant uit deze groep,dit noemt men rebound en is tijdelijk maar heel vervelend.
Ik weet niet of de huisarts hier bij betrokken is,maar van 8 naar 4 in 1 keer is veel te snel,Seresta dient langzaam en in overleg met een arts (liefst psychiater) afgebouwd te worden.
Het kan zijn dat de depressieve gevoelens door het gebruik van Seresta komen en na het stoppen weer af zullen nemen,mocht dit niet zo zijn dan zou je terug kunnen gaan naar de arts (liefst psychiater) om te overleggen of andere medicatie gewenst is,Seresta werkt niet tegen een depressie.
Succes met alles.

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: Afkicken Seresta

Ongelezen bericht door bia »

Fonsie35


Het afbouwen van tranquillizers uit de benzodiazepine groep is vrijwel zonder begeleiding geen haalbare kaart tenzij U moeder ondersteuning krijgt dmv een ander medicament (tijdelijk Paroxetine 20mg ook wel Seroxat genoemt)

Het halveren van de dosering bij U moeder is volkomen tegen alle regels in men behoord Oxazepam (Seresta) met beleid af te bouwen 5mg per maand of per kwartaal maar absoluut niet te halveren dit is volkomen uit den boze, zeker zonder begeleiding dit werkt alleen maar averechts.

Als U moeder bijna klaar is met de afbouw kunt U de Seroxat halveren naar 10mg en zo nodig tijdelijk aanhouden.

Veel sterkte toegewenst.

Gesloten