LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ahem
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2008 11:42

Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Ahem »

Deze week verzochten twee conducteurs mij hen mijn kortingskaart te overhandigen 'om te scannen'. Langzaamaan wordt chipkaart met stille trom ingevoerd.

Op mijn verzoek heeft de tweede conducteur mij geduldig uitgebreid laten zien wat er gebeurt: de PDA van de conducteur scant de RFID chip op de chipkaart en verifieert online met de database van de NS de geldigheid van de kaart (of je geen betalingsachterstand hebt). Hierbij wordt ook de lokatie op het baanvak en het tijdstip geregistreerd.
Bij dit scannen van de kortingskaart worden dus reisgegevens vastgelegd: je identiteit en tijd en plaats worden bij de NS bekend. Het is niet duidelijk, noch kan worden gecontroleerd of die gegevens worden bewaard.

Weigering om de kaart te laten scannen, met een beroep op de privacy, betekent 'hindering van de uitoefening van de taak van de controleur.'

Het lijkt me interessant om te kijken wat er gebeurt als je weigert om je kaart te laten scannen.

In 2006 maakte het CBP (College Bescherming Persoongegevens) nog bezwaar tegen de wijze waarop de NS de registratie van reisgegevens heeft geregeld.
http://digitaalbestuur.nl/nieuws/colleg ... -chipkaart
Maar in 2008 weigerde het CBP op te treden op verzoek van een klager: http://weblog.leidenuniv.nl/media/blogs ... -04-08.pdf

Wat moet er in godsnaam gebeuren wil iemand hier eens serieus aandacht aan besteden?
Laatst gewijzigd door Ahem op 11 mar 2009 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door nanah »

Eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Er lijken me belangrijkere dingen om je druk om te maken :-S Ik vind het juist best goed dat een bedrijf weet hoe ik me als klant gedraag, zodat ze daarop kunnen anticiperen middels bijv. een bepaald aanbod, als je bijvoorbeeld altijd hetzelfde traject reist.
Je moet niet onderschatten hoe waardevol dergelijke informatie voor een bedrijf is; hoe beter je weet hoe je klanten zich gedragen, des te beter kun je hen bedienen.

Zou handig zijn als ze straks met die gegevens vergoedingsaanvragen voor vertraging gaan checken; hoef je de kaartjes in ieder geval niet meer op te sturen... :D

Ahem
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2008 11:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Ahem »

Nanah ziet het probleem niet zo en vraagt zich af waar ik mij druk over maak, maar neemt gek genoeg wel de moeite om de gebruikelijke argumentatie van de data-mining marketeers vakkundig op te dreunen.

Zeg, Nanah. Werk je soms bij de NS of een aan de OV chipkaart gerelateerde organisatie? Het lijkt er wel op. Geen zichzelf respecterende burger lepelt deze onzin belangeloos op.

Het grijsgedraaide verhaal over de heilzame voordelen voor consumenten is natuurlijk een retorische dekmantel om de aandacht af te leiden van het blote commerciële feit dat grote bedrijven natuurlijk niet investeren in dit soort technieken om u en mij een plezier te doen, maar om hun eigen rendement en efficiency mee te optimaliseren. Nanah zegt het goed: "Je moet niet onderschatten hoe waardevol dergelijke informatie voor een bedrijf is."
Met het maken van winst is op zich niks mis, maar wel als dat ten koste gaat van elementaire burgerrechten, privacy en persoonlijke integriteit.

Ik wil geen 'bepaald aanbod' ontvangen of 'beter bediend worden' door de NS, ik wil dat men mijn reet van A naar B transporteert volgens de dienstregeling en het overeengekomen tarief. Meer niet.

Als mensen liever hun persoonlijke integriteit inleveren dan een envelop dichtlikken en naar de brievenbus lopen moet men dat zelf weten. Maar in een fatsoenlijke samenleving is dat een kwestie van persoonlijke keus, en dat is het nu niet. Dat is het probleem.

Duidelijk, Nanah?

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door nanah »

Zeg, Nanah. Werk je soms bij de NS of een aan de OV chipkaart gerelateerde organisatie? Het lijkt er wel op. Geen zichzelf respecterende burger lepelt deze onzin belangeloos op.
Haha, ik was even vergeten dat zodra er ook maar een positief woord genoemd wordt over een bedrijf, je er meteen werkzaam bent :shock:

NEE, ik werk niet bij de NS :D
Maar net als ieder commercieel bedrijf kunnen zij de markt beter bedienen door bepaalde info. Hoe beter de markt bediend wordt, des te beter wij bediend worden. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Ahem
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2008 11:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Ahem »

Ach, naieve Nanah. Leef lekker verder in die droomwereld waar bedrijven louter en alleen voor het plezier, welzijn en gemak van hun klanten bestaan. Wel eens van aandeelhouders gehoord? Lees eens een krant. Of een boek.

Je argument is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Ik kan jou qua intellect prima bijbenen denk ik zo. Maar ik heb nieuws voor je: er is een verschil tussen iets begrijpen en het ergens mee eens zijn.
Voor alle duidelijkheid: in mijn geval heb je te maken met de tweede mogelijkheid.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door nanah »

Leef lekker verder in die droomwereld waar bedrijven louter en alleen voor het plezier, welzijn en gemak van hun klanten bestaan.
Uhm, hoe kom je daarbij?

Qua boeken kom ik eigenlijk niet verder dan mn Nima boeken. Blijkbaar niet voldoende...

Misschien moet jij je inlezen in wat een commercieel bedrijf is, en wat marketing inhoudt. Gezien je grote intellect, hoef ik je vast niet te vertellen dat aandeelhouders niet blij worden wanneer een markt niet op de juiste manier bediend wordt...

diadino
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jan 2005 11:01

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door diadino »

en toch ahem,
kan ik me beter vinden in wat nanah zegt dan in jou woorden.
je moet het ook eens in een groter kader zien.
laten we het eens over de aloude strippenkaart hebben.
op dit moment kan ik een strippenkaart kopen in maastricht en gebruiken in groningen, naar wie moet dan de opbrengst van die strippenkaar gaan?
naar diegene die hem verkoopt of naar diegene die het daadwerkelijke vervoer verzorgd.
nu gaat de opbrengst nog op de grote hoop en wordt er een verdeelsleutel over uitgestrooit en krijgt ieder OV-bedrijf zijn portie.
met de OV-chipkaart is die verdeling vele malen makkelijker, want je weet precies hoeveel euro er op een bepaald traject binnen komt en het bedrijf krijgt dus het geld voor de door hem geleverde dienst.
en lang niet alle OV-chipkaarten zijn persoonsgebonden, je kunt ook een anonieme kaart nemen als je dat wilt, hoewel een persoonsgebonden kaart wel iets meer voordelen in het gebruik heeft.

maar als je dus perse niet wilt dat ze weten wie je bent, dan kun je altijd nog reizen, bern alleen bang dat je dan niet met een kortingskaart kunt werken helaas.

en ja, ik werk bij een OV bedrijf, maar dat hoeft geen belemmerinbg te zijn voor een antwoord (er worden hier in het bedrijf echt wel fouten gemaakt, maar gelukkig merk je die niet allemaal op :-) )

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door anita1971 »

De kaart word gecontroleerd omdat ie 2 JAAR geldig is en men zo controleerd of de kaart wel betaald is.

Ik ben overigens een WAO-er hoor, dus werk niet bij de ns.

Ahem
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2008 11:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Ahem »

@diadino

Het principiele punt is hier de afweging van belangen van de individuele burger/reiziger/consument enerzijds, en de belangen van het bedrijf anderzijds.

Wat jij 'het grotere kader' noemt, is feitelijk het belang van het de vervoersbedrijven. Dat betekent niet dat ik het nauw zie.

Ik snap wel jouw punt met betrekking tot de financiering van de strippenkaart. Maar dat betekent niet zonderweer dat bedrijven daarom de belangen van individuele burgers onergeschikt zouden mogen maken aan hun eigen administratieve problemen.
Ik zie niet in waarom de vervoersbedrijven er niet in zouden kunnen slagen hun administratieve en financiële kwesties zelf op te lossen zónder de belangen van individuele burgers te schaden. Dat is geen noodzakelijk oorzaak en gevolg.

Tenslotte maak ik bezwaar tegen de weergave als ware het een voldongen feit dat reisgegevens zouden moeten worden geregistreerd op een persoonlijke kaart. Dat is namelijk niet noodzakelijk, dat is een technisch/organisatorische en commerciele keus van de vervoersbedrijven. Het is niet een kwestie dat dat niet kan. Natuurlijk kan dat wel.

Laten we het helder houden. Ik maak geen bezwaar tegen de invoering van de OV chipkaart als zodanig, noch tegen controle dat ik netjes betaal, maar tegen de vastlegging van mijn reisgegevens.

De voordelen van de kaart (met name voor de vervoerders) zijn evident, maar het is daarom nog niet redelijk te stellen dat het schaden van fundamentele individuele burgerrechten daarom gerechtvaardigd is.

diadino
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jan 2005 11:01

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door diadino »

@ahem
jij gaat er dus bij voorbaat al vanuit dat er "misbruik" gemaakt zal worden van jouw reisinformatie.
en je reisgegevens hoeven toch helemaal niet op je persoonlijke kaart te worden geregistreerd, het enige wat daar op staat zijn je abonnementen. als je de kaart gebruikt om mee te betalen voor de rit, dan worden die betaalgegevens diezelfde dag nog automatisch overgezet naar de centrale computer, zodat het geld binnen is bij het bedrijf.
iedere dag weer worden alle gegevens van chipkaarten opnieuw in de boordcomputer ingeladen, zodat deze kan zien of een kaart geldig is, persoonsgebonden of anoniem.

@anita1971,
dan mogen ze mijn kaart nog lang controleren, want daar staat geen datum op tot wanneer hij geldig is, maar daar staat een datum op vanaf wanneer hij geldig is, in mijn geval vanaf 2005 en 2007(ik heb er 2 :-) )

Ahem
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2008 11:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Ahem »

@ diadino
Nee ik ga niet van misbruik uit. Maar dat is beneven de kwestie. De stelling dat je als je niets te verbergen hebt het ook niet erg is dat er geregistreerd word gaat voor mij niet op. Ik ben van mening dat reisgegevens, noch andere persoonsgebonden gegevens van burgers niet geregistreerd dienen te worden, tenzij die expliciet toestemming daarvoor geven.

Dat is nu niet het geval, ik geef geen toestemming en toch gebeurt het. Dat is de omgekeerde wereld.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Beste topicsteller...

Hoe denk jij hoe er kosten worden afgeschreven van jouw chipkaart. Spreekt voor zich dat die gegevens zichtbaar zijn, maar deze zijn dan alleen om de gemaakte reis te incasseren. Zonder deze gegevens zou je volledig of gedeeltelijk gratis kunnen reizen en dat kan natuurlijk niet. Deze gegevens worden na gebruik opgeslagen om bij eventuele klachten te kunnen zien of de rekening wel of niet klopt.

Rest van de gegevens worden niet opgeslagen. Naar mijn inzien heb jij een persoonlijke kaart en ja dan weet je genoeg. Deze staat op naam en onder die naam worden de gegevens opgeslagen, maar nogmaals deze gegevens dienen uitsluitend om het juiste bedrag te controleren en dus of je neit verder reist dan je mag etc etc etc. Bij een strippenkaart werkte het precies eender. Echter in dit geval is het nog beter te checken door de controleur en dus zwartrijden wordt moeilijker. Daar gaat de essentie van zo'n kaart ook heen. Heb je een niet persoonlijke kaart dan worden deze gegevens opgeslagen onder je kaartnummer.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door anita1971 »

Diadino, er staat bij mij toch echt wel op geldig tot ??-??-2012, het is dus langer als twee jaar maar ik heb begrepen dat je iedere twee jaar een verzoek tot een nieuwe foto toezenden krijgt..........

Enne, ik heb niets te verbergen, ze mogen alles van me weten, behalve mijn pincode :lol: :lol:

diadino
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jan 2005 11:01

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door diadino »

hoi anita,

de mijne hebben echt een vanf datum, maar dat zal wel liggen aan het soort kaart (medewerkerskaart). mijn vrouw heeft er eentje van de NS (kortingskaart) en die heeft een geldigheid tot 20-01-2014.
blijkbaar heeft ieder bedrijf zijn eigen termijn van geldigheid.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik heb een kortingskaart van de NS.... :lol: :lol:

Een hartelijke groet,

Anita

stapas
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:30

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door stapas »

Ahem, je raakt hier een belangrijk punt aan, waar ik me zelf ook ernstige zorgen over maak. Men mag controleren of mijn voordeelabonnement geldig is, en ik begrijp dat daarvoor persoonsgegevens nodig zijn (Het abonnement is persoonlijk). (Let op: het gaat hier dus niet om automatisch betalen via OV chip, of zelfs maar om een gewoon abonnement, ik heb enkel een voordeelabonnement)
Maar het is niet nodig om ook reisgegevens op te slaan tijdens de controle. Dit is een disproportioneel gebruik van informatie. Dit laat namelijk toe om gegevens die werden verzameld voor controle ook te koppelen aan mijn reisgegevens. Dit is onnodig, en het zou me niet verwonderen dat het onwettig is. On criticasters voor te zijn: Ja, ik heb heel veel te verbergen. Als ik me per trein van A naar B verplaats hoeft men mijn persoonlijke reisgegevens niet bijhouden.

Ahem, je lijkt op de hoogte: Weet jij toevallig of de NS ook rekeningnummers koppelt aan de aard van de aangekochte producten (bv als je pint om een enkel ticket te kopen - hiermee kan men perfect mijn reisgedrag aan mijn identiteit koppelen) - ik weet dat het technisch kan, zou het ook (stiekem) gebeuren?

Overigens heb ik ooit de informatie opgevraagd ivm de anonieme OV chipkaarten: als je pint, ben je uiteraard niet anoniem, want men kan het nummer van de opgeladen kaart koppelen aan je pinpas. Maar zelfs als je de chipknip gebruikt, wordt er een registratie gemaakt die technisch is te koppelen aan je identiteit (dit wel enkel via de bank)> Dus enkel cash betalen of met een anonieme chipknip werken laat je toe om anoniem te reizen op tram en metro

rvanderh
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2009 15:40

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door rvanderh »

Beste Ahem,

Je raakt hier een heel goed punt. Ook ik heb van alles te verbergen en zie geen enkele reden waarom de NS mijn reisgegevens nodig heeft om te controleren of mijn kortingskaart wel geldig is. Bovendien heb ik daar op geen enkele manier toestemming voor gegeven. Mijn kortingskaart wordt al jaren per automatische incasso betaald en ik kreeg tot voor kort ieder jaar een nieuwe kaart waar zichtbaar de geldigheidsdatum op stond. Ik heb er niet om gevraagd dat dit vanaf een bepaalde (mij onbekende) datum dit kennelijk via een scan moet gebeuren. Ik ben in ieder geval niet door de NS van deze wijziging in haar beleid op de hoogte gesteld en ben hier zeker niet mee accoord gegaan, ook niet stilzwijgend.

Vorige week wilde een conducteur mij voor het eerst 'scannen', hetgeen ik met een beroep op mijn recht op privacy geweigerd heb. De conducteur stond mij vriendelijk te woord en betoogde dat mijn verkeersgegevens niet in de systemen van de NS werden opgeslagen. Ik betwijfel dat ernstig. Ik ga nu in ieder geval een brief aan de NS sturen met de vraag welke gegevens zij over mij opslaan bij het scannen van mijn kortingskaart.

Toen ik mijn kaart niet wilde scannen zei de conducteur dat hij mij dan een boete moest geven wegens het 'reizen zonder geldig vervoersbewijs'. Ik ontkende dit door mijn vervoersbewijs en kortingskaart nogmaals zichtbaar te tonen. De conducteur betoogde dat het niet toestaan van scannen gelijk staat aan 'het reizen zonder vervoersbewijs' en begon toch een boete uit te schrijven. Vervolgens vroeg hij om mijn legitimatie, die ik weigerde te geven omdat ik van mening was dat ik geen overtreding begaan had. De volgende stap was geweest dat ik door de conducteur aan de spoorwegpolitie zou worden overgedragen. Vanwege tijdnood heb ik hier maar even vanaf gezien en heb toch mijn legitimatie laten zien.

Ik ben nu van plan de boete niet te betalen en de zaak voor de rechter te laten komen. Laat even weten als je mij wilt helpen bij het opbouwen van mijn dossier of anderzins op de hoogte wilt blijven.

Vriendelijke groet, Rik ([email protected])

JKME
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2009 08:16

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door JKME »

Over het al dan niet opslaan en analyseren van gegevens die gerelateerd kunnen worden aan een natuurlijke persoon, wel die discussie is gesloten. Wij (de nederlandse bvevolking) zijn erin geluisd. Met wie wij bellen, emailen, waar wij ons bevinden (mobiele telefoon, auto kenteken opslaan en OV Chipkaart) is bekend bij ''de instanties''. M'n zegt: "Ik heb niets te verbergen" totdat het moment komt dat je in de WW zit en er een bepaling is dat je 8 uur per dag thuis moet zitten om beschikbaar te zijn voor werk. De systemen melden dat je met de auto of Openbaar vervoer gereisd hebt, of jouw mobiele operator meldt dat je op plaats x was. Met andere woorden niet thuis, en hoppa jouw WW uitkering wordt gekort. In Amsterdam worden per dag teinduizenden kentekens gefotografeerd (parkeer beheer), diverse politie korpsen fotograferen kentekens, telefoon en internet operators sturen iedere dag jouw belgegevens nar de overheid, Airmiles kaarten registeren precies wanneer en wat je koopt. Bibliotheken registeren welke boeken je leent c.q. leest. Nedrland staat bovenaan de lijst van landen waar het meest telefoongesprekken worden afgeluisterd. Electronisch patienten Dossier? Kind Dossier? Burger Service Nummer (mooie naam he?). Om terug te komen op de OV Chip kaart, dit wordt net zo'n fiasco als alle andere door de overheid geregistreerde projecten (Betuwelijn, Noord-Zuid, paspoort affaire, C2000, Tunnels A73, verdweneen miljoenen Noord-Holland en elders. Emigreren mag een oplossing zijn, echter toen ik enige jaren naar Zuid Amerika ging kwam de eerste brief die ik ontving uit Heerlen (ja je raad het al: een blauwe enveloppe). Slaap zacht.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door Machtold »

Helemaal eens met TS!

Zelfs al heb je geen ene r**t te verbergen, dan hebben overheden er niets mee te maken waar je je op een bepaald tijdstip bevindt!
Nog even en anoniem reizen kan alleen nog maar als je naakt rond gaat lopen...
tot de overheid iedereen verplicht zich te laten chippen....

macadamia
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jan 2010 10:08

Re: Reisgegevens NS kortingskaart houders nu al geregistreerd

Ongelezen bericht door macadamia »

Ik vind het heel zorgwekkend. Wij zijn straks echt overal te vinden. Openbaarvervoer, straks in de auto, paspoort met vingerafdruk. Ik vind het eng en benauwd bijna oost-duits.
Ondanks dat het over deOV jaarkaart gaat.

Gesloten