Enexis, Stedin en Oxxio kampen met defecte digitale gasmeters23 januari 2009
AMSTERDAM (Energeia) - Stedin, Enexis en Oxxio stuiten op problemen bij hun digitale gasmeters. Enkele exemplaren blijken een klein lek te hebben. Volgens de netbeheerders is er geen reden voor paniek, en dreigt er geen direct gevaar voor de bezitters van zo'n slimme meter. De drie bedrijven blijken verschillend om te gaan met het probleem.
Loek de Lange van Enexis legt eerst het probleem uit. Zonder heel diep op de techniek in te gaan spreekt hij van balgjes, schroefjes en kabeltjes in de digitale gasmeter die wordt geplaatst in nieuwbouwhuizen en in bestaande woningen van klanten die daarom vragen. Een schroefje blijkt nu bij enkele meters niet helemaal goed te zijn vastgedraaid, waardoor een klein beetje gas kan weglekken. Van de 10.000 geplaatste meters is dat probleem tot nu toe bij 12 meters ontdekt.
Enexis tipte vervolgens Stedin en Oxxio. Bij Stedin gaat het volgens woordvoerder Cor de Ruijter om 4.500 meters, Richard Spaans van Oxxio meldt 7.000 geplaatste meters van dit type. Om welk type van welke fabrikant het gaat, wordt door de netbeheerders in het midden gelaten.
De reactie van Stedin op dit voorval is het uitvoerigst. Het voormalige Eneco Netbeheer vervangt alle 4.500 gasmeters voor nieuwe, en stuurt de 'defecte' serie terug naar de leverancier. De Ruijter vindt dat de juiste werkwijze uit het oogpunt van "kwaliteit" en "veiligheid".
Volgens De Lange is van een veiligheidsrisico geen sprake. "Als er een dreigend gevaar zou zijn, zouden we daar heel eerlijk in zijn." Alleen als de meter in een niet-geventileerde meterkast zou hangen, en er zou maandenlang gas lekken, zou misschien een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan, aldus de zegsman van het voormalige Essent Netwerk.
Enexis gaat ook alle gasmeters vervangen, maar pakt het iets anders aan dan Stedin. De geplaatste meter wordt weliswaar weggehaald, en vervangen door een ander, maar de weggehaalde meter wordt vervolgens door Enexis gecontroleerd. Als de gasmeter in orde wordt bevonden, dan kan hij weer ergens geplaatst worden ter vervanging van een nog niet gecontroleerde meter. Anders is het volgens de Lange "kapitaalvernietiging".
Oxxio gaat volgens Spaans alle meters van het betreffende type controleren. Dat gebeurt bij de klante ter plaatse, er wordt volgens de woordvoerder in eerste instantie niets vervangen -tenzij een defect wordt gevonden. Maar op een later tijdstip is het volgens Spaans wel de bedoeling dat Oxxio alle meters "uit voorzorg" vervangt.
Copyright©, Energeia, 2009 www.energeia.nl
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DEFECTE DIGTALE GASMETERS STEDIN, ENEXIS EN OXXIO.
Re: DEFECTE DIGTALE GASMETERS STEDIN, ENEXIS EN OXXIO.
Ja, hier hadden ze ook zo'n intelligente meter opgehangen.
Het merk is overigens Landis+Gyr.
Het meest frapante vond ik dat we in de 2 maanden dat we die gasmeter hadden hangen, ons gasverbruik ruim 2x zo hoog was dan voorheen!! Nu hebben ze ém (idd volgens de brief vanwege een zogenaamd gaslek) weer teruggewisseld voor een ouderwetse mechanische meter en voila, ons gasverbruik is weer normaal! (niets met de buitentemperatuur te maken, we houden het stipt bij).
De installatie monteur van Stedin die de meter weer omwisselde zei dat hij die klacht al bij meerdere mensen gehoord had.
Dus ik vermoed sterk dat die zogenaamde gas lekkage verzonnen is om het meter probleem te verdoezelen!!
Het merk is overigens Landis+Gyr.
Het meest frapante vond ik dat we in de 2 maanden dat we die gasmeter hadden hangen, ons gasverbruik ruim 2x zo hoog was dan voorheen!! Nu hebben ze ém (idd volgens de brief vanwege een zogenaamd gaslek) weer teruggewisseld voor een ouderwetse mechanische meter en voila, ons gasverbruik is weer normaal! (niets met de buitentemperatuur te maken, we houden het stipt bij).
De installatie monteur van Stedin die de meter weer omwisselde zei dat hij die klacht al bij meerdere mensen gehoord had.
Dus ik vermoed sterk dat die zogenaamde gas lekkage verzonnen is om het meter probleem te verdoezelen!!
Ik ben super benieuwd hoe het teveel en dus niet door de consument verbruikte maar weggelekte gas (door een manko in de meter)gecompenseerd gaat worden.
Niet denk ik.
Hebben ze een mooi excuus voor.
Hebben ze een mooi excuus voor.
Een familielid van mij overleed in december 2008. De (bejaarde)woning werd opgeleverd aan de woonco op 16 januari. Volgens Oxxio heeft een onbewoonde woning in 2 weken tijd 130 m3 gas verbruikt!! Hoe kan dat nu?? Er werd niet gekookt, niet gewassen of gedoucht, de verwarming laag. (15graden) en toch een gasverbruik van 130 m3 in 2 weken tijd.
Oxxio gaat uit van de meterstanden. Die zijn dus volgens de meters ingevuld.
Kan je hier nog iets aan doen?
Oxxio gaat uit van de meterstanden. Die zijn dus volgens de meters ingevuld.
Kan je hier nog iets aan doen?
-
- Contacteer:
Beste Sandy 123,
Uw forumbericht van 12 maart jl. maakt duidelijk dat u het niet eens bent met aan uw overleden familielid gerichte facturen voor de levering van gas. Graag zou ik de situatie voor u willen uitzoeken. Ik verzoek u daarom vriendelijk mij uw klant- en telefoonnummer door te geven via [email protected], zodat ik snel contact met u kan opnemen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Medewerker van Oxxio
Uw forumbericht van 12 maart jl. maakt duidelijk dat u het niet eens bent met aan uw overleden familielid gerichte facturen voor de levering van gas. Graag zou ik de situatie voor u willen uitzoeken. Ik verzoek u daarom vriendelijk mij uw klant- en telefoonnummer door te geven via [email protected], zodat ik snel contact met u kan opnemen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Medewerker van Oxxio