Heb toevallig 2 weken geleden ook een systemat keuken gekocht bij Brugmans (DMG).
En ik kan je wel vertellen dat het heel erg de moeite loont om flink te handelen.
Ik moet je wel zeggen dat handelen bij mij met de paplepel is ingegoten, maar je moet zeker niet bang zijn!
Onze keuken had ook een 'adviesprijs' van ruim € 23.000,- na het optellen van alle onderdelen.
Uiteraard maken ze hier een nettoprijs van na het aftrekken van een standaard 'korting'. Deze prijs kwam neer op ca. € 17.000.
Zelf hadden we een budget van € 10.000 uitgetrokken. (uiteraard hadden we dit niet verteld). Na lang wikken en wegen kwamen we tot een prijs van € 13.800 euro (ex montage).
Uiteindelijk wel ons budget op tafel gelegd en gezegd dat dat de prijs was die we er voor wilde betalen en niets meer.
Zij vertelde meteen dat we voor dat bedrag absoluut niet de gewenste keuken konden kopen. (ook niet bij een ander) Na veel over en weer gehandeld te hebben en voorstellen van consessies (ivm mogelijkheid tot prijsverlaging) kwamen we er gewoon niet uit.
We zijn toen gewoon opgestaan en na 3,5 uur naar huis gegaan. Je kon gewoon merken dat zij dat heel jammer vonden en dat ze verwacht hadden dat we er wel uit zouden komen. (inmiddels waren er namelijk al 2 verkopers bij ons geweest, waaronder de bedrijfsleider)
Bij het verlaten van de winkel zei de verkoper nog dat het aanbod nog tot zondag bleef staan (ivm de keuken 10-daagse die ze hadden.....whatever)
Op onze beurt zeiden wij ook dat ons voorstel (€ 10.000 incl. plaatsing) ook bleef staan en niet tot zondag, maar net zolang ze wilde

De volgende dag werden we al gebeld of we toch niet nog een keer om de tafel konden gaan zitten.
Nogmaals naar de showroom gegaan en wederom de poot stijf gehouden!
Uiteindelijk gingen ze toch overstag en konden we de keuken kopen voor € 10000 (incl. plaatsing + aansluiten!).....
Wat ook meespeelde was waarschijnlijk het feit dat er beide dagen niemand in de winkel was tijdens ons gesprek en dit terwijl er een speciale aktie 10-daagse liep waardoor ze eigenlijk veel klanten hadden verwacht. Ze wilde denk ik toch behoorlijk graag toch nog een target halen.
Wel moet ik zeggen dat het onderhandelen zakelijk, maar zeker niet onprettig verliep. Alle verhalen over DMG die ik hier gelezen heb zijn voor mij dus niet van toepassing geweest.
Mischien ook wel omdat ik zelf behoorlijk zakelijk ben en het niet schuw om me hard maar fair op te stellen.
N.B.
Het gaat om een Systemat hoogglans keuken (u-vorm, totaal ca. 7,5m met spoel(schier)eiland en tweezijdige kastjes). Greeploos.
Apparatuur van AEG. Behalve de afzuigkap, deze is van Miele (glas da289). Zwart marmerlook composiet blad (dikte 4 cm)
Al met al heb ik er een goed gevoel over en dat is voor mij het belangrijkste!