LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na een jaarcontract, een halfjaar contract... Mag dat?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
ThisIsMe

Na een jaarcontract, een halfjaar contract... Mag dat?

Ongelezen bericht door ThisIsMe »

Ik werk nu anderhalf jaar bij een bedrijf. Begin maart loopt mijn jaarcontract af. Vandaag heb ik een gesprek gehad, wat eigenlijk nu pas vragen bij me oproept. Ze willen mijn contract maar met een half jaar verlengen, en de eerste drie maanden ervan zijn proeftijd. Als ze na die drie maanden niet tevreden zijn, heb ik nog drie maanden om een andere baan te zoeken. Mag dat wettelijk gezien wel? Niet dat ik er iets tegenin kan/ga brengen, aangezien ik dan hoogstwaarschijnlijk mijn baan helemaal wel vaarwel kan zeggen, maar ik wil het toch wel heel erg graag weten. Om een stok achter de deur te hebben missschien wel, want je weet maar nooit in deze periode.

seagoing racer2

Re: Na een jaarcontract, een halfjaar contract... Mag dat?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

je mag 3 contracten voor bepaalde tijd krijgen. Dit is dus het laatste contract, hierna kan alleen nog maar onbepaalde tijd.

Je hebt gelijk als je denkt dat het hiermee wel zal stoppen. Gezien de voorgeschiedenis lijkt het erop dat je werkgaver na 6 maanden met een verse kracht het traject van 3 contracten opnieuw wilt starten.

Als je werkzaamheden niet veranderen is een proeftijd overigens onredelijk. De werkgever moet inmiddels wel weten wat je waard bent. Sowieso is drie maanden proeftijd ook niet in orde.

Enfin, mocht je in je "proeftijd" ontslagen worden dan kan je met succes dit aanvechten en nakoming van het volledige contract vorderen
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 14 mar 2009 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

marieke2407

Ongelezen bericht door marieke2407 »

ik moet mijn voorganger helemaal gelijk geven.

sommige doen ook ,van ga ergens anders 3 mnd werken en kom dan terug.
iemand die ik ken doet dat zelf,die heeft ooit zo'n goede goede handdruk gehad die kan een sebatecal veroorloven per 3 jr van 3 mnd...en dat gaat ie in jun weer doen en komt dan na 3 mnd weer terug ,wil niet in vaste dienst..

het is logisch met de huidige omstandigheden dat het bedrijf voorzichig is...en je kan je idd voorstellen dat het straks over is...
mits ze zeggen vast dienst maar dat denk ik niet...
ik krijg het idee dat ze nu met die 3 mnd proeftijd een veiligheids clause voor zich zelf hebben ,van als het de komende 3mnd slecht gaat dan kan ie gelijk weg en zo niet dan is het nog maar 3 mnd.
als ik jou was,zou ik vast gaan kijken voor wat anders....want afwachten...dan gebeurd er niks...
maar zo en zo mag het volgens mij idd niet die proeftijd en helemaal niet zo lang!
zou daar eens ergens na vraag bij doen,cwi ofzo..weet ik veel het heet nu anders...
groetjes marieke2407

astridscholtens

Ongelezen bericht door astridscholtens »

Als je in je eerste contract al een proeftijd had, mag er in het tweede of derde geen proeftijd meer staan. Volgens mijn ervaring is het ook zo dat een volgend contract niet korter mag zijn dan een voorafgaand,. dus als je eerst een jaarcontract had, mag er daarna egeen half jaar contract volgen.

je mag 3 tijdelijke contracten hebben , met een totale looptijd van 3 jaar
daarna ben je automatisch in vaste dienst

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ik snap even iets niet. Je werkt er nu anderhalf jaar, en je jaarcontract loopt af? Heb je eerst een halfjaarcontract gehad dan?
Er mogen inderdaad 3 tijdelijke contracten na elkaar afgesloten worden, maar die moeten wel dezelfde looptijd hebben voor zover ik weet. Indien bovenstaande klopt is uw werkgever dus al eerder in de fout gegaan. Probeer juridisch advies te zoeken, er is een kansje dat u hierdoor nu al een vast contract heeft!

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Barendse,

Er is geen regel die voorschrijft dat de drie contracten voor bepaalde tijd allemaal van gelijke lengte moeten zijn.

Ook is er geen regel die een halfjaarcontract na een jaarcontract verbied

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

@seagoing racer: vandaar ook de aanvulling 'voor zover ik weet' en het advies juridische bijstand te zoeken. Die mensen weten het veel beter dan ik...
Zo te zien heb je gelijk, zie ook deze uitleg over tijdelijke contracten.

Gesloten