LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering levensverzekering

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
mmsa

Uitkering levensverzekering

Ongelezen bericht door mmsa »

Ik had een lening afgesloten via Defam waar een levensverzekering bij afgesloten is bij Reaal (Hollands Welvaren Plus).
Nu is de lening volledig afgelost, kan ik nu de premie van de levensverzekering uit laten keren?
Zoja, zijn daar nog kosten aan verbonden?
Wie kan mij hier verder over informeren?
Bvd.
:?: :?:

sjorsie1982

Re: Uitkering levensverzekering

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Als je verzekerde dood is kan dat. Dan moet je even bellen met hun en allerlei bewijsjes opsturen.

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

Wanneer je het antwoord niet weet, zeg dan niets sjorsie.

Allereest gaat het niet op de premie die wordt uitgekeerd maar om een eventueel opgebouwd kapitaal.

Je hebt verschillende soorten levensverzekeringen.
bv1. Verzekeringen waarbij je een bedrag bij overlijden hebt verzekerd. Deze keren alleen uit in geval van overlijden van de verzekerde gedurende de looptijd. Dit wordt soms gedaan om te zorgen dat de afgeloten lening kan worden afgelost wanneer je komt te overlijden, zodat de nabestaanden niet met een schuld blijven zitten.
bv2 Gecombineerde levensverzekeringen waarbij zowel een bedrag bij overlijden wordt uitgekeerd ( zoals bij vb1) EN waarbij een bedrag wordt uitgekeerd indien de verzekerde op einddatum nog in leven is (kapitaal). Deze zie je vaak bij een hypotheek. Het bedrag wordt dan gebruikt om de hypotheek af te lossen.
Er zijn echter ook persoonlijke leningen afgesloten met een dergelijke constructie.
Beste is om even contact op de nemen met je verzekeringsadviseur en die om toelichting op je polis vragen.

Multi1980

Ongelezen bericht door Multi1980 »

Beste mmsa,

Als ex-werknemer bij een bank die die kapitaalpolis (lees: geen levensverzekering) verkocht waar je het over hebt. Kan ik je zeggen dat je hem uit kan laten keren. Je krijgt dan de opgebouwde waarde uitgekeerd min plus minus €100,- administratie kosten. Je hebt waarschijnlijk aan deze polis, naast de rente van je lening, een bedrag per maand betaald. Uiteindelijk was het bedoeling dat de opgebouwde waarde van deze polis je lening in zou gaan lossen. Ben blij voor je dat je dat op een andere manier gedaan hebt. Waarschijnlijk ga je verlies lopen op deze polis. Vermenigvuldig maar eens het maandbedrag met het aantal maanden dat je betaald hebt. Dit bedrag gaat het waarschijnlijk niet worden, omdat al de Hollands Welvaren polissen verlies hebben geleden. Wanneer je hem wilt afkopen wordt je waarschijnlijk de mogelijk geboden om een adviseur langs te laten komen om de mogelijkheden van de polis te komen bespreken. Mijn advies is om dit niet te doen.

Succes met je keuze.

Mvg,

John

sjorsie1982

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

sorry verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ging over een levensverzekering, die dus uitkeert bij overlijden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjorsie, ik zou bijna de eerste zin van __oi__ herhalen...

Een levensverzekering keert niet per definitie uit bij overlijden. Bij een levensverzekering is de uitkering afhankelijk van het al dan niet in leven zijn, maar het kan ook zijn dat deze juist alleen uitkeert als de verzekerde aan het einde juist nog leeft. In de volgksmond spreekt men bij een verzekering die uitkeert bij leven van een levensverzekering, en bij een verzekering die uitkeert bij overlijden van een overlijdensrisicoverzekering.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kans is natuurlijk groot dat het een overlijdensrisicoverzekering was en daar bouw je geen waarde in op. Dat is een risicoverzekering, net als een brandverzekering. Kijk eens goed op de polis wat voor verzekering het eigenlijk is.

Houston

Ongelezen bericht door Houston »

Hollands "welvaren" is een beleggingspolis, cq kapitaalverzekering met behoorlijke kosten die de dsb broeders bij hun kredietjes verkochten.

Je kunt deze afkopen, maar zelfs als het beleggingsrendement goed zou zijn geweest zul je er vanwege de kosten weinig aan overhouden. Zsm er mee ophouden dus

Gesloten