LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Liesbert
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2009 18:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Liesbert »

Met deze vraag kan je het best naar je behandelend arts gaan of vragen bij de Apotheek. Zij moeten je het kunnen vertellen.
Het enige wat ik weet, is dat je problemen kunt krijgen met zaadlozingen en erectie problemen, maar dat staat ook in de bijsluiter die je bij het geneesmiddel krijgt.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi,
Door efexor slaap ik enorm slecht en daarvoor ook door de citalopram. Heb dus 3 maanden bijzonder weinig geslapen en dat breekt me nu heel erg op. Ik weet wel dat het een bijwerking is maar het is bij mij niet weggegaan bij citalopram, dus ik ga ervan uit dat het nu ook blijft. Het komt nu veel vaker voor dat als ik naar mijn handen kijk dat het dan voelt alsof het niet mijn lichaam is en ik weet nu wel hoe dat heet; depersonalisatie. Dat krijg ik door de extreme vermoeidheid en dat is toch zo eng. Nu moet ik donderdag naar de huisarts en ga ik toch vragen om een slaapmiddel, ookal wil ik dat liever niet, maar ik red het zo niet.
Ik heb ooit temazepam gehad maar dat hielp niet en dat was een inslaper. Ik heb echt een doorslaper nodig. Wie weet wat een goede doorslaper is, met weinig bijwerkingen? En heb je van slaaptabletten de volgende dag ook last. Ik moet wel gewoon kunnen werken.
Melatonine werkt ook niet bij mij en de apotheek heeft ook niets homeopatisch wat goed is voor doorslapen.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag Greetje,

Ik heb jarenlang Xanax (alprazolam) gebruikt en slaap daar heel goed op.
Ik heb tabletten van 1mg Retard gebruikt, dat is met langzame afgifte, misschien is een kortwerkende meer iets voor jouw, alleen voor de nacht.
Na een uur moet dat beginnen te werken, bijwerking is dat je suffer word, minder oplettend maar dat zul je wel doorhebben.
Verder had ik geen bijzondere bijwerking.
Sterkte.

Groeten Gerrit.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greenfrog »

10mg oxazepam rond 19uur en 10mg nemen in je bed, voor je inslaapt, zo rond 23uur (?)

werkt bij mij erg goed, wel erg verslavend spul. Xanax is ook niet zo heel erg fris spul denk ik.

Of diazepam, valium. Wordt je ook superrelaxed van, je huisarts weet het toch wel? Kan mee voorstellen dat je je beroerd voelt na dikke 12 weken citalopram met zijn ellende, en nu die opbouw vd effexor. Ik sliep bij de opbouw van effexor 6 weken lang slecht, was echt geen pretje. Ik houd mezelf altijd voor van hoemeer bijwerkingen, hoe meer het aanslaat, hoe beter het me straks helpt. Hoop niet dat je totaal uitgeput raakt en op tijd ingrijpt. En verlaag eerst de dosis zou ik zeggen, gewoon rustig opbouwen en neem je tijd. Als je net als ik op alle AD zo heftig reageerd (wat ik van je weet) als ik, zou ik niet zo hoog in die dosis gaan zitten. Ik hoorde dat van een psychiater hoor, die zei tegen mij, neem de halve dosis als gebruikelijk in dat geval dus die zal toch wel gelijk hebben dan.

succes

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Ik kom net van de huisarts vandaan. Ze zegt dat ik de komende drie weken op 75 mg. moet blijven omdat dat voor iemand als mij de meest gangbare dosis is. Ik kreeg ook weer Temazepam mee voor twee weken en heb haar gezegd dat dat een inslaper is maar ze zegt dat het ook een doorslaper is. Nu heb ik er toch een vervelend gevoel over, verdorie, heb ik me misschien weer af laten schepen!
Positieve reacties op doorslapen met Temazepam zijn dus erg welkom.
Nou ja, ik ga het in ieder geval een paar dagen uitproberen en trek anders wel weer bij haar aan de bel.
Ik heb haar gezegd dat ik misschien ook wel rijp ben voor de psychiater (haha) dat ik er misschien toch maar eens aan moet geloven, maar ze vind dat ik nog een paar maandjes moet wachten tot de medicijnen een beetje aanslaan en ik me wat steviger in mijn schoenen voel. Voorlopig dus alleen nog naar de Haptotherapeute.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greenfrog »

Temazepam
slaappil toch? succes.
Zijn dat doorzichtige lichtbruine bolletjes of hele kleine witte rattekeutelvormige pilletjes toevallig? Ik wil ook wel eens 5 dagen goed pitten nu. Slaap al 5,5 weken slecht. Huisarts geeft mij steeds doosjes van die nare oxazepam mee. Geeft best een kater.

slaap lekker vannacht.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Ik dacht dat oxazepam een doorslaper was. Wat bedoel je met een kater. Heeft het zo'n vervelende nawerking? Je slaapt er dus ook niet op.
Ik heb van die doorzichtige bolletjes gekregen maar een paar jaar geleden ging ik er helemaal niet van slapen, het tegenovergestelde zelfs, dus ik zie er nog niet helemaal naar uit om het te slikken. Het was net alsof mijn lichaam moe werd maar mijn geest niet. Zoiets heb ik ook in het ziekenhuis gekregen toen ik moest bevallen. Ik was er toen geestelijk helemaal bij maar mijn lichaam was out. (dat was echt raar) maar dit is wel iets anders hoor, het lijkt er een beetje op.
Trouwens 75 mg venlafaxine klinkt mij als een heel lage dosis. Ik zie dat de meeste mensen op dit forum gemiddeld 150 tot 225 mg hebben en gezien de bijwerkingen ben ik nu ook wel in staat om op te hogen. Ik merk maar heel weinig van bijwerkingen.
Als ik het ook maar op moet bouwen tot 75 mg dan heb ik dat snel gedaan. Is me bij paroxetine en citalopram niet gelukt. Hopen dat het snel gaat werken.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Greetje,
75 mg te weinig? Blijf zo laag mogelijk. Ik heb 1,5 jaar 150 mg geslikt. Nu weer begonnen 75 mg en ik gebruik het nu 3 weken en heb het idee dat ik wat positiever wordt. Weinig bijwerkingen, alleen moe, slaap ook slecht. De eerste keer duurde het 1 tot 2 maanden totdat het goed aansloeg, dus doorzetten, succes ermee!

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Jrs66,
Je slaapt nu dus ook slecht, had je dat de vorige keer ook, en ging dat na verloop van tijd ook weer vanzelf goedkomen?
Ik moet er niet aan denken om lange tijd slaaptabletten te moeten slikken.
Grtz.
Greetje

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik slaap wel door oxa maar volgende dag gewoon rotgevoel, direct ontwenningsverschinselen dus

mijn oma heeft die doorzicht bruine bolletjes, heb dacht een keer 1tje geprobeerd maar dat is lang geleden. zou niet weten hoe ze zijn.

ik had zelf een keer een doos witte rattekeuteltjes, om 22u eentje, om 23 uur eentje, hele nacht ging dat door en ik werd maar actiever, hielpen bij mij niets. hele doosje was ook op volgende dag.

Romier
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:06

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Romier »

Hoi allemaal,

ben nieuw hier, en vind het enorm fijn om te lezen hoe iedereen efexor ervaart
Ik slik nu 6 maanden efexor en zit nu aan de 225mg....
Laatste paar dagen heb ik ontzettend veel last van het-kan-me-niets-schelen-gevoel.
En daar bedoel ik mee, hoe me bedrijf loopt, dingen die ik optijd moet betalen neem ik me tijd voor. ik trouw over 3 maanden, moet nog enorm veel geregeld worden maar dat komt dan ook wel weer goed.
IK MAAK ME NERGENS ZORGEN OM :S en zo ben ik niet (denk ik).

Dus daarom mijn vraag, komt dit door efexor?

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Greetje,
Ik slaap wel, maar heel erg licht en vaak wakker. Overdag ben ik keimoe. Het is wel overgegaan in de loop van de tijd, heeft wel een tijdje geduurd. Bij mij duurde het sowieso heel lang eer dat Efexor goed aansloeg. Nu ook, ik reken maar op 2 tot 3 maanden. Is dat bij jullie ook zo? Groetjes, jrs66

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Jrs66,
Ik heb bijna twee weken paroxetine geprobeerd, waarbij ik wel af en toe een heel positief effect had, maar het middel was te zwaar voor mij ondanks een heel lage dosering, en de bijwerkingen een hel (vind ik heel erg jammer). Daarna bijna drie maanden aan citalopram. Daar werd ik wazig van en dat ging maar niet weg, ik sliep er ook erg slecht van, net als nu. Het had wel iets positief effect (het haalde net de topjes van paniek eraf) maar nog steeds niet wat paroxetine me heeft laten voelen. Nu ben ik twee en halve week aan efexor en ik heb het idee dat ik helemaal terug ben bij af. Ik merk helemaal geen verbetering maar de bijwerkingen vallen mee, alleen het slechte slapen is een ramp. Ik hoop dat dat vanzelf gaat verbeteren.
Gisteravond heb ik voor het eerst een Temazepam gebruikt. Ik heb van twaalf tot half vier geslapen en daarna was het als vanouds kl....! Ik heb wel gedroomd dat de zon volop scheen, en dat vond ik wel fijn.
Vanavond ga ik het nog een keer proberen omdat ik misschien moet wennen maar als het vannacht weer een gebroken nacht wordt, ga ik toch de huisarts vertellen dat dit echt een inslaper is.

essence
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2009 02:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door essence »

Hey Romier

Ja,komt door hoge dosis efexor.
Ik heb het ook voorgehad toen ik om de dag 150 dan weerr 300 nam,
ik werd zo gevoelloos en koud gelijk klompie ijs daarom ben ik dan ook terug gegaan naar dagelijkse dosis van 150mg.

De reden van verhoging bij mij was omdat ik voortdurende vermoeidheid en slaap-aanvallen heb.
het remmen van de heropname van de noradrealine zou een activerende werking bewerkstelligen.
maar doordat efexor echter ook de heropname van serotine (= gevoel)
remt werd mijn gevoel dus volledig afgevlakt.
vond het persoonlijk 'n bahhie gevoel..

grts,yves.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

ik heb frisium gekregen van de huisarts. Dit is een middel wat ze vaak voor mensen met epilepsie voorschrijven maar soms ook als slaapmiddel.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, is het inderdaad een doorslaper en heb je er nog nawerkingen van de volgende dag?

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Hai,

Bij mij begon de effexor ook pas na 8 weken te werken. En dat slechte slapen herken ik ook wel. Het is ook een upper he. Zoals een benzo een downer is. Zonnige dromen, heb ik ook, denk dat dat nou die serotonine is die werkt op dat moment, het komt en gaat die serotonine golven, kunnen golven van uren zijn of van enkele minuten. Ik leef met jullie mee, veel sterkte. Zelf zit ik nu op 8 weken citalopram en merk dat het wel werkt. Hoop erg dat ik mag ophogen en dat het snel lekker zonnig weer wordt, dit zal ook helpen met je goed voelen ook voor jullie.

doorzetten mensen!

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

efexor is onderzocht bij mijn weten. max. gebruiksduur 6 mnd werkzaam;
gebruik je t langer ? ga maar in discussie met de arts; afkicken kan na lang gebruik zwaar worden....eigen ervaring (15 jr)

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: Efexor

Ongelezen bericht door greetje22 »

Ik heb vannacht den Frisium geprobeerd. Helaas weet ik niet of het heeft geholpen want mijn dochter hield me wakker omdat ze ziek is. Ik heb ook maar een half tabletje gebruikt omdat ik niet zo durfde. Op dit monent heb ik geen last van nawerkingen dus ik denk dat ik vanavond nog een keer een halve ga proberen en hoop dat ik uit mezelf door kan slapen, anders morgen een hele. Misschien moeten ze de AD standaard maken met een slaapmiddeltje er aan toegevoegd.
(gat in de markt)

erichans
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door erichans »

1./ Temazepam is een inslaper! je kunt inderdaad midden in de nacht wakker worden en blijven....NIET erg op zich als je je niet zwaar depri voelt. Enige nadeel: je raakt uit je ritme dan. Niet erg als je de tijd aan jezelf hebt en overdag een tukje kan doen. Realiseer je echter de bijwerking terdege!
2./Efexor kan je relatie veruineren: laat iedereen dat weten, niet alleen in de sex maar ook gewoon in gevoelloosheid. Dus TROUWEN een maand of 6 uitstellen, laat je in deze maar even niet kennen.
3./ Mensen: Efexor is een "duivelsmiddel", gebruik het uitsluitend als je echt heel langdurig het gevoel hebt niet verder meer te kunnen, voortdurend te moeten janken, door het huis te moeten kruipen van ellende, en bijv. niet meer je eigen bedrijf te kunnen runnen. Het is beslist GEEN middel om je fijn te voelen. Het wordt te snel voorgeschreven, omdat het zo goed werkt! en vaak dan nog een portie erbij omdat het dan nog beter zou werken!!! Zo eenvoudig werkt het in de praktijk niet. Je wordt er hoe dan ook op een andere manier ZIEK van. Afkicken er van kan een lijdensweg zijn dus heeeel veel mensen blijven het slikken tot het echt niet meer gaat MET het middel.
Allemaal eigen ervaringen, in 15 jaar gebruik opgedaan.

cathariena60
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2009 11:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door cathariena60 »

beste efexor collega's,
het heeft me erg goed gedaan om zoveel over dit medicijn/vergif te lezen en jullie ervaringen te delen.
Ik heb 5 jaar efexor geslikt en ben langzaam terug gegaan naar 37.5 en dat ook afgebouwd door zelf de korreltjes eruit te schudden.
De dokter laat je gewoon aan je lot over, niemand vraagt of je wil afbouwen dus heb ik zelf om alle redenen die jullie ook al meegemaakt hebben besloten te stoppen. Veel pogingen (die niet lukten) met een hoop akeligheid en tranen en onrust en slecht slapen maar nu is het wel gelukt. Op een absoluut heel geleidelijke manier.
De korreltjes heb ik uit eindelijk op gevoel uit de capsule geschud en telkens 7 of 8 tegelijk "gemaakt". Dus periodes van 7 capsules. Steeds wat minder en nu ben ik er echt af sinds een week. En ik heb geen enkele stemmingsstoring, soms een beetje opgefokt maar geen depressie, alleen nog zand in mijn hoofd en moe.
Ik ben niet depressief geworden of zwartgallig.
Het schijnt zo te zijn dat er een week tot maand afkicken staat voor elk jaar dat je het gebruikt hebt, ik ben er dus nog niet.
Mede dankzij het feit dat deze site er is is het me nu toch gelukt, dank je wel TROS en dank jullie allemaal voor je reacties.
Ik merk dat regelmaat en rust me goed doen, en ik ben een boek aan het schrijven over mijn leven en dat is vooral therapeutisch en voor mezelf dus. Maar dat helpt mij.
Heel veel succes allemaal!

Gesloten