LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gigantisch hoog termijnbedrag van Nuon in Almere
Gigantisch hoog termijnbedrag van Nuon in Almere
16 februari jl. is mijn vader overleden. Mijn zusje (19) is meervoudig gehandicapt en zodanig kunnen wij het huis ook niet verkopen. Het huis is namelijk aangepast zodat zij hier ook kan wonen. ik ben zelf 23 en krijg dus nu een heleboel zaken op mijn dak. Ik kan absoluut wel wat hulp gebruiken met een aantal vraagstukken die zijn verbonden aan het bezitten van een eigen huis.
Ik heb zoveel vragen maar stel ze rustig een voor een.
Mijn vader betaalde een termijnbedrag van 320!! euro bij de Nuon. Nu was mijn vader aan een oog blind en gebruikte hij veel energie voor licht. Ik heb na zijn overlijden, en na het ontvangen van het de termijnfactuur, mij verdiept in de oorzaak van deze hoge termijnfactuur.
Wij wonen in Almere en hebben verplicht stadsverwarming. Ik heb meerdere jaarafrekeningen gevonden en ons verbruik was altijd al hoog.
Er zijn geen elektrische apparaten die dit gebruik rechtvaardigen. Geen plantjes op zolder . De wasmachine en wasdroger zijn van een C merk, maar alsnog is 320 euro zelfs met deze apparaten te hoog.
Het warm waterverbruik is helemaal apart. Mijn vader douchte dagelijks ongeveer 10. min. Mijn zusje wat langer i.v.m. het gebruik van een brandcard. Maar dat is dan ook echt alles.
Ik ben bang dat er toch wat meer aan de hand is dan een hoog verbruik, danwel hoger verbruik dan gangbaar. Ik ben bang dat er ergens een lek zit in de stroom of ergens in de het verwarmingssysteem.
Ik houd sinds vandaag de meterstanden dagelijks bij.
Graag wil ik weten hoe en door wie ik kan laten onderzoeken waar dit hoge verbruik vandaan komt. Misschien hebben mensen uit Almere suggesties en/of vergelijkbare ervaringen.
Ik heb zoveel vragen maar stel ze rustig een voor een.
Mijn vader betaalde een termijnbedrag van 320!! euro bij de Nuon. Nu was mijn vader aan een oog blind en gebruikte hij veel energie voor licht. Ik heb na zijn overlijden, en na het ontvangen van het de termijnfactuur, mij verdiept in de oorzaak van deze hoge termijnfactuur.
Wij wonen in Almere en hebben verplicht stadsverwarming. Ik heb meerdere jaarafrekeningen gevonden en ons verbruik was altijd al hoog.
Er zijn geen elektrische apparaten die dit gebruik rechtvaardigen. Geen plantjes op zolder . De wasmachine en wasdroger zijn van een C merk, maar alsnog is 320 euro zelfs met deze apparaten te hoog.
Het warm waterverbruik is helemaal apart. Mijn vader douchte dagelijks ongeveer 10. min. Mijn zusje wat langer i.v.m. het gebruik van een brandcard. Maar dat is dan ook echt alles.
Ik ben bang dat er toch wat meer aan de hand is dan een hoog verbruik, danwel hoger verbruik dan gangbaar. Ik ben bang dat er ergens een lek zit in de stroom of ergens in de het verwarmingssysteem.
Ik houd sinds vandaag de meterstanden dagelijks bij.
Graag wil ik weten hoe en door wie ik kan laten onderzoeken waar dit hoge verbruik vandaan komt. Misschien hebben mensen uit Almere suggesties en/of vergelijkbare ervaringen.
Re: Gigantisch hoog termijnbedrag van Nuon in Almere
@ Vogels:
Mooi uiteengezet!
Er zit echter 1 klein foutje in de info en stel ik eve bij
Het tarief voor gebruik van 2 telwerken is gelijk aan 1 telwerk. Dat verschil is er niet meer. (was er idd wel)
Almere: heeft overigens nachtactief. (Dus weekenden en erkende feestdagen vanaf 23.00u- 07.00 uur)
Houdt in het geval van het activeren van hoog/laag tarief wel rekening met de investeringskosten en de andere tariefstellingen. Indien uw zus nauwelijks 's avonds na 23.00 uur stroom verbruikt kun je je afvragen of het loont. (-investerings- kosten en baten verhaal)
Advies aan topic schrijver:
Sowieso zou ik ook even contact opnemen met de Servicedesk Nabestaanden van de Nuon. Al was het maar om het overlijden van uw vader (waarvoor mijn condoleances) door te geven. Anders blijven de contracten op zijn naamstelling doorlopen en is de Nuon niet op de hoogte van zijn overlijden.
Tevens kunt u dan met medewerkers van desbetreffende afdeling deze zaken doorspreken en advies vragen/krijgen.
Verder is van belang:
- Hoe vaak wordt er gewassen en gebruik gemaakt van de droger? En wanneer? (welke tijdstippen?)
- wordt er gebruik gemaakt van een elektrische lift?
- zijn er eventueel andere speciale, op de handicap gerichte, energie verbruikende voorzieningen aangebracht?
Mooi uiteengezet!
Er zit echter 1 klein foutje in de info en stel ik eve bij
Het tarief voor gebruik van 2 telwerken is gelijk aan 1 telwerk. Dat verschil is er niet meer. (was er idd wel)
Almere: heeft overigens nachtactief. (Dus weekenden en erkende feestdagen vanaf 23.00u- 07.00 uur)
Houdt in het geval van het activeren van hoog/laag tarief wel rekening met de investeringskosten en de andere tariefstellingen. Indien uw zus nauwelijks 's avonds na 23.00 uur stroom verbruikt kun je je afvragen of het loont. (-investerings- kosten en baten verhaal)
Advies aan topic schrijver:
Sowieso zou ik ook even contact opnemen met de Servicedesk Nabestaanden van de Nuon. Al was het maar om het overlijden van uw vader (waarvoor mijn condoleances) door te geven. Anders blijven de contracten op zijn naamstelling doorlopen en is de Nuon niet op de hoogte van zijn overlijden.
Tevens kunt u dan met medewerkers van desbetreffende afdeling deze zaken doorspreken en advies vragen/krijgen.
Verder is van belang:
- Hoe vaak wordt er gewassen en gebruik gemaakt van de droger? En wanneer? (welke tijdstippen?)
- wordt er gebruik gemaakt van een elektrische lift?
- zijn er eventueel andere speciale, op de handicap gerichte, energie verbruikende voorzieningen aangebracht?
Een dubbeltariefmeter is tegenwoordig alleen nog maar rendabel als je (liefst veel) meer dan 50% stroom in de goedkope uren gebruikt, wij hebben het juist afgeschaft. Maar dit terzijde.Ten 5e: is er een dubbeltariefmeter in gebruik? Zo nee, kijk dan eens of het verstandig is die te laten plaatsen (advies hierover kun je vragen bij de Nuon). Je betaalt iets meer voor de meterhuur en voor de energie, maar als je dan wast en droogt in de goedkope uren, haal je dit er makkelijk uit.
Je vermeldt inderdaad helaas niet wat het verbruik is per groep, electra, verwarming en warm water. Niet in bedragen, maar in aantallen, dan kunnen we misschien vergelijken.
Wij wonen ook in Almere en het duurste (in vergelijking met een situatie "elders") is toch echt de stadsverwarming en het daaraan gekoppelde warm water.
Ik begrijp dat er dagelijks lang gedoucht wordt, alleen je vader (toen hij nog leefde) en je zusje al 25 of 30 minuten?
Het variabele tarief voor WW is 7euro per m3, dus elke m3 die jullie hierdoor meer verbruiken dan een ander tikt behoorlijk aan.
Een thermostatische kraan (als jullie die nog niet hebben) kan hierop besparen als je hem tussendoor uitzet, een handmatige kraan laat je meestal de hele tijd doorlopen omdat je de temperatuur eindelijk goed hebt.
Even met de hand afwassen en de kraan continu voluit door laten lopen zorgt ongemerkt ook voor vele extra kubieke meters per jaar.
Stadsverwarming is ook best duur, ook al beweert Nuon dat het niet meer kost dan gewone verwarming, hetgeen een regelrechte leugen is.
Ik kan me zo voorstellen dat het huis voor je zusje de hele dag op een comfortabele temperatuur gehouden wordt, in vergelijk met huizen waar men overdag niet thuis is kan dit ook veel schelen.
Bij ons is de thermostaat overdag wat lager, we gebruiken gemiddeld 35 GJ per jaar.
Elke GJ meer kost ook 28 euro meer op de jaarafrekening.
Standaard hebben veel woningen met stadsverwarming in Almere per radiator een thermostatische kraan, en eventueel in de woonkamer 1 extra thermostatische kraan die de hele woning aanpast.
Die laatste wordt door de bewoner vaak vervangen door een elektronische afsluiter in de meterkast en een klokthermostaat in de woonkamer, je kunt dan veel beter regelen op welk tijdstip je wilt verwarmen en ook de temperatuur in de huiskamer is veel beter te regelen.
Met alleen thermostaatkranen op de radiatoren laat je het uit gemak al gauw 24 uur per dag op dezelfde temperatuur.
De restwarmte van het systeem is genoeg om zo'n klok in te stellen dat de verwarming al een uur voor je naar bed gaat op de nachttemperatuur gaat.
Slaapkamers die je niet gebruikt minimaal verwarmen, bij ons staan de thermostaten daar op 1.
Electra kost in Almere hetzelfde als overal, je schreef al dat je vader veel licht aanhad, hier kun je zelf dus al op besparen door hier anders mee om te gaan.
Niet te veel lampen aan, waar mogelijk spaarlampen.
Halogeenlampen met een dimmer verbruiken ook veel stroom, ook al dim je ze tot ze heel weinig licht geven, ik heb het eens gemeten bij een 150 watt halogeenlamp, ook in de laagste stand blijft er meer dan 100 wat verbruik, dat tegen een gemiddelde spaarlamp van 7 of 9 watt.
Voor mijn gevoel zit het meer in jullie gezinssituatie dan in een eventuele lekkage, misschien kun je de verbruiksaantallen eens opgeven?Ik ben bang dat er toch wat meer aan de hand is dan een hoog verbruik, danwel hoger verbruik dan gangbaar. Ik ben bang dat er ergens een lek zit in de stroom of ergens in de het verwarmingssysteem.
ter vergelijk:
Wij zijn een gezin van 4 personen met een ruime tussenwoning.
Ik denk dat we iets meer dan gemiddeld gebruiken omdat onze kinderen volwassen zijn en elk een eigen tv, pc e.d. op hun kamers hebben.
Daarentegen heb jij een zusje met specifieke behoeften.
Wij gebruiken al drie jaar gemiddeld 4600 kw/h electra, 35GJ stadsverwarming en 20m3 warm water. Hiervoor betaalden we rond de 190 euro voorschot, sinds januari door de gestegen prijzen iets over de 200.
Misschien kun je jullie cijfers daar eens tegenover zetten?
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, en laat je ook niet verleiden om je "alleen maar wat documentatie" toe te laten sturen, dit is in alle gevallen direct een contract waar je niet of moeilijk van af komt.En last but not least: trap niet in de mooie praatjes van energieleveranciers waar het allemaal goedkoper bij kan.
Voor het gemak vergeten ze de helft te melden of het gaat alleen om aktieprijzen die maar voor een jaar tellen.
Dit geldt overigens niet alleen voor energiebedrijven, lees hier de diverse topics maar eens door.
Heren/dames
Bedankt voor de tips. Wij hebben hier ook al hoog/laag stroom. Ik moet hier denk ik meer rekening mee houden.
Alles klopt eigenlijk bij de Nuon. Ik heb de jaarafrekening vanaf 2005 opgevraagd en deze ook netjes opgestuurd gekregen. Er is elk jaar een kleine steiging in het verbruik. Opzich ook logisch omdat mijn vader steeds slechter zag en zodoende meer licht nodig had.
Ik heb een afspraak met zo'n Nuon monteur gemaakt voor bespaar tips.
Als er nog iets is weet ik jullie te vinden. Ik ga ook niet in op enige telefonische verkoop van welk bedrijf dan ook. Is in Almere al helemaal onverstandig omdat je dan met de stadsverwarming zit.
Bedankt voor de tips. Wij hebben hier ook al hoog/laag stroom. Ik moet hier denk ik meer rekening mee houden.
Alles klopt eigenlijk bij de Nuon. Ik heb de jaarafrekening vanaf 2005 opgevraagd en deze ook netjes opgestuurd gekregen. Er is elk jaar een kleine steiging in het verbruik. Opzich ook logisch omdat mijn vader steeds slechter zag en zodoende meer licht nodig had.
Ik heb een afspraak met zo'n Nuon monteur gemaakt voor bespaar tips.
Als er nog iets is weet ik jullie te vinden. Ik ga ook niet in op enige telefonische verkoop van welk bedrijf dan ook. Is in Almere al helemaal onverstandig omdat je dan met de stadsverwarming zit.
Ik kan hier blijkbaar mensen niet direct mailen. Ron58, als je dit bericht leest kan je me een mail sturen op [email protected] ? Ik zou graag wat meer informatie van je hebben over de stadsverwarming. Onze centrale thermostaat zit namelijk verstopt in de achterzolder. Ik wil wat meer info wat ik precies hiermee kan doen om kosten te besparen. Jij weet iets over een klok en dat is best interessant.
Gegevens van jaarafrekening:
El. Hoog 2.877
El. Laag 4.824
Warmte GJ 41.21
Tapwater 66.30
Gegevens van jaarafrekening:
El. Hoog 2.877
El. Laag 4.824
Warmte GJ 41.21
Tapwater 66.30
Daar kun je voor kiezen, als je soms ziet hoe hoog de emoties hier op kunnen lopen is dat misschien ook wel het slimste.Ik kan hier blijkbaar mensen niet direct mailen.
Maar ook vanwege het verzamelen van e-mail adressen door spammers is het niet altijd verstandig je e-mail adres ergens openlijk neer te zetten.
Ik weet niet hoe groot dat risico hier is.
Het is geen probleem je even te mailen, maar als ik het hier neer zet heeft een ander er misschien ook iets aan.
Als je bij Google zoekt op de volgende twee woorden: Honeywell stadsverwarming vind je veel informatie, waaronder deze folder: http://www.warmteservice.nl/static/images/pdf/355-B.pdf
Dat is waar ik het over heb, deze regelklep wordt geplaatst in de aanvoerleiding waar deze het huis binnen komt (meestal de meterkast). Hij opent en sluit de aanvoer voor het hele huis en wordt aangestuurd door een (klok) thermostaat in de woonkamer.
Het bevalt ons prima.
Ik heb nog wel een puntje, maar dat zet ik toch maar even op de mail.
Beste mensen,
Wat mij nu is overkomen.
Wij hebben op 17 november 08 de sleutel gekregen van onze woning, en nu 4 maanden later hebben wij een eindafrekening gekregen van Nuon die loopt vanaf genoemde datum t/m 25 februari 09. Het bedrag dat wij moeten bijbetalen voor de ruim 3,5 maand (maar) dat wij hier wonen is € 1.390,-- Ons termijn bedrag was €160,-- en is verhoogd naar € 191,--.
Daar kan ik mee leven, maar om nu voor maar liefst een periode van ruim 3 mnd een bedrag bij te gaan betalen van €1.390,-- is ronduit belachelijk! Wij wonen met 4 personen en ons verbruik is ongeveer rond de 4000 Kwh.
De meterstand is opgenomen door iemand van Nuon. Ik heb de meterstanden bekeken en alles komt wel overeen, behalve de stadswarmte.
Heeft er iemand tips,
want ik wil het er niet bij laten zitten. Het verbruik is gewoonweg te hoog en staat niet in verhouding met hoe wij hier in huis omgaan met het gebruik van electriciteit en warmte.
Alvast bedankt !
Wat mij nu is overkomen.
Wij hebben op 17 november 08 de sleutel gekregen van onze woning, en nu 4 maanden later hebben wij een eindafrekening gekregen van Nuon die loopt vanaf genoemde datum t/m 25 februari 09. Het bedrag dat wij moeten bijbetalen voor de ruim 3,5 maand (maar) dat wij hier wonen is € 1.390,-- Ons termijn bedrag was €160,-- en is verhoogd naar € 191,--.
Daar kan ik mee leven, maar om nu voor maar liefst een periode van ruim 3 mnd een bedrag bij te gaan betalen van €1.390,-- is ronduit belachelijk! Wij wonen met 4 personen en ons verbruik is ongeveer rond de 4000 Kwh.
De meterstand is opgenomen door iemand van Nuon. Ik heb de meterstanden bekeken en alles komt wel overeen, behalve de stadswarmte.
Heeft er iemand tips,
want ik wil het er niet bij laten zitten. Het verbruik is gewoonweg te hoog en staat niet in verhouding met hoe wij hier in huis omgaan met het gebruik van electriciteit en warmte.
Alvast bedankt !
Ja, even duidelijk op een rijtje zetten wat je verbruik is.Heeft er iemand tips,
Is die 4000kw/h omgerekend op jaarbasis of is dat over die drie maanden.
Wat klopt er niet met de meterstanden van stadsverwarming? Elke GJ kost een paar tientjes. Een foutje met die standen kan je veel meer kosten dan bij electra.
Alles op een rijtje gezet en de meterstand an de opleverdatum opgezocht en gefaxt naar Nuon. Dit na nog een gesprek met ze te hebben gehad. Deze keer vond de dame aan de andere kant het erg vreemd dat het verbruik voor betreffende periode zo hoog is. Ik wacht nu op een reactie van Nuon...
Groet,
Shargu
Groet,
Shargu
Uh sorry, ik bedoel natuurlijk de meterstanden op de datum van oplevering v/d woning. Die verschillen met de standen op de jaarafrekening. en warmte en warmtapwater zijn beide geschat, en dat terwijl Nuon mij notabene zelf heeft gebeld om de meterstanden door te geven destijds.
-
Hallo allemaal, ik ben hier ook beland na schrikbarend hoge eindafrek.Nuon.
We wonen hier (goed geïsoleerde drive-inwoning Muziekwijk) sinds aug. 2008 en hebben nu een jaarafrekening ontvangen over die 7 maanden t/m feb.
In aug. begonnen we met eenvoorgesteld termijnbedrag van E 71,- ,die ikzelf miv sept. al verhoogd heb naar 150,-/mnd.
Vanaf nu moeten we E 262,- gaan betalen !
Het bij te moeten betalen bedrag is maar liefst E 1016,-
We (2 pers.) schrokken ons rot. In ons vorige huis met vergelijkbaar gas-cv verbruik betaalden we nog geen E 150,-/mnd tot aug.2008.
Ons huidig huis is veel beter geïsoleerd en we zetten de stadsverwarming amper aan. Vaatwasser of droger gebruiken we niet.
Wel elektrisch koken en plasma tv (5 uur per dag aan).
Ons verbruik in die 7 maanden/resp geschat voor jaar:
Elek laag 1075 kwh / 1871 op jaarbasis
elek hoog 1047 / 1828
warmtapw. 14.80 m3 / 26
warmte 49,96 GJ / 81
Alleen al die post Warmte lijkt me erg hoog vergeleken met jullie, want we zetten maar 3 van de 10 warme luchtradiatoren aan. 3 grote warmwater radiatoren , hoogstens 12 uur per dag. Het was hier in huis enkel op de middelste verdieping zo'n 21 graden, de rest zo'n 18 graden. En we hebben gedempt licht.
De standen kloppen helaas allemaal.
Dit verpest wel flink ons woonplezier en overige plannen dit jaar.
We wonen hier (goed geïsoleerde drive-inwoning Muziekwijk) sinds aug. 2008 en hebben nu een jaarafrekening ontvangen over die 7 maanden t/m feb.
In aug. begonnen we met eenvoorgesteld termijnbedrag van E 71,- ,die ikzelf miv sept. al verhoogd heb naar 150,-/mnd.
Vanaf nu moeten we E 262,- gaan betalen !
Het bij te moeten betalen bedrag is maar liefst E 1016,-
We (2 pers.) schrokken ons rot. In ons vorige huis met vergelijkbaar gas-cv verbruik betaalden we nog geen E 150,-/mnd tot aug.2008.
Ons huidig huis is veel beter geïsoleerd en we zetten de stadsverwarming amper aan. Vaatwasser of droger gebruiken we niet.
Wel elektrisch koken en plasma tv (5 uur per dag aan).
Ons verbruik in die 7 maanden/resp geschat voor jaar:
Elek laag 1075 kwh / 1871 op jaarbasis
elek hoog 1047 / 1828
warmtapw. 14.80 m3 / 26
warmte 49,96 GJ / 81
Alleen al die post Warmte lijkt me erg hoog vergeleken met jullie, want we zetten maar 3 van de 10 warme luchtradiatoren aan. 3 grote warmwater radiatoren , hoogstens 12 uur per dag. Het was hier in huis enkel op de middelste verdieping zo'n 21 graden, de rest zo'n 18 graden. En we hebben gedempt licht.
De standen kloppen helaas allemaal.
Dit verpest wel flink ons woonplezier en overige plannen dit jaar.
Volgens mij heb je hem gewoon doorgerekend van 7 naar 12 maanden, maar nu komen juist de maanden waarin je 0 gaat gebruiken.warmte 49,96 GJ / 81
Voor warm water heb je een aparte tapaansluiting, dus de stadsverwarming kan zelfs helemaal dicht.
Op jaarbasis zal het dus niet veel meer dan die 41 worden.
-
Daar heb je gelijk in Ron.
Bedankt voor jouw antwoord, ben weer wat gerust gesteld
Prettig weekend.
Willem
Bedankt voor jouw antwoord, ben weer wat gerust gesteld
Prettig weekend.
Willem
Willem, als ik zo jouw verbruik zie dan heeft Nuon misschien wel dezelfde fout gemaakt.
Jullie elektra verbruik ligt een stukje lager als dat van ons, verwarming en tapwater wat hoger.
Wij betalen rond de 200 euro voorschot, ik denk dat dat van jullie ook wel iets lager zou kunnen, Nuon is er goed in om een verhoging iets te optimistisch in te schatten, hoewel ik die 71 euro niet snap, alleen het vastrecht van alles is onderhand al meer dan dat bedrag.
Je zou kunnen proberen dat voorschot iets omlaag te krijgen, hou dan in je achterhoofd dat je misschien weer iets bij moet betalen. Of je laat het zo en krijgt aan het eind terug.
Stadsverwarming in Almere is duur, ondanks de slijmerige briefjes van Nuon dat je zo blij mag zijn met je comfortabele en milieuvriendelijke stadsverwarming "in de wetenschap dat je niet meer betaalt dan gasverwarming".
Dat laatste is een regelrechte leugen, zelfs de telefoniste die ik aan de lijn had om te vragen waarom mijn aanvankelijke voorschot zo achterlijk hoog was (bijna het dubbele) vertelde dat dit door de dure stadsverwarming kwam.
Een beetje spelen met de thermostaatklok (als je die hebt) doet wonderen, de cv kan best al een uur voor je naar bed gaat uit, en een half graadje er af merk je niet zo.
Jullie elektra verbruik ligt een stukje lager als dat van ons, verwarming en tapwater wat hoger.
Wij betalen rond de 200 euro voorschot, ik denk dat dat van jullie ook wel iets lager zou kunnen, Nuon is er goed in om een verhoging iets te optimistisch in te schatten, hoewel ik die 71 euro niet snap, alleen het vastrecht van alles is onderhand al meer dan dat bedrag.
Je zou kunnen proberen dat voorschot iets omlaag te krijgen, hou dan in je achterhoofd dat je misschien weer iets bij moet betalen. Of je laat het zo en krijgt aan het eind terug.
Stadsverwarming in Almere is duur, ondanks de slijmerige briefjes van Nuon dat je zo blij mag zijn met je comfortabele en milieuvriendelijke stadsverwarming "in de wetenschap dat je niet meer betaalt dan gasverwarming".
Dat laatste is een regelrechte leugen, zelfs de telefoniste die ik aan de lijn had om te vragen waarom mijn aanvankelijke voorschot zo achterlijk hoog was (bijna het dubbele) vertelde dat dit door de dure stadsverwarming kwam.
Een beetje spelen met de thermostaatklok (als je die hebt) doet wonderen, de cv kan best al een uur voor je naar bed gaat uit, en een half graadje er af merk je niet zo.
Als u bedoeld: we dempen het licht met gebruikmaking van dimmers. Mocht u denken dat u hiermee energie bespaart hebt u het mis. U dempt weliswaar het licht, maar de stroomafname is en blijft exact hetzelfde. M.a.w. dimmers zijn geen energiebespaarders.En we hebben gedempt licht.
@Shargu: omdat u de beginstanden gefaxed hebt zal er een correctie gemaakt worden op u jaarafrekening.
@ remco: ik adviseer je om je emailadres te verwijderen, voordat je belaagd wordt met allerlei spam.
M.a.w. dimmers zijn geen energiebespaarders.
Klopt, vooral van die halogeenlampen met een lamp van 500 watt blijven gedimd altijd nog een paar honderd watt gebruiken, ook al zet je hem op zijn laagst.
-
"...hoewel ik die 71 euro niet snap"
Ron, zelfs eerst E 45,- en een week later 'n aanpassing en werd het dat E 71,- termijnbedrag, die ik dezelfde week nog verhoogd heb -per internet - naar E 150,-
Het komt waarschijnlijk doordat dit koophuis een jaar te koop heeft gestaan en minimaal een jaar onbewoond. Denk dat ze gewoon een gemiddelde hebben genomen over dat jaar ipv met de buren te vergelijken.
Hoor ook om me heen, dat stadsverwarming erg duur is vergeleken met de gas-cv-ketel, die ik in m'n vorige bijna evengrote huurhuis had.
Maar de warmte opbrengst is veel minder.
Ik ga het ook proberen af te ronden op E 250,-/mnd.
Klinkt psychisch wat lekkerder dan E 262,-
Aan het vervangen van die lichtdimlampen door gewone, ga ik ook maar doen.
Bedankt voor alle adviezen.
Ron, zelfs eerst E 45,- en een week later 'n aanpassing en werd het dat E 71,- termijnbedrag, die ik dezelfde week nog verhoogd heb -per internet - naar E 150,-
Het komt waarschijnlijk doordat dit koophuis een jaar te koop heeft gestaan en minimaal een jaar onbewoond. Denk dat ze gewoon een gemiddelde hebben genomen over dat jaar ipv met de buren te vergelijken.
Hoor ook om me heen, dat stadsverwarming erg duur is vergeleken met de gas-cv-ketel, die ik in m'n vorige bijna evengrote huurhuis had.
Maar de warmte opbrengst is veel minder.
Ik ga het ook proberen af te ronden op E 250,-/mnd.
Klinkt psychisch wat lekkerder dan E 262,-
Aan het vervangen van die lichtdimlampen door gewone, ga ik ook maar doen.
Bedankt voor alle adviezen.
Dat kan maar zo, in ons huis woonde een groter gezin dan wij zijn, plus dat ze zelf al aangaven het lekker warm te stoken en lang en vaak te douchen, dat laatste absoluut zonder besparende douchekop.Het komt waarschijnlijk doordat dit koophuis een jaar te koop heeft gestaan en minimaal een jaar onbewoond. Denk dat ze gewoon een gemiddelde hebben genomen over dat jaar ipv met de buren te vergelijken.
Het gevolg was dat wij op bijna 300 euro p/m ingeschat werden terwijl we in het (vergelijkbare) huis daarvoor 175 euro verbruikten, overigens stelde Nuon dit direct bij toen ik ze belde en dit netjes uitlegde.
Inmiddels zijn de tarieven wel wat gestegen en betalen we nu rond de 200.
Een paar berichtjes terug schreef ik al dat zelfs de helpdesk van Nuon dit al toegeeft.Hoor ook om me heen, dat stadsverwarming erg duur is vergeleken met de gas-cv-ketel, die ik in m'n vorige bijna evengrote huurhuis had.
We worden voor een paar honderd euro per jaar (extra) bestolen.
Je kunt hooguit het jaarlijks onderhoud en de kosten van een nieuwe ketel eens in de 15 jaar er mee verrekenen.
Er rommelt wel wat, de landelijke politiek was er mee bezig en de gemeente Almere heeft een procedure aangespannen.
Misschien krijgen we nog eens een verlaging? En heel misschien ook iets terug???
Van de website van de Stichting Eigen Huis:
Allen jammer dat er gesproken wordt over een redelijke en een maximale prijs, één keer raden welke van de twee het wordt?Warmtewet versterkt postie gebruiker
De warmtewet is op 11 februari door de Eerste Kamer vastgesteld. Goed nieuws! De positie van mensen die zijn aangewezen op stadsverwarming is daardoor minder kwetsbaar dan hij was.
Het wetsvoorstel moet zorgen voor reële prijzen én de positie van de gebruikers versterken. Belangrijke punten in deze wet zijn onder meer dat de leveranciers van stadsverwarming zich moeten houden aan het Niet Meer Dan Anders-principe; de leveranciers zijn daardoor gebonden aan bepaalde tarieven.
Ook de leveringszekerheid is in de wet geregeld en er komt een onafhankelijke instantie om geschillen te beslechten. Het duurt naar verwachting nog een jaar voordat de nieuwe prijzen (maximumprijs en redelijke prijs) voor stadsverwarming worden vastgesteld. Vervolgens werkt de wet terug tot 1 januari 2007.
Kortom, het duurt nog even voordat de nieuwe prijzen gelden, maar consumenten die teveel betaald hebben krijgen vervolgens wel met terugwerkende kracht een bedrag ineens terugbetaald.