LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sns blijft de boel bedonderen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
handopdeknip
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 12:33

Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door handopdeknip »

de Sns bank maakt het werkelijk te gek nu

ik heb 5 jaar geleden een hypotheek afgesloten tegen 3.8 met een plafond van 4.5 %
begin januarie kreeg ik een brief warrin stond dat mijn rente was verlaagd naar 4.3 en ik verwacht volgende week weer een brief dat hij verlaagd zal zijn met 0.1 tot 0.3 %

nu moet ik in maart een nieuwe periode afsluiten van 5 jaar en de sns doet mij het volgende aanbod

"vanaf 26 januarie 2009 bedraagt het variabele rentepercentage van de SNS plafondrente 5.00%. Aan het begin van elke maand stellen we dit rentepercentage opnieuw vast. Het rentepercentage voor de looptijd van de komende 5 jaar bedraagt nooit meer dan 6.30% "


Hoe kan de sns met zo een belachelijk voorstel komen ?

omdat je simpelweg niet zomaar naar een andere bank kunt want je moet dan soms tot wel 10.000 euro boete betalen en een andere bank kan je ook niet nemen als klant omdat het zo in de WET ! is bepaald

De SNS weet dit en bied je een wurg contract aan met de neiging naar maffia praktijken die de regering eens een keer goed onder de loep zou moeten nemen
vervolgens heb ik maar 2 weken om te reageren anders zetten ze me vast voor 1 jaar op 5.75% !!
wettelijk heb je 4-6 weken om te reageren dus vraag ik mij nu weer af waar de sns aan 2 weken komt ?

gelukkig gaat mijn adviseur er achteraan want ik kan me niet voorstellen dat ik 200 tot wel 350 euro meer zou moeten betalen en dan ook nog merk dat ik vet opgelicht word omdat de rente maar 4.3 is op het moment

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Bij contractverlenging kun je toch zonder boete weg?

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Bij contractverlenging wel, maar dat is hier niet het geval.
Je bent met het afsluiten van de hypotheek een contract afgesloten van meestal 30 jaar. Alleen is er een bepaalde rente-vast periode afgesproken.

Wanneer je naar een andere geldversterekker wilt gaan komt de boete rente om de hoek kijken (misgelopen rente van de resterende tijd).

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van dit zoveelste SNS onzin produkt, maar de plafonds worden iedere 5 of 10 jaar (naar keuze) vastgesteld. Het lijkt me dat je bij opnieuw vaststellen van een plafond op kunt stappen.

Ja toch, niet dan?

Hand op de knip, jij hebt de stukken, kom op!

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door debeurd »

Bij het verlopen van de rentevaste periode kan je boetevrij overstappen (bij de meeste banken, tenzij je een boeteclausule hebt)

Daarnaast is er een verschil tussen instap en verlengingstarieven. Je hebt in eerste instantie het instaptarief gekregen, nu krijg je een verleningsvoorstel. Doorgaans ligt dat tussen de 0,3 en 0,6 % hoger, afhankelijk van de bank. Uiteraard is de marktrente ook van belang.

Is je huis meer waard geworden de afgelopen 5 jaar? Dan kan je wellicht een lagere rente bedingen als je de stijging aan kunt tonen middels een taxatierapport/waardeverklaring.

Verder is hier eigenlijk niets vreemds aan de hand voor zover ik kan beoordelen..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij het oversluiten is de boeterente gebaseerd op de resterende rentevaste periode, niet op de looptijd. Als je rentevaste periode afloopt, dan is de resterende rentevaste periode nihil en heb je dus ook geen boeterente.

handopdeknip
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 12:33

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door handopdeknip »

ik snap best dat ze een hoger aanbod krijg maar als je een brief krijgt 3 weken eerder dat de rente lager is en dan een brief dat de rente zogenaamd nu hoger is terwijl die lager is ?
waarschijnlijk denkt de sns dat iedereen met een eigen woning en hypotheek bij hun achterlijk is (achteraf bekeken mischien wel)

de bankenwereld is door aan het draaien en ik heb de sns inmiddels gebeld en geloof me ik ben 5 keer doorverbonden omdat niemand wist waarom ik nu 4,3 betaal en een bod kreeg van 5,0 tot 6,3

de sns werkt zelf mee aan een crediet crisis door mensen te dwingen hun huis te verkopen want dit kan ik in deze tijden niet betalen
het gaat me dan zeker 150 euro tot maximaal 510 euro per maand meer kosten

volgens mijn adviseur zit er inderdaad een clausule in mijn contract van 30 jaar dus al zou ik overstappen naar een goedkopere bank het mij tegen de 10.000 euro kost

dus al om al maakt de sns misbruik can de situatie en als het voor mij niet te betalen is een woning eigenaar minder ...
hoe creeer je een probleem zou ik zeggen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk zit er een aantal (eenmalige) kortingen op je huidige rente. Zo heb je sowieso bij veel banken de eerste rentevaste periode een lagere rente dan daarna (tweesporig rentebeleid). Verder kunnen er nog meer 'budget-opties' in je hypotheek zitten, waardoor je een lagere rente hebt gekregen. Een van die budget voorwaarden kan zijn dat je niet zomaar zonder kosten zou kunnen oversluiten. Dan betaal je jaarlijks bv. 0,1 of 0,2% minder rente, maar het kan tot hoge kosten leiden als je toch zou willen oversluiten. Andere budgetvoorwaarden kunnen bv. zijn dat de offerte maar 3 maanden geldig is, wat vaak niet zo bezwaarlijk is.

Maar met al die kleine kortingkjes, plus natuurlijk de grootste korting, voor nieuwe klanten, kan het zijn dat je tussen een halve en een hele procentpunt korting krijgt op de huidige rente. Maar, die korting is vaak alleen de eerste rentevast periode geldig.

Dus, op dit moment is de variabele rente van de 'sns plafondrente' 5%. Jij hebt waarschijnlijk 0,7% korting in de eerste 'rentevast' periode, waardoor jou rente 4,3% is. Als je nu de rente weer voor 5 jaar vastzet is de rente dus 5%, met de komende 5 jaar een plafond van 6,3%. Niets raars aan.

Het enige vervelende voor jou is dat 5 jaar geleden de variabele rente heel laag stond, en je daar ook nog eens een tijdelijke korting op kreeg, waardoor je toen een rente had van 3,8% met een plafond van 4,5%. Doordat de rente toen zo laag was, lijkt het alsof de rente nu extreem hoog is geworden. Daardoor zul je in de rentelasten flink stijgen.

Maar, eerlijk gezegd, een goede hypotheekadviseur had je 5 jaar geleden er al op gewezen dat de rente toen extreem laag was (heeft hij waarschijnlijk ook wel gezegd...) en dat het verstandig zou zijn om in je budget er al rekening mee te houden dat de rente na het aflopen van de eerste renteperiode vast niet meer zo laag zou staan. Maar dat heeft hij blijkbaar niet gezegd. Als je in je budget en je spaar-/uitgavenpatroon maandelijks bv. 200 euro had gespaard, met in je achterhoofd dat je met een (semi-)variabele rente er rekening mee moet houden dat de maandelijkse rentelasten flink kunnen stijgen, dan zou je nu waarschijnlijk ook niet heel veel financiele problemen hebben vanwege de rentestijging.

pukpietje
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2009 11:23

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door pukpietje »

Herkenbaar allemaal ....
Wij zitten al een tijdje met een stabielrente contructie met bandbreedtes wat op andere forums op het internet al meer over wordt gepraat zag ik.
Mijn toetsrente komt eraan as 1 febr en morgen gaan we knopen doohakken..het laatste gesprek met de sns denk ik.
Wat mij bevreemd is dat een tijdje geleden de toetsrente op 6.9 staat (bandbreedte 1%) en ik as 1 febr naar 5.9 % rente ga terwijl in 2000/2001 de euribor rente op gelijke voet stond als het niveau in dec 2008 .(nu helemaal laag)

Ik kan niet bevatten waarom ik toen 4.4 % betaalde en nu dadelijk 5.9 % terwijl dus die euribor rente gelijk is ..men moet dus de eigen provisierente flink omhoog hebben geschroefd!!

Voor mij is het allemaal nog niet zo'n ramp want ik zit op een relatief lage hypotheek gelukkig maar zo zachtjes aan ben ik het zat aan het worden daar.
Helaas hanteerd men een 3 maandrente boete dus dat overstappen is nog even afwachten of het allemaal slim is.
Overstappen intern is 1 maand boete en ze boden 5.9 voor 10 jaar.

Nu kan ik overstappen naar aegon ..aflossingsvrij 10 jaar 4.7 % voor de eerste 2 jaar en daarna 5.1% resterend.
Grootste voordeel volgens adviseur is inderdaad wat kweenie zegt.. 1 sporig rente beleid en dat is de sns volgens mij niet!

succes allemaal en misschien heeft iemand nog tips voor me

Houston
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2009 21:20

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door Houston »

Aegon is ook niet eensporig helaas. In het tarief dat je noemt zit nl 0.1% korting en 0.15% voor vevallen dagerente. Deze 0,25% komt er straks bovenop.

Houston
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2009 21:20

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door Houston »

een tip:
reken uit (of laat uitrekenen) wat het je kost om weg te gaan en wat het je oplevert om weg te gaan. Als die balans positief is, dan beter nu overstappen dan over 5 jaar.

robbiel
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2009 16:26

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door robbiel »

@hand op de knip,

als je weg kan, DOEN ! SNS zijn gewoon boeven. Ik kan niet weg, zonder huis te verkopen, anders was ik al weggeweest. Zie topic hieronder van mij..

Succes Rob

handopdeknip
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 12:33

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door handopdeknip »

oke hier is een update voor wie zich afvraagt hoe het is afgelopen

na het belachelijke aanbod van 5-6.3 % heb ik een variabele rente genomen en die is nu op het moment 4.1% wat mij dus al snel minimaal 200 euro per maand nu scheelt
voordeel is ook dat ik als de rente ver genoeg is gedaald >Zonder< boete naar een andere bank kan gaan wat ik eigenlijk niet kon
volgens advies van mijn financiele regelaar gaat de rente de komende tijd nog verder omlaag dus ik geniet van de maandelijkse verlagingen tot het dieptepunt is bereikt

ga niet in op een halfgaar aanbod van de sns of andere banken maar stap gewoon op variabel over en je kunt boetevrij weg of later stukken lage rafsluiten

Houston
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jan 2009 21:20

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door Houston »

Ik hoop het voor je, handopdeknip!

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door vakkiel »

Beste hand op de knip,

De SNS is een aanbieder van hyp. producten met normaliter een zeer scherpe rente. ( b.v. de budgethypohteek )

Ik schat dat 95% van de mensen die een hypotheek afsluit alleen kijkt naar het rentepercentage ( zeer scherp dus van de SNS ) en niet naar de VOORWAARDEN !

Als ik de bugethypotheek van de SNS neem is dit een hyp. met een dus scherp rentepercentage maar met zeer slechte voorwaarden.

Deze hypotheek is eigenlijk alleen interesant als je je hele leven in dezelfde woning blijft wonen en je rentepercentage dus lang hebt vastgezet. Dit zal voor weinig mensen gelden. Wil je naar een andere hyp. verstrekker of verkoop je je woning zonder een andere woning terug te kopen dan ben je aan de beurt en betaal je duizenden euro's "boete". Hierop worden mensen geattendeerd maar ze zien alleen het scherpe rentepercentage. Ik wens je veel succes bij de SNS.

Twinkle20
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2009 19:07

Re: Sns blijft de boel bedonderen

Ongelezen bericht door Twinkle20 »

TS heeft zelf hiervoor getekend en had dit dus kunnen verwachten. Op het moment van tekenen zag het er zeer positief uit maar dat geeft geen garantie voor de toekomst. Dus dat TS hier nu komt zeuren door zijn eigen stommiteiten is mij een raadsel.

Zijn wanpraktijken, maar je tekent er zelf voor. Wie wil je daar de schuld van geven? BEter lezen dus voortaan.
Idd, zo op het eerste gezicht lijken de voorwaarden aantrekkelijk. Maar de kleine lettertjes worden vergetne, die net zo belangrijk zijn!

Gesloten