LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belastingdienst betalingsregeling

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
martin1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2009 16:24

belastingdienst betalingsregeling

Ongelezen bericht door martin1969 »

Onlangs heb ik twee aanslagen van de belastingdienst gekregen, namelijk van 2007 en 2006. Beide met een aanzienlijk bedrag : een totaal van ongeveer 4000 euro. Ik heb een gezin en ben alleenverdieneer met een minimaal inkomen, het is onmogelijk voor mij om dat bedrag ineens te betalen; ik heb daarom om een betalingsregeling gevraagd. Formulieren ingevuld, opgestuurd, en een paar weken later kreeg ik een reactie terug dat men niet akkoord ging met een betalingsregeling omdat ik geen kopie had toegevoegd van een voorlopige teruggave van 2009 van mijn partner. (Vreemd, dat is toch al bekend bij de belastingdienst ?) Ik had namelijk gevraagd om een verrekening met de voorlopige teruggave van mijn partner en van mij een maandelijkse aflossing van 100 euro.

Kan ik nog bezwaar maken tegen deze beslissing ? Ik heb al beroep aangetekend, maar of dit iets helpt ? :roll:

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: belastingdienst betalingsregeling

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik neem even aan dat je het standaard formulier hebt gebruikt. Daar kan ik niets vinden over een bijvoegen van een kopie van de voorlopige teruggaaf.

In jouw geval zou ik eerst contact opnemen met de belastingtelefoon met het verzoek dat je teruggebelt word door de afdeling invordering omdat je wil weten waarom de betalingsregeling is afgewezen omdat de kopie voorlopige teruggaaf niet nodig is volgens het standaardformulier.

Begin overigens wel met betalen volgens het voorstel wat je wou doen, als je begint dan zakt in ieder geval het openstaande bedrag.

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: belastingdienst betalingsregeling

Ongelezen bericht door graces »

Beroep aantekenen kan inderdaad iets helpen, goed dat je dat hebt gedaan!

De Belastingdienst wil het geld binnen één jaar hebben. Een verzoek om een regeling moeten ze ook beschouwen als een verzoek om kwijtschelding. Dus als je met je inkomen niet binnen één jaar kunt betalen zouden ze ook moeten beslissen of je wel in aanmerking komt voor kwijtschelding. Als daar in hun besluit niks over staat kun je dat in je beroep ook naar voren brengen. Dus als je dat nog niet hebt gedaan: schrijf een aanvullend beroepschrift! (verwijs naar gewijzigde Leidraad Invordering 1990)

Dat zij een kopie willen hebben van de voorlopige teruggaaf van je vrouw is inderdaad onzin, daarover moet je wel wat op het formulier invullen, maar je hoeft nooit iets daarover mee te sturen!

hugo_b
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2009 11:38

Re: belastingdienst betalingsregeling

Ongelezen bericht door hugo_b »

Ik hoop dat je deze reactie nog leest Martin, want het kan van waarde zijn voor je probleem.

Mijn vriendin zit in vrijwel hetzelfde schuitje en is reeds 4 maanden met de belastingdienst in conclaaf over een betalingsregeling. Gisteren zijn we echter op het regiokantoor dusdanig geholpen dat een oplossing dichtbij is.

Normaliter wil de belastingdienst het verschuldigde bedrag binnen een termijn van 24 maanden vereffenen. Zodoende zal het, door de belastingdienst voorgestelde bedrag, een deelfactor 24 zijn van het totaal verschuldigde bedrag. Indien je echter niet akkoord wenst te gaan met het voorstel - nu komt jouw verhaal om de hoek kijken - dien je een speciaal formulier in te vullen, welke geadresseerd is aan het kantoor in Enschede. Er blijken een tweetal formulieren te circuleren om een betalingsregeling aan te vragen, waarvan 1 er dient om buiten de termijn van 24 maanden te vallen. Dankzij dat "geweldige" 0800 nummer van de belastingdienst (studenten die hun tijd achter de telefoon uitzitten), bleek dat wij het onjuiste formulier opgestuurd hadden. Ik heb getracht het juiste formulier te vinden op de site van de belastingdienst om deze te linken, maar ik kreeg het niet gevonden. Daarom adviseer ik je dit formulier op te vragen bij je regiokantoor. Wellicht heb je wel het juiste formulier opgestuurd, maar idd vergeten om een aantal verplichte kopieen toe te voegen. Het gehele proces dient dan opnieuw doorlopen te worden.

Ondertussen bestaat de mogelijkheid om de betalingen stop te zetten, tot het moment van een positief, dan wel negatief antwoord van de belastingdienst. Maak hiervan absoluut gebruik!!! Voordat je antwoord krijgt, verstrijkt er immers een periode van 6 tot 8 weken. Het stopzetten van de betalingen kun je het beste persoonlijk laten doen door je regiokantoor. Indien je een helder verhaal voor kunt leggen, doet men er doorgaans niet moeilijk over.

Ik wens je succes in de jungle die Belastingdienst heet!

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: belastingdienst betalingsregeling

Ongelezen bericht door graces »

24 maanden is bij Belastingdienst Toeslagen (huur en zorgtoeslag enzo)
12 maanden is bij Belastingdienst (inkomstenbelasting)

Formulier Belastingdienst
Formulier Belastingdienst Toeslagen

Gesloten