LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buspiron

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Hallo allemaal.

Doordat ik eigenlijk alleen amerikaanse ervaringen met dit medicijn kan vinden, zou ik graag weten of er hier ook meerdere mensen zijn die dit medicijn gebruiken.
Het moet tegen sociale en generaliserende angsten werkzaam zijn. Wie wil zijn/haar ervaringen posten.

Ikzelf ben er nog maar een kleine poos aan (een dikke week) en kan nog zeer weinig over het medicijn zeggen.

Bij mij lijken de bijwerkingen vooreerst mee te vallen, ik heb het snel koud, (Lijkt op bloeddrukverlaging), en ietsje last van een vreemde ervaring in mijn hoofd. Kan echter niet zeggen dat het onprettig voelt.
Ik ervaar totaal geen vermindering van libido, omdat ik jarenlang medicijnen gebruik en alles al op een zacht pitje stond, kan ik nu zeggen dat het al zo goed als terug is.

Over de positieve effekten op mijn angstklachten is redelijkerwijze nu nog weinig te zeggen.
Het zou pas over enkele weken moeten blijken of het wat doet voor mij.

Daarom zou ik graag ervaring willen uitwisselen.

Groeten Gerrit.

Toolboy

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Toolboy »

geachte.

Het lijkt wel een kloon van brupopion.(lees zyban)

T

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

even een update.

Na twee weken buspiron zijn de bijwerkingen al behoorlijk minder.
Met name een droge mond s'morgens en net als met efexor in het begin niet goed kunnen slapen.
Het slapen gaat al weer veel beter, ik slaap vrijwel meteen in. Als ik s'nachts een keer wakker word wil het inslapen niet meer zo best, ook dit word al wat beter.
Ik kan me veel dromen herinneren, het is s'nachts veel levendiger in mijn hoofd, van de benzo's was ik nockout.

Last van koude handen en voeten heb ik niet meer, ik twijfel nu wel een beetje of dat nog afkick verschijnselen van de efexor waren, zeker weten doe ik het niet.

Verder geen bijwerkingen, ook totaal niet op het libido.
Ik neem drie maal een tablet van 10mg en neem die in bij het eten, ik las ergens dat de werking dan nog beter zou zijn, wie weet.

Het is absoluut geen xanax, want dan neem je een pil en bam, je angst is met een uurtje helemaal weg.
Ik ervaar dit eerder als heel langzaam werkend. Soms voel ik iets van "hee.... ja nu merk ik wat, het gaat iets beter".
Echter ik merk wel duidelijk dat het niet weg is, ik ben nog af en toe erg nerveus.

Alles bijelkaar genomen ben ik redelijk positief over dit middel, "mijn grootste last is angst", en ik weet dat het misschien ook wel een a twee maanden kan duren voor het volledig aanslaat.
Misschien moet de dosering nog wel wat hoger.

Afwachten maar, de bijwerkingen zijn niets vergeleken met ssri's, en als het goed gaat aanslaan dan ben ik bereid dit langdurig te gebruiken.

Groeten Gerrit.

ferry_C
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:44

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door ferry_C »

Hallo,

Idd weinig te vinden over dit middel. Ik neem nu 2 weken wellbutrin xr en nam buspiron na een week erbij omdat ik gek werd van onrustig en angstig gevoel. Weet wel dat het allemaal in je systeem moet komen maar ben het rotgevoel na maanden zat. Nu na een week merk ik eigenlijk niks behalve droge mond. Gister een soort black out gehad en dat was nou juist waarom ik het middel erbij nam. Misschien ben ik ongeduldig maar we wachten nog even af. Neem nu 3x 5 mg per dag.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door greenfrog »

word vaak in te lage dosis voorgeschreven, 30 of 60mg is de goede dosis. Kan tinteling in de vingers veroorzaken. Kan bijwerkingen geven als bij de benzo's.

zie ook
www.youtube.com/watch?v=hp2tpKtKYnk
www.youtube.com/watch?v=b5BW4t8IhKM

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag mensen, bedankt voor de reakties.

Ferry, wat ik wou vragen gebruik je wellbutrin voor depressie of iets anders?
Als ik de bijsluiter lees dan is een bijwerking dat het i.d.d angst kan opwekken.

Veel sterkte met je medicatie.

groeten Gerrit

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Derde week buspiron.

Bijwerkingen zijn zo goed als weg, alleen nog een beetje droge mond s'ochtends en met het innemen tintelingetjes in mijn hoofd (stelt niets voor overigens).

Minder is dat het nog niet zo vlot wil werken voor mij, verder merk ik wel dat ik helderder ben dan met andere medicatie.
Ik kan zonder centje pijn autorijden.
Eigenaardig is dat ik s'morgens heel relaxt ben en gaande weg de dag wat nerveuzer word, ik heb een enkele keer een xanax genomen.

Verder kan ik nog niet veel zeggen, paar weken aankijken nog en misschien ophogen

Groetjes

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Vier weken Buspiron.

Afgelopen week geen merkbare bijwerkingen gehad.
Het gaat iets beter, ik voel me redelijk stabiel, heb overigens geen stressvolle situaties gehad.
Volgende week evaluatie gesprek bij het ggz, ik denk erover om iets op te hogen, wil vragen hoe psych daar tegenover staat.

Voor angst denk ik dat dit wel een geschikt middel is, echter het zal misschien niet voor iedereen werken en houd rekening met een (heel) lange inwerkperiode.
Op fora las ik dat sommigen er meer dan 1.5 maand over doen om resultaat te krijgen.
Ik denk dat er dus nog wel enige verbetering optreed.

Groeten

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Ben met de zesde week buspiron bezig.

Heb vorige week een gesprek gehad met de psychiater van het ggz. Hij was van mening dat het zware gebruik van xanax voorafgaand aan dit medicijn voor de ervaring kan zorgen dat dit middel minder snel aanslaat.
We hebben besloten op te hogen en ik zit nu op 3 x 15mg per dag, dit is 5 mg beneden de geadviseerde hoogste dosis.

Ik heb wel een paar dagen weer erg koude handen en voeten gehad, dit is dus toch een bijwerking van buspiron.
Verder kreeg ik wat last van mijn maag, beetje zuurbranden. Ik heb een aantal dagen rennie's gebruikt maar die ben ik nu niet meer nodig.
Langzamerhand zijn de tintelingen in mijn hoofd ook aan het weggegaan.
Ik merk nu wel dat ik een beetje moe word een poos na het innemen, een beetje "lazy"gevoel.

Een nadeel vind ik dat dit middel niet in gereguleerde afgifte word gemaakt dat zou een hoop schelen in gebruiksgemak.
De sociale angsten waar ik vaak last van had zijn een heel stuk milder al, soms heb ik nog wel iets spanning maar het is nu echt een stuk minder geworden.
Heel blij ben ik dat ik mijn gevoel heb gehouden, ik kan emotioneel worden en ben dan de lading kwijt wat als een bevrijding voelt.

Voorlopig blijf ik er mee doorgaan.
Groeten

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Even weer een update, (word een oneman thread hier) 8)

Ik ben nu meer dan twee maanden aan de buspiron, en wel tegen sociale angst waar ik voorheen erg veel last van had.
Ik sloeg dicht als ik nieuwe ontmoetingen had met vreemde mensen, kreeg hartkloppingen als ik visite zag aankomen, voelde mij op het werk ook vaak niet op mijn gemak.
Heb hierdoor ook veel ziekte uitval gehad.

Ik ben met oxazepam begoonen om mijn angsten te onderdrukken. Omdat ik vaak depressief was kreeg ik er paroxetine bij.
De paroxetine was ik al snel af vanwege de bijwerkingen, o.a. zware aanhoudende diarree.
Omdat ik veelgebruiker van oxazepam werd ben ik op alprazolam gezet, aanvankelijk 0,5 mg, dit heb ik een aantal jaar gebruikt.
Omdat het goed hielp maar mijn stemming te veel schommelde ben ik daarna overgegaan op de echte merknaam Xanax retard langzame afgifte).
Dit heb ik opgebouwd van 1mg daags naar 2 mg per dag. Nadeel was dat ik erg sloom was de hele dag, het hielp welliswaar goed maar o,a autorijden was meer risicovol.

Omdat ik toch neiging tot meergebruik kreeg ben ik op efexor overgezet, alleen ik kon niet leven met de volledige sexuele disfunktie, ik ben er mee gestopt.

In overleg met de psychiater hebben we besloten om het huidige medicijn buspiron te proberen, het is wel een vreemde eend in de bijt in nederland want het word hier zelden voorgeschreven.

Nou na voorgaande ervaringen ben ik blij met dit medicijn. Niets is altijd beter maar van de twee kwaden is dit voor mij het beste.
Ik heb nu geen bijwerkingen meer, het was hard om te gaan geloven dat het zou werken, maar ik stap buiten de deur en ga contakten aan met andere mensen.
ik heb me er al op betrapt dat ik op het werk het kantoor binnenliep en nonchalant de werkvoorbereider aansprak, iets wat ik nog nooit gedaan heb.
Het lijkt een blijver voor mij, voorlopig ga ik er zeer zeker niet vanaf.

Ik hoop niet dat dit als een reklame overkomt want ik blijf erbij, als je eventjes zonder kan gebruik dan niets.

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Even weer een berichtje,

Ik ga nu op vier maanden buspiron gebruik in.
In de tijd dat ik opgehoogd heb, zijn er nog wel wat bijwerkingen geweest.
Zo had ik een poos een wat dikke opgezette buik. Ik wist niet waar het van kwam, toch vermoedelijk van de buspiron.
En ik heb de neiging meer te gaan eten, het vreemde is dat dit effect maar een uurtje na inname optreed, daarna is het over.
Ik ben bewust dat ik daarom op mijn eetpatroon moet letten.
Doordat ik mij dit bewust ben en tegenga door er niet aan toe te geven, ben ik echter niet gegroeid. Ik ben me tevens wat met het eten aan het mijden en fiets en wandel veel.
Ik heb daar ook meer zin in nu.
Ik heb als proef weer eens een xanax genomen want ik wou het verschil merken.
Nou het verschil is groot, ik werd weer heel erg kalm en rustig maar sliep ook gelijk weer zo'n tien uur achter elkaar. Ik werd ook weer heel erg duf wakker, veel slaap in mijn ogen.
Buspiron is heel veel milder dan xanax, soms denk ik het doet niks, maar dan denk ik terug aan januari dit jaar en dan herinner ik me ineens dat het een wereld van verschil is met toen.
Mijn psychiater is blij dat het aanslaat, ik kan rustig op de dosis blijven zitten, en dat wil ik zelf ook.
kortom het gaat goed met mij.
Groeten van Gerrit

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Hoi Gerrit en anderen. Ik zit er zelf ook over te denken om buspiron te nemen, gebruik af en toe benzo's die helpen wel maar daar moet je steeds meer voor nemen voor hetzelfde effect.
Ik las dat jij ook benzo's gebruikte (xanax en oxazepam) en dat je zegt dat xanax veel sterker is dan buspiron. Had jij dan niet dat je steeds meer van je benzo's nodig had voor hetzelfde effect? Kleine hoeveelheden benzo's helpen mij nauwelijks dus daarom twijfel ik buspiron te nemen.
Buspiron schijnt wel op andere delen van je hersenen te werken dan benzo's, maarja het moet toch wel minstens het effect hebben van om en nabij de 40mg oxazepam, 10 mg diazepam of 1,5 mg lorazepam wil het helpen bij mij denk ik.

Hoop dat iemand meer info heeft.

Groeten

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag chris01

Ik had inderdaad ook steeds meer benzo's nodig, vandaar de overstap.
Ik gebruik nog steeds buspiron, alleen nu wel in combinatie met lexapro omdat ik weer depressief begon te worden.
Het werkt i.i.g anders want ik merk geen gewenning, ik moet er wel bij zeggen dat lexapro ondertussen ook zijn steentje heeft bijgedragen deze werkt n.l ook mede op angstklachten.
Nog zeer weinig bijwerkingen gelukkig, soms nog een tinteling in mijn hoofd en na innemen het honger gevoel, verder niets. Ik heb overigens weinig last van bijwerkingen want afbouw van efexor heb ik ook weinig van gemerkt.

Sterkte met je besluit, net zoals alle andere middelen zal je zelf moeten ervaren of het wat voor je is.
Vr, Groet.

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Klinkt hoopgevend. Merk jij dat je nu geen benzo's meer nodig hebt nu je die buspiron slikt of kan er niks tegen een benzo op?

Groeten

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Momenteel gebruik ik geen benzo's meer al heb ik ze nog wel in huis.
Ik hoop dat de werking van buspiron niet gaat verslappen, want dan heb ik ze niet meer nodig.
groet.

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Ben vandaag eindelijk begonnen met het slikken van Buspiron. Ben benieuwd of het uiteindelijk net zo goed gaat werken als benzo's. Dit zal waarschijnlijk wel niet want heb niet het idee dat Buspiron vaak voor geschreven wordt ondanks dat er veel mensen last hebben van angstgerelateerde klachten.
Maar ja, ik blijf hopen.
Nog andere mensen die ervaring hebben met buspiron/buspar?

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Bedankt voor de reactie. Ik had ook al gelezen dat het niet werkt tegen paniekaanvallen. Toch maar de diazepam achter de hand houden, alleen is de bijsluiter nogal onduidelijk over de combinatie benzo/buspiron. Er staat dat je indien je benzodiazipen slikt je dit eerst helemaal moet afbouwen eer je met buspiron begint maar vervolgens staat er niet dat benzo's wisselwerkingen hebben met buspiron.
Kan je een benzo incidenteel nou wel of niet in combinatie met buspiron gebruiken?

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Het gaat nu de 2e dag behoorlijk tot zeer slecht. Merkte eerst niks maar sinds vanmiddag heb ik alleen maar meer last van angst. Voel me echt beroerd nu en zie het leven erg somber in. Hopelijk wordt die angst snel minder, iemand enig idee hoelang die angst aanhoud als bijwerking?

Johan38
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2009 18:27

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door Johan38 »

bericht verwijderd door gebruiker.
Laatst gewijzigd door Johan38 op 01 okt 2010 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

chris01
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2009 15:50

Re: Buspiron

Ongelezen bericht door chris01 »

Hoi Johan,
De streefdosering die vastgesteld is tot de eerstvolgende afspraak is 20 mg, misschien dat het daarna nog verhoogt wordt. Zit nu op 2 maal 5 mg per dag en verhoog het per week met 5 mg. Het gaat vandaag wat beter maar dat zou ook best kunnen komen door de diazepam die ik gisteravond heb genomen. Slik incidenteel benzo's meestal 1 keer per week, heb dat nodig om te functioneren op mijn college (heb dat maar 1 dag per week). Zodra ik merk dat de buspiron gaat werken zal ik helemaal met de benzo's stoppen is de planning.

Gesloten