LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] steeds meer betalen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
klaassibrandi

steeds meer betalen

Ongelezen bericht door klaassibrandi »

Hallo
Wij snappen er niets van over onze elektrischtijds rekening.
Elke keer gaat bij ons het omhoog.
nu hebben wij de droger , oude vriezer al niet meer in gebruik, standby apparatuur uit het stopcontact wat we niet gebruiken, spaarlampen gekocht.
Maar wat we ook doen we blijven steeds meer betalen.
Nu hebben we weer gebeld, om te horen hoe en wat en ja hoor weer meer verbruik
We gaan nu al naar €326 per maand.
En lampen gebruiken wij niet veel.
Tv staat alleen sávonds een paar uurtjes aan.
Wat staat hier aan
2 pc's - om de dag wasmachine elke dag stofzuigen dus gewoon wat een normaal gezin ook doet.
Nu kunnen we de meter laten nakijken, maar dat kost bijna 400 euro en dat kunnen wij niet betalen.
We hebben maar een uitkering.
Ze zeggen ook al het lijkt wel een wietplantage.
Wij weten het niet meer
Help wie

zjwaemke

Re: steeds meer betalen

Ongelezen bericht door zjwaemke »

hmmms

Hoeveel jaarlijks verbruik hebben jullie voor Gas en Electa?
Zie laatste jaarafrekening.
Wie is jullie leverancier?

En als ik een tip mag geven. Ze je aardlekschakelaar om in je meterkast. Loopt dan nog steeds je meter word er illegaal stroom afgetapt.

En wat ik zowiezo zou doen ik 1x per maand even de meterstanden noteren. Zo kun je zelf het verbruik bijhouden.

Vertrouw je het totaal niet, meterijking aanvragen. Hier zitten wel kosten aan verbonden mocht het blijken dat de meter gewoon werkt.

Rema

Ongelezen bericht door Rema »

Dat was ook mijn eerste gedachte, heb je geen buren die stiekem energie aftappen?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Wat staat hier aan
2 pc's - om de dag wasmachine elke dag stofzuigen dus gewoon wat een normaal gezin ook doet.
Ik weet niet of je kunt en mag zeggen 'wat een normaal gezin ook doet'.
Menigeen heeft geen 2 pc's dag en nacht aan staan en doet de was niet om de dag. Wat neer komt op 2-3x per week.

Te vaak lees ik als reacties: wietplantage, aftappen. Zo langzaam aan ontstaat bij mij de indruk als zou iedere burger last hebben van aftappen.
Veelal ligt de oorzaak toch gewoon bij de ge-/verbruiker zelf.
2 pc's die dag en nacht aan staan (met daaraan gekoppelde randapparatuur) slurpen meer energie dan je denkt.

Verder spreekt u over een stijgend verbruik en termijnbetaling. Jammer dat u niet uw verbruiksmeterstanden van de afgelopen periode vermeld in uw verhaal, want dat geeft de lezer een beter beeld en kan daardoor beter gereageerd, advies gegeven worden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ik weet niet of je kunt en mag zeggen 'wat een normaal gezin ook doet'.
Menigeen heeft geen 2 pc's dag en nacht aan staan en doet de was niet om de dag. Wat neer komt op 2-3x per week.
Ligt 'n beetje aan de gezinssamenstelling natuurlijk... onze pubers beschikken elk over een eigen laptop die van 's middags tot 's avonds laat aan staan (randapparatuur overigens gedeeld over het thuisnetwerk), en met een paar pubers over de vloer heb je om de dag wel een trommel vuile was hoor...
Moet er wel bij zeggen dat die laptops aanzienlijk minder verbruiken dan de pc's die ze hiervóór hadden (overigens, voordat ik voor decadent word uitgemaakt: het betreft in alle gevallen tweedehands machines die in het bedrijfsleven afgeschreven zijn).
Maar het zou inderdaad handiger zijn om het verbruik te weten (wij gebruikten het afgelopen jaar ruim 5100 kWh, dag/nacht tarief garantieprijs t/m 31-12-08, maandbedrag incl. SV 165 euro)

HuJuh

Ongelezen bericht door HuJuh »

En als ik een tip mag geven. Ze je aardlekschakelaar om in je meterkast. Loopt dan nog steeds je meter word er illegaal stroom afgetapt.
Volgens mij heeft dit geen nut. Als je je aardlekschakelaar uitzet zorg je er namelijk ook voor dat de eventuele aftapper geen stroom meer heeft. Dus je verbruik is dan nul.

Ik heb ooit eens gekeken of mijn meter wel goed werkte en alle stekkers uit het stopcontact gehaald. Mijn meter stopte nagenoeg.
Volgens mij is dit dé manier om te kijken of er niet wordt afgetapt.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik me wel bij Shine aansluit. Niet bij elk hoog verbruik moet meteen gedacht worden aan aftappen.

Misschien kunt u aan de hand van meterstanden van jaarafrekeningen een beter beeld krijgen van uw verbruik, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoelang u daar al woont.
Zoals Shine ook al zei; post eens wat meterstanden en verbruikscijfers. Wellicht dat dit meer nuttige tips oplevert.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Quote:

Volgens mij heeft dit geen nut. Als je je aardlekschakelaar uitzet zorg je er namelijk ook voor dat de eventuele aftapper geen stroom meer heeft. Dus je verbruik is dan nul.
En daarbij is het afhankelijk van het jaar waarin de elektrische installatie aangelegd is ook nog verschillend wát je nu precies uitschakelt met de aardlekschakelaar.
De regels daarvoor zijn vaak aangepast, soms zitten alle groepen op die schakelaar, soms maar enkele.

De enige manier is wat HuJuh aangeeft, alle verbruikers uitschakelen, dat kan wel eens lastig zijn, denk aan centraal afzuigsysteem, beltrafo, alle apparaten met een adapter (b.v. internetmodem in meterkast).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een wasbeurt kost zo'n kwh aan stroom. Ik weet niet hoe lang je stofzuigt, maar een beetje stofzuigbeurt kost ook een kwh. Per maand kost dat bij elkaar dus 45 kwh, dus ruim een tientje.

Een gewone computer verbruikt zo'n 200-300 w. Ik weet niet hoe lang de pc's aan staan, maar als dat 24 uur per dag zou zijn, dan kost dat dus per pc zo'n 5 kwh per dag. Bij 2 pc's zou dat bij elkaar zo'n 300 kwh per maand zijn, dus tuim 60 euro. Maar ik neem aan dat de pc's niet continu aan staan?

Maar vergeet ook 'kleine' dingen niet. Stel dat je een adsl-modem hebt dat 10 w verbruikt en je hebt hem 24 uur per dag aan. Dan is het verbruik al ongeveer de helft van je wasmachine verbruik.

Verder kan het zijn dat je een electrische (keuken-) boiler hebt? En is de 326 alleen voor electriciteit of ook voor gas? Dat zou ook een hoop kunnen verklaren. Zeker als je een uitkering hebt, omdat je dan waarschijnlijk veel vaker thuis bent dan iemand met een baan buitenshuis.

Gesloten