LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DSB bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HansBax
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:06

DSB bank

Ongelezen bericht door HansBax »

Sinds ruim twee jaar ben ik gescheiden, en heb een geschil met de DSB bank. Onze woning moest met verlies worden verkocht, en de hypotheek was niet dekkend om het hele bedrag af te lossen.
Op zich zou je denken, de restschuld wordt door twee gedeeld, en ieder betaald zijn deel. Helaas.....
Mijn ex en nieuwe partner waren volgens de DSB niet te vinden, en dus mocht ik voor alles opdraaien. Talloze keren werd ik lastig gevallen door het incassobureau Inspectrum van de DSB bank. En dit terwijl ik voldeed aan de met mij afgesproken betalingsverplichting.
Tot drie keer toe is iemand van inspectrum bij mij thuis geweest om een regeling te treffen, waarbij ze zelfs probeerden mij een formulier onder valse voorwendselen te laten tekenen, dat ik een regeling trof voor het gehele bedrag. Goed dat ik alle heb nagelezen. De tweede man was heel joviaal, maar toen ik hem vroeg of ik alle stukken mocht kopieeren, waarmee hij instemde, zag ik dat op zijn opdrachtformulier stond, dat hij mij zoveel mogelijk moest laten betalen. Dit terwijl hij kwam om het geheel te verdelen in gelijke delen.
Vervolgens heb ik een klacht bij de directie ingediend. Al snel werd ik gebeld Door XXXX, Hoofd Centrale Clientenservice, en die vroeg of hij namens de directie thuis langs mocht komen.
Was een super gesprek, en hij begreep de situatie, en hij zou het gaan regelen, dat de schuld werd verdeeld, en de veel te dure verzekeringspolissen in mindering werden gebracht op de restschuld, en dat ik niet meer zou worden lastiggevallen door Inspectrum. We zijn nu anderhalf jaar verder, mijn ex betaald nog steeds niet of te weinig, de kosten lopen op, en ik krijg talloze dreigbrieven, terwijl ik mijn afspraken aantoonbaar nakom.

Wonderen bestaan......
Ik ben door de Heer XXXX van de DSB bank benaderd en er is uiteindelijk een goed voorstel gedaan waarmee ik kan leven. De restschuld wordt gedeeld en de rente fors verlaagd!
Ik zeg altijd maar zo beter laat dan nooit!
Laatst gewijzigd door HansBax op 28 mar 2009 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: DSB bank

Ongelezen bericht door SJZ »

Op zich zou je denken, de restschuld wordt door twee gedeeld, en ieder betaald zijn deel.
Dan denk je al fout. Ieder is voor het volledige bedrag aanspreekbaar, de onderlinge verdeling (ook een echtscheidingsconvenant) is een zaak tussen jullie onderling, maar is niet bindend naar derden.
En dit terwijl ik voldeed aan de met mij afgesproken betalingsverplichting.
Dus je betaalt de volledige schuld?
zodat we een vuist kunnen maken
Juridisch sta je uitermate zwak, geef het maar op.

Joop123
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2008 21:28

Re: DSB bank

Ongelezen bericht door Joop123 »

De dsb bank heeft jullie destijds samen een lening verschaft waar jullie beiden hoofdelijk voor aansprakelijk zijn.
Je kunt beter je energie steken in het aanklagen van je ex.
Wat staat er in de convenant?
Als je ex zich niet aan de convenant houdt, kun je hem/haar aanklagen.
De dsb echter niet. Die willen gewoon hun geld terug.
In principe zit je nu dsb op te zadelen met jouw problemen, heel cruwe gezegd.

wees trouwens blij dat ze tot 3 keer toe een incassobureau sturen ipv een deurwaarder.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: DSB bank

Ongelezen bericht door Piet »

SJZ schrijft:
Juridisch sta je uitermate zwak, geef het maar op.
Beetje voorbarig zou ik zeggen.
Gedupeerde HansBax:
Onze woning moest met verlies worden verkocht, en de hypotheek was niet dekkend om het hele bedrag af te lossen.
Uit dagblad de Pers maandag 9 maart 2009 :
Opgepompte leningen

Dit opkrikken van hypotheekleningen tot ver boven de norm is gevaarlijk. Normaal gesproken verstrekt een bank geen hypotheeklening die boven 125 procent van de zogeheten executiewaarde van een huis (de geschatte waarde van een huis bij gedwongen verkoop) uitkomt: voor de bank is dat te risicovol. Hypotheekgevers die dankzij DSB zo’n opgepompte lening hebben, kunnen daardoor nooit meer overstappen naar een andere bank, omdat er onvoldoende onderpand is.
En mochten mensen tóch weg willen bij DSB, dan is er nog een andere hinderpaal. Als enige bank in Nederland hanteert de prijsvechter een boetetarief van 3,5 procent als de klant binnen 120 maanden de hypotheek (eerste in rang) vervroegd aflost en vertrekt (voor een tweede hypotheek geldt zelfs een boete van 5 procent). Zo kan DSB na de eerste rentevaste periode (vaak niet langer dan vijf jaar) nagenoeg ongelimiteerd de rente verhogen, omdat oversluiten van de hypotheek dankzij de boete te duur is.
Gedupeerde Hans Bax:
en de veel te dure verzekeringspolissen in mindering werden gebracht op de restschuld
Uit het artikel van de Pers:
Uit de dossiers van gedupeerde DSB-klanten in bezit van deze krant blijkt dat de bank er geen bezwaar tegen lijkt te hebben hypotheekgevers (huiseigenaren) op te zadelen met soms wel acht overlijdensrisicoverzekeringen. ‘Zo zit het model in elkaar’, zegt een oud-medewerker van DSB die anoniem wil blijven. ‘Mensen lokken met een actietarief en dan veel verdienen op die verzekeringen, dat is de bedoeling
Pas achteraf werd duidelijk dat ze naast de hypotheeklening ook een viertal overlijdensrisicoverzekeringen had gekocht, die ze helemaal niet nodig had. Bij haar vorige hypotheek had Heesters namelijk al een goed dekkende verzekering afgesloten. Anders dan bij veel andere polissen, moest Heesters voor de DSB-polissen niet maandelijks premie betalen, maar – let op, hier zit de crux – alle premies in één keer. Zo’n constructie heet een ‘koopsompolis’. Om de polissen in één keer te kunnen afbetalen moest Heesters tienduizenden euro’s extra lenen van DSB. Voor deze truc werd haar hypotheeklening – en die van talloze andere klanten – verhoogd met het premiebedrag.
Oorzaak van de financiele problemen hoeft dus niet een scheiding te zijn maar kan ook liggen aan een onverantwoord hoge hypotheek van DSB en de onnodige en erg dure verzekeringspolissen van DSB.

Joop123 komt daarna met de volgende visie:
wees trouwens blij dat ze tot 3 keer toe een incassobureau sturen ipv een deurwaarder.
Jammer voor Joop123 en DSB, maar DSB kan en mag nog geen deurwaarder langs sturen omdat er geen gerechtelijke uitspraak ligt.
Zonder gerechtelijk bevel kan en mag een deurwaarder geen beslaglegging doen en dat weet DSB en de deurwaarder…. maar waarschijnlijk Joop123 niet
Zelfs een incasso bureau heeft geen recht om een betaling af te dwingen en kan dus alleen maar “vriendelijk” verzoeken om te betalen, meer niet.

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die voor DSB opkomen….

Maar je kunt wel wat doen aan je DSB problemen.
Je kunt een advocaat inschakelen met DSB ervaring, zoals bv. de advocaat Mr. Ernst Hattink uit Cuijck, genoemd in het artikel in de Pers.
Je kunt eens kijken op www.hypotheekproblemen.net om je contracten over te sluiten.
Jelle Hendrickx (ook uit het artikel van de Pers) heeft al vele DSB gedupeerden geholpen.

Een andere mogelijkheid is KiFid
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is bedoeld om u, als consument, één loket te bieden voor de beslechting van (dreigende) conflicten met financiële dienstverleners. U kunt hierbij denken aan de productgroepen beleggingen, verzekeringen, hypotheken, kredieten, overige bankproducten en gemengde producten.
Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248 ( € 0,10 per minuut )
http://www.kifid.nl

Daarnaast kun je ook je klacht indienen bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Hier de link waar je terecht kunt met je klacht:
http://consument.afm.nl/consumenten/ver ... lacht.aspx
of
http://consument.afm.nl/consumenten/afm/meldpunt.aspx

Telefoonnummer
Het Meldpunt is te bereiken op 0900- 5400 540 (5 cent per minuut).
Op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Postadres
Autoriteit Financiële Markten
t.a.v. afdeling Consumentenvoorlichting
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM

Het is belangrijk dat zo veel mogelijk DSB gedupeerden hier hun klacht indienen.
Dan pas zal de overheid, de AFM of De Nederlandsche Bank iets doen aan de m.i. ongeoorloofde praktijken van DSB en de vele dochters.

Maar iedereen zal dus zelf in actie moeten komen en iets moeten doen.
Als we allemaal onze stem laten horen (en niet alleen op dit forum), dan pas is er hoop op verbetering.

Groeten,
Piet

billy06
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2010 11:45

Re: DSB bank

Ongelezen bericht door billy06 »

hallo mensen hier ons verhaal,

ook wij hebben een polis bij hollands welvaren die wij kunnen afkopen. heb de polis inmiddels ontvangen met daarin de afkoopwaarde wat een leuk bedrag is. gebeld met de dsb bank mw er komt een medewerker van kroondebiteuren bij u langs nou prima. om een heel verhaal kort te maken deze meneer wou de polis afkopen mits ik een akte van cessie zou tekenen het geld krijg ik niet uitgekeerd waar gaat het dan naar toe??? naar verder onderzoek blijkt deze meneer te werken voor inspectrum incasso bureau maar ze gebruiken de naam kroon debiteuren is hetzelfde bedrijf. al met al hebben wij zelf een advocaat in handen genomen die de zaak gaat behartigen

Gesloten