LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

wettelijkverplichte eigen risiso deugt niet

eens
19
86%
oneens
3
14%
 
Totaal aantal stemmen: 22

joost10
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2009 09:43

'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door joost10 »

De 'wettelijkverplichte eigen risiso' is een regelgeving dat volgens mij riekt naar uitknijperij.
Iedereen is verplicht zich te verzekeren, maar als je wat hebt moet je eerst een drempel van €150,- euro per jaar voldoen, om de rest vergoed te krijgen.

Dus betaalt het grootste deel van Nederland wel premie maar hoeft van vergoedingen niets te verwachten.

Je zou bijna zeggen dat er een kartelvorming is tussen overheid en verzekeraars. De ene krijgt het geld via de ander, zodat de ander ook nog even er rente van kan trekken.

Dus na de onredelijke 'noclaim-regeling' hebben we een wettelijke bepaling die niet deugt.

Eigen risico is iets voor mensen die zich bewust onder-verzekeren vanwege financieel voordeel. Dat hoort dus een keuze te zijn en géén verplichting.

Ik vraag me af hoelang we dit soort onzin nog pikken. En wat er moet gebeuren om gewoon te krijgen wat aan de basis gewoon goed is. Dus zonder eigen risico.

Snake-lady
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:10

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door Snake-lady »

Ik ben er achter gekomen dat mijn eigen risico gestegen is met €5
Ik durf nu ook bijna niet naar de huisarts te gaan, omdat ik geen €155 kan betalen, en ook weinig zin heb in een betalingsregeling, ik betaal nu €123 per maand (excl zorgtoeslag) en vraag mij dus af waarom er zelfs met dit bedrag nog een eigen risico geldt, het is gewoon oplichterij door de regering, want zoals de zorgverzekering mij verteld heeft is dit de keus geweest van de regering en niet van hun.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Snake-lady,

Het bezoek aan een huisarts gaat niet van je eigen risco af, maw De huisarts wordt betaald door je verzekering en jij hoeft heir niks aan te betalen. Echter medicijnen etc wel.

Snake-lady
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:10

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door Snake-lady »

Dat bedoel ik, medicatie, doorverwijzen enz, dat word allemaal wel in rekening gebracht, zelfs op medische noodzaak...

marcotvm
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2008 10:17

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door marcotvm »

Dat, en bovenal is het NIET duidelijk wat er nu wel/niet onder het eigen risico valt.

De kleine lettertjes, de mitsen, de maren, de maximale en de minimale bedragen vliegen om de oren... En niet te vergeten de bepalingen hoe vaak, om de hoeveel tijd, enz

Je moet onderhand een jurist zijn om uit de wirwar van bepalingen te kunnen halen waar je nu wel recht op hebt.

Een voorbeeld:

Ik ben aan een vervangende bril toe; niet vanwege de sterkte maar gewoon vanwege het feit dat de bril 'op'begint te raken.

Vorig jaar werd deze door VGZ gewoon 100% vergoed bij Hans Anders.
Dit jaar ineens niet meer... En dat hoor je dan als je bij HA gaat kijken. Bellen met VGZ: ja dit jaar zit dat niet meer in het parket. Max. vergoeding per 2 jaar is dan 150 EUR. Maar bij Pearle krijg je 250 EUR vergoed...

Rekensommetje: bij HA ben ik voor 200 EUR klaar met een bril; moet ik dus WEL 50 EUR weer zelf betalen. Bij Pearle ben ik voor dezelfde bril (allen merk montuur) ruim het DUBBELE kwijt: 450 EUR. Dus zou ik 200 mogen bijlappen

Wat een onzin; als VGZ nu gewoon HA 100% ging vergoeden en niet Pearle de waanzinnig en onnodig dure Pearle dan DRUKT dat de kosten voor VGZ _en_ de consument. De rijke consument die dan een dure <vul merk bril> wil mag dan zelf de extra kosten dragen; het is dan tenslotte een luxe probleem geworden.

Maar al met al komt dus mijn verplichte eigen risico dit jaar dus op 205 EUR door al dit geneuzel. Het zijn gewoon allemaal verborgen lasten door de regering opgelegd.

De gezondheidszorg wordt zo goed naar de vervelend geholpen. Ook al kan het nog wel erger (zie Amerika) al denk ik dat Nederland ook langzaam die kant op gaat schuiven.
Laatst gewijzigd door marcotvm op 23 jan 2009 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Snake-lady
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:10

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door Snake-lady »

De regering wil gewoon overal waar geld uit valt te halen, ook geld uithalen, en of dat nou ten koste gaat van de gezondheid van mensen dat boeit ze niet, zolang hun maar in hun Mercedes, BMW, of Porshe kunnen rijden, en elk jaar 10x op vakantie kunnen...

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door kiz »

Wat een onzin; als VGZ nu gewoon HA 100% ging vergoeden en niet Pearle de waanzinnig en onnodig dure Pearle dan DRUKT dat de kosten voor VGZ _en_ de consument. De rijke consument die dan een dure <vul merk bril> wil mag dan zelf de extra kosten dragen; het is dan tenslotte een luxe probleem geworden.
Da's wel een beetje kort door de bocht. Niet "iedereen" kan bij HA terecht voor een bril, en dan heb ik het niet over de "rijkere" consument, maar in mijn geval over iemand met een "bijzondere zorgvraag". Ik ben per glas al meer dan € 200 kwijt en helaas valt dat onder geen enkele regeling, ik kan het dus gewoon zelf ophoesten (plus het eigen risico omdat geen enkele opticien begint aan het opmeten van mijn ogen, daarvoor word ik linea recta naar de oogarts verwezen: da's dus 155 eigen risico + 2 glazen à 200 per stuk is totaal € 555!! Zonder montuur welteverstaan, daar doe ik noodgedwongen gemiddeld 10 jaar mee). En uiteraard mogen "hulpmiddelen" niet meer worden opgevoerd bij de belastingaangifte m.i.v. dit jaar.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door svdmeer »

De argumentatie deugt ook niet.

Voor het wettelijke eigen risico is hetzelfde argument gebruikt als bij de toenmalige no-claim: Mensen zorgvuldiger om laten gaan met het "gebruik" van zorg.

Hiermee impliceert men dat het gebruik maken van zorg een keuze is. Alsof het een keuze is om ziek te worden of een bot te breken.

De huisarts is uitgesloten van het eigen risico, evenals kraamzorg. En dat laatste is vreemd: De regering heeft altijd gezegd dat het eigen risico bijdraagt aan eigen verantwoordelijkheid en bewuste keuzes, maar juist het krijgen van kinderen is een van de weinige situaties waarbij een beroep op zorg wordt gedaan als gevolg van een eigen keuze (anno 2009 is kinderen krijgen een eigen keuze). Dat klopt niet met de argumenten voor die no-claim. Een stukje gezinsfundamentalisme van de gristelijke partijen, maar wel hypocriet.

Beste is dat hele eigen risico er uit.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste is dat hele eigen risico er uit.
Dat vind ik niet. Uiteindelijk betalen we het toch, maar dan via een hogere premie. Ik denk dat het eigen risico best resultaten oplevert. Het is in ieder geval duidelijk dan de noclaim. Aan de vragen en opmerkingen op dit forum kun je zien dat het leeft. Er zijn genoeg mensen die hierdoor wel zuiniger zijn.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door nanah »

Ik denk inderdaad dat we nu zuiniger omgaan met de zorg. Maar of het altijd goed is, weet ik niet. Gelukkig geldt het niet voor kinderen, je moet er toch niet aan denken dat ouders hun kinderen geen zorg kunnen bieden omdat het te veel geld kost.
Wat ik overigens ook erg frustrerend vindt, is dat sinds de invoering van het verplichte eigen risico de anticonceptiepil weer in de basisverzekering zit. Voorheen zat dit in de aanvullende verzekering vanaf een bepaalde leeftijd (21 geloof ik). Nu terug in de basisverzekering en gaat het dus van eigen risico af, in tegenstelling tot als het nog in de aanvullende had gezeten.

cirolo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2009 10:19

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door cirolo »

mijn zoon krijgt melatonine voorgeschreven maar moet het WEL zelf betalen! Ik betaal stuur het op naar Agis maar daar wordt het van mijn eigen risico afgetrokken! Dan betaal ik toch dubbel?!

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door nanah »

Voor kinderen tot 18 jaar bestaat er geen eigen risico, omdat ze gratis meeverzekerd zijn. Eigen bijdrage kan wel...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door VioletPrue »

De huisarts is uitgesloten van het eigen risico, evenals kraamzorg. En dat laatste is vreemd: De regering heeft altijd gezegd dat het eigen risico bijdraagt aan eigen verantwoordelijkheid en bewuste keuzes, maar juist het krijgen van kinderen is een van de weinige situaties waarbij een beroep op zorg wordt gedaan als gevolg van een eigen keuze (anno 2009 is kinderen krijgen een eigen keuze). Dat klopt niet met de argumenten voor die no-claim. Een stukje gezinsfundamentalisme van de gristelijke partijen, maar wel hypocriet.
Tja, er zit ook kraamzorg/zwangerschapsmeuk in het basispakket.
Da's leuk, maar dat betalen bejaarden, mannen en mensen die geen kinderen kunenne/willen krijgen ook.
Hoezo eerlijk?
Ik denk dat het eigen risico best resultaten oplevert. Het is in ieder geval duidelijk dan de noclaim. Aan de vragen en opmerkingen op dit forum kun je zien dat het leeft. Er zijn genoeg mensen die hierdoor wel zuiniger zijn.
En dan zijn er nog de mensen die zowel bij de no-claim als het eigen risoco de sjaak zijn: de chronisch zieken en gehandicapten.
Die hebben écht geen keus en zijn dus so wie so aan de beurt.
Erg sociaal van dit kabinet, of eigenlijk het vorige.
Bedankt meneer Hogervorst!

marieke2407

Re: 'wettelijkverplichte eigen risiso' deugt niet

Ongelezen bericht door marieke2407 »

tja even die gene met de melatonine....je hebt nog mzzl dat het van he eigen risico afgaat...dan betaal je toch niet dubbel?
of je betaald biij de apotheek....en dan gaat het van je eigenrisco af.dat gaat automatich.....of je moet het net als wij zelf betalen en het VALT BUITEN het eigen risico dat is dubbel betalen...
ik zat 16jan al aan de 155 euro...betalen dus ...ze zijn heel snel nu..
en ik moet dan ook nog bepaalde medicatie gewoon zelf betalen...
de rest is nu voor het ziekenfonds....goh goh wat een systeem..

of we zuiniger zijn geworden...geen idee,als je ziek bent ben je ziek je vraagd er niet om en dat laten de heren niet zo blijken,het komt meer over,niet miepen maar dokken.

mvg marieke2407

Gesloten