LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas/elektra verbruik uitrekenen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

Ik heb een vraag over de gasmeter. Je hebt cijfers voor en achter de komma.
Als ik het verbruik wil analyseren, zijn de cijfers achter (rode vlak) belangrijk?
En heeft iemand tips om verbruik te berekenen? ik bedoel om de maand of kan ik ook na 1 week verbruik berekenen?

gr.
Thanx

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Als het goed is staat bij het display van de meter wat de eenheden zijn. over het algemeen staan in het zwarte vlak de hele kuubs.

voor berekeningen een spreadsheetje in bijvoorbeeld excel maken.
Teller aanmaken voor het aantal dagen wat je aan het meten bent.
En een vak met begin stand en actueel opgenomen meterstand.

Actueel verbruik is meterstanden van elkaar aftrekken
jaarverbruik kan je terugrekenen door het actuele verbruik te delen door het aantal dagen waarover je gemeten hebt en te vermenigvuldigen met 365 dagen.

Na een week heb je dus geen duidelijk beeld van je jaarverbruik; komt pas als je langere tijd bezig bent. Verbruik is natuurlijk ook afhankelijk van veranderende gezinssituaties, ziekte - waardoor er vaker iemand thuis is en verbruikt - en vakanties.

Als je een beetje handig bent met Excel maak je een lijst met wekelijks opgenomen meterstanden van waaruit je het wekelijkse verbruik destilleert en die kan je dan in een grafiek zetten. Krijg je een beeld van wat je verbruik doet. Zelf leid ik een onregelmatig leven en is ook deze trend erg onregelmatig maar als je langer bezig bent zie je er een bepaalde trend in wat pieken en dalen betreft.

Als je de meters wekelijks opneemt en een weekverbruik vaststelt kan je dit verbruik veel beter relateren aan wat je die week gedaan hebt en wat je - eventueel - zou kunnen besparen op dit verbruik. :idea:
(je kan natuurlijk ook heel bewust een keuze maken voor luxe en comfort 8) )

Op internet zijn overigens ook wel kant en klare rekenbladen te vinden volgens mij.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 15 mar 2009 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door Shine »

ik bedoel om de maand of kan ik ook na 1 week verbruik berekenen?
(..) ik bedoel om de maand of kan ik ook na 1 week verbruik berekenen?
Afhankelijk van hoe jij je inzicht wilt hebben/krijgen. Per maand of per week.

Zoals mijn voorganger al schrijft krijg je geen vaststaand inzicht door slechts enkele weken je verbruik bij te houden. Zelfs niet per maand. Waarmee ik wil zeggen:
Je verbruik zal in de herfst/winter periode een ander beeld laten zien dan gedurende de zomer maanden.
Ga je nu de komende 5 maanden je verbruik bijhouden (we gaan naar lente en zomer) en zoo je daarop je algehele verbuik gaan baseren, dan zul je bedrogen uitkomen.
Net zoals wanneer je je verbuik alléen gedurende de herfts/winter maanden gaat bijhouden.

Houd hier dus rekening mee!

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door bushalte »

jongens bedankt voor de reactie.

Ja klopt in de winter zal verbruik meer zijn dan zomer maar het is heeft alleen nut om gewoon maar het verbruik zelf in de gaten te houden dan de meterstanden bij te houden, denk ik

gr.
Thanx

ansswartjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2009 19:04

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door ansswartjes »

fam swartjes.het 3 jarig contract bij energie direct is afgelopen en heb dat netjes afgehandeld omdat ik al 5mnd ben aan t wachten op mn jaarafrekening nu ga ik naar n andere leverancier nou rekent energiedirect 90 euro extra omdat ik opstap mogen ze dat groetjes ans

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door bushalte »

De energierekening is vanaf januari fors hoger dan een jaar eerder. Op basis van de huidige tarieven gaat een gemiddeld gezin dit jaar 1964 euro per jaar betalen. Dat is 238 euro meer dan een jaar geleden.

Deze stijging van bijna 14 procent is de grootste sinds 2005. Dat meldde maandag het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging van de energierekening komt vooral door de gestegen leveringskosten. De tarieven voor aardgas en elektriciteit hangen onder andere af van de olieprijs.

Bron: Brabants Dagblad
Dit komt neer op ongeveer 160euro per maand elektra&Gas.
Laat de zomer maar komen :D

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

maar het is heeft alleen nut om gewoon maar het verbruik zelf in de gaten te houden dan de meterstanden bij te houden, denk ik
Is het verhaal niet helemaal goed over gekomen ben ik bang.

Meten is weten; verbruik blijft een vaag begrip totdat je het regelmatig gaat meten en probeert te verklaren waar het verbruik van afkomstig is.
Elke week de meterstanden voor je zien heeft een veel stimulerender effect dan bij jezelf denken,:"o ja, ik zal dat lampje eens achter m'n gat uitdoen". :idea:

Na een tijdje komt daar ook wel de sleur in maar om een grote sprong te kunnen maken in het omlaag brengen van je verbruik is meten onontbeerlijk naar mijn, niet geheel, bescheiden mening 8)

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik gebruik al een hele tijd
http://ecohome.nibfo.eu/

deze heeft een gratis en betaalde versie.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik heb een spreadsheet met 11 kolommen waarin gegevens kunnen worden ingevuld. Hiervoor neem ik elke zondagavond de standen op, vul deze in de spreadsheet in en via een lijn in een grafiek kan ik zien wat ik t.o.v. het vorige jaar verbruik heb. (Wel moet je de temperatuur in de gaten houden van het voorgaande jaar t.o.v. het huidige. Hierdoor zie je wel direct grote afwijkingen indien deze er zouden zijn.
De kolommen zijn: De datum, week, stand elek I, verbruik/uitkomst week minus voorgaande week, elek II, verbruik elek II, gesommeerd elek verbruik I en II, stand gas, verbruik gas, water, verbruik water.
Wat elektriciteit betreft kun je al na enkele weken herleiden naar dagverbruik en vermenigvuldigen met 365 dagen voor het jaarverbruik.
Het gasverbruik kun je ook na een aantal weken herleiden. Hiervoor heb je het aantal graaddagen nodig over dat aantal weken, waarna je het verbruik per graaddag kent. Vervolgens kun je het jaarverbruik berekenen, gebaseerd op graaddagen. Het 30 jaarsgemiddelde ligt nagenoeg op 3100 graaddagen.
De cijfers achter de komma, in het rode vlak, kun je voor de berekening verwaarlozen. Het energiebedrijf rekent hier ook niet mee. Bij elektriciteitsmeters zijn de meters met cijfers achter de komma nagenoeg verdwenen en hebben tegenwoordig minimaal 5 cijfers.
Terugkomende op het gasverbruik kun je ook eventueel nog met percentages rekenen. Eerder heb ik dit in een ander topic al eens vermeld, zoals januari 16% van het jaarverbruik voor zijn rekening neemt. Februari 14%, maart 13%, april 9%, mei 5%, juni 3%, juli 1%, augustus 2%, september 4%, oktober 7%, november 11% en december 15%. Natuurlijk zal de berekening in het stookseizoen nauwkeuriger zijn dan buiten het stookseizoen, waarbij tevens rekening moet worden gehouden met gasverbruik voor warm water en/of koken.

martdehaan
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2007 22:19

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door martdehaan »

wegens commentaar verwijderd
Laatst gewijzigd door martdehaan op 18 mar 2009 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door kiz »

Het Trika© Ms Excel energiekosten rekenmodel is een geregistreerd software pakket en eigendom van jthm. de haan te N
martdehaan die een excelsheet van jthm de haan aanprijst? :roll:

klinkt als "wij van wc **** adviseren wc ****" (mag geen reclame maken) :wink:

martdehaan
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2007 22:19

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door martdehaan »

@kiz

Als het U stoort, heb ik hem bij deze weggehaald

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door kiz »

@mart
volgens mij staat er zoiets in het forumreglement... dus het is niet zozeer dat het "mij" stoort, maar gewoon dat 't niet mag (zal m'n persoonlijke mening erover achterwege laten)

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door DMG »

Mag ik toch de link naar het rekenmodel? Wil het graag even langs Ecofys leggen.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

*13-3-09 GASstand 18900 en 20-3-9 stand 18932. (voor de komma)
Als ik nou 32 x 52 weken doe heb ik dan het jaarverbruik?

*heeft iemand ervaring van ijking? ik bedoel dat je twijfelt of de gasmeter in huis wel goed geijkt is?
Want je leest in de eneco site dat de KOSTEN voor de bewoners zijn als blijkt dat de ijkrapport correct is.

bedankt.

gr.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door Shine »

32 x 52
NEE..............
Lees nou eens voorgaande reacties svp!
En u wilt klaarblijkelijk toch uw verbruik ophangen aan de notitie van 1 weekstand.

Zomers ziet uw verbruik er anders uit dan herfts/winters. In welk jaargetij zitten we nu?!
H@rm@n geeft ene (ingewikkelde) uitleg hoe je je verbruik ongeveer kunt berekenen (graaddagen etc)

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gas/elektra verbruik uitrekenen

Ongelezen bericht door h@rm@n »

H@rm@n geeft ene (ingewikkelde) uitleg hoe je je verbruik ongeveer kunt berekenen (graaddagen etc)
Shine, dan heb ik het nog niet eens over ongewogen en gewogen graaddagen gehad :lol:
*13-3-09 GASstand 18900 en 20-3-9 stand 18932. (voor de komma)
Als ik nou 32 x 52 weken doe heb ik dan het jaarverbruik?
Omdat ik de graadagen over deze periode nog niet weet is met de methode met % wel een berekening te maken. Namelijk in maart zal het verbruik in % op 13 % liggen. In de periode van 7 dagen heb je 32 m3 gas geregistreerd. M.a.w. (maart heef 31 dagen) deze 7 dagen zijn 7/31 x 13 = 2,9 %. Jaarverbruik komt dan uit op 32/2,9 x 100 = 1103 m3 gas.
Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het gasverbruik t.b.v. koken en/of warm water. Hiervoor kun je ¡À 5 ¨¤ 6 m3 aftrekken en dan de berekuning opnieuw uitvoeren voor het gasverbruik t.b.v. verwarmen.
Voor de volledigheid: 32 - 5 = 27 m3 ¡ú 27/2,9 x 100 = 931 m3 hierbij het wekelijkse gasverbruik voor koken en warm water opgeteld = ¡À 260 m3 maakt een totaal van ¡À 1200 m3 op jaarbasis. :wink:

Gesloten