LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Middelen van inkomen
Middelen van inkomen
In de uitzending van vorige week maandag (9 maart) werd er aandacht besteed aan de middelingsregeling van de Belastingdienst. Je kan belasting terug krijgen met deze regeling wanneer je in een periode van 3 jaar met het top van je inkomen in verschillende belastingschijven valt. Het inkomen wordt bij de berekening voor middeling namelijk verspreid over 3 jaar, alsof je in elk jaar hetzelfde verdiende. Als de belasting die je in dat geval zou moeten betalen lager is, kan je dat verschil terug verzoeken. Er geldt wel een drempel van 545 euro (de eerste € 545 krijgt je niet terug).
In de uitzending van 9 maart was er een voorbeeld van iemand die een ontslagvergoeding gekregen had en daardoor over 1 jaar een veel hoger inkomen had dan andere jaren. Deze regeling gaat echter ook op voor veel starters of andere die een wisselend inkomen hebben.
Er zijn diverse sites op internet waar je een berekening kan doen om te kijken hoeveel je met middelen terug kan krijgen, zie bijvoorbeeld: http://www.belastingmiddeling.nl. Op deze site vind je ook alle voorwaarden en vereisten. Daarnaast staat het op de site van de Belastingdienst ook uitgelegd, zie http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... omens.html.
Wellicht handig voor velen om te bekijken of er voordeel behaalt kan worden. De middelingsregeling blijkt namelijk vrij onbekend te zijn (ongeveer 12.000 verzoeken per jaar).
In de uitzending van 9 maart was er een voorbeeld van iemand die een ontslagvergoeding gekregen had en daardoor over 1 jaar een veel hoger inkomen had dan andere jaren. Deze regeling gaat echter ook op voor veel starters of andere die een wisselend inkomen hebben.
Er zijn diverse sites op internet waar je een berekening kan doen om te kijken hoeveel je met middelen terug kan krijgen, zie bijvoorbeeld: http://www.belastingmiddeling.nl. Op deze site vind je ook alle voorwaarden en vereisten. Daarnaast staat het op de site van de Belastingdienst ook uitgelegd, zie http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... omens.html.
Wellicht handig voor velen om te bekijken of er voordeel behaalt kan worden. De middelingsregeling blijkt namelijk vrij onbekend te zijn (ongeveer 12.000 verzoeken per jaar).
Re: Middelen van inkomen
Makkelijke site! Weet iemand hoe het werkt in jaren dat je gestudeerd hebt. Geldt het inkomen in die jaren dan als 0? Als dat zo is krijgt volgens mij bijna elke starter geld terug?
LOL.Makkelijke site! Weet iemand hoe het werkt in jaren dat je gestudeerd hebt. Geldt het inkomen in die jaren dan als 0? Als dat zo is krijgt volgens mij bijna elke starter geld terug?
Nee natuurlijk niet
Neem aan dat die bedoelt of in het geval je geen inkomen hebt (omdat je studeerde) en dus geen definitieve aanslag ontvangen hebt, of je dat jaar wel voor middeling kan gebruiken .
Ja dat kan, je gaat dan van een inkomen van 0 uit voor dat jaar.
Laatst gewijzigd door nss op 23 mar 2009 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee dat kan niet. Afgezien van het feit dat het erg voor de hand ligt dat het niet kan, is 1 van de voorwaarden (waaraan jezelf refereert in je links), dat je een definitieve aanslag hebt ontvangen, en dat je gewerkt hebt.Neem aan dat die bedoelt of in het geval je geen inkomen hebt (omdat je studeerde) en dus geen definitieve aanslag ontvangen hebt, of je dat jaar wel voor middeling kan gebruiken.
Wat jij zegt zou betekenen dat wanneer ik net afgestudeerd ben, en ik ga werken en bv 35000 euro ga verdienen het eerste jaar, ik de voorgaande 2 jaren als 0 mag opgeven, en daardoor effectief nagenoeg 0 belasting betaal over die 35000. Kolder.
Dat kan wel degelijk. Alleen negatief inkomen is niet (op deze manier) te verrekenen:Geplaatst op 20 Mrt 2009 17:24 door __oi__
Nee dat kan niet.
Als u in een kalenderjaar negatief inkomen had, dan wordt het inkomen van dat jaar op € 0 gesteld.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ns-01.html
Nee hoor. Alleen als er aangifte wordt gedaan moet je wachten tot je een definitieve aanslag ontvangen hebt:Afgezien van het feit dat het erg voor de hand ligt dat het niet kan, is 1 van de voorwaarden (waaraan jezelf refereert in je links), dat je een definitieve aanslag hebt ontvangen, en dat je gewerkt hebt.
Let op!
Als u over een jaar geen aangifte hoefde te doen, dan moet u eerst uw belastbare inkomen in box 1 bepalen over dat jaar. U berekent dit bedrag met behulp van de gegevens uit de tabel 'Tarieven van de inkomstenbelasting uit box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning en de premie volksverzekeringen'.
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P22_2409
Je zal inderdaad minder belasting betalen, maar zeker niet 0.Wat jij zegt zou betekenen dat wanneer ik net afgestudeerd ben, en ik ga werken en bv 35000 euro ga verdienen het eerste jaar, ik de voorgaande 2 jaren als 0 mag opgeven, en daardoor effectief nagenoeg 0 belasting betaal over die 35000. Kolder.
Vrees toch dat dit niet kan, 1 van de regels is:
U moet het gehele middelingstijdvak in Nederland belasting hebben betaald.
Geen inkomen in enig jaar = geen belasting betaald
U moet het gehele middelingstijdvak in Nederland belasting hebben betaald.
Geen inkomen in enig jaar = geen belasting betaald
Ik vermoed dat je het e.e.a. verkeerd begrepen hebt. En dat is begrijpelijk want het is inderdaad verwarrend. Bovendien is de site van de Belastingdienst hier onduidelijk over.Geplaatst op 20 Mrt 2009 23:07 door Kicoa
Vrees toch dat dit niet kan, 1 van de regels is: U moet het gehele middelingstijdvak in Nederland belasting hebben betaald.
Wat bedoeld wordt is dat je in het buitenland geen Inkomstenbelasting betaald mag hebben in box 1. Dus dat je in het middelingstijdvak binnenlands (in Nederland) belastingplichtige was. Het maakt dan niet uit of je in 1 van de drie middelingsjaren wel of geen Inkomstenbelasting hebt betaald.
Het kan toch niet zo zijn dat als je in ieder van de eerste twee jaren van het middelingstijdvak officieel bruto € 1,00 inkomen hebt en je in het derde jaar € 35.000 verdient, je wel de middelingsregeling mag toepassen terwijl dat niet mag wanneer je in twee (of één) van die drie jaren € 0,00 bruto inkomen hebt en in het derde jaar € 35.000?
Als de veronderstelling bestaat dat deze regeling héél veel belastingvoordeel oplevert, dan is die veronderstelling onjuist... Het gaat er alleen maar om dat er (voordelige) 'verschuivingen' kunnen optreden in de verschillende tarief schijven in de Inkomstenbelasting.
Dus:
Een inkomen van bruto € 100.000 in jaar drie van het middelingstijdvak met twee inkomens van € 30.000 in de eerste twee jaren van de middelingsperiode levert meer belastingvoordeel op dan een inkomen van € 35.000 in jaar drie met twee inkomens van € 0 in de eerste twee jaren van het middelingstijdvak.
-
Het loont dus om in je studeertijd minimaal 1 euro per jaar verdiend te hebben?
Ben ik blij dat ik gewerkt heb
Als ik de definitieve aanslag heb van 2008 krijg ik een paar honderd euro terug.
Ben ik blij dat ik gewerkt heb
Als ik de definitieve aanslag heb van 2008 krijg ik een paar honderd euro terug.
Ter aanvulling op wat WillemV schreef: zie art. 3.154 van de Wet IB 2001. Betere bron dan de wet is er niet . Ik zou zeggen, lees dat op je gemak eens door (met name het 4e lid, 2e volzin), voordat je dingen gaat roepen waar je kennelijk geen verstand van hebt.Nee dat kan niet. Afgezien van het feit dat het erg voor de hand ligt dat het niet kan, is 1 van de voorwaarden (waaraan jezelf refereert in je links), dat je een definitieve aanslag hebt ontvangen, en dat je gewerkt hebt.
Wat jij zegt zou betekenen dat wanneer ik net afgestudeerd ben, en ik ga werken en bv 35000 euro ga verdienen het eerste jaar, ik de voorgaande 2 jaren als 0 mag opgeven, en daardoor effectief nagenoeg 0 belasting betaal over die 35000. Kolder.
Daarnaast, zou je in het door jou gegeven voorbeeld (stel 2006: €0, 2007: €0, 2008 €35000) voor toepassing van middeling de belasting €13.201 bedragen en na middeling € 11.829 + €545 (drempel) = €12.374. Nagenoeg 0?? (zie link uit startpost voor deze berekening)
Dat maakt dus niet uit, zie ook de post van WillemV. Met "het gehele middelingstijdvak in Nederland belasting betaald hebben", wordt zoals hij ook schrijft bedoelt dat je binnenlands belastingplichtig bent, oftewel dat je in Nederland onderworpen was aan belasting, kort door de bocht: dat je hier woonachtig was. Het wel of niet genieten van inkomsten staat los van de vraag of je binnenlands belastingplichtig bent.Het loont dus om in je studeertijd minimaal 1 euro per jaar verdiend te hebben?
Ben ik blij dat ik gewerkt heb Smile
Super, dank voor de verduidelijking! Zojuist EUR 1.644 teruggevraagd )