LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levenslange garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Levenslange garantie

Ongelezen bericht door Shareena »

3 jaar geleden heb ik een chi-tang gekocht voor mijn haar. Een tang om je haar te steilen. Ik heb er €149,- voor betaald, maar kreeg hier levenslange garantie voor. Helaas werd na een jaar het scharnier lam en heb ik mijn tang zonder moeilijkheden om kunnen ruilen voor een gloednieuwe. Dit was in juli 2007.

Vorige week liet ineens mijn snoer los van mijn tang. Kan hem dus niet meer gebruiken omdat de draden los zitten en heb gelijk de kapsalon gebeld waar ik heb 3 jaar geleden (april 2006) gekocht heb. Zij vertelde me dat ik waarschijnlijk pech heb, want Chi heeft de voorwaarden 23-4-2008 veranderd omdat er teveel misbruik van werd gemaakt...

Hier heb ik toch verder niets mee te maken? Ik heb hem toch met levenslange garantie gekocht? Weet iemand wat mijn rechten zijn?

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

U heeft recht op de levenslange garantie.
U heeft hem destijds onder die voorwaarde gekocht.
Er is dus een koopovereenkomst gesloten tussen u en de winkelier.
Die heeft zich er aan te houden. De bon die u heeft is wel van belang. Deze zult u moeten kunnen overleggen. ALs daarop staat dat u levenslange garantie heeft, dan is het verhaal helamaal compleet.

De winkelier zal u een reparatie of vervanging van het product moeten aanbieden.
Komt u er niet uit. Bel dan eens met de DAS juridische hulp. deze kunnen u het haarfijn uitleggen.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De voorwaarden kunnen niet met terug werkende kracht worden gewijzigd. U heeft twee wegen tot u open staan: Als eerste kun u er voor kiezen om een beroep op de fabrieksgarantie en in de tweede plaatst kun u er voor kiezen om een beroep te doen om de wettelijke garantie. In het eerste geval kun u een rechtzaak starten tegen de fabrikant. De fabrikant kan er dan alleen onderuit als ze kunnen bewijzen dat het product WEL goed was ten tijden van de koop. Mogelijk kan dat ook tegen de winkelier omdat deze u de garantie heeft verkocht. Als u hierover advies in wint bij een jurist hoe ik graag hoe deze daar over denkt. In het laatste geval moet u zelf eerst wel bewijzen dat het product niet goed was ten tijden van de koop en dat bewijs overdragen in een rechtzaak tegen de winkelier.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

De fabrikant kan er dan alleen onderuit als ze kunnen bewijzen dat het product WEL goed was ten tijden van de koop. Mogelijk kan dat ook tegen de winkelier omdat deze u de garantie heeft verkocht.


De winkelier geeft de klant vaak de dezelfde garantieperiode als die van de fabrikant.

Als de fabrikant levenslange garantie belooft (vaak levenslange beperkte garantie) dan moeten ze zich daar wel aan houden.
Zou je een rechtzaak tegen de fabrikant aanspannen, dan sta je wel sterk, alleen is dan wel de vraag of de kosten voor zo'n proces rechtvaardigd om je gelijk te halen.
In theorie komen als je gelijk krijgt alle kosten voor de tegenpartij. In theorie dus. De praktijk wilt nog wel eens wat anders uitwijzen.
In het laatste geval moet u zelf eerst wel bewijzen dat het product niet goed was ten tijden van de koop en dat bewijs overdragen in een rechtzaak tegen de winkelier.
In de praktijk kan de consument die bewijslast nooit rondkrijgen.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Let wel!!!!
Als de verkoper u verteld dat er een levenslange garantie op zit, laat dit dan op de bon vastleggen. Het namelijk zo dat wat een verkoper u verteld over een product bindend kan zijn.

Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor
het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen. Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:In de praktijk kan de consument die bewijslast nooit rondkrijgen.
Beetje overdreven gesteld. Er zijn altijd gevallen waarin dat wel kan. Als de bewijslast nooit is rond te krijgen dan is daarvan de keerzijden dat de winkel altijd het product moet vervangen als het binnen de garantie periode defect raakt.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Levenslange garantie

Ongelezen bericht door Shareena »

Na advies te hebben gevraagd bij de Consuwijzer, ben ik inmiddels terug geweest..

Ze keken een beetje vreemd en het ging niet van harte, maar hij is opgestuurd naar de fabriek. Ben benieuwd hoe lang het duurt!

Gesloten