LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door pjotertje »

Hallo

Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik?

Ik gebruik volgens mijn meter 9 KWH dag en 10 KWH nacht

9 KWH voor dag vindt ik veel. Op de dag heb ik geen wasmachine en geen droog machine heb geen boiler,s. Enige wat overdag gebruikt wordt is stofzuiger ongeveer een half uur. Een TV ongeveer 2 uurtjes en een computer ongeveer 4 uur. Plus 30 min elektrisch koken.

Nacht heb ik twee keer wasmachine en twee keer droog machine en veder niks.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Enkele meter gemiddeld 12,6 KWh per dag.

(Gezin met 2 volwassen kinderen)

pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door pjotertje »

Vandaag heb ik de meter standen op genomen van gisteren.

Dag verbruik was 9 KWH dag. Heb gisteren uurtje stofzuiger gebruikt ongeveer 45 min elektrisch gekookt 1 computer overdag aangehad en ongeveer 4 uur tv.

Nacht verbruik was 12 KWH. Dat was twee wasmachines en 2 drogers en 1 spaar lamp van 40 watt in douch aan. :cry:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Energie
Per wasbeurt verbruikt een wasmachine gemiddeld een kWh aan elektriciteit
Afhankelijk van het soort wasgoed en de droger, kost een droogbeurt tussen een en 3,8 kWh energie. Dat is drie maal zoveel als er nodig is om een vergelijkbare hoeveelheid textiel te wassen


Dit komt van de site van mileucentraal.nl

twee maal wassen kan 2kw kosten, twee maal drogen 8 kw (als je een onzuinige droger hebt), dat maakt al 10.
's nachts blijven ook enkele verbruikers werken, alles wat op standby staat, koelkast/vriezer, het centraal afzuigsysteem, de beltrafo, je wekkerradio, misschien een UPC mediabox? (stroomvreter). Dit zijn maar voorbeelden, maar een aantal van die sluipverbruikers zul je ongetwijfeld hebben.
Die 12 KWh is dan redelijk te verklaren denk ik.

pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door pjotertje »

@ron

12 KWH op een nacht met twee keer was en droog machine klopt gewoon daar ben ik me van bewust. Alleen die 9 KWH op de dag vindt ik iets te te vaag. Ik heb geen on nodige stekkers er in zitten of dingen aan staan die ook niet gebruikt worden dan alleen een koelkast na dan.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het gemiddelde dag-/nachtverbruik kan natuurlijk van persoon tot persoon ver uiteen lopen. Afhankelijk van welk apparatuur dat gebruikt wordt, de intensiviteit van het apparatuur en dus ook van de grootte van de gezinssamenstelling. Beantwoord ik echter enkel jou vraag dan heb ik een gemiddeld verbruik in de nachturen van 4 kWh en 8 kWh overdag.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Wij gebruiken ca 4 kwh in dag en 4,5 kwh in nacht tarief

In de zonnige daguren worden we ondersteund met een kleine zonnecollector. ( max 470 watt)
Vriezer en wasmachine is A label
koelkast en afwasmachine is onbekend.

Dingen die vaak vergeten worden, senseo's en koffiezetters

Dag en nacht : elektrisch bed bleek met zo'n controle meter maar liefst 5 watt per bed per uur te vreten
Printers, Computers , routers, scanner, externe harde schijven die niet gebruikt worden helemaal uit zetten met schakelaar, was alles bij elkaar zo'n 15 watt per uur of terwijl er niets aan stond
scheelt mij dus bijna 4 kwh per week

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door mylo1 »

Mijn verbruik is 4kwh per dag..maar ik ben alleen..kook op gas en heb 2 wasssen per week

dbode
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2006 13:19

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door dbode »

Volgens de laatste afrekening in december 2008 hebben wij gemiddeld:
Hoog: 14,5 kWh per dag
Laag: 17,1 kWh per dag

Ik wil nu kijken naar een alternatieve (goedkopere) leverancier, maar loop tegen het feit aan dat we met ons jaarverbruik (11.500 kWh) beschouwd worden als niet-consument (alles > 10.000 is blijkbaar kleinzakelijk).

Is ons verbruik extreem hoog? En kan dit eigenlijk wel in een huishouden met 3 kinderen?????

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Is ons verbruik extreem hoog? En kan dit eigenlijk wel in een huishouden met 3 kinderen????
De eerste vraag: ja, absurd
Een gemiddeld gezin met een normale eengezinswoning zal de helft nog niet eens halen, wij althans niet. (4600)

De tweede vraag: Heb je een villa, enkele waterbedden, elektrische vloerverwarmingen, en weet ik wat voor stroomvreters nog meer dan kan het natuurlijk een ander verhaal zijn.
Laatst gewijzigd door Ron58 op 25 mar 2009 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

dbode
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2006 13:19

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door dbode »

Bedankt voor de reacties, het verbruik is gebaseerd op de werkelijke meterstanden, die heb ik (omdat het over een periode van 388 dagen was) teruggerekend naar 365 dagen.

Energieklasse van de apparaten is:
Vaatwasser: A
Wasmachine: A
Wasdroger: A
Koelkast: Onbekend
Vrieskast: Onbekend
TV: 37"/ 94cm LCD (staat nooit op standby)
6 PC's (3 kinderen, mijn vrouw en ik + HTPC bij TV)
Electrische vloerverwarming in de badkamer

Natuurlijk is 6 PC's wel veel (allen wel voorzien van LCD scherm), maar deze staan nooit de hele dag aan. Als je alle uren van alle PC's bij elkaar optelt, dan staat er misscheidn 1 PC dag en nacht aan. De vraag is alleen hoeveel stroom is dat als de PC een voeding heeft van 500W + verbruik beeldscherm?

pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door pjotertje »

@Ron58

Lol nee heb ik niet.

Ik heb me verhuurder vorige maand aangesproken over het hoge verbruik precies die dag ben ik 52 procent minder stroom gaan gebruiken terwijl ik zelf niet eens bespaart heb. rara toeval of niet

Ik krijg echt meer het geloof dat er afgetapt wordt of dat me meter via een schakelaar toch beïnvloed wordt.

Ik heb een grote stroom vreter en das een droger. En die staat alleen in de nacht uren aan. Maar me nacht stroom klopt precies. Overdag staat amper wat aan. Heb geen boiler op elektro heb geen sauna heb geen waterbed. En zo ver ik weet heb ik ook geen hennep :roll:

pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door pjotertje »

Heb hier een screenshot gemaakt van me verbruik de laaste maanden dit is alleen DAG VERBRUIK GEEN NACHT

Afbeelding

Hier de periodes waar over het gaat
Afbeelding

bakker82
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:38

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door bakker82 »

's winters gebruik ik gemiddeld 7 kWh per dag (enkele meter)
zomers is dat ongeveer 3 of 4. Ik gebruik 's winters elektrische kachels omdat ik geen CV heb.
Maar, heb je niet meer aan jaarverbruiken? Ik bedoel, een dagverbruik zegt echt niet zoveel.
Dus ik trap af: ik gebruik gemiddeld over 3 jaar genomen ongeveer 1500 tot 1800 kWh per jaar (des te strenger de winter des te meer)

ps. als je een oude computer hebt, die verbruiken veel stroom.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Wat is jullie gemiddelde dag/nacht verbruik.

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Nou bakkertje dat klopt niet, ik heb hier nog een 486DX2 staan en die gebruikt stukken minder dan een nieuwe pc met dikke 3d videokaarten.

Overgens gebruiken lcd schermen niet echt veel minder dan een beeldbuis. Wat wel goed helpt is het energie beheer strakker stellen van je pc, gewoon na twee minuten geen activiteit beeldscherm op zwart. ( geen screensaver dus!)

Gesloten