LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurboiler lek, maar geen combi ketel van Woningbouw

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
edbawuma

huurboiler lek, maar geen combi ketel van Woningbouw

Ongelezen bericht door edbawuma »

Ik heb een probleem met de woningbouwvereniging.
Ik betaal huur voor een 80 liter boiler bij de eneco. Deze boiler is 19 jaar oud en lekt (ik woon er nog maar 6 jaar). Het water komt uit de elektriciteitsbak onderaan de boiler gedruppeld.
Ik heb de SWW (woningbouwvereniging) en gevraagd of ik nietonderhand een nieuwe combiketel mag hebben (ketel is ook 16 jaar oud). In 2010 zijn we aan de beurt. Ik moest de eneco maar bellen voor reparatie van d e boiler. Als er een nieuwe boiler moest worden geplaatst moest ik maar bellen, want anders moet er over 2 jaar een afkoopsom betaald worden.
Reparateur is geweest. Liep naar binnen en stelde gelijk de diagnose. Is lek, niet te maken en moet vervangen worden. Hij was enigszins verbaast dat er nog warm water uit kwam en dit zou niet lang meer zo zijn volgens hem.
Ik gevraagd om een bewijs dat de boiler vervangen moet worden.
Ik met de woningbouw gebeld waar reperateur bij was. Zij geloofden het gelijk en zouden kijken wat er moest gebeuren.
Wordt ik vervolgens deze week opgebeld door de SWW of de boiler nog warm water gaf. Nu dat zo was moest ik van de mevrouw van de SWW wachten tot de boiler niets meer doet. Eerder kom ik niet in aanmerking voor de combiketel, want er is geen budget zomaar voor een combiketel.
Ik vindt zo'n lekkende boiler geen goed idee in mijn huis. Ik heb de boiler niet gehuurd (al betaal ik natuurlijk wel). Als ik zeg dat er wel eens kortsluiting zou kunnen ontstaan wordt ik afgescheept met de opmerking:'als, indien enzo daar heb ik niets mee te maken. Hij doet het nu nog.... Hij moet op dit moment levensgevaarlijk en de stekker moet er nu uitgetrokken zijn door de eneco wil de boiler gevaarlijk genoeg zijn om te vervangen met een combiketel!! (bij de eneco zeiden ze dat de boiler niet levensbedreigend gevaarlijk is. Als er kortsluiting ontstaat brandt als het goed is alleen de zekering door. Nou dat hoop ik dan maar)
Kan een woningbouwvereniging je laten zitten met een lekke boiler?????

Wie weet waar ik een antwoord kan krijgen????

Boilers worden in de reglementen van de SWW over wie waar verantwoordelijk voor is bij reperatie niet eens genoemd.

Niemand kun je tegenwoordig meer gewoon bellen voor vragen......

Ik denk dat iedere weldenkende eigenaar van een koopwoning op dit moment zou zeggen dat het toch tijd is voor een nieuwe en blij is dat hij of zij nog even respijt krijgt om een nieuwe ketel uit te zoeken.
Ondertussen krijg je wel berichtjes van de SWW dat ze zo pro energiebesparing zijn en dat je kan laten kijken of het niet energie zuiniger kan in je woning. Nou ik weet wel een manier......

Alsvast bedankt voor jullie reacties
Babs

Bob Schurkjens

Re: huurboiler lek, maar geen combi ketel van Woningbouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is een onaanvaardbare houding van je verhuurder. Een electrische boiler is - ook als deze het goed doet - erg onvoordelig in het gebruik en ook nog eens oncomfortabel omdat je niet voortdurend over warm water kan beschikken.

Ook een CV-ketel van 16 jaar is economisch afgeschreven oftewel op. Daarnaast is deze ook erg onvoordelig in het gebruik aangezien het niet een HR-ketel betreft. HR-ketels zijn inmiddels de norm.

Een redelijke en billijke oplossing is het zo spoedig mogelijk plaatsen van een nieuwe combiketel. Voor deze veel te oude CV-ketel moet je ook nog eens maandelijks huur betalen. Ik zou ze een aangetekende brief sturen waarin je SWW sommeert binnen veertien dagen aan te geven wanneer een nieuwe HR combiketel wordt geplaatst en dat binnen 30 dagen. Als je na 14 dagen de zaak niet opgelost hebt gekregen een geschil indienen bij je verhuurder:
http://www.sww.nu/?id=171

En huurverlaging aanvragen bij de Huurcommissie, www.huurcommissie.nl

Of vraag advies bij de Woonbond, www.woonbond.nl of bij de locale huurdersvereniging: http://www.hbv.nu/

Als je blijft bellen blijven ze je aan het lijntje houden is mijn ervaring.

Poon

Ongelezen bericht door Poon »

Het bovenstaande verhaal van de boiler komt mij wel erg bekend voor: ook ik huur van de SSW en ook ik heb een oude boiler (en woon hier 7 jaar), die lekt.
De SSW doet altijd moeilijk en heeft zgn nergens geld voor.

Ik ben daarom erg benieuwd hoe het is afgelopen met uw boiler cq de SSW..

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Triest dat een verhuurder dit mag doen,

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, met een defecte CV ketel, gasblok defect van de 24jaar(!) oude CV ketel!,

Bouwvereniging gebeld dat de CV stuk was, en ik vroeg of het redelijk was dat er een combiketel zou kunnen worden voor een HR Combiketel,

De electrische 80 liter boiler was ook al meer dan 30jaar(!) oud, en zat zeer waarschijnlijk vol kalk, na één afwasje en een korte douchebeurt kwam ik al rillend onder de douche weg!,

Uiteraard ging de Bouwvereniging hier niet mee akkoord, en de CV ketel werd voorzien van een nieuw gasblok, en werkte weer,

Wanneer deze ketel brandde werd de afvoerpijp zo heet, dat je je hand er niet tegen aan kon leggen zonder flinke brandblaren op te lopen!, Kostbare warmte dat zo door de afvoerpijp naar buiten ging, zonde!,

Ik pikte dit niet en ging de cvketel demonteren, en ging zoeken of er wat aan te verbeteren was, en dat was met dit model AWB ketel heel gemakkelijk,

Ik hing de wisselaar van de ketel vol met grote bouten, zodat het gas niet direct de schoorsteen in vloog, en zodoende langer in de wisselaar bleef hangen en dat had effect!, :P

Ook de flinke waakvlam werd aangepakt, en na modificatie was deze vlam meer dan 2x zo klein geworden,

Na uitgebreid testen op alle temperaturen van het water in de ketel wist ik dat ik veel gewonnen had, de gasrekening ging al snel flink omlaag!, :P

Het rendement van deze ketel was nu dermate hoog dat ik mijn hand gemakkelijk tegen de afvoerpijp kon houden terwijl de ketel al een flinke tijd brandde, en dit bij een watertemperatuur van 80 graden!.

Hier heb ik 3 jaar mee kunnen stoken totdat de Bouwvereniging er nog eens achter kwam dat dit eigenlijk niet meer kon, en toen werd er eindelijk een combiketel geplaatst, en de ouwe meuk werd verwijderd,

Wat was ik blij dat ik vooral van die ouwe boiler verlost was!, constant warm water!, wat een weelde! :P

triest dat die ouwe krengen tegenwoordig anno 2009 nog aanwezig zijn in huurhuizen!, :evil:

"Lang leve het milieu" :evil:

In uw situatie is het vrijwel onmogelijk om zuinig met energie om te gaan,

De energieverslinders in uw huis zijn gedateerd en horen vervangen worden, zo snel mogelijk!,

Ik wens u succes, en hopende dat alles snel en correct geregeld wordt,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

sonnekeson

Ongelezen bericht door sonnekeson »

Sinds een tijdje is er een website in de lucht, genaamd www.tijdelijkberoofd.nl
Hier kan men zijn of haar klacht(en)over antikraak en/of woningbouwcorporaties kwijt. De site is bedoeld om mensen een platform te bieden waar zij hun klachten publiekelijk kunnen maken.

Naast de gebundelde klachten, is er informatie te vinden die bedoeld is om helderheid te geven als het gaat om huurrechten, contract-terminologie en actualiteiten. Verder is er een forum waar bezoekers met elkaar kunnen praten/discussiëren over verschillende thema's die betrekking hebben op antikraak en sociale woningbouw.

voor meer informatie, bezoek de website: http://www.tijdelijkberoofd.nl

Gesloten