LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Ik kan jullie verontwaardeging goed begrijpen dat ze het teruggedraaid hebben voor de time being is prima. Echter enige uitleg over de tariefsopbouw van een bank is wel op zijn plaats.

Artesia fund (=trekt zijn geld van) grotendeels op de spaarmarkt. Op de Nederlandse spaarmarkt worden rentes geboden die VER boven ueribor liggen. Dit komt omdat:
A. De Nederlandse spaarmarkt altijd al relatief hoge rentes kende tov de ons omringende landen
b. Door de risico opslagen op obligaties het voor de banken blijkbaar goedkoper is om EURibor +2,5% te vergoeden dan geld op de obligatie dan wel kapitaal/geld markt te lenen. Daarbij komt nog dat vele banken niet eens KUNNEN lenen op de genoemde martkten (zo is de credit rating van Artesia onlangs verlaagd).

Je behoeft geen economische whizz kid te zijn om in te zien dat:
Als je fund tegen 4,5% en het uitzet tegen euribor plus1,03% er geld BIJ MOET. Dat kan Artesia dus bij deze markt omstandigheden niet lang vol gaan houden.

Conclusie is eigenlijk. De spaarrentes in Nederland zijn te hoog in economisch opzicht.

Door de huidige kreidietcrisis heeft een ramkraker nog meer maatschappelijke status dan een bankier en worden ze dus feitelijk gedwongen in deze casus hun eigen vermogen op te vreten. Mark my words dat kan niet lang gaan duren

Mijn voorspelling voor jullie vairabele hypo is als volgt:
Als Artesia in staat is om de spaarrentes te verlagen of zich op de geldmarkt te funden is er niets aan de hand.
Als Artesia de spaarrentes 2 á 3% boven Euribor moet houden dan gaat ie op termijn failliet als ze de rente berekening niet wijzigen. Aangezien Artesia gaan systeembank is zal Wouter de Boskabouter de tent mijns inziens niet redden.

Voor de hypo "bezitters"niet zo'n probleen. Voor degene met spaargelden boven EUR 100.000 past voorzichtigheid

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik kan me in jouw opzet wel vinden FiscaalJurist.

Ik heb hier wel eens geschreven, ik hoor nog niemand over de veel te hoge spaarrentes klagen.

Maar bij faillissement van de bank kan in principe de curator de lening opeisen, dat kan voor menig klant een gigantisch probleem worden, denk b.v. aan plotselinge werkeloosheid. Ook kan de hypothecaire lening in principe met een spaarrekening verrekend worden, denk daarbij eens aan de fiscale implicaties. Spaarrekening dus elders plaatsen.

Een ander mogelijk scenario is dat een investereerder of een andere bank de portefeuille opkoopt, maar goed, wie heeft daar nu het geld voor en met welke voorewaarden word je dan geconfronteerd?

Het begrip Pyrrhus-overwinning komt dan in me op. Als een klant persé Euribor wil, kan hij het van me krijgen, maar ik adviseer het niet.
Behalve aan diegenen die een simpele financiering op hun huis hebben.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Aan een vraag, een antwoord

Zolang je de rente betaalt, kan een curator of een nieuwe schuldeiser de schuld niet opvorderen. Dit is op te zoeken in het burgerlijk wetboek maar ik mis Ff de tijd, aangezien reageren op het radarforum voor mij FF een afleiding van de te behandelen dossiers en ik geen uren achter elkaar er mee bezig kan zijn

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Normaal gesproken is dat zo inderdaad, een lening kan niet opgezegd worden, zolang aan de verplichtingen wordt voldaan. Maar in geval van faillissement van klant en van geldverstrekker is de lening opeisbaar.

En tegoeden mogen verrekend worden!

Dit geldt ook andersom m.b.t. depositogarantie gebeuren. Eerst wordt het spaargeld met aanwezige leningen verrekend.

Dus nooit bij dezelfde bank lenen en sparen.

ohffs
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2009 13:52

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door ohffs »

Dus nooit bij dezelfde bank lenen en sparen.
Of juist wel als je meer geld hebt dan er volgens het garantiestelsel vergoed wordt...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus nooit bij dezelfde bank lenen en sparen.
Juist wel! Het is de veiligste garantie op je spaargeld. Zelfs als de overheid je tegoeden niet wil garanderen (zie bv. IJsland bij Icesave en Luxemburg bij Kaupting die gewoon weigerden de garantie uit te betalen) dan is je spaargeld veilig omdat je hypotheekschuld verrekend wordt.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Aha, jullie spaarrekeningen zijn wat vetter dan de mijne.

Overigens kun je ook voor verschillende banken kiezen.

Perplex
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2009 12:47

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door Perplex »

Geachte heer,

Op 16 maart j.l. heeft u van GE Artesiabank een brief ontvangen waarin een renteherziening werd aangekondigd voor hypothecaire leningen met een variabele rente ( invoering van een GE Artesia Basisrente Hypotheken ter vervanging van de 3-maands Euribor als rentegrondslag).

De afgelopen dagen ontstond parallel aan ons schrijven een algemene discussie in de markt over de hoogte van hypotheekrentes. Naar aanleiding daarvan heeft GE Artesiabank besloten de renteherziening te heroverwegen en ervan af te zien deze door te voeren.

De renteherziening was een belangrijk onderdeel van onze strategie om onze rente tarieven aan klanten in lijn te houden met onze daadwerkelijke inkoopkosten van aangetrokken gelden. Doordat op de interbancaire geldmarkt geen gelden kunnen worden aangetrokken tegen Euribor-tarief zonder aanzienlijke opslag zijn banken genoodzaakt meer en meer beroep te doen op spaargelden, waarvan de tarieven op dit moment ver boven de Euribor liggen.

Echter, wij vinden het evenzeer belangrijk om in deze tijden een stabiele partner voor onze klanten te zijn en zijn daarom tot bovengenoemd besluit gekomen.

Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door Belegger+ »

De paniekerige discussie ebt nu weg.
Maar let wel: in het land der variabele rente is slechts schijnbare rust. Vanaf medio 2010 gaat de kille wind van inflatie en extreme rente percentages opsteken en houden vele huizenbezitters het niet meer droog. Het blijft dan verder rustig op het forum, want er is geen geld meer voor de internet provider.

Mvg. B+

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door mmichel »

Belegger+ Je kraamt voor een deel onzin uit. De meeste variablele hypotheken zijn gewoon gedekt. Een groot deel hier bij GE Artesia zijn niet de armste consumenten.

Het gaat erom dat je niet opeens, indien het slechter gaat bij een bank, de voorwaarden ten gunste van die bank eenzijdig verandert.

Indien de eigenaar van een variabele Euribor hypotheek rekening houdt met verschillen omhoog en omlaag, dan is er helemaal niets aan de hand. Het overgrote deel doet dat ook!

De history laat zien dat de variabele rente uiteindelijk de goedkoopste variant is. En dan praat ik uit ervaring.

Groet

M

Jhonn
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:58

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door Jhonn »

Quote : Belegger+ "In het land der variabele rente is slechts schijnbare rust. Vanaf medio 2010 gaat de kille wind van inflatie en extreme rente percentages opsteken en houden vele huizenbezitters het niet meer droog."

""Het blijft dan verder rustig op het forum, want er is geen geld meer voor de internet provider.""


Pfff , lariekoek , of jij dat weet terwijl de meest gezaghebbende economen veel eerder deflatie voorzien . Zeker een glazen bol aangeschaft met klein defect !

Het kan ook net zo goed het Japanse scenario worden , jaren van lage inflatie , economische groei en lage rentes . Maar ja jij bent natuurlijk één van die succesvolle beleggers die ook de beursellende heeft voorzien en goud heeft verdiend met AEX put opties .

Maar niets is onmogelijk , dus kom een volgende keer met wat onderbouwde argumenten dan alleen wat paniekerige 13 in een dozijn doemkreten over torenhoge inflatie en rentes .

Yuma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2009 16:10

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door Yuma »

Het is misschien korte termijn denken,maar momenteel statistisch gezien op de lange termijn nog altijd het goedkoopst... (Wat gebeurt er over 10 jaar als uw rentevaste periode afloopt en de rente zou op 7 a 8% staan? Dan nog maar buiten beschouwing laten dat onroerendgoed prijzen niet zijn gedaald!)
Ben het wel eens dat er niet te gauw geklaagd moet worden als de variabele rente fluctueert,maar hier gaat het over het loslaten van een toetsingskader naar een willekeurig in te vullen percentage!

Yuma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2009 16:10

Re: GE Artesia Bank schaft Euribor van een op andere dag af !

Ongelezen bericht door Yuma »

Bovenstaande was een reactie op "een vraag,een antwoord" van 26 maart,10.19 uur..

Gesloten