LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
geerts01
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2009 20:31

Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Ongelezen bericht door geerts01 »

In augustus dit jaar loopt mijn 10jarige aandelen-hypotheek rente (4.9 %) termijn af en zal ik een nieuw rente voorstel moeten krijgen van mijn bank.

Mijn vraag is: mag ik als hun nieuwe rente voorstel van wederom 10jaar krijg en ik dat te hoog vind ook voor een andere termijn kiezen,bv 1jaar vast of 5jaar vast.?

Mag je dan ook veranderingen aanbrengen in overleg met de bank om bv mijn hypotheek aflossingsvrij te maken en mijn aandelen rekening te stoppen?

Ik wil in ieder geval niet naar de notaris om een en ander te veranderen met weer de nodige hoge kosten en afsluitbonussen tot gevolg..

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Normaalgesproken krijg je een voorstel, waarbij je tussen verschillende rente-vaste periodes kunt kiezen. Elke rente-vaste periode heeft natuurlijk wel een ander rente-percentage.

Het veranderen van de constructie van je hypotheek is niet aan de orde, die blijft gelijk.

Natuurlijk kun je jouw hypotheek opzeggen wegens het veranderde rente-percentage, maar dan moet je een niewe hypotheek vinden en sluiten en dus naar de notaris. Let wel met een aandelenhypotheek kun je nu met een aanzienlijk verlies worden geconfronteerd

waarom vraag je nu niet gewoon een afspraak met een medewerker van je bank aan. Je kan dit soort zaken gewoon allemaal bespreken en vaak kun je ook nog goed onderhandelen over de rentepercentages.

Je kan dan ook met de medeweker bespreken wat de waarde van je aandelen nu is en hoe de situatie er aan het einde van de totale looptijd verwacht wordt te zijn

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Ongelezen bericht door Dirko »

Bij de meeste banken krijg je een standaard voorstel om het voor dezelfde periode te verlengen. Je kunt dan contact opnemen als je iets anders wilt. Ligt eraan bij welke geldverstrekker je zit maar soms valt er nog te onderhandelen over het percentage.

Het is eventueel mogelijk om je lening aflossingsvrij te maken als je aan de voorwaarden voldoet maar of dit nu verstandig met de huidige aandelenstand vraag ik me af.

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

ik zou de beleggingshypotheek gedeelte houden, omdat je het al hebt en anders veel geld kwijt bent.
Daarnaast kan je weer zelf kiezen hoe lang je de rente vast wilt hebben.

Je kan overstappen van verstrekker, maar met een spaarhypotheek is dat echt ongunstig. Daarnaast komen er weer notariskosten bij, als je overstapt.
De huidige rente bij 10 jaar vast is ongeveer 5.5-6%.
Dus dat betekent bij een gangbare hypotheek en gemiddeld hypotheek bedrag dat je ongeveer 50-125 euro meer kwijt bent per maand.

geerts01
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2009 20:31

Re: Rente periode loopt af ,wat mag er veranderd worden?

Ongelezen bericht door geerts01 »

Oke ik weet genoeg,dank allen voor de tips.
Ik laat alles bij het oude en wacht het nieuwe rentevoorstel af, de aandelen zijn zolaag dat verkopen zowiezo geen optie is.
Mogelijk kan ik nog wat onderhandelen met de bank over de hoogte van het nieuwe rente voorstel.... misschien valt het ook wel mee.

Gesloten