LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Metalbobb
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009 17:00

Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door Metalbobb »

Ik heb schade aan mijn auto nadat ik werd aangereden.
De taxateur van de verzekeraar van de tegenpartij heeft bij mijn garage de schade bekeken en een schaderapport opgemaakt.


Voordat ik echter de auto heb laten repareren (duurt lang voordat ik geld kreeg uitgekeerd) ontvang ik van de garage een rekening van 70 euro voor de taxatie. Zonder specificatie. Die wordt afgetrokken van het te betalen bedrag zodra de reparatie gedaan is.

Moet ik deze kosten betalen? Zijn deze kosten meegenomen in het uitgekeerde bedrag? Ik vind dat niet terug.

Ik vind dat je pas moet betalen als de reparatie gedaan is. Als je een nieuwe stofzuiger koopt en in 3 winkels kijkt betaal je ook alleen zodra je er 1 koopt.

Ik verwacht meer vertrouwen en service van mijn garage (onderhoud vorig jaar 1200 euro).

Hoe zit dit nu ?
Het is nl. mijn eerste aanrijding dus heb zelf geen idee...

Bedankt voor het advies.

stofzuigertje

Re: Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U is niet verplicht de schade te herstellen en mag doorrijden of zo inruilen.
Wel is het werk voor de garage die de schade met de expert overeen kwam werk dat ook betaald moet worden.

Uw €70,- is een redelijk bedrag, meestal hoger.

Door de schade door een bedrijf te laten regelen waar U ook de schade laat herstellen voorkomt extra kosten.
U mag overal laten herstellen en vele hebben een contract dat ze rechtstreeks declareren waardoor ze niets betalen maar direct aan schade bedrijf,
Dit is het snelste.

Dus als U elders of niet laat herstellen mogen ze de onderzoeks kosten en de aanwezigheid van expert tegenpartij in rekening brengen.
Ze zorgen er ook voor dat het betaalde bedrag voldoende is zonder risico, en elders kan het zowel hoger als lager uitvallen voor Uw risico.

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Die €70 moet je zelf betalen, als je de auto daar laat repareren krijg je dat geld weer terug.

Als je de schade niet laat maken (of elders) ben je de €70 gewoon kwijt.

Het is een regeling die in mijn ogen volstrekt belachelijk is, zelfs al zou je de schade niet laten maken, hoor je in mijn ogen die taxatiekosten terug te krijgen. Maar de verzekering vergoed deze kosten dus niet.

Alsof je de auto wel zou laten taxeren als er niemand tegen aan reed, lijkt me niet. Dus schade, maar welke niet vergoed wordt..

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Die €70 moet je zelf betalen, als je de auto daar laat repareren krijg je dat geld weer terug.
Nee, dit is niet juist.
De taxatiekosten kun je eveneens van de tegenpartij terugvorderen.

Mijn auto was totallos na een aanrijding. De auto werd getaxeert.
Ik heb de factuur naar de rechtbijstand gestuurd, en deze heeft dit geld terug gevorderd van de tegenpartij.

Deze kosten zijn veroorzaakt door de tegenpartij, en zullen door hem/haar vergoed moeten worden

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

En dat is het juiste antwoord.

Het kan zo simpel zijn.

De garage kan er niks aan doen dat dat rapport opgemaakt moet worden. Die moet ook betaald worden. Het opstellen van een rapport kost geld.

Je hebt 1200 euro uitgegeven aan onderhoud? Daar heb je toch ook een product voor teruggekregen? Staat helemaal los van dit geval.

Jhinfo
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2009 21:07

Re: Wie betaalt schadetaxatie na aanrijding ?

Ongelezen bericht door Jhinfo »

Bij het opmaken van een schaderapport zijn kosten verbonden deze kosten bedragen normaal 12 AE dus 1,2 X het uurloon van het bedrijf, het maken van een rapport kost voor een schadebedrijf ook geld naast het gebruik maken van het programma, de kosten voor de calculatie en de arbeidstijd die de calculator er mee bezig is.

De 12 AE is voor een schadebedrijf om de kosten te dekken

Gesloten