LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie vastzetten bij Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nwotsok
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:07

energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door nwotsok »

Evenals wellicht velen onder u zijn wij onlangs benaderd door Eneco om de energie-tarieven voor langere tijd vast te zetten.
Hoewel wij in dat gesprek vroegen om eerst toezending van nadere informatie, werd ons toch het contract toegestuurd. Een kopie van het opgenomen gesprek hebben wij inmiddels opgevraagd.

Dan staat er in het contract een clausule dat je binnen 8 dagen dient te reageren als je het contract toch niet wil hebben.
Volgens mij mag een dergelijke clausule toch niet meer gebruikt worden? Uitgangspunt is: als je niets wil, dan hoef je ook niets te doen.

Of heb ik het mis?

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door rvkeuken »

In het gesprek heeft u, volgens u, geen contract afgesloten. U wilt een kopie van de tape, gegarandeerd dat dit meer dan 8 dagen duurt.

De clausule is gewoon geldig en wettelijk verplicht (koop op afstand).

Wat u kunt doen: hele reutemeteut afwachten, een contract krijgen, met veel moeite, telefoontjes etc. opzeggen en vervolgens hier uw gal spugen over die .... eneco.
Wat u ook kunt doen: nu aangetekend opzeggen, kosten 7,50 (?), tegelijkertijd een briefje naar de klachtenafhandeling van eneco (waarin u de 7,50 terugvraagt + situatie uitlegt). Gevolg: een kostenpost van max. 7,50, geen gelazer/moeilijkheden die waarschijnlijk meer gaan kosten (van uw gezondheid en portemonnee).

Dus u heeft waarschijnlijk gelijk, maar het is beter om gewoon op te zeggen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Ron58 »

Volgens mij mag een dergelijke clausule toch niet meer gebruikt worden? Uitgangspunt is: als je niets wil, dan hoef je ook niets te doen.

Of heb ik het mis?
Het antwoord is: ja, u heeft het mis.
Het verzoek om nadere informatie toe te sturen betekent voor dit soort bedrijven het toezenden van een contract, ergens op de bandopname zal tussen de vlotte babbel door wel een vraag staan waarop u met ja geantwoord heeft.

De clausule van 8 dagen (na ontvangst contract) is juist hiervoor in het leven geroepen in de colportagewet en ik raad u dan ook aan hier gebruik van te maken, als u inmiddels al niet te laat bent.
Doe dit vooral aangetekend, ook al wilt u hier in principe geen dubbeltje aan kwijt omdat u zich misleid voelt, want er komen jaarlijks honderdduizenden van dit soort brieven nooit aan.

Ik weet niet hoe het bij Eneco gaat, maar voor veel bedrijven geldt dat brieven waarmee u klant wordt altijd aankomen, maar brieven waarmee u opzegt opvallend vaak niet.

Als u inmidels misschien al op de 8e dag zit zou u de brief ook vast kunnen faxen (op postkantoor met faxrapport) en op de fax versie aangeven dat hij er ook aangetekend aankomt.

nwotsok
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:07

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door nwotsok »

Helaas is de termijn van 8 dagen al verstreken.

Ik meen mij te herinneren dat enkele jaren geleden postorderbedrijven ook clausules hanteerden van: Als u niet reageert ontvangt u automatisch producten van ons. In het andere geval moest je dan schriftelijk aangeven niets te willen ontvangen.

Volgens mij hebben consumentenorganisaties naar aanleiding hiervan bedongen dat deze regel omgedraaid dient te worden.
Waarom kosten maken als je niets wil ontvangen?

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Ron58 »

Ik meen mij te herinneren dat enkele jaren geleden postorderbedrijven ook clausules hanteerden van: Als u niet reageert ontvangt u automatisch producten van ons. In het andere geval moest je dan schriftelijk aangeven niets te willen ontvangen.
Dat is een hele andere regel, de negatieve optie.
Die is nog steeds niet veranderd.

We hebben het nu over de colportagewet, u bent benaderd en u heeft zelf om nadere informatie gevraagd, of in ieder geval ermee ingestemd dat u iets toegezonden gaat worden.
Het is een woordspelletje, ergens op die opname zal een vraag voorkomen met: "begrijpt u dat u instemt........." of iets wat daarop lijkt, vaak wordt dit heel slim ingepakt in een hele vlotte babbel waardoor het niet eens meer opvalt dat ze het zeggen, maar ze zijn wel juridisch ingedekt.
Ik heb bij Kassa wel eens gezien dat slachtoffers stomverbaasd zijn als ze de opname van hun eigen gesprek terugluisteren, die is heel anders dan ze zichzelf menen te herinneren.

De hoofdschuldige is hier onze fijne overheid, dit het mogelijk heeft gemaakt voor callcentra om de consument er op deze manier in te luizen zonder dat je ergens voor hoeft te tekenen.
Dagelijks stinken vele duizenden mensen hier in.

Ik zou toch proberen op te zeggen op basis van het feit dat u zich misleid voelt en alleen om informatie heeft gevraagd.
Het is de moeite van het proberen waard, want je tarief nu vastzetten wordt ten zeerste afgeraden, de leverancier is waarschijnlijk de enige die hier iets aan gaat verdienen, ten koste van u.

nwotsok
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:07

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door nwotsok »

Bedankt voor de uitvoerige reactie, Ron58.
We gaan het proberen.

martijn4
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 19:29

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door martijn4 »

Ook mijn moeder werd ook benaderd door Eneco. Er werd haar verteld dat ze bij Eneco, om de klanten te behouden, 10% korting gaven. Het contract werd dan wel omgezet naar 3 jaar. Uiteraard zei zij, stuur de informatie maar toe dan laat ik mijn kinderen er eerst naar kijken voordat ik besluit. Na een paar dagen ontving zij een brief met daarop gefeliciteerd......etc.Uiteraard vond zij dit vreemd want ze had nog geen toezegging gedaan! Wij hebben de brief en bijlagen bekeken en vonden het wel erg raar dat je een brief moest schrijven als je het er niet mee eens zou zijn. Het was toch in het voordeel van de klant! Dus waarschijnlijk niet.
Dit is ronduit schandalig ze spiegelen die oude mensen gewoon wat voor. En zo ga je met je trouwe vaste klanten om. Ik heb eneco gemaild en geschreven. Op de mail kreeg ik het bericht dat alles schriftelijk afgehandeld diende te worden, aangetekend etc. Heel makkelijk allemaal. De bevestiging waar ik om gevraagd heb (om het contract voort te zetten zoals het was) is nog niet binnen.

Twijg
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:15

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Twijg »

@ Martijn en nwotsok:

Ook ik ben al jaren klant van Eneco en heb tot nu toe geen klachten.
Nu ik lees dat zij zich met dezelfde praktijken bezig gaan houden als de Nederlandse Energie Maatschappij en Oxio, ga ik gelijk een klacht indienen tegen deze schandalige praktijken. :evil: :evil:

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

@Twijg: Dit zal best wel meevallen.

Zo hier en daar lees je eens bij Eneco dat het niet allemaal is gegaan zoals het volgens de klant moest gaan. De kans dat je dat hier leest is enorm groot natuurlijk. Hier komen bijna alleen maar klachten voor.
Maar als je bedenkt dat er dag in dag uit vele klanten worden benaderd dan is het aantal klachten zeer klein.

Twijg
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:15

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Twijg »

@diamondvoodoo:

Ik ben al ± 30 jaar klant van Eneco, nooit klachten gehad en toen ik- na bijna besodemieterd te zijn door een colporteur van Greenchoice, die zich uitgaf voor een medewerker van Eneco- op dit forum terecht kwam,
ben ik gaan lezen wat voor bedrijven zich op de energiemarkt begeven met de NEM als dieptepunt. Ik dacht, Eneco is dan wel iets duurder, maar die bedient zich niet van zulke praktijken. Blijf lekker zitten waar ik zit. :D
En dan lees je opeens dat Eneco zich ook met deze praktijken bezig houdt. :twisted: Je hebt gelijk dat er, naar verhouding, over Eneco weinig van dit soort klachten zijn maar wilde ze toch even laten weten wat ik van zulke praktijken vind. Kon helaas de mail niet verzenden omdat er een storing was maar ik probeer het morgen nog een keer.
Een bedrijf als Eneco moet zich gewoon niet met zulke praktijken bezig houden. Juist nu zoveel bedrijven de boel belazeren, zouden zij daar voordeel van kunnen hebben door zelf hun eigen en toekomstige klanten eerlijk te behandelen, toch? :wink:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

Off TOpic:

@ Twijg:
Ik vind je eerlijk gezegd nogal overreagert als je iets leest mbt verkoop/werving van klanten door een leverancier.
Iedere leverancier maakt zich wel op de een of andere manier schuldig aan onuiste verkooppraktijken. De een wat meer dan de ander.
Echter, niet iedere verkooppraktijk (deur/telefonisch) valt te verwijten aan de leverancier, alswel aan de verkoper.
Daar komt bij dat niet alles wat consumenten aan verhaal vertellen (hoe het is gegaan) altijd de waarheid is. De hoeveelheid slecht luisterende klanten moet je niet onderschatten. (waarbij ik niet zeg dat iedereen slecht luistert en er in dit geval sprake van is)
Maar neem dit wel mee.
Als jou intensie is om bij iedere oneffenheid een klacht in te dienen bij een leverancier, dan zou ik zeggen,....schrijf ze allemaal maar aan, want iedere naam is inmiddels al wel eens voorbij gekomen.
Ik proef bij jou een crussade....

Ik vind dat je moet opletten dat je genuanceerd en realistisch blijft!

Twijg
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:15

Re: energie vastzetten bij Eneco

Ongelezen bericht door Twijg »

Off Topic.

@ Shine:

Ik heb eerder elders op dit forum aangegeven dat ik bewondering heb voor je kennis van de energiemarkt de regelgeving en je adviezen.Dat heb ik na het lezen van jouw reactie nog steeds. Dat je mij ook een advies (terechtwijzing?) geeft, daar heb ik geen probleem mee, maar ik wil er toch wel even op reageren.
Ik vind je eerlijk gezegd nogal overreagert als je iets leest mbt verkoop/werving van klanten door een leverancier.
Iedere leverancier maakt zich wel op de een of andere manier schuldig aan onuiste verkooppraktijken. De een wat meer dan een ander
Eneco is niet een leverancier maar mijn leverancier. Iedereen, ook energiebedrijven maken fouten, maar dat vind ik toch iets anders dan
doelbewust de eigen of nieuwe klanten misleiden oftewel zich met onjuiste verkoopmethodes bezig houden. Dat de een dat wat meer dan de ander doet en veel mensen dit als een vaststaand gegeven accepteren, betekent niet dat ik dat als een vaststaand feit accepteer.

.
Echter, niet iedere verkooppraktijk (deur/telefonisch) valt te verwijten aan de leverancier, alswel aan de verkoper.
Daar komt bij dat niet alles wat consumenten aan verhaal vertellen (hoe het is gegaan) altijd de waarheid is. De hoeveelheid slecht luisterende klanten moet je niet onderschatten. (waarbij ik niet zeg dat iedereen slecht luistert en er in dit geval sprake van is)
Maar neem dit wel mee


Hierin heb je volkomen gelijk! Maar ik vind de reactie van m.n Martijn4
voldoende geloofwaardig om hierover een vraag aan Eneco te stellen en tegen deze praktijken te ageren.
Als jou intensie is om bij iedere oneffenheid een klacht in te dienen bij een leverancier, dan zou ik zeggen,....schrijf ze allemaal maar aan, want iedere naam is inmiddels al wel eens voorbij gekomen.
Het is geenszins mijn intentie om alle leveranciers aan te schrijven.
De enige energiemaatschappijen waarop ik op het energieforum reageer zijn Greenchoice i.v.m. colportagepraktijken waar ikzelf bijna slachtoffer van was en de NEM, waarvan ik het hele topic heb gelezen en zeer verontwaardig was en ben over wat veel mensen is overkomen.
Ik proef bij jou een crussade
Ik draag er inderdaad mijn steentje aan bij om de praktijken van de NEM ook elders onder de aandacht te brengen. Ik ben me ervan bewust dat ik dat doe op niet mis te verstane wijze maar altijd uit solidariteit met de slachtoffers. Deze solidariteit komt weer voort uit zowel beroepsmatige als privé ervaringen met de zwakkeren/minder
bedeelden in de samenleving.
Jij proeft bij mij een crussade/crusade. Dat mag. Maar Shine ik vind dat jij in deze overreageert.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, jij op jouw manier en ik op de mijne. Laten we het daar maar bij houden :D

Gesloten