LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kun je doen, maar dan kan er geen compost van gemaakt worden en moet al je afval tegen het dure tarief voor grijs afval door de gemeente worden 'verkocht'. Het verwerken van een ton grijs afval kost de gemeente nl. twee keer zo veel als het verwerken van een ton groen afval (ong. 160 euro versus 80 euro). Uiteindelijk betaalt iedereen dan meer, inculsief jij zelf.

densan
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:08

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door densan »

Ik wil hier juist mee zeggen dat je de mensen een keer moet belonen ongeacht wat ik er aan doe het word steeds duurder
Zie wat er vandaag in het nieuws is over afgedankte computers die naar 3e wereldlanden gaan en daar de zaak vervuilen,daar hebben wij wel verwijderings bijdragen voor betaald,wie steek dit geld dan in de zak
als het goed is moeten ze mijn b.v €2,50 geven als ik een oude computer inlever,dan zal de mens aan dit soort dingen mee willen werken
Nu worden we bedonderd waar we bij staan

miepmail
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2007 08:23

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door miepmail »

Het zou een hoop schelen als er meer plastic gemaakt wordt van composteerbaar materiaal zoals zetmeel. Is behoorlijk sterk.

noa2008
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2004 21:53

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door noa2008 »

ik doe niet aan deze flauwe (cul) omdat de hoge heren en dames het ook niet doen.
heb er bewijs van,dus gemeenten ga zo door om de mensen alles maar op te leggen wat in jullie bolle koppen opkomt.er komt niks van terecht,alles op een bult de oven in.
dan kunnen de kosten weer omlaag voor de burger.

gr van noa.

Mouton
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2009 09:56

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Mouton »

Prima idee om naast de glascontainers een container voor plasticflessen neer te zetten. Het hele dorp ligt er hier vol mee. Wel op tijd legen natuurlijk....
Trouwens, een container voor blikjes zou ook niet zo gek zijn!

klantaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2009 11:55

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door klantaf »

Ik verbaas mij al jaren dat wij elke jaar meer moeten betalen voor ons afval terwijl dit steeds minder wordt, omdat we zoveel scheiden, doordat wij het zelf naar de glasbak en papierbak brengen, waardoor speciale bedrijven daaraan flink geld verdienen.
Nu weer plastic gescheiden houden, prima idee hoor, (ik doe alleen niet mee) maar ziet de burger daar nou nog eens wat van, dan alleen die mooie praatjes van wat men er dan weer van maakt.
Als je als burger, je plastic, groenafval, oud papier, glas, verf en batterijen gescheiden aanlevert mag daar toch eens lasten verlichting tegenover staan.

klantaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2009 11:55

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door klantaf »

Sinds kort zijn melkpakken voorzien van een dop, plastic natuurlijk, heb ik daarom gevraagd, neen dus, ik ben verplicht zo'n pak te nemen /kopen, die niet meer in mijn mooie en dure melkkan past. Hier door betaal ik wel meer voor de melk, neen voor het pak natuurlijk, plus die absurde belasting op de verpakking, die
deze regering heeft bedacht.
Ik hoop dat deze belasting met nog een paar andere belastingen te niet gedaan zullen worden, zoals de vliegbelasting (tax) een dezer dagen is opgeheven.
Maar daar ik deze regering al en tijdje stuntelig en incompetent bezig zie zal er wel weer iets anders uit de hoed komen.
Bij mij gaat alles in een bak, mooi wel, lekker makkelijk.

fridel
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:17

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door fridel »

Heb nu drie bakken voor de deur staan, ben zo lang de prijzen hier voor steeds weer omhoog gaan, geen zins van plan meer om wat dan ook te gaan scheiden.

klantaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mar 2009 11:55

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door klantaf »

Altijd prettig te vernemen dat er nog meer mensen zijn die er net zo overdenken.

Emi
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:44

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Emi »

Als je als burger, je plastic, groenafval, oud papier, glas, verf en batterijen gescheiden aanlevert mag daar toch eens lasten verlichting tegenover staan.
Naar boven
Inderdaad. Afval scheiden is een onderdeel van de oplossing, samen met het terugbrengen van verpakkingsmateriaal en het afval op juiste manier verwerken (niet toch nog op een grote hoop)

In Nijmegen wordt afval opgehaald in speciale vuilniszakken. Je betaalt voor deze vuilniszakken 1 euro per stuk. Behoorlijk duur dus. Je mag al je afval aanbieden in deze vuilniszakken maar als je je afval scheid.... dan houd je minder over voor in deze zak en ben je goedkoper uit. Papier en GFT afval wordt apart opgehaald.

glas,blik, textiel en plastic kan je ook gescheiden aanbieden maar de containers zijn niet overal te vinden.

De vervuiler betaalt in dit geval - afval scheiden loont

marjorin
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 mei 2009 08:28

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door marjorin »

In Amerika, Duitsland en Engeland gebeurt het al heel lang. In Engeland krijg je een flinke boete als je het afval in de verkeerde bak doet. Als het hier echt om geld gaat, dan zit dat er dus ook nog wel aan te komen. Eerlijk gezegd; ik vind het een goede zaak maar alleen als er ook aan het begin van de lijn maatregelen worden genomen om milieuvriendelijke verpakkingen en bio-afbreekbare plastic alternatieven te stimuleren.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Da silva »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4780 ... .html?p=11
AMSTERDAM - Gemeenten steken de winst uit het gescheiden inzamelen van plastic afval veelal in eigen zak in plaats van de burger te belonen via een korting op de afvalstoffenheffing.

Gemeenten krijgen van het bedrijfsleven via stichting Nedvang enorme bedragen voor het inleveren van plastic, 475 euro per ton plastic.
Dat geld is oorspronkelijk door consumenten betaald bij aanschaf van producten.
Waarom krijgt de burger dit geld niet terug?
We betalen voor de verpakkingen.
We betalen voor de verzamelbakken of zakken.
Gaan we dan ook nog betalen voor het inzamelen wat we óók nog zelf moeten doen?

stofzuigertje

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je de grijze bak per kilo in de kliko moet betalen word er meer en beter gescheiden want groen, papier en batterijen mogen nu nog gratis in de grijze!

Dus hoe duurder Uw grijze bak per KG des te beter wij ons aan de regels zullen houden en de overheid dit beter kan verwerken.

marjorin
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 mei 2009 08:28

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door marjorin »

Waarom krijgt de burger dit geld niet terug?
Terug van wie, of wat? Van de natuur die je aan het vervuilen bent?
Ik heb je vraag zeker verkeerd begrepen anders zou dit een van de domste vragen zijn die ik me kan voorstellen!

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Da silva »

Begrijpend lezen is ook een vak...
AMSTERDAM - Gemeenten steken de winst uit het gescheiden inzamelen van plastic afval veelal in eigen zak in plaats van de burger te belonen via een korting op de afvalstoffenheffing.

Scorpio17
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2009 14:25

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Scorpio17 »

Wij hebben een paar weken terug ook een grote plastic zak gekregen om plastic in te doen en wat er dan verder moest gebeuren stond er niet bij. Dus heeft de Gemeente veel vragen gehad of er een speciale ophaling plaats zou vinden voor plastic, waar nieuwe zakken te koop waren enz. Nu blijkt dus dat het bedrijf dat dit geregeld heeft voor de Gemeente de zak niet mee had mogen sturen want die past gevuld niet door de opening van de container. In ieder dorp staat nu 1 container waar je plastic in kwijt kunt en de Gemeente adviseert om daarvoor kleine tasjes van bijv. Kruidvat, Wibra enz te gebruiken omdat deze wel door de opening van de container passen maar dan blijf je heen en weer lopen met je plasticafval en ik ben bang dat de zin er dan voor heel veel mensen er heel snel vanaf is en het gewoon weer in de grijze Kliko verdwijnt.

gijs.b
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2009 01:20

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door gijs.b »

Ik hoop dat het scheiden van plastic afval meer nut heeft dan het scheiden van GFT.
Ik ben niet bereid om meer te betalen. Er wordt overal al genoeg eco-taks geheven. Zelfs al op het gebruik van zuurstof (wat CO2 als uitstoot heeft). Ze willen het nog net geen adembelasting noemen, maar het komt al dichtbij.
Als het inzamelen geen geld oplevert doordat er producten mee gemaakt kunnen worden, dan moet het maar weer opgefikt worden, zodat er in ieder geval energie mee opgewekt wordt.

Van het scheiden van GFT is al jaren en jarenlang bekend bij de instanties en milieuclubs dat dit eigenlijk geen nut heeft en veel beter gedaan kan worden op een afvalscheidstation i.p.v. door de mensen zelf.

Jarenlang worden we al voorgelogen, omdat anders verschillende poltici en milieufreaks op hun bek gaan.

Vooralsnog zal ik plastic scheiden, maar als dit ook beter verbrand kan worden of uiteindelijk ook bij de rest van de troep komt, dan houd ik er meteen mee op.

Bovendien hoop ik dat ze iets verzinnen voor die onhandige zakken die je niet de avond van tevoren aan de straat zou kunnen zetten vanwege de katten.
(van mij part maken ze alle katten af... :wink: :twisted: )

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt er helemaal vanaf wat er met het afval gebeurt na inzameling of het scheiden zin heeft of niet. Voor bv. afvalvergisting kan ongescheiden afval worden gebruikt, en er zijn dan ook plaatsen waar het afval daarom niet wordt gescheiden. Maar voor andere methodes kan scheiding wel nuttig zijn.

Bovendien is het laten verwerken van grijs afval voor een gemeente ongeveer twee keer zo duur als het verwerken van groen afval. Als je alles op een hoop gooit, moet je het als duur grijs afval aanbieden. Door het te scheiden kan een deel als goedkoper groen afval worden aangeboden, wat een flinke besparing kan opleveren.

Voor je probleem met de vuilniszakken, in veel gemeentes krijg je voor elk soort afval een aparte bak, dus wordt er sowieso al niet meer met vuilniszakken gewerkt. In steden wordt er juist weer vaak gewerkt met ondergrondse afvalcontainers, bv. op de hoek van de straat, zodat je je vuilniszak meteen weg kunt gooien zodra die vol is. Er zijn dus steeds minder plekken waar je een vuilniszak aan de weg moet zetten.

(Overigens zie ik zelf vaker meeuwen en kraaiachtigen de vuilniszakken kapot pikken. Dus alle katten afschieten is ook niet overal een oplossing voor...)

lucky me
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 nov 2009 13:03

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door lucky me »

HAHA in Gouda wordt plastic afval opgehaald 1 x per 4 weken
innnnnnnnnnnnn plastic zakken hahahahahaha sorrie maar ik doe niet mee
ik las in onze krant dat je de pakken en flessen eerst goed leeg moet knijpen te zwaar voor ouderen
je moet de etiketten eraf halen (weken)
je moet de plastic dopjes in de kartonnen pakken eruit zien te krijgen met alle gevaren van dien(priegelen met een mesje?)
dan moet je alles 4 weken een plaats geven in huis weet je hoeveel in plastic verpakt is
en dan mag je het na 4 weken buiten zetten om zwervuil te voorkomen moet je water onderin de zak doen omdat plastic zo licht is dat t wegwaait
ik zal vrije dagen moeten opnemen om al dat werk te doen

laten ze de plastic verpakking maar afschaffen en alleen statiegeld producten verkopen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door kweenie »

lucky me schreef:laten ze de plastic verpakking maar afschaffen en alleen statiegeld producten verkopen
Dat is iets waar je zelf voor zou kunnen kiezen. Scheelt je een hoop afval.

Gesloten