LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Essentielle
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2009 17:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Essentielle »

Dankjewel! Ik heb vernomen dat het vooral de eerste week erg zwaar kan vallen, maar dat de klachten daarna al gauw minder worden. Zodra het weer even te zwaar wordt, dan probeer ik gewoon daar aan te denken. Hopelijk zal het me wel lukken om hier even doorheen te komen.

Haha dat klinkt trouwens alleen maar goed dat je veel socialer en spraakzamer bent geworden! Dat is toch alleen maar positief neem ik aan. Ik heb gehoord dat dit wel bij meerdere mensen het geval is. Ik ben zelf al vrij druk en kan geen minuut stil zijn, dus als dat erger wordt dan heb ik medelijden met de mensen om mij heen haha.
Dat zelfs je huisdier anders reageert is alleen maar een goed teken. Dat betekent dat je daadwerkelijk aan het veranderen bent.

Ik heb tot nu toe iedere avond een pilletje ingenomen en heb nog niet erg veel gemerkt aan mijn slaapritme. Laten we hopen dat het zo blijft.

By the way ik vind dit forum echt heel erg handig. Ben blij dat ik hier terecht ben gekomen.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Ik ben na 8 weken gebruik overgestapt van Citalopram op Lexapro (Escitalopram), kijken of dat wel werkt, ben weer vol hoop. :!:
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 22 mar 2009 04:49, 1 keer totaal gewijzigd.

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

ik zou NOOIT zomaar beginnen met 1 pil..ik vind dat iedereen standaart... 1 kwart 1 week..2 kwart 2 weken 3 kwart 3 weken en dan 1 pil moet nemen... vanaf de dag van 1 pil ga je 8 weken tellen en kiijk of je resultaat heb..bij mij kwamen die na 3 maanden en totaal 6 maanden later voelde ik me pas echt goed!

Ik zou nooit zomaar het diepe in duiken. met alle respect

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

3 dagen bezig met 12,5mg Lexopro/escitalopram
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

weer 4 uur in de nacht klaarwakker
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

royutreg
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door royutreg »

hallo allemaal,

ik ben al een jaar of 2 ontzettend angstig en een beetje deprei!
vorige week was het zo ernstig dat ik niet meer wilde leven :(
en werd bijna opgenomen.
de gesprekken met mij pschych helpen mij niet echt! en de therapie(drama) helpt ook voor geen meter!
ik zit er nu aan te denken om cipramil ad te gaan gebruiken,maar ben zo ontzettend bang voor alle reacties hier geworden.lijkt wel of iedereen negatief is.
denken jullie dat het een uitkomst zou kunnen zijn voor me??
help me aub
gr roy

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hoi Royutreg,

Het is echt niet alleen maar kommer en kwel met citalopram! Het is wel een proces van ups en downs. Met name de eerste periode waarin je start met de medicatie kunnen je bestaande klachten verergeren en kun je je (in alle opzichten) erg beroerd voelen. Maar dit geldt zeker niet voor iedereen. Bovendien kan je huisarts of psychiater voor deze periode een kalmeringsmiddel (bijvoorbeeld oxazepam) voorschrijven. Maar inderdaad, voor de meeste mensen is de startperiode (en in mindere mate ook de periode na verhoging van de dosis) geen prettige tijd. Maar als het middel en de dosering goed aanslaan moet je je na een week of 2 al beter voelen. Na ongeveer 6 tot 8 weken werkt citalopram optimaal en kun je merken of het middel en de dosering voor jou voldoende werken.

Onlangs is mijn dosering verhoogd van 20 mg naar 30 mg. De bijwerkingen waren veel minder dan de start (toen ging ik van niets naar 20 mg). Achteraf had ik beter met 5 of 10 mg kunnen beginnen. En sinds kort durf ik weer meer (ik ben minder angstig en minder somber!) en voel ik me een stuk beter! Valkuil blijft nog wel dat ik niet al te zeer van slag moet raken als het een dag wat minder gaat...

Dus als je er met de psych en therapie niet uitkomt, dan is medicatie misschien een goede steun in de rug. Want je leven laten beheersen door angsten en somberheid is natuurlijk niet de bedoeling! Ik wens je heel veel sterkte! En laat je nog even weten hoe het je vergaat?

Vriendelijke groet,
Mamami

royutreg
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door royutreg »

hoi mamamai,

bedankt voor je reactie,
ik ben ontzettend bang om te gaan beginnen! want als het nog erger word dan weet ik het echt helemaal net meer.
is het echt zo dat het na twee weken al over is??
en wat zijn de naarste bijwerkingen dan?

ik houd ook graag van bier drinken in het weekend en dat gaat dan in grote aantallen soms wel 3o a 40 biertjes.kan dit kwaad als je ad gebruikt??
weet nog steeds niet of ik wel kan of wik beginnen.
heb nog een peptalk nodig denk :)

grensgevalletje
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door grensgevalletje »

Hallo allemaal..

Bij mij zijn er depressieve en angst klachten vier jaar geleden begonnen. was toen 16 jaar, pubertijd zeiden ze. wel onderzoek gedaan, kwam angststoornis en borderline uit, maar de diagnose kon niet gesteld worden omdat ik nog te jong was. Heb toen remeron en zoloft als antidepressiva gehad. zoloft heb ik anderhalf jaar gehad ongeveer, kreeg toen dus op 16-17 jarige leeftijd 100 (!) mg perdag. dat is een dubbele dossering. Ik heb hier dubbele gevoelens bij. Ik vond de rust in me hoofd heerlijk, maar voelde me wel emotieloos. geen nare gevoelens is fijn.. maar de leuke dingen gaven me ook geen plezier meer.. Heb toen geen therapie gehad alleen medicijnen, naast de zoloft (setraline) ook nog oxazepam, diazepam, zopiclon, temazepam ect ect.. ben toen gestopt omdat het wel goed ging. Dit was zo tot een half jaar geleden. Ben toen terug gegaan naar de ggz. nu na heel veel onderzoeken zijn ze eruit dat ik borderline heb en dat daar bij mij veel angsten bij komen kijken. Ik ga nu wel in therapie, die gaat binnenkort starten. ik was gister bij de psychiater en hij vond het van uiterst belang dat ik weer met medicatie startte. ik heb mijn ervaring verteld en dat ik er vrij pessimistisch tegenover sta. toch heb ik ze nu naast me liggen: citalopram. het staat me tegen om ze te gaan slikken, ben bang voor de vele bijwerkingen. ik hoor veel mensen zeggen dat het opgebouwt werd, mijn psych zei dat ik gelijk met 20 mg moet beginnen. mijn vriend vind het ook helemaal niets dus daar kan ik ook niet het extra zetje krijgen. kan iemand me hier goede moed inpraten?

Groetjes, sandra

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ben begonnen met 1 dag 5mg, 4 dagen 7,5 mg, 4 dagen 10mg, en toen pas de 20mg
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hallo Sandra,

Mijn start met citalopram was ook even doorbijten, maar echt niet zo dramatisch als Happy Frog aangeeft. Net als jij ben ik begonnen met 20 mg na het avondeten. Vantevoren is lastig te zeggen hoe je op de medicijnen zult reageren. Zoals ik al eerder schreef (lees mijn berichtje van 24 maart) hebben sommige mensen er veel last van en anderen niet of nauwelijks. Ik was ook huiverig voor de bijwerkingen en heb er behoorlijk last van gehad, maar het was wel te doen. Het hangt natuurlijk ook mede af van je eigen houding tegenover de medicatie. De eerste 10 dagen verergerden mijn klachten, maar daarna ging het al snel beter. Ik had met name last van extreme vermoeidheid, mijn angstklachten namen tijdelijk toe, was onrustiger, ik had de eerste dagen het gevoel dat ik een 'dikke' keel had en voelde een soort algehele malaise. Maar... alhoewel ik eerst absoluut niet aan medicatie wilde beginnen, ben ik uiteindelijk blij dat ik het middel gebruik! Zonder de medicatie (en therapie) had ik nog steeds niet de deur uit gedurft.

Veel sterkte en succes!

p.s.: ik neem citalopram nu na de lunch in en dat bevalt beter (ik ben 's ochtends minder moe)

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo iedereen die met Citalopram willen starten,

Ik was zooo bang om te beginnen met medicijnen dat ik het weken heb uitgesteld om ermee te beginnen.
Eerst heb ik namelijk paroxetine geprobeerd en ben er erg ziek van geworden. Hierdoor was ik zo bang om aan citalopram te beginnen!
Toch voelde ik mij zo slecht, erg angstig, veelpaniekaanvallen dat ik toch gestart ben met Citalopram. Ik heb eht langzaam opgebouwd en heb het de eerste drie weken wel moeilijk gehad, maar ik wist waarvoor ik het deed! Ik wilde namelijk zonder al te veel angst weer boodschappen kunnen doen en langs vriendinnen gaan zonder heel erg gespannen te zijn. De bijwerkingen zijn van voorbijgaande aard en je moet het doel voor ogen houden dat het echt weer beter wordt. Dat sleept je er zeker wel doorheen!

Succes!

Liefs

grensgevalletje
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door grensgevalletje »

Hoi allemaal,

Ik heb me er gister avond overheen gezet, man... ik werd misselijk duizelig, zag vlekken, werd belachelijk moe, nerveus, mega hoofdpijn, noem het maar op. ik voel me nu een beetje van de aarde, zeverig en nog steeds moe, terwijl ik 10 uur slaap gehad heb. Het vervelende is, is dat ik student ben en volgende week weer tentamens heb, hoop dat ik me hier een btje op kan concentreren. Ook ben ik iemand met een behoorlijk sociaal leven, waar ik me nu weer een btje van moet distantieren. Hope it´s worth it!

Gr. Sandra

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

19 maart Lexapro 12,5 mg


ietjes rustiger en minder drukmakerig
rustiger in het hoofd, minder zorgelijk, gevoel van rust
niet teveel nadenken en piekeren over dingen
Lekker iets verdooft, en messcherpe ogen.
Metaalachtige smaak in de mond;
intense dromen en overdag heldere flashbacks;
iets drukker in gedrag, sneller opgefokt en geirriteerd;
moe;
soms wakker worden snachts om 4 uur en smiddags moe, 4 uur na inname medicijnen, misschien savonds om 18 uur gaan nemen (om 22u moe worden)
lichte maagdarm klachten, maar goede ontlasting.


18 maart 8 weken (sinds 18 januari) op 20mg Citalopram.




19 maart start lexapro 12,5 mg.
26 maart naar 15 mg.
10 april naar 17,5 mg.
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 10 apr 2009 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

grensgevalletje
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2009 20:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door grensgevalletje »

Hee allemaal,
Ik ben weer wat dagen verder, tot nu toe heb ik iedere dag willen stoppen. ik heb op dag 3 voor de grap me bijwerkingen geacceerd, dat waren er meer dan de helft. Gister met de huisartsen post gebelt, ik verging van de pijn in armen en benen, waarschijnlijk door spierspanningen. Moet nu 3x per dag 1 ibuprofen en 2 paracetamol (totaal perdag: 1200 mg ibuprofen en 3000 mg paracetamol!). Als het niet over gaat, moet ik naar het ziekenhuis. Voel me in me hoofd ietsjes helderder. morgen tentamens.. wish me luck!
Gr. Sandra

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Ik slik sinds ongeveer 6 jaar citalopram. Prima spul. Maar echt van mijn fobie kwam ik niet af. Ik werd wel veel zelfverzekerder. Maar angstaanvallen kreeg ik nog wel. Altijd op de 20mg gezeten. De laatste maanden op 10. Een halve. vorige week was ik hem 2 dagen vergeten en ik bedacht, ik voel me goed dus waarom niet? Maar nu een week later voel ik tinteling en onrust in mijn lijf. Is een reactie staat er in de bijsluiter. Ik zit te twijfelen of ik weer moet beginnen met 10. Maar ik wil nog ff kwijt dat ik een geweldige site heb gevonden voor mensen met angsten. www.agorafobie.be Ik heb de cds besteld en het is het geld zeker waard. Na 5 lessen ben ik al stoerder dan ik dacht. Ik begin weer te leven. Ik ben geen familie van hem hoor maar ik wil graag dat andere mensen zich net zo trots kunnen voelen als ik. Weer kunnen leven zonder handicap. Vanavond maar weer ff opbouwen denk ik met de citalopram. Angsten zijn practisch weg maar die tinteling en onrust???

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hoi Yndy,

Ik heb ook al eens op de website gekeken en het verhaal sprak me aan. Maar ik vond de prijs te hoog om de cd's zomaar aan te schaffen. Kun jij er iets meer over vertellen (bijv. over de inhoud van de cd's en op welke manier jij er baat bij hebt)? Je kunt me eventueel ook een mailtje sturen (klik op het envelopje boven aan dit berichtje). Alvast bedankt!

Groetjes,
Mamami

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Hoi Mamami,

Als je de site goed bekijkt kan je volgens mij al de eerste 5 sessies aanvragen en bekijken of je het de 160 euro (dacht ik) waard vind. Ik weet het is een hoop geld maar het is mij het geld zeker waard. Volgens mij kan je ook in gedeeltes betalen. Het is voor mijn gezondheid en ik ben nu bij sessie 7 en ik heb al een heel ander gedachte patroon. Ben zelfs al in de bobslee in de efteling geweest en ik vond het geweldig en zeker omdat ik zo ongelofelijk trots was op mezelf. Ik ga zelfs zonder alcohol het vliegtuig in hahaha In de file is geen probleem meer. Want ik weet wat te doen bij die stomme gedachtes en heb er vertrouwen in dat ik die gedachtes kan overwinnen omdat het me iedere keer al gelukt is dankzij de denkwijze van deze meneer. Er zit een relax cd bij en de eerste keren zal het moeilijk zijn om je gedachten er bij te houden. En zeker ook om de tijd er voor te nemen. Maar later ga je er van genieten. Echt stom hahaha. iedere sessie verteld hij hoe je met bepaalde situaties om moet (kan) gaan. En omdat je de sessie 3 x in de week moet beluisteren werkt het beter dan een psychiater of therapeut. herhaling werkt het beste.
Ik zou echt tegen je willen zeggen ga er voor sparen want het veranderd je leven hoor. Ik heb zoveel boeken gelezen over mijn handicap en over deze cd kan ik eindelijk zeggen dat het werkt.
Ik hoop voor je dat je het geld bij elkaar kan krijgen.
Succes

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Het is ook zo dat als de sessie niet bij je werkt je je geld terug krijg. Van mij mag hij het dus houden.

desireetje45
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2009 09:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door desireetje45 »

Hoi,

Ik ben nu bijna 5 weken met Citalopram bezig. Ik moest het rustig opbouwen van 10 mg naar 20 mg. Eerlijk gezegd heb ik nog weinig resultaat en maak me eigenlijk zorgen. Nu dat het mooie weer er aan komt kan ik nog steeds niet genieten en onderneem weinig tot niks. En als er straks dan een moment komt, kan ik nog eens niet op een terrasje een glaasje wijn drinken omdat het niet samengaat met dit medicijn. Over de andere bijwerkingen maar te zwijgen.
Ik ben me wel bewust dat iets nodig heb dat me helpt. Volgende week heb ik weer een afspraak met de arts. Zal de dosis dan verhoogt worden of moet ik nog wachten en is deze dosis goed. Hoe wordt dat eigenlijk bepaald?

MvG,
Desiree

Gesloten