LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
georgeborger
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:01

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door georgeborger »

ook ik heb een abc polis en betaal al 16 jaar heb ze afgesloten toen mijn dochter werdt geboren en er zou een kapitaal zijn van plus minus 28000 gulden. heb begin van het jaar een overzicht gehad en betaal pet jaar een 55 euro aan kosten terwijl de inleg 25 euro is het is asociaal wat de verzekering aan kosten in rekening brengt

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door sander815 »

D'r zit een verschil tussen Fortis Bank en Fortis Verzekeringen: de staat stopt geld in de bank, de verzekeraar is krachtig genoeg om hun ABC-plannetjes uit te betalen hoor.
dat mag ik wel hopen na al die kosten die ze inhouden

georgeborger
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:01

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door georgeborger »

ja ik ga er ook wel van uit dat er wordt betaald maar als ik 2 maanden kosten betaal per jaar en 10 maanden spaar rekenen ze toch een 10% aan kosten terwijl er nu 16 jaar is gespaart en de polis net een derde van de beloofde inleg heeft naar wat ik voor mijn dochter had gehoopt nl het afbetalen straks van haar studie.en zoals het nu gaat red het zich niet en moet er geld bij gr.george

Linda-pinda
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2009 20:41

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Linda-pinda »

Mijn laatste premie heb ik februari 2008 betaald. Ook ik ben vorig jaar geschrokken van de allereerste waarde opgave die ik in al die jaren heb ontvangen.

De kas wordt idd pas in mei 2009 uitgekeerd, maar volgens mij probeert Fortis momenteel een hoop gezeik voor te zijn, door mensen met een kas die in 2009 uitgekeerd wordt om de tuin te leiden met een voorlopige waardeopgave per 1 oktober 2008 (ze schrijven dat ook nog dat ze de exacte waarde nog niet weten). En dan een verzoek of je dat bewijs van in leven zijn en de opdracht tot uitbetalen (en afstand van jer rechten etc.) alvast wilt insturen, want dan kunnen ze tenminste per mei 2009 gaan uitbetalen.

Ik vermoed dat ze opzettelijk gekozen hebben voor een voorlopige waarde opgave per 1 oktober 2008, omdat de beurs toch in oktober/november 2008 geheel in elkaar gedonderd is en de nationalisatie van de Fortis ook na 1 oktober is geweest. Buitengewoon schofterig vind ik dat. Overigens vertoonde de waarde per 1 oktober 2008 al een daling van enkele honderden euro's vergeleken bij de opgave die ik begin 2008 had ontvangen.

Zijn er anderen die ook al een dergelijk brief over de aanstaande uitkering hebben ontvangen? Ik ben benieuwd hoe die mensen hiermee om willen gaan. Ik zat zelf te denken om alleen het bewijs van in leven zijn op te sturen met een brief waarin ik haarfijn uitleg waarom ik de betalingsopdracht etc. nog niet meestuur. Dat ik graag eerst de definitieve berekening wil zien. Ook ivm de woekerpolistoestand en of dat ook bij mijn polis geldt. Hoe kijken anderen daar tegen aan?

Immers als Fortis alvast mijn bewijs van in leven zijn heeft, dan weten ze dat ik mee moet delen in de kas. Ik houd dus niet onnodig hun berekening op. Ze kunnen alleen nog niet aan mijn uitbetalen.

Ik ben heel benieuwd naar reacties.

peedrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2009 12:18

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door peedrie »

Ook ik heb een schrijven ontvangen van Fortis, met daarin vermeld het "voorlopige"uit te keren bedrag!
Ook ik weet niet wat het beste is, wat ik zie is dat het uit te keren bedrag al lager is dan wat mij eind 2007 is voorgespiegeld. Het laatste bedrag is al 2.000,00 euro minder, en ik verwacht een nog aanzienlijker lager bedrag bij uiteindelijke uitkering. En ik overweeg om dat bedrag te gaan gebruiken om een advocaat in te schakelen, aangezien mij in 1992 een bedrag in het vooruitzicht is gesteld wat aanzienlijk hoger uitkwam dan de huidige prijs.
Ik ga ervan uit dat sinds mijn stopzetting(eindprijs) in begin 2008, het mijn geld is/was en dat zij niet het recht hebben om daar verder mee te gokken/spelen cq speculeren. Anderhalf jaar het geld van een ander beheren betekent niet dat je er verlies op mag lijden. Dat Fortis het op een renterekening moet wegzetten en dat die rente niet zo winstgevend is begrijp ik, maar verlies lijden is smakeloos.
Al die jaren ben ik belogen en bedrogen, ik dacht een aardig bedrag voor mijn "ouwe dag"gereserveerd te hebben. Het woord SPAARPLAN slaat echt nergens op. Duidelijke voorlichting hier omtrent is mij onthouden door tussenpersoon en uiteindelijke (toenmaligeAMEV).
Ben benieuwd waar dit waardeloze idee gaat eindigen?

snitsy
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2009 11:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door snitsy »

Ja ik ben ook iemand die zo'n leuke brief heeft ontvangen. Uitbetalen in mei 2009. pfffff En dan nog meer verlies zeker.

Waarom moet ik me aansprakelijk stellen voor uitbetalingen die Fortis zou hebben gedaan aan derden, indien Fortis een uitbetaling zou hebben gedaan zonder overlegging van de polis??
Waarom zou ik verklaren dat ik een 'nadere specificatie van de berekening van de voorlopige uitkering' heb ontvangen, terwijl die er helemaal nog niet is???
Als mijn geld op een rentedragende rekening staat sinds 1 jan 2008, hoe kan het dan dat he bedrag per 31 okt. 2008 lager is dan 31 dec 2007???

Ik heb mijn verzekeringsagent gebeld (dit is iemand anders dan degene waar we deze polis afgesloten hadden en heb de beste man nog nooit gezien of gesproken..) en hij zou langskomen. ZOU ja. Na 2 maal de afspraak te hebben verzet is hij nu ineens ziek. Weer de afspraak verzet!
Kijken op www.fortisasr.nl/abcspaarplan heeft totaal geen zin, omdat die site niet eens meer bestaat!

Intussen heb ik toch maar een andere verzekeringsagent gebeld (een die ik WEL vertrouw) en die adviseerde mij om mijn 2e spaarplan op te zeggen en uit te laten betalen. Het was een grote geldklopperij, zei die.

Ik wacht nu eerst maar op de jaaropgave per 31-12-2008. Die zou 'binnenkort' in de bus vallen volgens 'de' brief. Ben benieuwd hoeveel lager die nu weer uitvalt. Rentedragende rekening, jaja!! Rente voor Fortis zeker.

De opdracht tot uitbetaling schrijf ik zelf wel. Er staat nl niet dat ik verplicht ben om dit formilier in te vullen, alleen dat ik het KAN gebruiken. Ik teken niets waar ik het niet mee eens ben.
Het bewijs dat ik nog leef kunnen ze krijgen, zodat ze daar maar vast rekening mee kunnen houden.
Gelukkig kan ik nog even wachten met opsturen, want dat hoeft pas eind maart.....

Een ding weet ik wel, mijn zuur gespaarde centjes hadden idd beter op een gewone spaarrekening bij de bank kunnen staan. Fortis is een oplichter!!!!! :evil: :evil: :evil:

jjphop
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2009 19:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door jjphop »

ook ik heb zo'n woekerpolis abc spaarplan (eerst amev,toen fortis,nu asr)
ik heb me bij de stichting verliespolis aangesloten
ik doe nu zo'n 10jaar mee in die tijd zo'n 5440euro ingelegd
is nu nog waard 3048euro!!!(31-12-2008)
ook in de jaren met een hoog rendement brengt de polis geen ruk op(2005 en 2006 volgens het jaarbericht 2007)
ik ga het nu afkopen,ga er dus vet bij in(ivm bodemloze put)
weet iemand of denkt iemand te weten wat de stichting verliespolis nog los kan krijgen, geschat met bovenstaande cijfers
de stichting gaat in een later stadium ook de tussenpersonen aanpakken. wat zou ik daarvan kunnen verwachten
of valt van dit alles geen pijl te trekken

bvd Marco

jjphop
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2009 19:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door jjphop »

mijn abc spaarplan is afgekocht
van mijn inleg in 10jr (5440euro plus/min)
nog 2911euro over
maar ik ben van FORTIS ASR af (de vet gesubsidieerde oplichters)
dus dank je wel FORTIS ASR

jjp Hop
Laatst gewijzigd door jjphop op 05 mar 2010 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

GRRR
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2009 15:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door GRRR »

Ik kreeg deze week een geweldig overzicht in bus voor het ABC spaarplan van mijn zoon, maar liefst een verlies van bijna 1500 euro in afgelopen jaar, ik moet nog betalen tot febr. 2010 en overweeg nu te stoppen, wat is wijsheid???

Zit er ook nog een brief bij dat ze gaan bekijken of je via woekerpolis toch nog
wat terug krijgt, daar nemen je ze even de tijd voor bij Fortis ASR tot misschien wel 3de kwartaal 2010, de oplichters hebben wel ff nodig om uit te rekenen voor welk bedrag ze de mensen oplichten.

Fortis ASR gaat wat mij betreft zo spoedig mogelijk ten gronde want ook mijn hypotheek gaat naar een ander bij de eerst volgende gelegenheid, ik ben helemaal klaar met dat zooitje.

cor oosthoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2009 12:16

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cor oosthoek »

Beste lezers ik heb in 1989 een geweldig abc spaarplan geopend en in totaal 2547 euro ingebracht waarde op 01-01-2008 3186 euro
en nu krijg ik het nieuwe overzicht over 2008 en heb nu met de nieuwe inleg nog maar ineens 2631 euro over dit is ineenkeer 518 euro minder dan het was ,waar is mijn inleg gebleven en de rest
het is hier bij fortis goed geregeld hebben de kleine spaarders die bonus voor het bestuur moeten betalen .
ik zal nimmer meer bij fortis iets afsluiten .
de nederlandse cabinet moet die hele zooi laten klapppen ,dat ze met zijn allen maar op zoek moeten naar een nieuwe baan.
Fortis Is de legale Easy Life :evil:

Casper de mink
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2009 13:26

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Casper de mink »

is er geen mogelijkheid om samen met gedupeerde klanten van dit Graaiplan een advocaat in te huren om dan gezamelijk ASR graaiplan aan te pakken .

Casper de Mink

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Had via ABC AMEV ooit studieplan voor mn kinderen, bleef niks van over. Aanpakken die hap!

peedrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2009 12:18

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door peedrie »

Het overzicht ontvangen. Een verlies het afgelopen jaar van 4.636,79 euro, tot Okt. moet er toch winst zijn gedraaid! Vanaf begin 2007 een verlies van ruim 6.000,oo euro.
Oftewel in 3 mnd. tijd is er veel verloren. Ik vind het schandelijk!!!!
Vanaf eind 2007 een aanbetaald spaarplan van ca. 39.000,00 gulden(inleg) over 15 jaar verwacht je toch wel een leuke verdienste te maken. Maar nee hoor, oke ik krijg zoals het er nu uit gaat zien wel wat.......!!!! winst. Maar het vooraf gestelde bedrag is uiteindelijk een lachertje. :( :twisted: Prognose minimaal 80.000,00 gulden, let wel dat was het laagst verwachte bedrag. WAT EEN BEDROG.

Zals ik al eerder heb geschreven, dacht ik voor mijn ouwe dag een centJE opzij gezet te hebben, het woord SPAARPLAN slaat echt nergens op.
Om gezamelijkactie te ondernemen, is wel een goed plan, maar een resultaat verwacht ik niet. Het grote ASR concern is altijd te machtig. En wij zijn dan nog meer geld kwijt. Denk dat er in de kleine lettertjes wel een uitwijk mogelijkheid is voor het FANTASTISCH ASR.

Het zou een goed idee zijn Verliespolis om hier in te stappen, of een andere organistaie, betalen wij met zijn allen de kosten, is altijd beter een collectief te vormen.

peedrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2009 12:18

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door peedrie »

Een vraag aan alle die ook gedupeerd zijn.

Kunnen wij niet gezamelijk een brief naar onze goedgevige minister BOS sturen. Uiteindelijk heeft hij ook de mensen van ICE SAVE geholpen, die zo nodig voor een 1/2 procentje meer winst naar het buitenland gingen met hun geld.

Wij die al jaren dachten ons geld goed besteed te hebben, moeten waarschijnlijk boeten omdat het geen spaarrekening was maar achteraf een WOEKERPOLIS, die slecht omging met ons geld!

Memol
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:38

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Memol »

Het erge is dat je nog steeds glokt wordt met mooie rendementen:
Met ABC Kids Spaarplan wordt uw geld gespreid belegd. Ongeveer eenderde van de ingelegde gelden wordt belegd in aandelen, eenderde in onroerend goed en eenderde in staatsleningen. Door beleggingen te spreiden, blijft het risico beperkt. En het rendement hoog. Dat bewijzen we al 35 jaar. Het uitgekeerde rendement van ABC is in deze periode altijd hoger dan 8,4% geweest! Het gemiddeld historisch rendement over de laatste twintig jaar is zelfs 10%.
Joan

Ron 1959
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2009 20:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Ron 1959 »

Voor 2 kinderen zijn opa en oma al meer dan 11 jaar aan het sparen. Het totaal ingelegde geld door de grootouders is € 3.085,70 per kind.
Daar is per 31 december 2008 nog 2.609,85 van over!

In 2007 is er een "rendement" behaalt van € - 10,02
In 2008 is er een "rendement" behaalt van € -502,59

Ik dacht dat de kredietcrisis pas een klein deel van 2008 besloeg.
Bij Fortis hebben ze dit altijd al gehad denk ik.

Ik ga maar eens heen voor een zéér persoonlijk gesprek bij de Fortis.

Wordt vervolgd.

r.stekelenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 12:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door r.stekelenburg »

Mijn moeder heeft al 15 jaar voor beiden mijn zusje en ik een spaarplan lopen, deze komt in mei vrij.
Ze kreeg eind vorig jaar een brief waarin een schatting van het toen huidige bedrag vermeld stond van rond de 2.400 euro.
Halverwege maart kreeg ze een tweede brief waarin stond dat het eerder aangegeven bedrag incorrect was aangezien 20% van het bedrag verloren was gegaan.

3 maanden, -500 euro x 2.

Ron 1959
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2009 20:54

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Ron 1959 »

Vandaag de Portis bank met een bezoek vereerd. Wel door de medewerker vriendelijk ontvangen en zeer correct te woord gestaan.

Nu ik de 2 polissen wil afkopen blijken er 2 nieuwe feiten te zijn:
- in het 1e kwartaal is er al weer een verlies geleden van € 178,= en dat terwijl er € 68,= door de grootouders is ingelegd in deze 3 maanden
- de 2 polissen staan op naam van mijn minderjarige kinderen en nu moet ik via de kantonrechter toestemming krijgen om de polissen op te heffen.

Als ik op dit moment de 2 polissen afkoop lijdt ik een verlies van € 650,= per polis en dat op een ingelegd bedrag van € 3.150,=

De medewerker van de Fortisbank gaf ook toe geen enkel lichtpunt te zien in deze vorm van deze beleggingspolis. Ook niet voor in de toekomst.

Snel afkopen de polissen en de schade maar zo beperkt mogelijk proberen te houden.

Nu nog even brieven schrijven aan de Fortis Bank over dit "geweldige" product en ook maar even een brief aan de Nederlandse regering die met ons geld deze banken overeind houdt. Bravo!

peedrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2009 12:18

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door peedrie »

Ik heb eind vorig jaar al geprobeerd om een mail bij de minister van fin.zaken te krijgen.
Kreeg een antwoord dat ik met mijn vragen naar de ASR moest gaan.
Nu ik weet op voorhand al dat dat een hopeloze zaak wordt.

Nogmaals een oproep om ons te bundelen en proberen met een gezamelijke procedure (via een advocaat) iets meer eruit te slepen. Alhoewel ik denk dat ook dit hopeloze zaak zal worden.

Ik heb met de verklaring al een brief aangetekend verzonden met mijn klachten t.o.v. verlies en beleid, aan ASR oftewel Fortis.

Bogyi
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2009 19:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Bogyi »

Misschien ie het een idee om een koude stoeptegel of baksteen te sturen naar FORTIS ASR, Antwoordnummer 271, 3500 XB Utrecht.
KOST HELEMAAL NIETS !! ja wat tijd en lol. vergeet niet een briefje erbij te doen met de mededeling dat we met ze alle hopen dat we in de toekomst wel kunnen bouwen op ASR. :lol:

Gesloten