LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
HarmZ.
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2008 10:21

Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Ongelezen bericht door HarmZ. »

Mijn moeder gebruikt al jaren Tolbutamide, maar toch krijgt ze geen compensatie eigen risico. Bezwaar gemaakt tegen de eerste afwijzing, bezwaar afgewezen, voor 2007 zou ze wel in aanmerking, maar voor 2006 niet. Dit terwijl het medicijn gebruik in 2006 gelijk is geweest als in 2007. Ik heb overleg gehad met de zorgverzekering of die de juiste gegevens wel aangeleverd heeft en of ze mij die gegevens ook kunnen leveren, want dan kan ik er misschien wel een rechtszaak van maken. Nee, dat doen ze niet, dat betekend dus dat je niks meer kunt beginnen. Wel eigenaardig trouwens, zouden ze onder een hoedje spelen. Wie heeft hier ervaring mee?
HarmZ.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De oorzaak van de afwijzing is misschien dat er stricte regels verbonden zijn aan de toekenning van de compensatie? Ik meen me te herinneren dat het niet voldoende is om chronisch ziek te zijn, maar dat men chronisch ziek moet zijn en aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

larvekar
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 mar 2009 17:00

Re: Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Ongelezen bericht door larvekar »

Alle declaraties van zorgverleners, zoals apothekers, lopen via het declaratiesysteem Vektis. Het CAK bekijkt de farmaciegegevens op Vektis en bepaalt aan de hand daarvan of je in aanmerking komt voor de compensatie.
De zorgverzekeraar geeft inderdaad geen extra informatie of overzichten, omdat je medicijngebruik in Vektis staat.

stille
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2007 15:53

Re: Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Ongelezen bericht door stille »

Het is allemaal erg krom, veel mensen komen niet in aanmerking omdat zij niet aan het minimum van 181 standaard dagdoseringen komen. Dagdoseringen is niet het aantal dagen dat je een middel gebruikt,maar de standaard die wereldwijd is gesteld voor het middel. Voorbeeld; de standaard dagdosering is 6 tabletten per dag, dit maal het minimum dat het CAK stelt (181) = 1086 tabletten per jaar. Om in aanmerking te komen moet je dus in 2006 én 2007 minimaal 1086 hebben gebruikt.
Vreemd dat de zorgverzekeraar geen overzicht wil opleveren met het medicijngebruik, maar dit overzicht is ook te verkrijgen bij de apotheek.
Uiteindelijk kan iedereen zich de moeite besparen, want als je geen bericht van het CAK hebt ontvangen dan kom je dus niet in aanmerking voor de compensatie.

krulkop
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2009 17:07

Re: Afwijzing compensatie, hoe nu verder?

Ongelezen bericht door krulkop »

Op 23 juni is er een kamerdebat over de compensatie eigen risico.
Voor meer informatie kijk op: www.cg-raad.nl ( geplaatst op 29 april 2009)

Gesloten